Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Viettivapaa?
Puskaradio > Puskis > K-18
Cee
Aikanaan Reikon kuumallalinjalla mun kirjoittamaa termiä viettivapaa ihmeteltiin ja vastustettiin.
vastusteltiin siksi, ettei se ole suomea, vaan suomeksi sana olisi pitänyt kirjoittaa vietitön tjsp.
Mä perustelin sanomani sillä, että myös huonosti suomea osaavat ja muut ääliöt tajuaisivat varmasti sanomani. Huonosti kieltä osaaville on helpompi yhdistellä sanoja kuin niiden päätteitä, ja siksi sanojan ymmärretyksi tuleminen on minun tavallani mielestäni helpompaa. Ääliöille on muuten vaan kaikki väännettävä rautalangasta(esim. kultsuämmille).
No oli kuin oli, myös näköjään Virtanen on tajunnut tämän, koska käyttää termiä itse:
http://www.lemmikkipalstat.net/PetTV/

Cee
Mansku
Voi elämän kevät! Vieläkö sekin touhuaa..Muistan tässä vuosien saatossa muutaman törkeän käytöksen häneltä jonka jälkeen aina kun kuulen nimen, nousee niskakarvat pystyyn ja näen punaista..Ja muutakin "ei julkaistavaa juttua"..Nm...kaiken nähnyt ja kokenut

Mulla on yks näyttelyvideo, jossa hän haukkuu kaikkien kuullen vaimoaan vaikka millä nimillä!!
Cee
LAINAUS(Mansku @ 18.2. 2006, 15:31)
Mulla on yks näyttelyvideo, jossa hän haukkuu kaikkien kuullen vaimoaan vaikka millä nimillä!!

Kansa vaatii sen videon julkaisua, ettei jää pelkiks kirjaimiks netissä!
Voin kyllä kertoa kuinka julkaisu tehdään jos olet päättänyt seistä sanojesi takana!

Cee
Mansku
Hih..ei mun sitä tartte laittaa yleiseen levitykseen..Koska se on spkl liiton oma video, jota on voinut ostaa itelleen..Vuosia tosta videosta on ehtiny kuluu..Ja video on mun oma..Järkytyin vaan kun sen ekan kerran katoin läpi..Kuvaaja on saksalainen mieshenkilö..Mutta ihan kiva video noin muuten biggrin.gif
Kaptah
On ihan pakko ihailla ceen kielellisiä harrastuksia. Pilkkusäännöt ja yhdyssanat tulevat korjattua jo melkein ennen kuin ne on ehtinyt palstalle kirjoittaa.
Hienoa!

Tästä uudesta viettivapaa -käsitteestä voi soljua vaarallisille vesille tyyliin:

vietitön - viettivapaa, menettelee
ruosteeton - ruostevapaa, hmm...
tauditon - tautivapaa, ok
viaton - vikavapaa, siansaksaa
isätön - isävapaa, ei hyvä
munaton - munavapaa, eikä helvetissä

Siis tapauskohtaisesti toi vapaa-liite voisi toimia ja jopa ceen esittämin perusteluin, mutta useimmiten johtaa koomisiin tuloksiin.
Toisaalta nuo vasemman puolen kielellisesti oikeat ilmaisut toimivat joka tilanteessa.
sleepy.gif innocent.gif unsure.gif
Cee
Kappas kun tarttis varmaan kans muistaa että tietyillä termeillä on yleensä myös asiayhteys muuhun sanottuun tai kirjoitettuun samalla kun niitä kuunnellaan tai luetaan.

Se auttaa asian ymmärtämistä jopa vajaaälyisille aika kovasti, vai mitä kaptah?

erillisinä termeinä ne toki vois aiheuttaa sekaannusta tai epätietoisuutta, mutta asiayhteyden ollessa olemassa niitä on helpompi tulkita kuin muutoin suhteellisen vaikeaa suomen kieltä?

Kaptahin esimerkit on ihan hyviä, mutta mun oma juttu koski ainoastaan sanaa viettivapaa, eikä itsessään ollut kaiketi mikään tarkoitus muuttaa koko suomen kieltä.

"Tästä uudesta viettivapaa -käsitteestä voi soljua vaarallisille vesille tyyliin:"

Onko toi sulle kielellisesti tai ihan vaan käsitteenä uusi? Ei voi kun ihmetellä jos niin on.
Mulle ei ole uusi, ei sen jälkeen kun jo nuorena jouduin opettelemaan ilmaisemaan itseni mahdollisimman selvästi erilaisille ihmisille.

Cee
Cee
LAINAUS(Mansku @ 18.2. 2006, 16:00)
Hih..ei mun sitä tartte laittaa yleiseen levitykseen..Koska se on spkl liiton oma video, jota on voinut ostaa itelleen..Vuosia tosta videosta on ehtiny kuluu..Ja video on mun oma..Järkytyin vaan kun sen ekan kerran katoin läpi..Kuvaaja on saksalainen mieshenkilö..Mutta ihan kiva video noin muuten biggrin.gif

No mutta voithan sä silti sen laittaa jakoon jos uskallat, kun kuitenkin uskalsit nimimerkin takaa arvostella ihan nimellä varustettua henkilöä täällä netissä.

Cee
Mansku
Mä vaan kerroin sen mitä oon nähny ja kokenu entisenä sakemanni-ihmisenä henk.kohtaisesti..Etkä sä sanonu henkilön nimee..kennelnimen vain..joka varmaankin tunnetaan aika laajalti. Häneltä mulla ei ollu koiraa, mutta aikoinaan kävin katsomassa hänen koulutusmetodejaan paikan päällä..tarkoitus ei ollut arvostella, luulin hänen lopettaneen toiminnan aikoja sitten..En seuraa hänen toimiaan enää..kun ei ole sakemannia tällä hetkellä..

Älä ota tätä niin henk.kohtasesti..
Cee
Miks ottaisin henkilökohtaisesti? En miksikään, koska mulla ei todellakaan ole edes historiasta mitään sidonnaisuuksia ko. ihmiseen.

Muuten otan kantaa häneen ja hänen tekemisiin kyllä, koska koirankouluttajana pidän häntä varsin realistisena ihmisenä verrattuna ehkä tuhanteen paskanjauhajaan joiden mielipiteitä koiran koulutuksesta olen saanut lukea tai kuulla.

Cee
mammanpoika
hmm... viettivapaa-vietitön.... käviskös siihen myös sanapari miesvapaa-miehetön?
s-ml
Viettivapaa..se on ruåttia, siis sana+vapaa lauseet. Sieltä tänne pesiytyneet ja siksi niin yksinkertaista kieltä, että se tajuavat ääliötkin, siis ruotsalaiset. Et kai suomalaisista puhunut. Kielemme ei tunne näitä sanoja, vielä vähemmän sanaa normaalionnellinen smile.gif
Verovapaa on yksi, jota käytetään jo aika yleisesti. Eihän sitä ole, se on veroton. Hiilihappovapaa, eiih..se on hiilihapoton.

Toisaalta kieli yksinkertaistuu, kun sen käyttäjät yksinkertaistuvat smile.gif Miettikääs, mitä meidän armas äidinkielemme oli entisinä aikoina; korulauseita, täynnä vertauksia, käänteitä, pitkiä selittäviä ja maalailevia lauseita. Entä nyt; lyhyitä suoria lauseita, sähkösanomatyyli, lyhenteet ja lainaukset englanninkielestä. Sellaisiahan me ihmisetkin olemme; hektisiä ja kärsimättömiä. Minäkin usein puhun puolella lauseella, kun en jaksa sanoa kaikkea. Oletan, että kuulija tajuaa lopun, mut olenkin Hämeestä biggrin.gif

Katsoin jo aiemmin tuon videon, en muista tuota viettivapaata sieltä, mutta uskon, että siellä oli. Ilulla on hyvä ääni, sitähän kuuntelee ihan mielellään. Miten ihminen voi muistaa noin tarkasti kaiken menneisyydestään. Koirajutuista samaa mieltä Ceen kanssa.

typojakin sopivasti sopivaan aiheeseen
Åland
Cee, sullahan oli ihan oma "palsta" Ilun sivuilla...Ceen kootut wink.gif

Viettivapaa, älyvapaa blink.gif lomavapaa biggrin.gif
Cee
LAINAUS(Åland @ 18.2. 2006, 21:00)
Cee, sullahan oli ihan oma "palsta" Ilun sivuilla...Ceen kootut wink.gif

Juu, mutta se oli suomalaisia käyttäjiä varten. saiks linkin joltain suomalaiselta tutultas, vai kuinka sinne eksyit?

Cee
Åland
biggrin.gif En mä eksynyt sinne ja voin kertoa, että ihan Suomessa olen syntynyt laugh.gif eli olen suomalainen. Eli voit huokaista helpotuksesta, yksi ruåttalainen vähemmän..

Musta siellä oli vaan niin hauskat jutut ja kävin niitä siksi lueskelemassa whistling.gif

Jäit mieleeni verbaalisen lahjakkuutesi tongue.gif vuoksi ja sun juttuja on edelleen hauska lukea, ota kohteliaisuutena flowers.gif
Cee
LAINAUS(s-ml @ 18.2. 2006, 20:32)
Katsoin jo aiemmin tuon videon, en muista tuota viettivapaata sieltä, mutta uskon, että siellä oli.
Ilulla on hyvä ääni, sitähän kuuntelee ihan mielellään.

On se viettivapaa siellä, niin porilainen ku virtanen onkin. ei svedutulkki kuten mä biggrin.gif

Cee

ps. jos sä joskus kuulisit mun äänen, olisit täysin myytyä naista! Mutta mun livekokemusten mukaan kaikilla voimakkaasti vaikuttavilla koiraihmisillä on myös varsin ihana ääni.
Enkä mä suinkaan tee tuosta poikkeusta. Hmmm, mutta kuten sanoin, ei tee myös muutkaan mun mielestä varsin vaikuttavat koiraihmiset.
Cee
LAINAUS(Åland @ 18.2. 2006, 21:25)
biggrin.gif En mä eksynyt sinne ja voin kertoa, että ihan Suomessa olen syntynyt laugh.gif eli olen suomalainen. Eli voit huokaista helpotuksesta, yksi ruåttalainen vähemmän..

No mikset sitten käytä jotain suomalaista nikkiä, kuten esimerkiksi Keuruu? Hmm, sekin on kyllä taasen aika ryssä mesta niinku koko itäsuomi yleensä.. No mutta miten olis nikki Kokkola? Ähh, ei munkaan mielestä, koska siellä asuu vaan lappihomoja...
Entäs Porilainen?
Ehh, ei sekään, koska Porissa asuu vaan ylijuntteja...
No mutta pidä toi Åland, ei se sen huonompi ole ku noi muutkaan tän palstan ryssäkäyttäjien nikit!

"sun juttuja on edelleen hauska lukea, ota kohteliaisuutena"
- noissa tollasissa lausahduksissa on aina jotain epäilyttävää jos ulkomaalainen sanoo niin!

Cee
Åland
Olin ennen mooses, mooses murhattiin, kuoli suruun rotunsa takia, nyt olen Åland, yritä kestää..

Cee on suomalainen, omaperäinen, juureton, sukupuoleton. onneksi ei ole ÅÅÅ..

Ålandina olen ja pysyn, Ålandia ei tapa ilkeys. Åland on pieni ja itsenäinen biggrin.gif Kestää mitä vain!

Cee sä ja sun fobiat blink.gif
Cee
Ei ne ole fobioita, vaan geeniperimän myötä siirtyneitä selviytymiskeinoja tässä julmassa maailmassa missä kaikki muut on vihollisia biggrin.gif

Cee
s-ml
LAINAUS(Cee @ 18.2. 2006, 19:34)
ps. jos sä joskus kuulisit mun äänen, olisit täysin myytyä naista! Mutta mun livekokemusten mukaan kaikilla voimakkaasti vaikuttavilla koiraihmisillä on myös varsin ihana ääni.

Tiedä sinusta, mutta minun miespuoleisen ystäväni ääni on silkkaa hunajaa. Siinä vertailussa ei Ilukaan pärjää, ei lähelläkään. Ystäväni osaa myös käyttää ääntään hyväkseen, monet kerrat mun on pitänyt sanoa ei johonkin juttuun, mutta eihän sitä ääntä voi vastustaa. Huomaamatta lipsahtaa ok, mä teen tms. Tosiaan sitä ääntä kuuntelee puhelimessa ihan sujuvasti tunnin jos toisenkin. Livenä ei taas niin hunajainen olekaan.

Osaltaan tuo sun äänijuttu pitänee miesten puolella paikkansa, mutta en menis vannomaan naisten äänistä smile.gif

Mikä muuten tuo ryssäjuttu on? Mennyt minulta varmaan joku ketju ohi.
s-ml
No nyt se eroottisen ääni on valittu;

"Sean Conneryllä eroottisin ääni

Entisen James Bond -näyttelijän ääni valittiin eroottisimmaksi miehen ääneksi Britanniassa lauantaina julkaistussa kyselyssä.

75-vuotias tähti jätti vaalissa taakseen muun muassa tuoreemman James Bond -näyttelijän Pierce Brosnanin ja jalkapalloilija Wayne Rooneyn.

Kyselyyn vastasi yli tuhat naista ja miestä Britanniassa."

Sori Cee, et ollut sinä
Cee
Toi äänestys taitaa koskea vain brittisikoja(termi lainattu ilmojen korkeajännityksestä), elikkä maailmanlaajuisesti olisin vahvoilla!

Cee
Kehäkettu
LAINAUS(s-ml @ 18.2. 2006, 20:32)
Viettivapaa..se on ruåttia, siis sana+vapaa lauseet. Sieltä tänne pesiytyneet ja siksi niin yksinkertaista kieltä, että se tajuavat ääliötkin, siis ruotsalaiset.

Touche! biggrin.gif Ruotsalaiset (ja ilmeisesti Cee wink.gif ).

Oli paljon asiaa tossa linkitetyssä pätkässä - harmi jos sitä ei ihmiset kuuntele/ymmärrä kuulemaansa muutaman kirosanan tähden.
mammanpoika
LAINAUS(s-ml @ 20.2. 2006, 09:07)
No nyt se eroottisen ääni on valittu;

"Sean Conneryllä eroottisin ääni

Entisen James Bond -näyttelijän ääni valittiin eroottisimmaksi miehen ääneksi Britanniassa lauantaina julkaistussa kyselyssä.

75-vuotias tähti jätti vaalissa taakseen muun muassa tuoreemman James Bond -näyttelijän Pierce Brosnanin ja jalkapalloilija Wayne Rooneyn.

Kyselyyn vastasi yli tuhat naista ja miestä Britanniassa."

Sori Cee, et ollut sinä

Muinoisessa työpaikassa aina joskus vastasin puhelimeen, kun siellä oli yks firman tuotteiden edustaja/työnjohtaja. Tällä edustajalla oli ääni sulaa hunajaa ja suklaata, se sai aikaan suoranaisia väristyksiä ja olisin kyllä ollut valmis vaikka ostamaan siltä jakoavaimen vasenkätisille, jos se sellasta ois keksiny kaupata. Kerran se sitten tuli käymään, tuotantoa katsomaan. Karsee pettymys; melkein kuuskymppinen, kaljupäinen, kaljamahanen ukkeli biggrin.gif
Cee
No sitähän Sean Connorykin on, paitsi on vielä vanhempi!

Mä olen katsokaas niitä harvoja joissa hyvä ääni yhdistyy upeaan äänilähteeseen...

Cee
Kehäkettu
Sean Connery on vanha, ja vähän kaljukin jo, mutta ei missään nimessä äänilähteenäkään pettymyksellinen, vaan oikeinkin charmantti, ihana MIES. wub.gif
sipa
LAINAUS(Cee @ 20.2. 2006, 20:28)
Toi äänestys taitaa koskea vain brittisikoja(termi lainattu ilmojen korkeajännityksestä

Kirottua Tex Willer.. laugh.gif Tuli korkkarista vaan heti mieleen.. Niitä molempia on tullut aikoinaan luettua aikas monta lehteä..

Mutta täytyy sanoa että aika monella miehellä on sexy ääni.. Ja viellä parempi jos se ulkokuorikin on näyttävä.. biggrin.gif
maipei
Virtanen herättää minussa kunnioitusta, ehkä ei sakemannikerhossa niinkään, taitaa totuuksia kertoessaan olla monelle piikki lihassa.
tälläisia ilun kaltaisia tarvittais enemmänkin.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.