Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Miten olette ajoittaneet pennun hankinnan?
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 9: Seurakoirat ja kääpiökoirat
villishaaveissa
--------------------------------------------------------------------------------
Hei,

Olen hankkimassa villakoiraa (todennäköisesti keskikokoista) lähitulevaisuudessa. Olisin tiedustellut, miten olette ajoittaneet pennun kotiin oton töiden ja lomien suhteen?

Ensimmäisen koirani sain ollessani 11-vuotias. Silloin pentu hankittiin koulun lomien aikaan, joten pennun ei tarvinnut olla yksin pariinkaan kuukauteen. Nyt kuitenkin olen valmistumassa korkeakouluopinnoista ja työelämää käynnistämässä, joten tuleva koirani joutuu olemaan valitettavasti arkisin aika usein yksin työssäoloaikanani. Minua pohdituttaa vain se, että riittääkö neljän viikon loma pentua ottaessa siihen, että pennun voi jättää yksin? Miten olette toimineet? Tuntuu kauhealta, että pentu jäisi yksin jo niin pian cray.gif , mutta työssäkin on valitettavasti käytävä. Oletteko te ottaneet lisälomaa (neljän viikon lisäksi) töistä, kun pentu on tullut taloon? Vai pitääkö minun odottaa eläke-ikään- sitä en kyllä haluaisi crybaby.gif ..

Kiitos kommenteista!
Heidilady
Suurin osa koiranomistajista käy töissä/koulussa ja usein pentu jää jo viikonlopun jälkeen tms. yksi työpäivän ajaksi kotiin. Aika harvoin pystyy koiran ottamisen sovittamaan juuri loma-aikaan, vaan pitää mennä pentujen tarjonnan mukaan. Vielä varsinkin jos pennulle on jotain kriteerejä koon, värin, kasvattajan, laatutason jne. suhteen, on aika epätodennäköistä saada nämä kaikki tekijät onnistumaan samanaikaisesti.

En olisi kovin huolissani pennun jättämisestä yksin kotiin. Pieni pentu oppii paremmin usein asiat, kuin jo vähän varttuneempi. Toisten mielestä on jopa parempi mitä aiemmin pennun totuttaa yksinoloon. Vaikka minulla on ollut suurimman osan koira-aikaani enemmän kuin yksi koira, joutuu pentu meillä opettelemaan yksinolon myös täysin yksin ilman koirakaveriaan, jotta se pystyy olemaan yksinkin kotona tarvittaessa. Yksinoloharjoitukset kannatta aloittaa heti kun pentu tulee kotiin, sillä onhan sitä käytävä kaupassa jne. minne ei koiraa voi ottaa mukaan.

Pennulle on hyvä järjestää turvallinen, ehkä rajattu paikka yksinjäämisen ajaksi. Pikkuiselle kannattaa jättää myös ruokaa esille, jonka se voi myöhemmin päivällä nälän yllättäessä syödä. Kannattaa muistaa myös pissapaperit, sillä pentu ei tietenkään pysty pidättämään pitkiä aikoja.
Terhi
Heidiladyn kanssa olen samaa mieltä. smile.gif
Minusta ei ole välttämättä kovin fiksua ottaa pitkiä "pentulomia" pennun tullessa, esim. juuri Heidiladyn mainitsema viikonloppu riittää aivan mainiosti. Usein noilla pitkillä lomilla unohdetaan harjoitella yksinolemista ja kas, kas, yhtäkkiä pentu onkin oppinut, että talossa on koko ajan joku sen kaverina.
Minun mielestäni on pennun kannalta parempi, että se tottuu uuteen (normaaliin) elämänrytmiin mahdollisimman pian.
risquatt
Ei kai kasvattajatkaan ole niiden pentujen kanssa kotona 24/7 sitä ekaa kahdeksaa viikkoa? Vai olenko luullut ihan väärin? Hörhöjä tietysti löytyy, mutta...

Meille tuo leijona tuli ihan kesken työviikon, ei edes viikonloppuna. Mitään vapaata en pennun takia ole ottanut. Pentu osasi olla heti alusta pitäen omassa yksiössään portin takana eikä nyt 1,5-vuotiaanakaan ota nokkiinsa yksin jäämisestä. Ei pidä tehdä siitä ongelmaa! Parhaiten pentu tottuu perheen elämään, kun se otetaan keskelle tavallista arkea.
Ida K
Meillä pentu tuli kotiin kesälomalla. Sitä ei oltu mitenkään "ajotettu", silloin ne vain sattuivat olemana luovutusiässä wink.gif Kyllähän sitä alussa hösättiin pennun ympärillä, eikä se paljoa joutunut yksin olemaan .. rolleyes.gif blush.gif Mutta nopeasti oppi olemaan yksin tarvittaessa ja sisäsiisteyskin opittiin alle viikossa ILMAN SANOMALEHTIÄ wink.gif Niitä meillä ei koko pentuaikana käytetty ja tosi hyvin pärjättiin.
Fitzgo
Meillekin tuli Vallu taloon perjantaina, ja maanantaina meni jo kaikki tavallisesti kouluun tai töihin. Mun mielestä on hyvä että alkaa parin pvän jälkeen jo ihan normaalisti jättämään koiraa yksin, ettei se totu siihen että koko ajan on joku vieressä. Aluksi voi jättää vaikka radion hiljaisella päälle, joitain koiria rauhoittaa mutta ei me ainakaan jätetty ja hyvin meni. smile.gif Vallulle tosin piti aluksi antaa neljä kertaa päivässä ruoka joten kävin aina ruokavälkällä (koulu oli ihan vieressä) antamassa Vallulle ruuan ja käyttämässä ulkona.
valentine
Meille Vili tuli kesällä ja hyvinhän tuo oppi silti yksin olemaan smile.gif
nantukka
Kyllä siihen kotiutumiseen luulisi yhden viikonlopun riittävän. Unelmahan se on ottaa koira kesäloman yhteydessä tai talviloman. Koskaan en ole kyllä pennun ostajille asettanut pennun saamisen kriteeriksi koiranpentu-lomaa. Kauniisti kyllä ajateltu, että olisi pennun kanssa useamman kuukauden mutta arki se kuitenkin koittaa joku päivä.
joocee
Itse lykkäsin pennun hankintaa opiskelujen ja töiden takia. Nyt avomiehen äiti katsoo päivät. Tarvittaessa vaihtaisin työvuoroa. Meillä tosin ei jäisi aivan yksin, kissat pitäisivät seuraa.
2,5h kauppareissuja ollaan tehty. Lapsi jäi nukkumaan. Ihan yksin olemista ei vielä kokeiltu. Pienelle liian julmaa!
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.