Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Kontaktissa, katsoako koiraa silmiin?
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
Pötkylä_
Joo eli olen tätä miettinyt. Esim. seuraamisessa, kun koira (todennäköisesti) pitää kontaktia sinuun, tapitatko koiraa takaisin vai katsotko eteenpäin? Ja kumminpäin on parempi (sinun mielestä)?
onnicoton
Yleensä katson koiraan, vaikka mielestäni olisi parempi, että en katsoisi. Nyt olenkin vähän yrittänyt sitä harjoitella, etten sitä katsoisi, mutta jotenkin on vaan aina pakko katsoa, että tuleeko se siinä ja pitääkö kontaktia jne. rolleyes.gif
Omppo
Jossakin keskustelussa oli tästä asiasta erittäin paljon pohdintaa, mutta en löydä sitä ketjua mistään. Olisin väittänyt, että motivaatiokeskustelu, mutta eipä löytynyt lookaround.gif
~Wanda~
Yritän olla katsomatta koiraa, mutta ei ole vielä onnistunut kovin usein! laugh.gif Aina on pakko vilkuilla, että pitääkö se kontaktia ja muutenkin on minulle jotenkin jo automaattista, että tapitan takaisin. Mutta usein käy niin, että kun tapitetaan koiramme kanssa toisiamme, kävelemme ihan mihin sattuu. Joten kisoissa ei kannata koko aikaa tuijottaa koiraa takaisin, ettei kävele kehästä pois! Näinkin on joskus jollekin käynyt... wink.gif
<Iida>
LAINAUS(Omppo @ 24.2. 2006, 22:02)
Jossakin keskustelussa oli tästä asiasta erittäin paljon pohdintaa, mutta en löydä sitä ketjua mistään. Olisin väittänyt, että motivaatiokeskustelu, mutta eipä löytynyt lookaround.gif

Täällä wink.gif

Isojen koirien kanssa treenatessa en ikinä katso koiraa, vaan pyrin pitämään katseen eteen päin. Manun kanssa se on huomattavasti vaikeampaa, kun pikkukoiraa ei edes silmäkulmasta näe. Ja Manusta kun ei edes ikinä tiedä, mitä se keksii...
Vinke
Minoa en koskaan katso, korkeintaan vilkuilen että onko se varmasti täsmälleen oikeassa kohdassa että voinko palkata. Kujetta tulee katsottua enemmän, se kun on vasta opetusvaiheessa missä palkkaa tulee usein.
arado
katson koiraa, aika paljon.
Jettis
Katson välillä liikaa, mutta pyrin olemaan katsomatta; tulee paljon paremmin. wink.gif
nipeti12
välillä vilkaisen koiraa dogrun.gif
Liewec
Pyrin olemaan katsomatta, ylemmissä luoksissahan siitä koiran töllöttämisestä lähtee pisteitä ja palveluskoirakokeissa jo alemmissa luokissa siitä voidaan rokottaa.
Smurfi
Juu, samaa mieltä edellisten kanssa. Että koiraahan ei saisi katsoa jos ihan virallisesta tokosta puhutaan. Hyvä tapa treenata on kotona peilin edessä niin että peilin kautta näkee onko koira oikealla paikalla ja pitääkö kontaktin - ilman että tarvitsee itse vilkaistakaan koiraa.

Olen huomannut myös sen että varsinkin herkemmät koirat paineistuvat helposti siitä jos ohjaaja tuijottaa koiraa. Ja kun ohjaaja katsoo koiraa, ylävartalokin kiertyy helposti koiran puolelle ja silloin koira helposti alkaa jätättää innocent.gif

Ainakin omalla koiralla oon huomannut sen että aina kun malttaa olla katsomatta koiraa, sen on huomattavasti helpompi pysyä mukana seuraamisessa kun se näkee minun katseesta minne ollaan menossa. Käännöksissäkin voi kääntää ensin katseen sinne minne tullaan kääntymään ja näin koirakin osaa valmistautua käännökseen.
Rise
En katso, enää. Kun ajattelin asiaa ja oivalsin, että se on vähän tyhmää ja epäluonnollista käänsin katseen eteenpäin. Oikeestaan yllättävän helppoa oli kääntää katse pois koirasta. Nyt musta tuntuu, että koira kokee palkintona sen, jos katson sitä kesken seuraamisen eli esim. bh-kokeessa voisin tuota sitten tarvittaessa hetkellisesti käyttää apuna.
_berni_
koitan olla katsomatta smile.gif
rixa
Treenatessa katson, koska virheet napsitaan pois (=kontatin pettäminen, väärä paikka, väärä asento tms.), mutta kokeessa sitten katse etiäpäin. Silloin koiralla toivottavasti on jo päänupissa, että missä kohtaa pitää olla ja miten ja että kontakti EI saa pettää.. cool.gif
takkutukka
Mä en katso kyllä yleensä koskaan koiraan tongue.gif
Kituli
Pyrin olemaan katsomatta koiraan liikkeiden aikana. Treenatessa yksin joskus se on tosin pakollista, varsinkin kun seuraaminen ei ole vahvinta alaa.
Hiipivä Siiseli
Itse koitan olla katsomatta koiraa, mutta välillä on pakko että näkee edistääkö se paljoa. Sandra seuraa paljon kauniimmin jos en "painosta" sitä katseella smile.gif
Laurlia
Meillä taas seuraa innokkaammin jos katson koiraan päin. Yritän kyllä pitää nuo katseet nopeina vilkaisuina.
Lottie
Mä katson mutta olen nyt harjoitellut niin etten ole katsonut. smile.gif
Liewec
Mulle joku pk-tyyppi sanoi joskus, että tuomari voi kokeessa sakottaa koiran painostamisesta jos sitä tuijottaa.
Cara
Sitä voi koittaa mennä EVL kisaan ja tuijottaa koiraan koko seuraamisen...taitaa tulla sanomista. Kannattaa alunperin opetella, ettei koiraan vilkuile....Yleensä koira itse hakee kontaktin paremmin jos et sitä tuijota * luottakaa koiraanne, kyllä koira osaa *
Hour
Jos katsoisin koiraani silmiin kesken seuraamisen, niin johan minä kompastuisin ties mihin enkä näkisi parasta reittiä. Eli koiran hommaa katsella minua, minä katselen menosuuntaan wink.gif
Susu
Olen ennen katsellut, mutta kouluttaja nyt sanoi, että kannattaa ruveta katsomaan ihan eteenpäin. Kävelin ihan vinoon, koska vain katselin koiraan.

Ja paremminhan se näyttä seuraavan kun sitä ei katso. wink.gif
Chena
Tuijotan aina täysillä takaisin. Pitäisi varmaan harjoitella olla katsomatta... dry.gif unsure.gif
Any
Mulla on pahatapa katsoa koiraa, varsinkin kisoissa se tulee jännityksen takia luonnostaan. Yritän päästä siitä eroon ja treenatessa enää harvemmin katson koiraa, ellei sitten hiota oikeata paikkaa tai yritetä saada motivaatiota paremmaksi enemmällä palkkauksella. Kisoissa olen myös huomannut, että Senna paineistuu helposti jos katson sitä.
*Bamu*
Tätä olen itsekin aina miettinyt.
Koitan olla katsomatta mitättömän pieneen pommiini, mutta täytyyhän siihen aina välillä vilkuilla, koska muuten alkaa kerjätä huomiota ja edistää sleepy.gif Pieni koira kun on niin seuraa aina vinossa, muuten se ei edes näkisi kasvojani cool.gif

Voiko saada esim. ALO-luokan kokeesta seuraamisesta 10, jos katsoo koiraan?
Liewec
Alokasluokasta voi saad ja saakin vielä 10, mutta vativimmissa luokissa ei enää välttämättä. Avoimessa voi saada, tuomarista riippuen, mutta VOI ja EVL-luokissa ei.

LAINAUS
...täytyyhän siihen aina välillä vilkuilla, koska muuten alkaa kerjätä huomiota ja edistää.

Et saa sallia koiraltasi tuollaista. On se sitten miten pieni tahansa. Periaatteessa omakin koirani kerjää seuratessa huomiotani, mutta se tekee sen skarppaamalla seuraamistaan. Se on oppinut että sillä tavoin palkka tulee nopeammin. Mutta edistäminen..
Hiipivä Siiseli
Kyllä minä olen joka kokeessa koiraa vilkuillut seuraamisessa, nyt yksi voittajan kisa takana. Viimeksi ei sanottu vilkuilusta mitään ja pisteet lähtivät ihan eri asioista.. Riippuu täysin tuomarista, mutta kokoaikainen tuijottaminen ei ole hyvä ja siitä pisteet tippuu.
wenakko
Vähän OT, mutta katsotteko paikallaan makuussa koiraa silmiin?
Mä katton vähän ohi, kun jos katton Lolaa silmiin, se alkaa vääntelehtiä ja kääntelehtiä. Ennen se lähti tulemaan luokse, mutta sain tuon onneksi kitkettyä pois. Yksi kouluttaja sanoi että kisoissa menee pisteitä jos koira vaihtaa asentoaan lonkalta toiselle?
Omppo
Sanoikohan meille yksi tai kaksi alokasluokan tuomaria liiallisesta kontaktinhaustani koiraan. Ei vaikuttanut arvosteluun. Eli kyllä niitä kymppejä vielä alokasluokassa voi kontaktista huolimatta saada.

Itse katsoin Nellaa aloskasluokassa aina kovin kiukkuisen näköisenä silmiin - myönnän sen ehkä olleen oma piilotettu tapani painostaa koiraa. Avoimessa meni jo vaikeaksi, kun enää ei näekään sitä. Uskokaa tai älkää, mutta piinalliset kaksi minuuttia muuttuivat kahta pahemmiksi kolmeksi minuutiksi. Toivotonta!
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.