Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Osamaksusta
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > Kasvattajafoorumi
King of the Hill
Tuolla toisella foorumilla oli keskustelua koirahuijareista, ja siellä sivuttiin myyjän ja ostajan rooleja. No, tulipa sitten mieleeni herätellä aiheesta keskustelua myös tänne kasvattaja-osioon.
Eli kuinka moni kasvattaja, myydessään pentua osamaksulla, tarkastaa ostajan henkkarit? Vai myyttekö edes osamaksulla?
Jos olisit ostamassa koiraa osamaksulla, miten suhtautuisit kasvattajan pyyntöön todistaa henkilöllisyytesi?
Ymmärtääkseni tuo henkkareiden tarkistaminen on vielä aika satunnaista, vaikka se olisi hyvä ja helppo keino turvata selustansa. Miettikääpä, missä muualla saisi ostettua 700-800 euron arvosta tavaraa osamaksulla ilman henkkareiden tarkistamista? Ruokakaupassakin täytyy henkkarit vilauttaa jos maksaa kortilla ja ostosten yhteissumma ylittää 50 euroa. Koira on kuitenkin noin 16-kertaa tätä arvokkaampi ostos...
Nykyään jos kaupasta osamaksulla jotain ostaa (vaikkapa jonkun huonekalun), tarkistetaan automaattisesti ostajan henkilöllisyys ja myös luottotiedot. Lisäksi ostajan kuukausitulojen on ylitettävä tietty raja, tämän takia esim. työttömillä ei ole juuri mahdollisuutta osamaksuun.
Tähän verrattuna tulee väkisinkin mieleen, että olemmeko me kasvattajat vähän naiiveja, jos/kun emme edes tarkista osamaksulla pentua ostavien henkkareita? blink.gif
preriaz
Jos minä myisin osamaksulla, niin ilman muuta tarkastaisin ostajan tiedot ja henkilöllisyyden.
Ja rekisteröintipaperit olisivat minulla niin kauan kun, koirasta on osamaksueriä maksamatta.
Vasta kun koira on kokonaan maksettu luovutan rekisteröintipaperit.

Ei kyllä ole kukaan edes kysynyt osamaksulla koiraa, ainakaan vielä.

Nykyisin kun koirien hinnat ovat melko korkeat, niin varmasti joutuu monikin koiraa haaveileva käyttämään osamaksua, eikä siinä mitään , kunhan hoitaa sitten vaan maksut sovittuina aikoina.

En pidä ainakaan yhtään huonompana ostajaehdokkaana ihmistä ,jolla ei ole mahdollisuutta maksaa koirasta kerralla koko hintaa, voivat olla jopa parempiakin
hoitamaan koiran.
Kat-Ma
Jos myyn osamaksulla pennun, tarkastan varmasti henkkarit, sen verran ikävä kokemus on taustalla! Ja kuten preriazkin totesi, rekkarit saa vasta kun koira on maksettu kokonaan.

Ja jos hyviä pennunostajia on jonoksi asti kuten tämän pentueen kohdalla, laitan osamaksua kyselleet jonon hännille. Ehkä ikävää, mutta tämän yhden onnettoman kokemuksen jälkeen en mielelläni osamaksulla myy ellei ole aivan pakko, tai juuri kyseisessä kodissa jotain sellaista super-positiivista mitä muissa ei ole.

Jos itse ostaisin koiraa osamaksulla ja kasvattaja pyytäisi nähtäväkseen henkilöllisyystodistusta, en sitä pitäisi mitenkään ihmeellisenä, tai epäluottamuslauseena minua kohtaan, vaan aivan normaalina toimenpiteenä isompia kauppoja (kuten pentukaupat ovat) osamaksulla tehdessä.
Terhi
Olen ehdottomasti henkkareiden kysymisen kannalla kaikissa osamaksuasioissa. Nykyään on kaikenlaisia huijareita liikenteessä, eikä näissä asioissa mielestäni voi olla liian varovainen.
Lovskars
Joskus myyn osamaksulla, mutta edelle menee käteisellä ostavat. Ja henkkarit tarkastan kyllä ostohetkellä.

Olen myynyt jonkun pennun osamaksulla, ja aina kyllä saanut rahat - yksi meni vähän tiukille, mutta tuli rahat kuitenkin. Mutta onhan se kurjaa kun saa kuukausia miettiä, että saakohan niitä rahoja vai jääkö takkiin ja kuinka paljon.
preriaz
Te jotka olette myyneet osamaksulla, oletteko jakaneet summan esim puoleksivuodeksi kk-maksu eriin vai oletteko ottaneet isomman maksun pentua hakiessa ja sitten kk-maksun tms.
Lovskars
No minä olen aina kysellyt minkälaisissa erissä ostaja haluaa maksaa - silloin on ainakin varmempaa että saa ne rahat.
Parasta on ottaa noissa tapauksissa varausmaksu, ja vähän suurempi kun normaalisti, ja sitten joku maksu kun tulee pentua hakemaan - niin että mahdollisimman paljon on saatu kun pentua luovutetaan.
lumienkeli_1982
Hei kasvattajat!

Ostin oman koirani osamaksulla kaksi vuotta sitten!
Kasvattaja oli tutun tuttu, joten oli ehkä helpompi "luottaa" minuun ostajana tämän takia.

Opiskelijana ja kesätyörahoilla koko vuoden elävänä osamaksu oli silloin minulle todella hyvä juttu. 1000 euroa, kun on kuitenkin näin opiskelijalle yhtäkkiä aika iso summa. Vaikka säästöjä minulla olikin, niin onhan sitä kuitenkin muitakin menoja. Olisin tietenkin voinut lainata summan vanhemmiltani, mutta halusin itse hoitaa maksun.

Henkkareita minulta ei kysytty, mutta kävin katsomassa koiraa pariin otteeseen ja kaikki tiedot annoin itsestäni. Maksoin koirani kahdessa osassa. Eli 500 silloin kun hain koirani ja loppuosan seuraavassa kuussa. Maksupäivät kirjattiin etukäteen kennelliiton osamaksusopimukseen. Kaikki meni erittäin asiallisesti, tarvittavat lomakkeet täytettiin.

En olisi laittanut pahaksi, jos henkkareita olisi kysytty. Mutta joka tapauksessa nyt minulla onkin sitten kolme koiraa samalta kasvattajalta!! smile.gif

Ja omasta mielestäni en ole ollenkaan huono koiranomistaja. Kun siis ajattelen sitä, että kasvattaja oli aikonut jättää tämän koiran silloin itselleen, koska halusi sen näyttelyperheeseen. Uskaltautui kuitenkin myymään pennun minulle ja vieläpä osamaksulla!!!! (viittaan Lovskarsin kirjoitukseen, että menee käteisellä ostavat aina osamaksulla maksavien edelle). Nyt kyseinen koira onkin jo kahden maan valio, 10 sertiä ja 2 cacibia kerännyt kaksivuotias reipas hännänheiluttaja, että en usko, että on kasvattaja katunut päätöstään myydä osamaksulla, ei mennyt käteisellä ostava edelle.. smile.gif
Kat-Ma
^Juuri tuollaisessa tapauksessa voisin osamaksua harkita, jos esimerkiksi muita näyttelyistä kiinnostuneita koteja ei olisi tarjolla ja juuri sellaista etsisin. Ja kun koira kuitenkin maksettaisiin parissa erässä, eikä niin niinkuin monet ovat kyselleet tyyliin 100€/kk jolloin maksuaika venyisi suhteettomaksi ja myös mahdollisuudet rahojensa saamiseen mahdollisesti heikkenisivät kuukausien kuluessa...
Lovskars
No ainahan voi tehdä kompromissejä!
Jos meilläkin on kaksi samantasoista (lue näyttelyistä kiinnostunutta) pennunkyselijää joista toinen haluaa maksaa osissa ja yksi kotikoirakyselijä joka maksaisi käteisellä, kaksi pentua vapaana niin tottakai ne pennut menisi näyttelykoteihin jos molemmat vain olisi näyttelylaatuisia.
Olen myös myynyt osamaksulla ihan kotikoiraksikin.
Mutta, kuitenkin myyn ennemmin käteisellä pennun...
Anzie^
Vaikkei omakohtaista kokemusta ole, niin kaipa voin kasvattajia sivusta seuranneena ja juttuja kuulleena silti vastata tähän kysymykseen.

Eli osamaksulla en aio myydä kuin tutuille ja luotettavaksi tietämilleni henkilöille. Liian monta stooria olen kuullut siitä, kuinka on vain ensimmäinen erä maksettu, ja jatkossa se on ollut sellaista että "joojoo, maksetaan ensikuun alussa" ja sitten sitä maksua ei ole tullut ollenkaan. Jos ei ole rahaa maksaa kerralla, niin sitten ei koiraa saa.

Ja henkkareiden tarkistamiselle minä näytän vihreää valoa. Vaikkei minulta itseltäni ole kysytty henkkareita, en pistäisi pahakseni jos kysyttäisiin. Ja kyllä, tulen kysymään henkkarit, ehdottomasti.
-maria-
Heräsi tässä tätä ketjua lukiessa sitten sellainen kysymys mieleeni, että jos ja kun sinulle tulee koiranostaja ostamaan pentua osamaksulla ja sitten kun henkkareita kysytte häneltä, niin ostajalla ei olekkaan niitä mukanansa.
Miten menettelette? Eli jääkö koira kenneliinne niin pitkäksi aikaa, että henkkarit on näytetty vai pääseekö koira heti uuteen kotiinsa? huh.gif
Terhi
LAINAUS(-maria- @ 27.2. 2006, 21:38)
Heräsi tässä tätä ketjua lukiessa sitten sellainen kysymys mieleeni, että jos ja kun sinulle tulee koiranostaja ostamaan pentua osamaksulla ja sitten kun henkkareita kysytte häneltä, niin ostajalla ei olekkaan niitä mukanansa.
Miten menettelette? Eli jääkö koira kenneliinne niin pitkäksi aikaa, että henkkarit on näytetty vai pääseekö koira heti uuteen kotiinsa?  huh.gif

No aika harva liikkuu missään ilman henkkareita. wink.gif

Ja sitäpaitsi, minusta pentua ei pidä myydä kertanäkemällä. Aina pitäisi nähdä ostaja vähintään kerran ennen pennun luovutusta. Henkkarithan voi kysyä jo eka kerralla ja jos ei niitä silloin ole mukana niin ne voi näyttää seuraavalla kerralla, eli silloin kun tulee pentua hakemaan (tai uudestaan katsomaan). wink.gif

lumienkeli_1982: Voi kun kaikki pennun kyselijät olisivatkin noin mainioita tapauksia! hug.gif Ikävä kyllä noita "maksaisin 100€/kk" on aika paljon. sleepy.gif
preriaz
Minulla oli yksi pennunkyselijä, joka kysyi maksanko muutaman näyttelyn hänen puolestaan, niin sitten hänen mieskin suostuu ottamaan pennun... arvatkaa myinkö hänelle... ei tiennyt rodustakaan mitään ennenkuin soitti minulle... oli vain nähnyt joskus jossain samanrotuisen ehkä...(näin siis kertoi)
lumienkeli_1982
No kyllähän pennunkyselijöitä on varmaan aina laidasta laitaan.
Mutta tutustuminen kasvattajaan ennen pentujen syntymää ja/tai luovutusta kannattaa!! Tällöin voit todistaa kasvattajalle, että olet luottamuksen arvoinen!

Toki on suuri ero sen välillä, maksaako koiran kahdessa erässä tai tyyliin 100€ kuukaudessa. Minusta fiksua on, kasvattajaakin ajatellen, joko yhdessä tai kahdessa erässä maksu. Toki suosisin itsekkin yhden erän maksajia, mutta en pidä kahtakaan erää pahana, toki silloin kasvattajaan on tutustuttava ennen ja on oltava syy kahdessa erässä maksamiseen.

Ja toki vihreää lippua täältäkin näytetään henkkareiden kysymiselle!! biggrin.gif
jööttifani
LAINAUS(*Tepa* @ 27.2. 2006, 20:19)
No aika harva liikkuu missään ilman henkkareita. wink.gif

Ja sitäpaitsi, minusta pentua ei pidä myydä kertanäkemällä. Aina pitäisi nähdä ostaja vähintään kerran ennen pennun luovutusta. Henkkarithan voi kysyä jo eka kerralla ja jos ei niitä silloin ole mukana niin ne voi näyttää seuraavalla kerralla, eli silloin kun tulee pentua hakemaan (tai uudestaan katsomaan). wink.gif

lumienkeli_1982: Voi kun kaikki pennun kyselijät olisivatkin noin mainioita tapauksia! hug.gif Ikävä kyllä noita "maksaisin 100€/kk" on aika paljon. sleepy.gif

huh.gif Hmm, mulla kyllä EI ole aina henkkaria mukana. Mutta tietysti kun pentua käy useammin katsomassa voi sitten seuraavalla kerralla ottaa sen mukaan...

Itse olen ostanut kolme koiraa osamaksulla ja ihan hyvin luottivat minuun, ilman henkkareitakin. Mutta kyllähän se on nykyään tosiasia että koiria HÄVIÄÄ teille tietymättömille. confused.gif Ja sitä ei kyllä omille kasvateille - kuten muidenkaan! - toivoisi. Eli hyvä on tarkastaa paperit, ja jos koira tulee muuttamaan lähelle omaa asuinpaikkaa niin voisihan sitä käydä katsomassa uutta kotia ennen myyntipäätöstä. Jotkut kasvattajat kyselevät suosituksia ostajasta muilta koiraihmisiltä, jotka tuntevat ostajan. Varsinkin joidenkin käyttöpuolen kasvattajien koiria on ihan mahdotonta saada ilman suosituksia. Kasvattaja haluaa että koira menee harrastavaan kotiin ja että se saa hyvän kouluttajan. Piste. Ennen ajattelin että tuollainen on vähän kaukaa haettua mutta nyt en ole ihan varma enää...
Kyllä sitä mieluummin myy koiran sellaiselle josta voi olla "varma" että tekee mitä lupaa. Monihan sanoo että käyttää näyttelyssä/lonkkakuvissa/kouluttaa... eli lupaa maat ja taivaat ja sitten koira kuitenkin lojuu sohvan nurkassa ja lihoo! sleepy.gif Ja jos kyseessä on käyttökoirarotu niin sellaiselle pitää löytyä oikea koti, sillä aktiivinen koira TARVITSEE tekemistä !
Terhi
^Juu, sanoinkin että harva liikkuu ilman henkkareita, toki heitäkin on. smile.gif
Anzie^
^ ja voihan sitä jo puhelimessa tapaamisesta sovittaessa sanoa, että olisi hyvä jos ottaisit henkkarit mukaan, niin on pienempi todennäköisyys unohtua. Ja yleensähän esimerkiksi ajokortti on aina lompakossa. (Omalla kohdallani onkin sitten eri asia onko se lompakko joka kerta mukana kun liikenteeseen lähden... Pitemmät reissut toki eri asia innocent.gif )
ZaiYa
Itse en myy osamaksulla. Bulli pennut joutuu kuitenkin varaamaan paljon ennen osto hetkeä, joten siihenhän voi säästää, kun on paljon aikaa.

Minusta oikein että henkkareita nykyään kysellään. Kuitenkin huijareitakin on liikkeellä ja miksi loukkaantua, jos on rehellisellä pohjalla.
marissa
Tottakai olisin valmis henkkarit näyttämään, kun muutenkin on aina ollut tarkoitus pitää kasvattajaan tiiviisti yhteyttä sen jälkeen, kun pennun olen kotiin saanut. Siinä vaiheessa viimeistään selviää moni muukin asia, kuin vain henkilöllisyystodistuksen kirjalliset tiedot.

Kaksi koiraa olen tähän mennessä osamaksulla ostanut, kummallakaan kerralla henkkareita ei kysytty. Koiran a) tapauksessa kasvattajan mies haki mut kotoa pentua katsomaan ja palauttivat myös kotiin (näkivät samalla toisen koirani), samalla reissulla tehtiin kauppakirjat, mutta eläinlääkäri kävi rokottamassa pennut vasta hieman myöhemmin, joten koira tuotiin jälleen kasvattajan toimesta mulle kotiin asti. Hyvä palvelu! biggrin.gif Ei vaan, osasyy tuohon tietysti oli se, että kasvattaja halusi nähdä miten ja missä asun, miten meillä kotona toimitaan koirien kanssa jne. Olin tuolloin kuitenkin suhteellisen nuori (täyttämässä vasta 19v), joten sitä suuremmalla syyllä kasvattaja halusi varmasti varmistua millaiseen paikkaan pentu muuttaa. Musta se oli vain plussaa. Tuosta koirasta maksoin heti kauppakirjoja tehdessä muistaakseni vähän vajaa puolet ja loput sitten kolmessa erässä. Paperit sain, kun viimeinen erä oli maksettu.

Koira b ):n otin ensin ns. koeajalle, kasvattaja oli enemmän kuin innokas pennun mulle myymään. Itse hieman epäilin. Rekkaritkin sain ennen kuin olin kasvattajalle penniäkään maksanut. Myöhemmin myös tehtiin selväksi, että jos ongelmia (?) tulee, kasvattaja ei missään tapauksessa ota pentua takaisin, edes hetkellisesti.
Vähän huono maku tapauksesta jäi, välillä tuntui, että kasvattaja lähinnä halusi päästä pennuista mahdollisimman nopeasti ja helpolla. Tämän koiran maksoin kahdessa erässä, periaatteella puolet ja puolet. Tasoltaan koira oli pentueensa parhaimmistoa, jopa paras ja myös rodun keskiarvon yläpuolella, joten siitäkään ei voinut olla kysymys.

Kummankaan koiran kasvattajaa en ole ennestään tuntenut, tai tiennyt, toisen kanssa meillä tosin oli yhteinen tuttu, jonka matkassa pentuakin ajettiin katsomaan ja lopulta hakemaan kotiin.
Kummankin osamaksukoiran kohdalla kauppakirjaan on laitettu ylös maksuerien suuruus ja maksujen eräpäivät/viimeinen eräpäivä. Sopimusta olen luonnollisesti näiltä osin noudattanut.

Muut koirat (4kpl) on maksettu sopimusta tehdessä käteisellä.

Seuraavan kohdalla ei vielä tietoa miten toimitaan, sillä pentu tulee tutulta (enemmänkin) ihmiseltä, sijoitukseen, joten luultavimmin joustoa asioiden hoidossa on ihan eritavalla automaattisesti. Ehdottomasti kuitenkin niin, että sopimukset ja kaikki muukin tehdään täysin virallisen kaavan ja Kennelliiton suositusten mukaan. Tästä olemme kummatkin täysin samaa mieltä.

Omat kasvatussuunnitelmat siintävät vasta tuolla 5-7 vuoden päässä, mutta täytyy sanoa, että todennäköisimmin kovin hanakasti en osamaksulla vieraalle ihmiselle itse pentua myisi. Toisaalta... kokemus on nyt jo osoittanut, että eipä se kerralla käteen lyöty summakaan mikään tae sille ole, että koti olisi hyvä, eikä varsinkaan sille, että kasvattaja pennusta sen jälkeen mitään enää kuulisi.

Eipä käy kasvattajia kateeksi siinä vaiheessa kun pupelot saavuttavat luovutusiän... sleepy.gif
Henrietta
Olen vuosia sitten myynyt pennun osamaksulla ja sen jälkeen päätin, etten toista kertaa samaa virhettä tee. Jokainen maksuerä piti erikseen karhuta ja siitä oli aivan turhaa vaivaa. Tämänkin pennun myin ennestään tutulle ihmiselle, jonka piti olla rehellinen ja lopulta koiran maksamiseen meni useampi vuosi. Jälkeenpäin selvisi, että tällä tuttavallani oli muhkea piikki jo ulosotossa ja sitä kautta en varmaan vieläkään olisi rahojani saanut, vaikka kaupasta on aikaa yli kymmenen vuotta.

Henkkarit tarkastaisin ehdottomasti jos osamaksulla pennun myisin, muutenkin pariin otteeseen on tullut kyseltyä tuttavilta tunteeko ko. ihmistä kun asuu samalla seudulla. Itse olen yhteen huijariin törmännyt aikoinaan kysyi pentua ja osamaksulla, jokin ihmisessä epäilytti. Sanoi asuvansa tuttavani kanssa samalla kadulla. Kysyin tuttavaltani tunteeko ko. ihmisen. Tuttavani sanoi, ettei heidän naapurissa asu sen nimistä ihmistä, mutta tietää tämän nimisen ihmisen asuvan kunnan toisella laidalla.

Nykyisin en pentua suostu osamaksulla myymään, omassa rodussa pentua joutuu odottamaan aina tovin, joten sinä aikana on jo hyvä mahdollisuus säästää pentua varten tarvittava rahasumma. Omien kasvattien perheiden kanssa on ehtinyt jo ennen pentujen syntymää yleensä tutustumaan ja tähän asti onneksi pennut on mennyt jotain kautta tutuille ihmisille tai ystävän ystäville.

Minusta muutenkin kun vieraiden ihmisten kanssa tehdään kauppaa on ihan reilua näyttää henkkarit toiselle osapuolelle, tietää ainakin minne pentu on menossa ja kun usein kuulee näistä väärillä nimillä ostetuista pennuista ja varoituksia, että ihmiset esiintyvät eri nimellä mitä ovat.
Salma
Kannattaisin ehdottomasti henkkareiden kysymistä. Jos joku sellaisesta suuttuu niin eihän sitä koiraa ole pakko ostaa. wink.gif Oikeastaan henkkareiden näyttäminen voisi olla hyvä juttu vaikkei maksaisi osamaksulla. Ei ne "rahattomat" ainostaan voi olla epärehellisiä. Vaikka koiran maksaisi kerralla olisi hyvä varmistaa että ihminen on todella se kuka sanoo olevansa, jos vaikka myöhemmin tulee ongelmia niin asiat olis helpompi selvittää. Itse olisin lähinnä tyytyväinen kun henkkarit kysyttäisi, sehän osottaisi vain sen että kasvattaja välittää pennuista! biggrin.gif (Ja tämä ei siis tarkoittanut sitä ettei sellaiset välitä jotka ei kysy, koska eihän tuollasta käytäntöä ole vielä olemassa. Piti varmistaa ettette ymmärrä väärin... cool.gif )
alisa
mulla on kokemusta kahdesta pentueesta ja tässä toisessa pentueessa yksi pentu meni osamaksulla, he tekivät niin että maksoivat ensin puolet pennun hinnasta kun hakivat pennun ja loput 2 erässä, kaikki maksupäivät pistettiin kennelliiton kaavakkeille ja maksut tulivat ajallaan, kun koko summa oli maksettu,lähetin rekkarit heille smile.gif
pips_a
Henkkarien kysyminen on ihan hyvä idea!
Meiltä on pentuja lähtenyt osamaksulla ja aina on kaikki mennyt hyvin, rekkarit ovat saaneet vasta kun koko koira on maksettu. Mun mielestä etusijalla ei ole käteisellä ostava ihminen vaan ihminen joka tarjoaa "parhaimman kodin pennulle". Osamaksulla maksava ihminen ei varmastikkaan ole yhtään sen huonompi kuin käteisellä maksavakaan. Mitä väliä sillä on jos rahat tulevat vähitellen, jos koira saa rakastan perheen.
Juuri vähän aikaa sitten lähti koira uuteen kotiin ja perheen kanssa sovittiin, että he maksavat osamaksulla. Ovat joutuneet muutaman kerran ilmottamaan, että eivät pysty millään maksamaan, mutta ollaan sitten sovittu, että venytetään nyt tätä erää. Perhe on ihana ja koira on saanut juuri sellaisen perheen, kun haluttiin ja enempää ei voisi edes toivoa. Ovat käyneet meillä ja toisinpäin ja sillä, että rahat tulevat hyvin hitaasti ei ole mitään väliä. Ja täytyy vielä mainita, että eivät olleet mitenkään tuttuja eikä edes tutun tuttuja vaan ihan tuiki tuntemattomia ja koira ei ollut täys hintainen, koska oli jo vuoden ikäinen.
Metelimäki
Ostajana näyttäisin ihan mielelläni henkkarit JOS olisin osamaksulla ostamassa. Toisaalta taas se ei ole käynyt mielessänikään vaan säästäisin rahat jostain...
Seij@
Onneksi ei ole tarvinnut vielä osamaksulla myydä, kukaan ei ole tainnut edes kysyä ...
Mutta voisin myydä, mutta tarkan harkinnan jälkeen, meitä kun on moneen lähtöön ja kaikenlaisia juttuja kuullut, ehkä turhankin epäilevä rolleyes.gif
virpi
Kolme kertaa on kysytty osamaksu mahdollisuutta.
kaksi kertaa suostuin myymään, mutta kummassakin tapauksessa koirasta maksettiin ennen luovutusta yli puolet koiran hinnasta.
Molemmat koirat maksettiin loppuun sovitulla tavalla.

Yhden kerran siis olen kertonut, ettei osamaksu onnistu.
Ostajan kanssa olin puhelinyhteydessä muutamia kertoja. Ostaja asui kaukana, joten sovimme että tulee pentuja katsomaan vasta kun pennut ovat luovutusiässä, jolloin saa pennun mukaansa sitten samalla mikäli meistä molemmista tuntuu siltä, että pentu heidän matkaan lähtee.
Tälläisen sopimuksen jälkeen otin pennulle varalle varauksen.

Myöhemmin ostaja ehdokas laittoi tekstiviestin, että maksaa sitten osamaksulla. Tämä tekstiviesti vaikutti sen verran epäilyttävälle, joten ilmoitin etten myy pentuja osamaksulla ja näin ostaja ehdokas perui varauksensa.

Itse olen ostanut yhden koiran osamaksulla joskus opiskelu aikana, mutta kasvattaja oli minulle ennestään tuttu.
friida
En myy enää osamaksulla, niin huonoja kokemuksia siitä on. Ja tuntuu tuo osamaksulla myymisen innostus muillakin vähentyneen, ja ihan syystä.
-MinnaS-
Teillä, joilla on kokemusta "ei niin hyvin" päättyneistä osamaksu kaupoista, kertoisitteko, oletteko kertaakaan hakeneet pennun takaisin ostajalta?
Kuinka suuri summa sillon on ollut vielä koirasta maksamatta?
Kuinka kauan on ollut maksuerät myöhässä?

Minä oon päättäny, että enään ikuna meiltä ei lähde pentua tyyliin 100 euroa kuussa. Jo pelkästään se, että pitää alkaa kyselemään rahojen perään on aika ikävää.. angry.gif

Itse olen ostanut koiria osamaksulla ja ikinä siinä ei ole ollut ongelmaa. Ei ole henkkareita kyselty ja olisin ne mieluusti näyttänyt, jos olisi kysytty. Maksut olen maksanut aina etuajassa, kun on kiire saada se pentu ikiomaksi.
Lazer
Mie ostin oman koiran osamaksulla. Varmaan myyn itse kun alan kasvattaa, ja sitten niin, että puolet on oltava maksettu ennen kun luovutan pennun, ja loput kahdessa erässä. Niin ja kaikki laitetaan kennelliiton lomakkeille.
Noel
Minun lähopiirissäni on monenlaisia kokemuksia osamaksusta eli on pakko sanoa että eiköhän se ole aika 50/50 minkälainen tuuri sattuu käymään. Immeisiä on niin moneksi.

Kasvattajatuttuni on ostanut lahes jokaisen oman koiransa osamaksulla ja aina on kaikki mennyt hyvin. Rahat olleet ajallaan myyjällä ja koirien kanssa kaikki sujunut moitteetta, samaiselle henkilölle itselleen kävi vain huomattavasti kurjempi juttu myydessään pennun osamaksulla tuo pentu kuoli ennenkuin se oli kokonaan maksettu, sillä ei ollut vakuutusta ja tapaturmasta oli kyse, niinpä ostajat lienevät yhä velkaa pennun hinnan myyjälle, ja aika kurjaahan se on tuossa tilanteessa kysellä rahojen perään kun koirakin on kerta jo menehtynyt-

no juttuja on varmaan laidasta laitaan. Itse voisin myydäkin osamaksulla, jos tietäisin kodin olevan hyvä ja pennulla siellä olevan kaikki hyvin.
Beloved
En myy osamaksulla ja henkkarit pyydän nähdä joka tapauksessa (syynä pentutehtaat ja niiden sisäänostajat). Jos asutaan kohtuuetäisyydellä, käydään myös kylässä puolin ja toisin ennen luovutusikää ja ennen päätöstä. Rahasta niin viis, mutta se pennun tulevaisuus painaa vaakakupissa todella paljon!
tara4632
Itse kanssa kysyn aina henkkarit, siksi kun se ensimmäinen osamaksu kauppa meni mönkään. Oli tuttu ostaja eikä mieleenkään juolahtanut kysellä papereita. Eipä maksanut kuin käsirahan ja oli heti myynyt koiran eteenpäin (ei ollut varmaan edes tarkoitusta itsellä pitää). Ulos ottoon oli 3 kuukauden päästä menossa ja ilmoitin että koira haetaan pois. Sitten vasta uusi omistaja soitti minulle papereista ja hän maksoi sen uupuvan kauppasumman (ja hiukan ylimääräistäkin). Oli saanut siltä koiran myyjältä maksamansa rahat takaisin (eihän se edes ollut vielä hänen omaisuuttaan, eikä hänellä ollut lupa sitä myydä).
Toiseen osamaksu kauppaan kyselijältä pyysin jo henkkareita mukaan ottamaan (kerroin että normaali käytäntö osamaksukaupoissa), ei kuulemma sellaisia omistanut ja sanoi tutun tulevan todistamaan henkilöllisyyden, mutta eipä tuosta osamaksu kaupasta tullut onneksi mitään. Muutama onnistunut osamaksu kauppa kyllä tuli tehtyä ja paperit tarkistettua. Myös sijoitussopimuksissa tarkistan ne paperit, jos ei ennestään ole tuttu ihminen.
Siskolle kävi kanssa ettei osamaksulla myydystä koirasta tullut kuin ensimmäinen erä, mutta onneksi teki ne kauppakirjat ja osamaksu sopimukset niillä kenneliiton papereilla. Viimeseen asti yritti olla ostaja maksamatta, mutta kun ulosotto ilmoitti että koira haetaan tiettynä päivänä pois ellei viimeistään edellisenä päivänä ole rahat korkojen kanssa tilillä (+ ulosotto kulut). Rahat maksoi viimeisenä päivänä.

Aina kannattaa tehdä se osamaksusopimus sillä virallisella kenneliiton sopimus paperilla ja heti olla yhteydessä ulosottoon, jos ei maksuja ala kuulua. Ulosotto hoitaa kyllä sen asia, joko koira maksetaan tai haetaan pois, eikä tarvitse erillistä oikeuden päätöstä, kun on muistanut käyttää näitä kenneliiton lomakkeita.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.