Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Viinirypäle
Puskaradio > Puskis > Rehuja & rohdoksia > Murua rinnan alle
-maria-
Olen kuullut, ettei viinirypäleitä saisi koirille antaa -> vaarantavat koiran henkeä etc. mutta taas tiedän henkilöitä jotka syöttävät viinirypäleitä koirillensa ja koirat pitävät niistä.

Olisikos kenelläkään antaa selvennystä tälle asialle, sillä en vieläkään oikein uskalla Suomalle viinirypäleitä syöttää kun en tätä koko totuutta niistä tiedä lookaround.gif

Ja sitten tähän samaan syssyyn voisin kysäistä näistä muista hedelmistä, joita ei saisi koirille antaa.
Joy.
Itse en enää anna koska koira ei kauheesti tykkää ja muutenki en tiiä onko terveellisiä,mut melkein kaikkia muita hedelmiä mä annan. biggrin.gif
Pisara
Vaarantavat koiran henkeä? ohmy.gif Mitä?! ohmy.gif
Meillä koira rakastaa viinirypäleitä, ja niitä olen muutaman kerran antanut, tosin en kovin montaa.
-maria-
LAINAUS(Pisara @ 8.3. 2006, 18:42)
Vaarantavat koiran henkeä? ohmy.gif Mitä?! ohmy.gif
Meillä koira rakastaa viinirypäleitä, ja niitä olen muutaman kerran antanut, tosin en kovin montaa.

Kai sitten kuulemani on saattanut olla ihan jotain öö.. juorun tapaista lookaround.gif
Mutta asian silti halusin varmistaa wink.gif
Varga
"Rusinoiden ja viinirypäleiden on todettu aiheuttavan koirille munuaisvaurioita ja jopa kuolemaan johtaneita myrkytyksiä. Tutkimuksissa ei ole selvinnyt, mikä ainesosa aiheuttaa ongelmia eikä myöskään ole tarkkaan määritelty haitallisen määrän rajaa. Tästä aiheesta olen yrittänyt löytää lisää tietoa, koska tiedän joidenkin ihmisten antavan ongelmitta koirilleen rusinoita esim. koulutuspalkkiona, mutta kovin paljoa tietoa en ole löytänyt. Asiasta on kuitenkin varoiteltu muutamissa englanninkielisissä artikkeleissa, mm. ASPCA Animal Poison Control Centerin v. 2002 julkaisemassa raportissa. "

Lainattu koirakoplan sivuilta
marska
Mä oon lukenut, että kourallinen rusinoita tai rypäleitä riittää tappamaan koiran. unsure.gif
Pisara
LAINAUS(marska @ 10.3. 2006, 11:40)
Mä oon lukenut, että kourallinen rusinoita tai rypäleitä riittää tappamaan koiran. unsure.gif

No huh. ohmy.gif Empä ois ihan äkkiä arvannut. Pitääpä jättää rusinat ja viinirypäleet kauppaan tästä lähtien. En ole kyllä antanutkaan kuin yhden rusinan joskus, ja muutaman viinirypäleen, mutta jätänpä nekin antamatta. unsure.gif
Zola
Niin no... Meillä ei ole ongelmia tullut, vaikka syödään mummun ostamia viinirypäleitä sillain, että joka toinen omistajan ja joka toinen koiran (vanhempi aussie) suuhun. blush.gif Ei tosin kilokaupalla. Ja olen minäkin jostain lukenut, että esim. ne viinirypäleiden siemenet voivat aiheuttaa suolitukoksia tms. Mutta kyllä me tästä eteenpäinkin syödään viinirypäleitä. Ja pitäkää vaan hulluna, mutta kuitenkin... cool.gif
Xenju
Mun koira syö mielellään viinirypäleitä , eikä niistä ole mitään haittaa ollut. Muita hedelmiä en anna , paitsi joskus ehkä banaania jota se syö mös mielellään. Entä Vihannekset , antaako kukaan vihanneksia (kurkkua,tomaattia,porkkanaa yms.) Mun koira syö vihanneksiakin mielellään biggrin.gif
PS. Annan sellasia rypäleitä missä ei ole siemeniä smile.gif
Xenju
LAINAUS(marska @ 10.3. 2006, 10:40)

Empä kyllä usko.. Mut ken tietää? Mä annan noin 5 rypälettä (kun sitä on) ni ei siitä ainakaan kuole!
Sumu
ohhoh, en oo totakaan tienny. joskus oon noille koirille kans rupäleitä antanu, kun ittekkin oon syöny huh.gif no nyt tietää sitten olla antamatta niitäkään! en mä niitä ny ihan kamalasti niille ole syöttäny muutaman aina ja meillä on aina niitä kivettömiä jos on
Xenju
Ei mekään kiloittain sitä anneta pari rypälettä vain unsure.gif
-Emmi-
Meillä Iitu syö mm. banaania, omenaa, päärynää, porkkanaa, perunaa, parikaa, kaalia, kukka- ja parsakaalia, kurkkua, lanttua, tilliä, valkosipuli, persiljaa, pinaattia, nokkosta, marjoja, varsiselleria, herneitä myös kuorineen, ananasta, jäävuorisalaattia, jne.

Tässä on myös linkki sivuille jossa on vaaralliset ja vaarattomat (luonnon)kasvit.
Vaaralliset kasvit
Xenju
LAINAUS(Flatpower @ 20.3. 2006, 16:07)
Meillä Iitu syö mm. banaania, omenaa, päärynää, porkkanaa, perunaa, parikaa, kaalia, kukka- ja parsakaalia, kurkkua, lanttua, tilliä, valkosipuli, persiljaa, pinaattia, nokkosta, marjoja, varsiselleria, herneitä myös kuorineen, ananasta, jäävuorisalaattia, jne.

Tässä on myös linkki sivuille jossa on vaaralliset ja vaarattomat (luonnon)kasvit.
Vaaralliset kasvit

Meidänkin koira syö kaikkea mahdollista smile.gif
JennaS
Jotkut täällä ovat sanoneet syöttävänsä porkkanaa, siitä mulla oisi kysymys. Olen kuullut paljon erilaista sanomista porkkanasta, toiset sanovat että ei koskaan porkkanaa koirille saa antaa kun se ei sula mutta toiset taas melkein ylistävät tätä vihannesta terveellisenä. Mitenkäs tämä asia teidän mielestä menee?
Lory
Meillä on Paavolle sekä viinirypäleitä, että porkkanaa annettu. Viinirypäleitä ei tosin vähään aikaan, mutta kun annoin sitä, niin todella pieninä määrinä ja vain kohtia joissa ei ole siemeniä / kuorta (emme tosin osta edes sellaisia, joissa on siemeniä). Porkkanaa taas saa lähes päivittäin, Paavo rakastaa sitä yli kaiken, ei mitään ongelmia ole tullut enkä aio lopettaa porkkanan antamista ennen kuin kuulen jotain joka saa minut itseni vakuuttuneeksi.. Tosin porkkanaakin vain pieninä määrinä.
<Iida>
Kyllä nuo saavat välillä milloin mitänkin, myös viinirypäleitä. Aussiet hotkaisevat hetkessä, Manu taas leikkii aikansa ja liiskaa lopulta rypäleen lattiaan, mistä jompi kumpi isoista sen myöhemmin syö... Mutta ei viinirypäleet muuten koiriemme ruokavalioon kuulu tongue.gif
veau
Aijjaa? Sani on joskus syönyt paketillisen rusinoita mutta ei ole kuollut. Enpä taida antaa koirille enään rusinoita. ohmy.gif
Joy.
Nyt rypäleitä ei kyllä enää jaella yhtään! mellow.gif
Tiia
Kaverini oli jostain koirakirjasta lukenut, että viinirypäleet ja rusinat ovat yhtä vaarallisia, kuin esim; suklaa...
Eilen viimeksi putosi viinirypäle maahan lookaround.gif
Zola
No tää taas taitaa kuulua niihin aiheisiin, joista jokaisella on omat "varmat" tietonsa. Esim. joku tuossa aikaisemmin kyseli porkkanasta, kun oli kuullut ettei sula hyvin/kunnolla koiran mahassa. Itse olen kuullut saman asian perunasta. Mä ainakin suhtaudun pikkuisen varauksella näihin tällaisiin juttuihin. Sama on sen suklaan kanssa. Kaverin koira on nuorempana popsinut levyllisen suklaata eikä sille tapahtunut yhtään mitään, joten... Tosin kyseessä tais olla tavallinen Fazerin Sininen, ei se tumma suklaa mikä tietojen mukaan on vaarallisempaa. Kun käyttää maalaisjärkeä niin, kyllä tästä elämästä selviää... biggrin.gif

Ja ihan tarkennuksena vielä, että mun koirat ei syö suklaata kuin pienen palan omistajansa patukasta tms kerrallaan. Eikä niitä viinirypäleitäkään syö muut kuin tuo vanhempi aussie ja sekin harvemmin ja noin 5-7 rypälettä yhdellä kertaa. rolleyes.gif

MUOKS: Kirjoitusvirheitä korjailin...
Dilli
Kyösti ottaa joskus aina (n. kerran kuukaudessa) lattialta viinirypäleen, en kyllä tiedä syökö se sitä loppujen lopuksi, vai leikkiikö vain. happy.gif
Mutta en kyllä niitä sille lähde tarkoituksella syöttämään, jos kerta ovat kuolemanvaarallisia. ohmy.gif
_berni_
LAINAUS(Zola @ 29.3. 2006, 09:48)
No tää taas taitaa kuulua niihin aiheisiin, joista jokaisella on omat "varmat" tietonsa. Esim. joku tuossa aikaisemmin kyseli porkkanasta, kun oli kuullut ettei sula hyvin/kunnolla koiran mahassa. Itse olen kuullut saman asian perunasta. Mä ainakin suhtaudun pikkuisen varauksella näihin tällaisiin juttuihin.

niinhän se on... jokaisella meillä on omat "tietomme" asioista. Toisille koiriille voi aiheutua jotain ja toisille ei smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.