1. 80-luvun lopulla innostuin asiasta. Siitä, kun päätin aloittaa kasvatuksen - aikaan jolloin minulla oli ensimmäinen pentue mahtui varsin paljon. Kävin molemmat SKL:n kasvattajakurssit, anoin kennelnimen, ja ennen kaikkea vietin tuntitolkulla aikaa aiheen parissa Rostroneiden kanssa ( Englantilaiset mentorini). Tällainen osaavien "vanhojen viisaiden" opastus on ollut mittaamattoman arvokasta kasvattajana olemiselleni.
2. Oman näkemykseni mukaan rotu on ulkomuodollisesti epätasainen, lonkka kuvaustuloksista saa suurennuslasilla etsiä terveitä tuloksia. Ilahduttavana seikkana näen muiden, kuin näyttelyharrastusten runsaan lisääntymisen.
3. Mentoorini mainitsi aikoinaan oman tavoitteensa, josta tuli minullekkin ohjenuora: Toivon kykeneväni jättämään tuleville sukupolville rodun, tietäen, että olen sitä kehittänyt eteenpäin.
4. Yksi merkittävä seikka on koiran geeniperimän kartoitus. Tämä avaa portit perinnöllisten ominaisuuksien kautta poistamaan populaatiosta vaikeiden sairauksien aiheuttajia. Tätä kautta myös ymmärryksemme koiraeläimen luonteenperimismekanismeista lisääntyy ja tarjoaa pohjan naiden ominaisuuksien geneettiseen jalostukseen.
Mitä tulee sille osalle terveyttä ja luonnetta, jota genetiikka ei suoranaisesti säätele elämme aikakautta, jolloin tälläkin saralla on otettu huimia harppauksia. Olemme murtaneet monia myyttejä koiraeläimien käyttömahdollisuuksista.
Olemme Englantilaisten yhteyksieni kanssa kehittelemässä nettiluento sarjaa , joka toivon mukaan kykenisi lähentämään rodun piirissä työskenteleviä maailmanlaajuisesti. On myös ollut alustavasti puhetta maailmanlaajuisen ydinpopulaation aikaansaamiseksi, jotta rodun geneettinen monimuotoisuus saataisiin säilymään. Olisi arvokasta, mikäli joku kasvattamani bullmastiffi aikanaan tuohon ydinpopulaatioon kuuluisi.
5. Yksi tärkeimpiä tekijöitä on hyvinhoidettu jalostusnarttu. Riittävä tietämys koiran synnyttämisestä ja pieneläinpuolen eläinlääkärin päivystyksellä olo synnytyksen aikana.
Suosin pennutusta keväisin tai kesäisin, sillä ulkoilman pennuille suoma vahvuus ei ole millään poppakonstilla korvattavissa.
Pennun kehitysjaksojen tunnistaminen ja oikeiden virikkeiden tarjoaminen optimaalisina ajankohtina on mielestäni myös erittäin tärkeää. Käyttämäni virikkeet ja ajankohdat, joilla mm kehitetään pennun henkiinjäämisvaistoja ja stressin sietokykyä ym pennun elämälle tärkeitä perusominaisuuksia, perustuvat mm Clarence Pfaffenbergin ja the Monks of New Skate:n kehittämiin menetelmiin.
6.Minulla on talossani kaakelilattiainen lattialämmityksellä varustettu tila, jonne , hyvissä ajoin ennen pennutusta, valmistetaan pennutuslaatikko tarvikkeineen.
Tila on valoisa, tilava ja sinne kyetään luomaan emolle pentuineen riittävän otollinen tila.
Pentujen kasvaessa löytyy talosta tilaa telmiä ja tutustua ihmismaailman meluihin, ja pihaa on riittävästi toteuttaa pienten bullmastiffien seikkailuja.
7. Minulla on tapana etsiä pennulle, sille parhaiten sopiva koti tapaamisilla ja keskusteluilla.Pennuille suoritetaan eläilääkäritarkastus, jossa uudet omistjat ovat mahdollisuuksiensa mukaan paikalla.
Suoritan pennuille luonteenominaisuus testejä , yksi ihan asiallinen on Volhardtin pentutesti, mutta muitakin on. Ihanteellista olisi, mikäli meillä olisi rodun piirissä koulutettuja pentutestin tekiöitä, näin niistä saisi neutraalimman tuloksen.
Pennunostajalle pyrin suorittamaan kyselyn Corenin koira - ihminen yhteensopivuustestin mukaan. Näin toivoakseni kykenen ohjaamaan selkeästi "väärää rotua" harkitsevat itselleen paremmin sopivien rotujen piiriin.
Näitä pennun ja ihmisten testejä "yhteensovittamalla" tarjoan pennunostajalle mielestäni hänelle parhaiten sopivan vaihtoehdon. Mikäli yhteensopivuutta ei tunnu olevan, autan henkilöä etsimään itselleen paremmin sopivan kasvattajan.
8.Eiköhän tuossa edellä jo ole käynyt selville valintaperusteitani.
Olenhan pentua ja siis jalostuskoiraa itselleni hankkiessa kasvattajana ihan aitiopaikalla. Tunnen emolinjaa parhaassa tapauksessa useamman sukupolven ajalta. Ja mikäli käytän omaa urosta niis senkin taustat ovat itselläni tiedossa.
Ja käyttäessäni ns ulkopuolista, on minun perustettava tietoni omiin havainnointeihin ja koiran kasvattaneen kasvattajan kertomukseen, ja miten tuohon tietoon luotan.
Pentuettahan , josta tulevaa jalostuyksilöä etsin, olen saanut seurata vahintään 7 viikon ajan. Kyllä noista on tähän asti selkeästi löytynyt harkintaan "jalostus nuppuja", joiden seurantaa sitten jatketaan seuraavat 2-3 vuotta jolloin varsinainen jalostuskäyttöpäätös suoritetaan. Voin vain sanoa, ettei aina ole onnistunut, mutta niistäkin on ollut hyötyä kokemuksen kasvattamisessa.
9. Suomessa harvalla minua kiinnostavalla yksilöllä on jalostusnäyttöä, mihin päätöksensä voisi pohjata. Ulkomailta taas löytyy tähän paremmat mahdollisuudet. Luonne , terveys ja lopulta tietty ulkomuoto ja kaikkien näiden yhteensopivuus toiseen osapuoleen ovat avainasemassa. Mentoreiltani Englannista sain jo kasvatustyöni alkuvaiheessa arvokasta tietoa, mihinkä seikkoihin tulisi valinnoissaan kiinnittää huomiota, mutta siitä saisi jo kirjan.
Ulkomaisista tuonneista mielestäni kiinnitetään turhan vähän huomiota muihin tekijöihin, kuin ulkomuodollisiin saavutuksiin. Mutta arvostan henkilöitä, jotka
käyvät paikan päällä tutustumassa näihin ulkolaisiin koiriin ja niiden kasvattajiin ja heidän kasvatusperiaatteisiin .
10. Runsailla keskusteluilla ja mukaan saatavalla asiapaketilla. Lisäksi pyrin olemaan "saatavila" uusien pennunostajien kysymyksille puhelimitse tai E-maililla. Järjestän myös pentutapaamisia, jolloin uusilla pennuilla omistajineen on mahdollisuus tutustua meiltä maailmalle aiemmin lähteneisiin pentuihin omistajineen. Heillä on myös ollut mahdollisuus keskustella etukäteen muiden minulta pennun hankkineiden kanssa mikäli ovat halunneet. Pyrin myös olemaan hienotunteinen ja arvostamaan uusia omistajia ja antamaan heille yksityisyyden. Olenhan heille pennun myynyt, ja se on heidän eikä minun koira.
Keskustelut kauppaehdoista, koiranpitolaista ym on hyvä pitää aikana, jolloin uudet pennunostajat eivät ole täysin uuden "rakkautensa" lumoissa, ja näinollen sokeita tiedolle.
Ison voimakkaan rodun ollessa kyseessä on myös hyvä opastaa koiralauman johtajuuteen liittyvissä seikoissa, meillä kun ihmisinä tuntuu olevan vaikeaa olla inhimillistämättä koiriamme. Tässä olen viimeaikoina käyttänyt apuna J. Fennelin DVD luentoa, jonka metodeita sitten oikein kädestä pitäen harjoittelemme.
11.Koirasilmän kehittyminen vaatii opettelua, kokemusta ja aikaa: joissain koulutusohjeissa tämän taidon kehittymisen sanotaan vaativan 5-10 vuotta, jotta lapsen kengistä kasvaa edes hieman ulos. Olen ollut varsin onnekas mentoreistani ja heidän kärsivällisyydestään ensimmäsiten 10 vuoden aikana. Rodunomaisuudesta ja rotumääritelmän tulkinnoista puhuttaessa törmätään varsin usein tietämättömyyteen ja tunteeseen. Yksi hämmästyttävimmistä kommenteista kuulin vuosia sitten ihan täällä Suomessa, kun nuori kasvattajaksi aikova väitti, ettei koiralla tarvitse olla hampaita, kun ei sitä kerran rotumääritelmässä mainittu.
Tuon kommentin jälkeen olen ollut varsin varovainen käyttäessäni termiä rotumääritelmä, ja uskoessani kaikkien lukevan sitä samalla tavalla. Siksi olenkin ollut kiitollinen, että minulle on ollut mahdollisuus tarkentaa tietojani henkilöllä, joka on oppinut tietonsa ihmisilta, jotka rotumääritelmää tälle rodulle aikoinaan kirjoittivat. Ja odotankin mielenkiinnolla heidän laatimaansa rotumääritelmän tulkinta DVD:tä
12. Käyttämässäni nartussa on tiettyjä ominaisuuksia, joille haen kompensaatiota ja vahvuutta uroksen puolelta. Molemmissa ( tai kaikissa kolmessa, sillä aikomukseni on käyttää SKL:n sallimaa kaksoisastutusta) uroksissa nämä ominaisuudet ovat selvästi vahvemmin esillä. Sen jälkeen jään odottamaan, kuinka hyvin nämä ominaisuudet tulevat esiin tämän yhdistelmän pennuissa.
No sainpahan vastatuksi. Kiitos sinulle, joka jaksoit kirjoitukseni lukea.
Toivottavasti tähän ei jäänyt paljoa kirjoitusvirheitä.
t Irmeli Helake
Helagettas Kennel