Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: matchshow
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > Seropifoorumi
Janette
Omistan upean seropi(westi,sheltti,japsi)tytön ja me tykätään käydä näyttelyissä. Matchshowta mainostetaan kaikkien rotujen leikkimieliseksi näyttelyksi. Monirotuiset kuitenkin arvostellaan omassa luokassaan ikään katsomatta ja samaan hintaan. Kyselin asiasta ja vastauksena todettiin että rotukoirat saavat kilpailukokemusta.Vaan eikös se ole samaa kokemusta voittiko vai hävisi vaikka seropille. Tuomarin on vaikea arvostella jos vaikka on jonkun rodun kasvattaja.Vaan arvostellaanhan tanskadoggi ja perhoskoirakin pareittain ja tuomari on ajokoirien kasvattaja. Onko tämä vain yleinen käytäntö? Kertoisiko joku asiantuntija/harrastaja kuis on? dogrun.gif dogrun.gif dogrun.gif dogrun.gif
Jettis
No yleensä se on kyllä niin. Asiassa on hyvät ja huonot puolet, mutta niin se ny vain on. En ole ennen edes kamalatsi ajatellut asiaa, että miksihän, mutta nyt kun ajattelee niin eihän siinä sinänsä oo mitään järkeä!
Zola
Alunperinhän mätsäreiden tarkoitus on ollut nimenomaan tarjota harjoittelumahdollisuus virallisiin näyttelyihin suuntaavalle koirakolle. No, ajat ovat muuttuneet ja nykyisin myös sekarotuisten on mahdollista kilpailla mätsäreissä, vaikka virallisiin näyttelyihin eivät pääsekään. Useimmiten mätsärijärjestäjät huomioivat sekarotuiset ja järjestävät näille oman luokan. Ja henk.koht. mielipiteenäni on, että ehdottomasti sekarotuisilla pitää olla oma luokka. Yhtenä syynä tähän on se (ikuinen pessimisti kuin olen blush.gif ), että useamman vuoden mätsäreitä sekarotuisten seurassa kierteneenä tiedän, että on tuomareita jotka eivät pidä sekarotuisista ja "syrjivät" niitä, näiden kilpaillessa rotukoirien kanssa samassa luokassa. Näin myös niille sekarotuiselle anntetaan mahdollisuus menestyä, sillä nehän ovat aivan yhtä ihania kuin rotukoiratkin. teehee.gif Itse näen siis asian niin, että sekarotuiset huomioidaan (niitä siis arvostetaan) silloin kuin niille järjestetään oma kehä, eikä siis syrjitä.

Lisäksi kommentoisin sen verran, että mätsäreissä ei virallisten näyttelyiden tapaan arvostella koiria rotumääritelmään verraten. Mätsäriarvostelussa otetaan huomioon mm. koiran kunto (lihava/laiha, hyvä/huono turkki, yleiskunto; lihakset, hampaat...), sen esiintyminen ja käyttäytyminen kehässä, ja kyllähän se esittäminen ainakin auttaa asiaa. Tällaiset "perusasiat" pystyy jokainen koiria pidempään harrastanut ihminen toteamaan, vaikka ei omaisikaan juuri sen tietyn rodun erityistuntemusta. Jos kehässä oleva pari on tasaväkinen, tuomarin omat mieltymykset ja koiran esittäminen/esiintyminen voivat ratkaista kumpi saa punaisen ja kumpi sinisen nauha. Lisäksi arvostelua helpottamaan koirat yleensä jaetaan pentuihin ja aikuisiin koiriin sekä pieniin (yleensä alle 40 cm) ja isoihin (yli 40 cm), jolloin tällaista perhoskoira/tanskandoggi -yhdistelmää ei pääse syyntymään ennekuin vasta BIS-kehässä. Lisäksi mainitsit kasvattajatuomareista jotain. No kasvattajillahan (olivatpahan ne minkä rodun kasvattajia tahansa) on yleensä mm. erittäin hyvin silmää eri ikäisille ja eri kehitysvaiheessa oleville koirille ja he ovat useimmiten harrastaneet koiria jo vuosia ennen kasvattamista, joten hehän ovat useimmiten ne parhaimmat tuomarit mätsäreissä, koska osaavat katsoa ne "oikeat" asiat siitä koirasta.

Eli siis seropeille omat kehät ja kasvattajatuomarit kunniaan... laugh.gif Kunhan vain muistetaan, että mätsärit (niinkuin kaikki näyttelyt yleensä) ovat vain mukava harrastus, eikä niitä saa ottaa liian tiukkapipoisesti.

MUOKS: Kirjoitusvirheitä korjailin...
_berni_
LAINAUS(Zola @ 18.3. 2006, 21:10)
Alunperinhän mätsäreiden tarkoitus on ollut nimenomaan tarjota harjoittelumahdollisuus virallisiin näyttelyihin suuntaavalle koirakolle. No, ajat ovat muuttuneet ja nykyisin myös sekarotuisten on mahdollista kilpailla mätsäreissä, vaikka virallisiin näyttelyihin eivät pääsekään. Useimmiten mätsärijärjestäjät huomioivat sekarotuiset ja järjestävät näille oman luokan. Ja henk.koht. mielipiteenäni on, että ehdottomasti sekarotuisilla pitää olla oma luokka. Yhtenä syynä tähän on se (ikuinen pessimisti kuin olen blush.gif ), että useamman vuoden mätsäreitä sekarotuisten seurassa kierteneenä tiedän, että on tuomareita jotka eivät pidä sekarotuisista ja "syrjivät" niitä, näiden kilpaillessa rotukoirien kanssa samassa luokassa. Näin myös niille sekarotuiselle anntetaan mahdollisuus menestyä, sillä nehän ovat aivan yhtä ihania kuin rotukoiratkin. teehee.gif Itse näen siis asian niin, että sekarotuiset huomioidaan (niitä siis arvostetaan) silloin kuin niille järjestetään oma kehä, eikä siis syrjitä.

Lisäksi kommentoisin sen verran, että mätsäreissä ei virallisten näyttelyiden tapaan arvostella koiria rotumääritelmään verraten. Mätsäriarvostelussa otetaan huomioon mm. koiran kunto (lihava/laiha, hyvä/huono turkki, yleiskunto; lihakset, hampaat...), sen esiintyminen ja käyttäytyminen kehässä, ja kyllähän se esittäminen ainakin auttaa asiaa. Tällaiset "perusasiat" pystyy jokainen koiria pidempään harrastanut ihminen toteamaan, vaikka ei omaisikaan juuri sen tietyn rodun erityistuntemusta. Jos kehässä oleva pari on tasaväkinen, tuomarin omat mieltymykset ja koiran esittäminen/esiintyminen voivat ratkaista kumpi saa punaisen ja kumpi sinisen nauha. Lisäksi arvostelua helpottamaan koirat yleensä jaetaan pentuihin ja aikuisiin koiriin sekä pieniin (yleensä alle 40 cm) ja isoihin (yli 40 cm), jolloin tällaista perhoskoira/tanskandoggi -yhdistelmää ei pääse syyntymään ennekuin vasta BIS-kehässä. Lisäksi mainitsit kasvattajatuomareista jotain. No kasvattajillahan (olivatpahan ne minkä rodun kasvattajia tahansa) on yleensä mm. erittäin hyvin silmää eri ikäisille ja eri kehitysvaiheessa oleville koirille ja he ovat useimmiten harrastaneet koiria jo vuosia ennen kasvattamista, joten hehän ovat useimmiten ne parhaimmat tuomarit mätsäreissä, koska osaavat katsoa ne "oikeat" asiat siitä koirasta.

Eli siis seropeille omat kehät ja kasvattajatuomarit kunniaan... laugh.gif Kunhan vain muistetaan, että mätsärit (niinkuin kaikki näyttelyt yleensä) ovat vain mukava harrastus, eikä niitä saa ottaa liian tiukkapipoisesti.

MUOKS: Kirjoitusvirheitä korjailin...

hyvää tekstiä zola! aivan samaa mieltä kanssasi smile.gif
Kituli
Zola tiivistikin kaiken hienoon pakettiin smile.gif

Niin, ja jos sekarotuisten luokassa oleva tyyppi arvostelee pelkän koirasi ulkonäön perusteella (terveisiä vaan meidän viime mätsärin tuomarille!) Älä ota nokkiisi, jokaisella on oma arvostelu tyyli.

Koska sekarotuisilla ei ole rotumääritelmää, niitä pitäisi minun, ja toivottavasti monen muunkin mielestä arvostella yleisen kunnon (onko hampaat tervet, kiiltääkö turkki jne) ja miten koira esiintyy (onko arka, rohkea, ravaako hyvin, poseeraako hyvin, rähiseekö muille koirille, hyppiikö jne).
Janette
Kiitos Zola vastauksesta!
Olen "vihreä" näissä ympyröissä, joten kysyisin vielä;kun koiria ei arvostella rotumääritelmään verraten kunto,lihava,laiha,esiintyminen, lihakset ym. elikkäs perusasiat, niin eikös hyvä tuomari thumbup.gif leikkimielisessä mätsärissä vertaile näitä asioita koirissa, oli kyseessä rotukoira tai seropi kun ne "kilpailevat" omassa ikäluokassaan? (jösses kun pitkä lause!) 5-vuotiaan ja 10kk kehäkäyttäytymisessä kun olen huomannut joitakin eroja. Tämä se vaan on vähän "jurppinut", noin leikkimielisesti.Hyvälle koiralle häviää ihan mielellään kunhan "painitaan" samassa ikäluokassa, ihan noin leikkimielisesti whistling.gif Siis KAIKKI koirat kunniaan! Rotu tahi seropi. Samanlaisia ihania karvakasoja ollaan KAIKKI!! Ja ei leikkimielisesti vaan ihan tosissaan dogrun.gif sneaky2.gif
Sumu
ainakin täällä tampereen saudulla missä minä kierrän koirieni kanssa mätsäreitä ei seropi luokkiin juurkaan ole osallistujia! yhden seropin omistajan kanssa olen nyt mätsäreissä jutellut ja hänkin on sitämieltä että paljon mukavempi on sitten kisata siellä rotukoirien seassa, kun ottaa joku helppo voitta kun seropeja on kehässä 6! Mustakin tuntuu että seropeja monesti syrjitään, vaikken itte oo semmosen kanssa kehässä ollutkaan. mutta jokaisella tuomarilla on omat syrjinnänkohteensa. eräässä mätsärissä tuomari tiputti eräästä luokasta kaikkein suurimmat luokan edustajat pois ja palkitsi kaikkein pienimmät mahdolliset, niin sinisissä kuin punasissakin...
Zola
LAINAUS(Sumu @ 31.3. 2006, 06:39)
ainakin täällä tampereen saudulla missä minä kierrän koirieni kanssa mätsäreitä ei seropi luokkiin juurkaan ole osallistujia!

Niin Tampereellahan minäkin asustelen koirineni ja haluan olla asiasta eri mieltä kanssasi. Tietenkin vähän riippuen paikasta, ajankohdasta yms. tällaisista seikoista, seropeja on yleensä kohtuullisesti mätsäreissä täällä Tampereella, varsinkin jos niille vielä järjestetään se oma luokkakin. Ja mä lasken "paljoksi" kymmenen (10) seropia tai yli. Ei voida olettaa, että seropeja olisi ikinä mätsäreissä samaa määrää kuin rotukoiria, esim. 50 koiraa per luokka. Lisäksi "helppoja" voittoja ei ole, kunhan vaan on yksikin koira oman koirasi lisäksi kehässä, oli sitten kyse sekarotuisista tai rotukoirista. Eikä varsinkaan silloin jos niitä koiria on kuusi (6). angry.gif

Sitten vielä Janette:n kysymykseen... Eli mielestäni asiantunteva tuomari osaa ottaa huomioon myös sen koiran iän. Eihän voida olettaa, että viisikuinen, ensimmäisessä näyttelyssään oleva pentu osaisi käyttäytyä/esiintyä samalla tavalla kuin kuusivuotias kehäkonkari, joka on kiertänyt mahdollisesti satoja näyttelyitä elämänsä aikana. Mutta sehän on tietenkin aina tuomarista kiinni, mikä vaikuttaa ja miten. Ja jos se oma pentu häviää aikuiselle, niin se on vaan kestettävä eikä sitä saa ottaa liian vakavasti. Seuraavalla kerralla tilanne saattaa olla aivan päin vastoin. biggrin.gif
caramel
Jos täälläpäin otettaisiin käytäntöön seropikehä Match show'ssa, taitasimme jäädä koirani kanssa ainoiksi osanottajiksi biggrin.gif . Mutta suuremmilla paikkakunnilla tuo järjestely varmasti toimisikin.
Meitä ei ainakaan ole syrjitty sen takia, että koirani on sekarotuinen. Ykköstuloksia on tullut pari kappaletta avoimessa luokassa ja jopa BIS3. Vaikka leikkimielellä sinne mennäänkin, on aina yhtä mukavaa pärjätä seropin kanssa smile.gif
Auringonkukka
Hei kaikki seropit!

Tervetuloa ke 31.5.2006 Laakson kentälle YY RY:n match showhun,
siellä on monirotuisille oma luokka; MR & MISS DOG, ilmoittautuminen
alkaa klo 16.30 ja arvostelu klo 18.
Tuomarina toimii Uma Aaltonen. Hyvät palkinnot!!!! Kannattaa tulla! dogrun.gif
Kääpiö-
En itse omista mutta naapurissa on seropeja.. Olen vaan aina ihmetellyt, että miten moiset mahdetaan esittää? Vapaasti kaiketi. Mutta entä sitten jos kyseessä on esim. villakoira-skye mix ja molemmat on aseteltavia rotuja? stupid.gif
Xenju
Minulla on partacollie-PON seropi. Monirotuisissa käydään ja vapaasti seisoo smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.