Pitäisi saada joku luonnetestituomari tänne selvittämään näitä luonneasioita
En tiedä miten arka tai pehmeä tai toimintakyvytön koiran pitää olla, että arkielämästä selviäminen on sille vaikeaa....? Ja onko koiran jatkuva pelko seurausta toimintakyvyn puutteesta, pehmeydestä vai huonosta hermorakenteesta vai kaikista näistä yhdessä?
Ja kyllä, valitettavasti sellaisiakin bullmastiffeja on, joille KAIKKI asiat kodin seinien ulkopuolella ovat stressaavia, jopa niin, että ne eivät halua mennä edes ulos. Mikä tahansa asia, mihin vähemmän "arka" lajitoveri tottuu hetkessä (esim. liikenteen äänet, vastaantulevat ihmiset kummallisuuksineen, metro- tai bussiajelu, kauppakeskuksen ihmisvilinä, ahdas hissi, hämärä kapea kellarinkäytävä jne) aiheuttaa tuollaiselle "yliherkälle" yksilölle stressiä kerran toisensa jälkeen, se ei välttämättä koskaan ihan täysin totu stressin aiheuttajiin. Tällaisia bullmastiffeja on, mutta onneksi vähän - ainakin toistaiseksi.
Varmasti pehmeä/arka koira palautuu ikävistä kokemuksista, mutta joutuessaan uudestaan ikävän tilanteen eteen, se muistaa edellisen epämiellyttävän kokemuksen ja on jo ikäänkuin valmiiksi peloissaan, ja se voi muistaa vuosia sellaisen paikan, missä on säikähtänyt jotain. (Tämä on siis ihan puhdasta mutua, ja perustuu siihen miten itse olen tiettyjen koirien nähnyt käyttäytyvän). Ja jos koira on kovin arka/pehmeä, jokainen uusi, outo tilanne on sille todennäköisesti pelottava.....
Oma moppeni on joskus ollut töissä mukana - ulos lähtiessä tungen sen ahtaaseen hissiin, sitten viipotamme hämärää, metrin levyistä kellarinkäytävää pitkin ulos (käytävällä vastaan tulee ihminen lastenvaunujen kanssa), kauppakeskuksen läpi ruuhkametroon, missä ihmiset tuuppivat koiraparkaani. Keskustassa ihmisvilinän läpi ruuhkabussiin, jossa koiraparkaa taas tuupitaan.....kovin aralle tai pehmeälle (tai toimintakyvyttömälle? ) koiralle stressaavaa, vaikka se olisikin "tottunut" tilanteeseen...mun koiralle ihan normaalia arkipäivää.
Suurin osa lemmikkikoirista asuu kaupungeissa tai taajamissa, missä ne joutuvat päivittäin erilaisiin "stressaaviin" tilanteisiin. Selvitäkseen elämästä ihmisyhteisössä ja sen asettamissa vaatimuksissa, koiran täytyy olla kohtuullisen tervepäinen (mitä valtaosa lemmikeistämme tuntuu olevan

). Moni suhtautuu epäluuloisesti luonnetestiin siksi, että se on alunperin suunnattu virkakoirille - silti se on hyvä mittari myös näille meidän seurakoirillemme.
Koira, joka paineistuu kaikesta ja joka pelkää kaikkea, kärsii itse eniten. Kuka haluaisi tieten tahtoen kasvattaa koiran, jolla on jatkuvasti paha olo? Mun ainakin koskee sydämeen asti tällaisia otuksia nähdessäni....