AirBerlinillä,
http://www.airberlin.com/ koira matkaa ruumassa 30 eurolla. Lentojakaan ei ole hinnalla pilattu. On myös kokeiltu ja hyväksi havaittu.
SASilla Suomeen saapui minun italiangigolo ja sekin meni mutkitta. Hän matkusti tuttujen mukana kun en itse silloin päässyt matkalle, tuontiasiakirjoihin laitettiin omistajaksi tuojan nimi (rekkarit tuli perässä puoli vuotta myöhemmin kuten Italiasta yleensä, eikä silloin vielä EU-passia vaadittu).
SASilla ei ole kaikille reiteille koneita joiden ruumassa olisi lämmitys, Blue1 jos lentää jonkun välin niin ne ei ota eläviä eläimiä ruumaan jäätymään. Matkustamossa varmastikin käy myös Blue1:n koneilla, mutta doggipennut kun painaa 8-viikkoisina ~10kg niin minulla ei ole siitä tietoa tahi kokemusta.
SASilla on tosiaan kiinteät hinnat koirille ja se tuntuu olevan ehdottomasti edullisin Atlantin yli matkaaville jos koira on ns. "ylipainoinen" ja jos itse lentää mukana: SAS on ainoa löytämäni Suomesta muualle maailmaan liikennöivä lentoyhtiö, joka antaa isonkin koiran kulkea matkustajan kanssa kirjattuna matkatavarana. Finskillä ja monella monella muulla on painoraja, jota painavammat menee automaattisesti vain ja ainoastaan rahtina, vaikka itse kuinka lentelisi samalla koneella kuin koirakin.
Ystäväni toi Saksasta doggipennun viime vuonna, lensi Finnairilla, Suomessa lippuja hankittaessa lupasivat että se pennun lippu maksaa sitten noin 200€ omien lentolippujen lisäksi, ja pennun matka piti maksaa kentällä Saksassa. No, saapuivat sitten kentälle paluumatkaa varten pennun ja sen parinsadan euron kanssa ja pennun lippu maksoikin vain 20 euroa. Ystäväni oli luonnollisesti hyvin iloisesti yllättynyt.
Lennän kohtapuoliin Saksaan yhtä pikkuista noutamaan, tällä kertaa AB:n siivin. Seuraava kulkee SASilla, koska saapuu kaukaa merten takaa ja haluan ehdottomasti lentää mukana jotta voin ainakin yrittää vahtia että ihanuus on oikeassa koneessa oikeaan suuntaan menossa, ja jotta voidaan vähän käveleskellä ja jutustella välilaskujen aikana.