Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Mitä tarkoitta hyvä koira?
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > Arkistoidut foorumit > FCI 2 (a): Molossit
mabel
"Päärynä hyvää kannattaa odottaa vaikka vähän tai paljonkin pidempään".

Tämä ei ole provo, haluan vaan tiettä mitä on hyvä koira, mitä saa koira olla hyvä. Mikä on kriiteriet?
päärynä
biggrin.gif
Minua on vaikea provosoida rolleyes.gif .

Hyvä koira.. minun näkemys; Terve mieli terveessä kropassa laugh.gif .

Henkilökohtaisesti arvostan bullmastiffia jolla sura selkälinja, harmikseni on todettava että näitä suoran selkälinjan omaavia bullmastiffeja on harvassa tämän päivän suomessa.

Koko on toinen asia johon olen kiinnittänyt paljon huomiota. Onko trendi se että bullmastiffi kutistuu? Örkki on pienehkö uros, kuitenkin rotumääritelmään mahtuva.. Matalampia uroksia olen kuitenkin useita tavannut ja mietin toisinaan miten näyttelyissä ei rotua mitata useammin? Ilokseni on todettava että tapasin isokokoisen nartun noin 4 viikkoa sitten biggrin.gif .

Luonne.. vaikka minulla on ollut yksi bullmastiffi jolla musta-valkoinen suhtautuminen kaikkeen ja kaikkiin.. Voin todeta vaan että tuskin koskaan saan toista niin luotettavaa ja selvästi singnaloivaa bullmastiffia enään koskaan (puhun Päärynästä). Toinen ääripää joka rakastaa kaikkia ja kaikkea jos vaa saa hieman rakkautta osakseen ..hmm.. siihen monet ymmärtääkseni jalostuksella pyrkii.. Onko se kuitenkaan rodun alkuperää vastaava ja rodun edun mukaista? (Bullmastiffi ei ole mielestäni kaikille ja kaikkiin olosuhteisiin soveltuva rotu.. Liiallinen mainostaminen ylitsevuotavaisen ystävällisenä saattaa nurkan takana kostautua .. )

Minun ajatuksia siis yllä.. lisättäköön vielä ettei ulkomailta tuontikoiraa hankittaessa voi olla sen varmempi siitä että koira on SUPER. Usein jää tutustumatta ja näkemättä vanhemmat ja kuvatkin joita kasvattajat vanhemmista lähettää saattaa ola otetuna kulmasta jossa virheet kätkeytyy.. Sekään ei aina ole varmaa (luulen) että ulkomaalinen kasvatta on valmis myymään parhaat yksilöt toiseen maahan.. En tiedä.. jännityksellä odotan ja toivon toki parasta biggrin.gif .
-Alma-
"Hyviä koiriahan" on monelaisia: yksi voi olla hyvä näyttelykoira, toinen voi olla hyvä jälkikoira ja kolmas hyvä kotikoira. Ja sitten voi vielä olla kaikkia näitä ominaisuuksia sekaisin.

Minulla henkilökohtaisesti "hyvän koiran" kriteerit liittyvät vain luonteeseen ja terveyteen. Ulkonäkö on minulle täysin toisarvoinen asia -> ei ole väliä mihin suuntaan korvat osottaa tai onko väri kuinka täyteläinen. Hohhoijaa. sleepy.gif Tämän vuoksi en myöskään arvosta näyttelytuloksia ph34r.gif.

Minulle:

Hyvä koira on hyvähermoinen. Hyvä koira on hyvä kotikoira; se osaa rentoutua kun mitään ei tapahdu ja toisinpäin. Hyvä koira tulee toimeen ihmisten kanssa. Hyvä koira ei ole arka eikä flegmaattinen. Hyvä koira ei stressaa pienistä, eikä ole epävarma. Hyvällä koiralla on jokin ominaisuus jonka avulla sitä pystyy motivoimaan koulutukseen (esim. hyvä ruokahalu). Hyvän koiran kanssa voi liikkua erilaisissa paikoissa huoletta. Hyvä koira on ennen kaikkea "kiltti".

Joidenkin toisten rotujen kohdalla "hyvän koiran" ominaisuuksia ovat mielestäni muutamat muutkin, mutta nämä nyt sopivat bullmastiffeihinkin.
Taffinaff
Hyvällä koiralla on terve, toimiva rakenne ja se on "tervepäinen" - itsevarma, toimintakykyinen, reipas ja ehdottomasti ihmisystävällinen. Hyvä koira on myös sellainen, jonka kanssa omistajan kemiat käy yksiin. (Rauhallista ja tasaista luonnetta arvostavan ihmisen mielestä kettuterrieri ei välttämättä ole "hyvä koira" wink.gif )
Noodles
"Hyvää kannattaa odottaa- koira"

-Minulle mieleisistä linjoista tuleva, terve, kaunis ja reipas pentu- potentiaalinen. Tulevaisuus sen näyttää mitä käy. Mutta lähtökohtana minulle "hyvää kannattaa odottaa"- on tämä!

-Ystäväni toi perjantaina USA:sta PK-pennun joka hänen mielestään on ruma, mutta luonteeltaan ihanteellinen harrastuskoira. Se on hänelle "hyvää kannattaa odottaa"-koira.

Jokaiselle erilainen, mutta itselle sopiva, lue: tarkoitukseen sopiva. Tulevaisuuttahan ei kukaan tiedä, mutta valinnassa yrittää tehdä parhaansa omien kriteereidensä perusteella.
Hugis
Minunkin on pakko työntää lusikka tähän keskusteluun wink.gif Minusta tuo yllä oleva määritelmä "tarkoitukseen sopiva" kuvaa sitä hyvin. Kotikoiran luonne voi olla vähän erilainen kuin esim. jälkikoiran.

Tuota terveyttä sekä mielessä että kropassa arvostan yli kaiken. Itselläni kaksi ei-jalostuskelpoista koiraa, eivät käy näyttelyissä ja harrastukset on kotikoirien harrastuksia, tokoilua leikkimielellä, painia, juoksua ja leikkiä. Ulkonäkö on myös minulle toissijaista.

Hugo on vähän vaikea luonne pehmeytensä takia, mutta onneksi oltiin monta vuotta vain kahdestaan, olen oppinut lukemaan Hugoa ja nyt oli sopiva aika ottaa toinen koira. Helmin luonteesta on vielä vaikea sanoa paljon, kun ollaan vasta viikko tutustuttu toisiimme, mutta ainakin se on ystävällinen ja reipas. Todennäköisesti aikuisena hyvin erilainen kuin Hugo. Mutta tämä meni jo OT:ksi... innocent.gif
mia
Itselleni lyhesti sanottuna "hyvä koira" on hyvä luonteinen, terve, ja plussana olisi sitten tuo ulkonäkö eli mielellään tunnistaa bullmastiffiksi smile.gif , mutta ilman sitä koira on myös hyvä kotikoira ja minä otan aina koiran itselleni pääsääntöisesti kotikoiraksi!!
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.