Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Märkäkohtu
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 5: Pystykorvat ja alkukantaiset koirat
Luluna
Pahoittelen jos tämä ei tänne kuulu, mutta minulla on pieni japaninpystykorva narttu, jolla eilen todettiin märkäkohtu. Tiedän sairauden olevan vakava, ja koirani luultavasti leikataan, nyt se on 10 päivän lääkekuurilla, pelkään että märkäkohtu pahenee, ja koiramme menehtyy. Pyytäisin että kertoisitte omia kokemuksianne, onko teidän koiranne toipunut sairaudesta, kuinka se nyt voi, ja leikattiinko se?

Anteeksi vielä jos aihe ei tänne kuulu. sad.gif
marska
Meidän Kleinspitz-nartulla oli märkäkohtu alussa, mutta onneksi huomattiin hyvissä ajoin. Lääkäri pisti jonkun pistoksen (en muista minkä). Ja antoi lääkekuurin. Saa nähdä, että paraneeko.
peikkovuorelainen
Luluna, jos luet tämän pian, vie koirasi leikattavaksi nopeemmin ku 10 pnän kuluttua!
Minulla on vakavia tosi tarinoita märkäkohdusta. Eka sattui 90-luvulla. Koirallani oli 2 kertaa märkäkohtu, se sai antibiootti kuurin, sairaus uusi aina. kolmannella kerralla tila oli kriittinen, myrkytysvaihe koirallani oli 2h elinaikaa.....
Toka sattui myös 90-luvulla, toisen koiran kanssa TAAS märkäkohtu, koira leikattiin 4 pnää diagnosin jälkeen ja tila oli paljon pahempi kohdussa ku 4 pnää aikasemmin...se leviää ku kulovalkee ja tekee tuhojaan....
Se myrkyttää kohtua ja "mätä" leviää kohdussa ja jos kohtu puhkeaa, koira kuolee myrkytykseen...
PLIIS laita mulle yksäriä kun luet tämän.... Suosittelen pikaista leikkausta... jos koirasi tila ei ole nyt vakava, se voi muuttua muutamassa päivässä....
Märkäkohtu on tappava jos apua ei saa ajoissa...
Vanttu
minulla myös ikäviä kokemuksia. Meidän pk collienarttu jouduttiin lopettamaan jokunen vuosi sitten märkäkohdun takia, oireet tulivat aivan yllättäen, illalla vielä söi ja liikkui normaalisti, aamulla ei syönyt eikä edes ulos meinannut pystyä lähtemään. Kova kuume, kun lääkäri mittasi. Kun leikkaus aloitettiin, todettiin että kohtu oli puhjennut vatsaan, ja koiran selviytymisprosentti oli todella pieni joten jouduimme sen raskaimman päätöksen tekemään ja lähettämään rakkaamme sateenkaarisillalle cray.gif
peikkovuorelainen
Olen Vanttu todella pahoillani rip.gif
Suru on raskas kantaa.... Kun ikiuneen laittaminen tulee noin pian, ilman hyvästejä cray.gif
Nina & Duracell
vie heti eläinlääkäriin! Märkäkohtu lievenee vaan antibiotti kuurilla. tulee aina uudestaa jos sitä ei leikata. Voi käydä pahasti jos ei ajossa vie. Minun mielipite on että pelkästään antibiottikuuri ei auta. Tiedän asiasta aika hyvin. Olen koulutukseltaan pieneläinhoitaja....
^^IiRa^^
Itsellä ei omakohtaista kokemusta asiasta ole muuten kuin. Olin TET:ssä pieneläinklinikalla, viikon aikana näin 2 märkäkohdun poistoa. Toisella vasta aluillaan, toisella jo "pidemmälle kehittyneenä". Kannattaa tosiaan viedä koira mahdollisimman nopeasti leikattavaksi, koska muuten kohtu saattaa tosiaan puhjeta ja muutenkin eläinlääkärin on se paljon helpompi leikata kun märkäkohtu on vasta aluillaan. sad.gif
Reyal's
Meillä kääpiövillis nartulla todettiin pari viikkoa sitten märkäkohtu. Samantien aloitettiin antibiootti ja seuraavana päivänä leikattiin. Nyt Clara on toipunut hyvin. Kannatan leikkausta.
Vanttu
kiitoksia peikkovuorelainen. Ainahan se sateenkaarisillalle lähettäminen on kamalaa, mutta tämän koin vielä kamalampana, koska olin silloin yläasteella sisäoppilaitoksessa. kesken kotitaloustunnin luokanvalvoja tuli kertomaan että äitini oli soittanut ja isäni tulee minua kohta hakemaan, koira kotona todella kipeä. tämä tapahtui keskiviikkona, onneksi luokanvalvoja ymmärsi tilanteen ja sanoi lähtiessäni että jos pahin joudutaan tekemään voin olla loppuviikon kotona cray.gif Tessa oli vielä jotenkin niin kamalan rakkaaksi muodostunut. muistan kuinka meidän basenjipoika varmaan ainakin puoli vuotta tämän jälkeen kulki minun ja äitini perässä ja etsi Tessaa, emme olisi saanut edes vessaan mennä.. crybaby.gif että näin.. pikku hiljaa siitä alkaa yli päästä, mutta välilläkin kyllä vielä yllättää kova ikävä ja pääsee itku.. ja tämähän siis tapahtui 29.8.2001.. Tessa oli tuolloin tasan seitsemän vuotta ja yhden kuukauden.. sad.gif
-MinnaS-
Meillä oli tuolla vanhimmalla nartulla märkäkohtu n. 3 vuotiaana. Ensin nartulla meni takapää alta ja silloin soitin eläinlääkäriin ja samalle päivää määrättiin lääkekuuri. Tyttönen piristyikin hieman seuraavana päivänä, varmaan ihan siitä syystä, että kuume laski. Siitä seuraavana päivänä nartun tila heikkeni taas. Vietiin kiireellä eläinlääkäriin ja leikattiin kohtu pois. Eläinlääkärin mukaan vuorokauden sisällä olisi tyttönen menehtynyt. Leikkauksesta neitokainen toipui todella nopeaa ja nyt elelee terveenä ja virkeänä, ikää 8-vuotta.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.