Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Mitä kotisivuilla saa olla ja mitä ei?
Puskaradio > Puskis > **OFF TOPIC** > Kotisivut
Liewec
Eli netissä ollessamme moni on varmaan nähnyt monenlaisia ulkoasuja ja sisältöjäkkin jos on viitsinyt tarkemmin vilkaista. Itse olen vierallut muutamalla sivullla, jotka lähestulkoon pistävät minun sulkemaan koko ikkunan suoraa päätä.

Mikä koirasivuilla on sellasita mikä on toivottavaa ja mikä taas suorastaan kiellettyä?

PLUSSAT
- Selkeä ja toimiva ulkoasu
- Kuvien ja tekstien suhde tasapainossa

MIINUKSET
- Kamalat lisäykset (musiikki, hiiren perässä kulkeva kuva, ääniefektit)
- Enter-sivu (miksi ei voida mennä suoraan asiaan?)
- Sivut joissa ei ole otettu huomioon eri näyttökokoja
- Liiallinen pop-uo-ikkunoiden ja javascriptin käyttö
- Värit (räikeyttä saa olla, mutta ei kiitos punaista tekstiä vihreälle pohjalle tms)
ellien
Plussia:

-värit tasapainossa ja hillityt
-selkeä ulkoasu(juttujen etsiminen on harvinaisen ärsyttävää)
-kauniit kuvat

Miinuksia:

-kaikki liikkuvat tai välkkyvät jutut(myös musiikki)
-räikeät värit
-epätasapainossa olevat elementit

Mainoksetkin yleensä ärsyttävät, mutta niillehän ei näillä ilmaiskotisivutiloilla voi mitään confused.gif .
tizzian
Edellisiin lisäisin vielä:

Plussaa thumbup1.gif
- tieto viimeisimmästä päivityksestä
- selkäet toimivat valikot
- ja tietenkin hillitty "kulutusta" (=useita käyntikertoja) kestävä ulkoasu
- selkeä ja asiaa sisältävä teksti
- omaperäisyyttä & persoonallisutta ainakin sen verran ettei teksti ole vain suora kopio jostakin rotumääritelmästä tms.
- järkevän kokoiset & lailliset kuvat

Miinusta: thumbdown.gif
- kaikki sellaiset "pikkunäppärät" tehosteet jotka vielä menettelisi ensimmäisellä kerralla mutta raivostuttavat viimeistään toisella vierailulla...

thumbup.gif Hatunnosto kaikille teille jotka taidatte hyvien sivujen teon!
ellien
LAINAUS(Tizzian @ 7.5. 2006, 21:50)
- tieto viimeisimmästä päivityksestä

Ainiin,tämä unohtui. Ehdottoman tärkeä tieto mielestäni. Ja vaikka ei laittaisikaan mitä milloinkin on tehnyt niin ainakin sen viimeisimmän päivityksen päivämäärän smile.gif .
_berni_
LAINAUS(ellien @ 7.5. 2006, 20:52)
viimeisimmän päivityksen päivämäärän smile.gif .

tämä minustakin on tärkeä smile.gif
Rochas
Hmmm.

Plussaa
- selkeä ja toimiva ulkoasu
- kauniit väriyhdistelmät
- sopivasti (hyvälaatuisia) kuvia tekstin yhteydessä eikä vain omassa osiossaan
- kiinnostavat ja helppolukuiset tekstit, selkokieli
- tieto viim. päivityksestä

Miinusta
- epäselvät kuvat joita on miljoonia samanlaisia
- liian vähät kuvat
- kirjoitusvirheet
- en nyt millään muista sitä sanaa, mutta ne liikkuvat kuvat ja muutenkin kaikki ei asiaan liittyvä kuvamateriaali
- liikaa asioista poikkeava materiaali (esim. jos sivut kertovat koirista, ja mukana on pieni esittely omistajasta, harvaa kiinnostaa tämän omistajan lempiruuat ja TV-ohjelmat..)
Omppo
PLUSSAA
- huolella tehdyt tekstit
- hyvälaatuiset kuvat, ei mitään "vähän sinneppäin koirastani näkyy epäselvästi puolet" -otoksia
- omaperäiset, ei tusinatavaraa olevat sivut --> ulkoasussa käytetty omia kuvia ja pohjia tai edes muokattu toisten tekemiä
- selkeä valikko! Mikään ei ärsytä yhtä paljon kuin "linkin linkin linkki" ja taaksepäin ei pääse kuin selaimen back-napilla
- monipuolisuus

MIINUSTA
- ei ilmoitettu edes päivämäärää viimeisestä päivityksestä tai melkein mikä pahempaa, ei päivämäärä näkyy, mutta mitä on päivitetty, ei
- hiiren perässä juoksevat tekstit
- marqueet, musiikit (siis jatkuvasti soivat, olis edes semmoinen, jossa on off-nappi)
- neonvärit
- hitaat kuvat, tai mikä pahempaa, ulkoasu, joka on rakennettu hitaiden kuvien päälle
- itsesääli (no en mä ny oikein osaa ja nää mun sivut on tämmöiset vähän huonot ja...)
- fontin liiallinen vaihtelu, liian samanvärinen teksti pohjan kanssa, TäLlAiNeN tEkStI
- popupit ja javascriptit, joita ei ole voitu käyttää sivuilla edes hillitysti sanan todellisessa merkityksessä
- koiran omat sivut, koirasta puhutaan kolme sanaa ja kuusi sivua käsittelee rotua ja rotumääritelmä & selvennös on kopsattu suoraan rotujärjestön sivulta
- "sivua ei löydy" -ilmoitukset: eikö päivityksiä voi tarkistaa ennen kuin ne lataa?
Soen
Mitäköhän tuohon Annan juttuun voisikaan enään lisätä... Aika samoilla linjoilla Annan kanssa. wink.gif
¤janette¤
vielä edellisiin lisäten että mikään ei ole sen ärsyttävämpää kuin että on vaikka pieniin i-frameihin on tungettu järkyttävän isoja kuvia ja jotka vielä ovat väärinpäin! tai sitten että kuva on hirveän sekainen ja koirasta näkyy just puolet tai sitten joku häntä.
pips_a
noihin kaikkiin lisäisin vielä sen että se on inhottavaa lukea jotain tekstiä esim. omistajasta tai koirasta, jos teksti on ns. "juosten kustu"...
eli kirjoitusvirheitä löytyy ja tekstin sisällölle ei ole mitään ideaa kun on kirjoitettu kaikki siinä järjestyksessä missä ne tulee mieleen... jos tajusitte mitä tarkoitan!

eli kun kirjottaa tekstin niin voisi sen jälkeen lukea sen ajatuksella läpi, onko siinä järkeä ja ei kai se ole täynnä kirjotusvirheitä!
Omppo
Ja vielä tuli mieleen yksi miinus, mikä saa minut yleensä sulkemaan koko sivut: En kestä, jos sivut rullaa sivuttain, siis vaakasuunnassa. Lukeminen on aivan superärsyttävää ja tuntuu, että riviltäkin tippuu joka toinen lause.

pinch.gif
<Iida>
+ silmää miellyttävä ulkoasu, kaikki värit ym. käy, jos niitä on osattu käyttää oikein
+ selkeys (ei esim. niin, että menun linkit vaihtuvat epämääräisesti sivulta toiselta mentäessä)
+ toimivuus
+ koira-aiheisilla sivuilla olisi mukavaa lukea muutakin kuin koiran viralliset tiedot ja tulokset
+ päivityksiä enemmän kuin kerran puolessa vuodessa
+ hyvät kuvat ja tekstit
+ sopiva omaperäisyys

- räiskyvä, huonosti / huolimattomasti tehty ulkoasu tai valmis pohja
- liian pienet i-frame tms. ikkunat
- teksti ei erotu taustan väristä
- huonot tekstit ja kuvat (ärsyttää suunnattoman paljon)
- päivitykset puuttuvat ja niitä vielä selitellään jatkuvasti...
- kaikki ylimääräiset kuten musiikit jne.
- rotumääritelmä on mielestäni aina miinusta, turhaa
deeh
Plussaa
+ ulkoasussa sointuvat värit
+ ulkoasu siisti ja suht käyttäjäystävällinen
+ hyvät grafiikat (kuvankäsittelyt, kuvat jne.)
+ ajatuksen kanssa kirjoitetut tekstit
+ päivitetyt sivut
+ kunnon sisältö
+ paljon kuvia
+ sivut englanniksi ja suomeksi (kuitenkin erikseen)

Miinusta
+ massatavara-ulkoasut
+ kirjoitusvirheet
+ musiikki, animaatiot jne. pilipali-kama
+ huono kuvanlaatu/taso
+ järkyttävän näköiset "ilmaisgalleriat" kuville
+ värittömyys
+ päivitetään tyyliin kerran vuodessa

Kiteytettynä: Pidän sivuista, joiden eteen on nähty/nähdään vaivaa ja sen huomaa niin sisällöstä kuin ulkoasustakin.
Suzy
Oikeastaan kotisivujen ei tarvitse olla mitenkään ihmeelliset, tehdäkseen niistä upeat.

Plussaa

+ värit ovat kaiken a ja o, liian kirkkaat värit tai suhruiset vievät katselijan pois sivujen sisällöstäkin, siksi mielestäni ulkoasu on se mihin kannattaa käyttää aikaa
+ tilava, ei liikaa tavaraa joka paikkaan
+ asiallinen ja ajatuksella tehty teksti
+ ajankohtaiset, eli päivityksiä
+ kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa
+ monipuolisuus tekee paljon lisää

Miinusta

- kirkkaat värit, liian valoisa tai liian tumma kokonaisuus, epäselvät taustakuvat
- liian montaa eri fonttia
- vähän vähän tekstiä on miinus, lisää vaikka kuvia jos tekstiä ei synny
- huonolaatuiset kuvat
- ei päivityksiä
- musiikki ja pimputipim äänet
- kirjoitusvirheet
Fanla
Aikalailla kaikki plussat ja miinukset olikin jo tullut, joten en viitsi alkaa toistamaan, mutta yksi mikä kanssa ärsyttää on se että hiiren kakkosnapin käyttäminen on estetty. Jos sillä yritetään estää kuvien kopionti ni voin kertoa että ei onnistu, ne kuvat voi kopioida muutenkin. Välillä on tullut kaivattua sitä että voisi avata uuteen ikkunaan tai uuteen välilehteen, mutta kun oikean napin käyttö on estetty niin hei hei sivut.
pips_a
Luin näitä vanhoja ketjuja tätä lukiessani silmiin osui jonkun kirjoitus, että koirien sivuilla olevat rotumääritelmät olisivat turhia.
Onko tosiaan näin?
Its eolen aina pitänyt hirveän mielenkiintoisena sitä jos koiran sivulla on linkki sen rotumääritelmään, mutta kertokaapas vähän ....
nostelen vähän tätä ketjua, mutta olisi kiva tosiaankin jos vastaisitte vähän tohon OT - kysymykseeni....

Fanla puhuu ihan totta... sivuilta kopioiminen onnistuu kyllä vaikka sivuilla olisi millaset estot, joten se kakkosnapin esto on jotain niin ärsyttävää että dry.gif
Ja sitten on se esto milla saa niin ettei hiirellä pysty painamaan muita kun linkkejä..
A) ei saa avattua uuteen ikkunaan
mm. jos linkit on laitettu niin ettei ne avaudu uuteen ikkunaan ja jos haluan säilyttää vanhan sivun alla ja silti mennä uudellee sivulle niin sehän ei onnistu.
cool.gif mulla on kamala tapa mustata sitä tekstiä kun luen ja se ei kyllä onnistu jos on jotain klikkaus estoja...

Olen tietty hyvä sanomaan kun itsellänikin on sivuilla kopionesto (vaikka tasan tarkkaan tiedän miten kuvia saa kopioitua, vaikka sitten olisi sivu mitä et pysty painamaan millään napilla).. mutta olebn ottanut huomioon tuon että linkki sivun linkit aukeaa uuteen ikkunaan ja tekstiä pystyy mustaamaan biggrin.gif

toivottavasti teksini ei ollut mitään kamalaa purkaamista ja siitä saisi selvää.. olen vähän huono selittämään näitä asioita...
---
Olen ihan samoilla linjoilla Annan kanssa. smile.gif

Itse olen pyrkinyt pitämään mahd. selkeänä ja naturaalina sivut. Ei kopioinninestokoodeja, ei kakkosnapin estoja, ei turhia javascriptejä... Olen kuiteskin laittanut kopiointi kielletty jne jne sivuille, oma on häpeänsä, jos ei viitsi totella niitä. Minä olen ainakin valmis tekemään rikosilmoitukset! biggrin.gif

//Muoks// Itse en pidä turhana rotumääritelmiä, tai esittelyjä. Omilla sivuilla olen ratkaissut sen laittamalla linkin SKSK sivuilla oleviin esittelyihin ja määritelmiin smile.gif Näin ei sitten ole tarvinnut itse ruveta toistamaan sitä.
illogical
+ selkeys niin ulkoasullisesti kuin sisällöllisesti
+ oikeasti nähty vaivaa, varsinkin teksteissä tärkeää! ulkoasu voi olla vaikka kuinka hieno mutta jos sisältö koostuu vaan koiran perusfaktoista yms. niin ei kiitos!
+ vieraskirjaviesteihin vastaaminen!! ja muutenkin sen säännöllinen ylläpitäminen. asiattomat viestit poistetaan eikä vastata jotain "aha, mua ei sun mielipide kiinnosta!!1" ja sitten taas toisaalta kaikkiin muihin viesteihin pitäisi vastata vaikka toinen kirjoittaisi vain kuinka toi teidän musti on söpö

- linkkiviidakossa seikkailu > kaiken sisällön pitäisi olla tavoitettavissa parilla klikkauksella eikä niin että joutuu ties mitä kiertoteitä etsimään linkkiä tulossivulle tai mitä ikinä nyt etsiikin
- linkki johonkin osioon, ja sitten aukeaa sivu jossa lukee "TULOSSA PIAN!", en ymmärrä miksi se pitää sinne sivuille laittaa? ehkä näyttää siltä että on enemmän sisältöä jos on paljon linkkejä...
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.