Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Japaninpystykorvat
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 5: Pystykorvat ja alkukantaiset koirat
Classy.Casanova
Täällä on keskustelua japseista.
Mitä mieltä olette rodusta ja kuka omistaa tälläisen suloisen piki silmän ja valkoisen huiskun?

Itselläni on n. 16kk vanha japsi uros Noblewhite Classy Casanova tuttavammin Väinö wub.gif

Lisätietoa rodusta:
http://www.japaninpystykorva.fi/
Wupsu
meillä tuollainen karvanaama oli vähän aikaa sitten ja lopulta äitee päätti, että paras se on lopettaa.. unsure.gif

koira on ihana luonteeltaan ja tykkään muutenkin.. wub.gif

nyt taas selitän tällaisena "maalaistollona", että mie en niinkään kauhiasti tykkää niistä japseista mitä kehissä näkee.. siis kyllä ne varmasti ihania kotioloissa on, mutta en sillai tykkää, että ne on "föönattu" sellaiseksi isoksi valkoiseksi pölypalloksi.. (mielipiteensä kullakin, mutta meikän on tämä smile.gif )

että kyllä sellaisen mielelläni ottaisin.. sleepy.gif
Tinka
Keskustelu käy näköjään huikean kiivaana... laugh.gif

No joka tapauksessa, meillä on 7 kk ikäinen japsipoika Tami. wub.gif Japaninpystykorva on ollut jo ties kuinka kauan lempirotuni, ja nyt kun saatiin sellainen taloon, ei oo kyllä hetkeäkään tarvinnut katua rotuvalintaa. Eli seuraavakin koira tulee luultavasti olemaan japsi, ja sitten sitä seuraava... wink.gif
Classy.Casanova
Minun mielestäni japsi on kauneimillaan pestynä ja harjattuna. happy.gif Vaikka onhan japsi aina kaunis wink.gif
Nyt kesän aikana käymme ahkeraan näyttelyissä Väinön kanssa kun turkkikin on kasvanut komeaksi. Mukavaa, että tännekkin tulee uusia japsi harrastajia rupattelemaan. thumbup.gif
Tinka
Onko täältä muuten joku lähdössä erikoisnäyttelyyn heinäkuussa? smile.gif
Classy.Casanova
Minä olen tulossa erkkariin Väinön kanssa nuoriin.
Tinka
LAINAUS(Classy.Casanova @ 18.6. 2007, 21:48) *
Minä olen tulossa erkkariin Väinön kanssa nuoriin.

Meidänkin olisi tarkoitus tulla pentuluokkaan pojan kanssa, jos kyytipuoli järjestyy, uskoisin että kyllä. Juvalla Tamin olisi tarkoitus debytoida, jänskättää kyllä vähäsen happy.gif

Omasta mielestäni ainakin japsit on näyttelyturkissakin hienon näköisiä, ja "kotiturkissakin" jotenkin huomiotaherättäviä, vaikka kyseessä nyt ei ehkä mitään maailman näyttävin koirarotu olekaan. smile.gif Meillä on ainakin lenkillä vastaan tulevat ihmiset ihmetelleet tuota puhtaanvalkoista karvaa, aika yleinen kysymys on tuo "onkos se pesty vasta kun on noin puhdas turkki?". Itsekin yllätyin tuosta turkin helppohoitoisuudesta, vaikka kyllähän me valmiiksi tiedettiin että japsin turkki on helppohoitoinen, mutta että noin helppohoitoinen...
sheltti
Kuinka paljon japseissa on eroa urosten ja narttujen välillä ?
Ja kuinka paljon japsit keskimäärin painavat? Jostain muistan lukeneeni 5-7 kg, mutta onko näin ?
Tinka
LAINAUS(sheltti @ 24.6. 2007, 13:19) *
Kuinka paljon japseissa on eroa urosten ja narttujen välillä ?

Mun ymmärtääkseni nartut on pikkuisen jääräpäisempiä kuin urokset, tai silleen naisellisempia luonteeltaan. Urokset on usein vissiin sitten vähän "suorempia". Yksilöstähän se usein on kiinni. Meille kyllä kaikki "kokeneemmat" koiraihmiset selitteli että kannattaa ottaa narttu kun ensimmäinen koira oli kyseessä, kun ovat kuulemma helpompia, mutta uros meille tuli, eikä ongelmia ole ollut.

Ulkonäöllisestihän nartut on usein sirompia ja pienempiä, urokset sitten hieman isompia (ja ilmeiseti vähän karvakkaampia? wink.gif )

Tuosta painosta mulla ei mitään asiantuntevaa arviota ole, mutta suunnilleen 6-9 kiloa taitaa olla keskimääräinen paino?
Classy.Casanova
sheltti
Uros on isomman kokoinen kuin narttu. Nartut on ehkä säyseempiä kuin urokset, urokset yleensä pitävät
toisten urosten kanssa sitä "isottelua". Itselläni on siis uros japsi ja aivan ihana tapaus. Todella mielyttämisen halunen ja kiltti luonteinen. Se ei myöskään yleensä ensimmäisenä ärhentelyä aloita muille uroksille. Meillä uros on n.37-38cm korkea ja painaa 10kg. Nartut on tosin siis pienempiä. Väinö on normaali mitoissansa ja yli painoa ei ole. Jos haluat japseista lisää tietoa suosittelen käymään http://www.japaninpystykorva.fi/ sivustolla. Kannataa myös käydä jossakin näyttelyssä katselemassa japseja ja voit kysellä kasvattajilta tietoa rodusta.

Tinka
Olen myöskin tulossa Juvan KV näyttelyyn Väinön kanssa. Osallistumme nuortenluokkaan.
Tinka
LAINAUS(Classy.Casanova @ 25.6. 2007, 20:50) *
Tinka
Olen myöskin tulossa Juvan KV näyttelyyn Väinön kanssa. Osallistumme nuortenluokkaan.

Teillä näyttää olevan aika vilkas näyttelykesä? biggrin.gif Meidän pitänee ainakin toistaiseksi tyytyä näihin "lähi"näyttelyihin, kun mulla ei itselläni tosiaan ole ajokorttia ja en viitsi olla aina kyytiä vinkumassa. Tosin pitää nyt ensin malttaa katsoa, miten tuo poika edes näyttelyissä viihtyy, ennen kuin alkaa sen suurempia suunnitelmia tekemään. wink.gif

(Ihana ava muuten sulla.)
EmmaV
Minulle saapui 31.12 kauan odotettu toinen japsi wub.gif
Tamilan Vroom Vroom eli Vihtori. Aivan ihana napero blush.gif
Lisää tietoa Vihtorista...

Toivottavasti saataisiin tännekkin enemmän keksutelua smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.