Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: liian aikainen kouluttaminen
Puskaradio > Puskis > Turpakäräjät
australianpaimenkoira
mun entinen kaverini sanoi et mä koulutin koirani liian aikaisin kun alotin sen silloin kun yleensä se alotetaan (jopa vähän sen jälkeenkin) ja sit se väittää et oon kouluttanut pinniä (suomenajokoira) liian paljon koska se osaa istua, paikalla olon, reunaan menon, syömään tulon ja hihnassa liikkumisen joten kuten. se osaa myös välillä näyttelyasennotkin (mutta ei aina)

mitä mieltä te ootte? oonko tyrinyt koirani kanssa?

PLIIS! auttakaa mua!
sa-an-ri
Milloinkohan koiran koulutus yleensä aloitetaan? Jos olet sen silloin aloittanut...

Ja tarkoitetaanko tässä koiran kouluttamisella siisteyskasvatusta, talon tapoja vai tokoliikkeitä?
australianpaimenkoira
koiraahan alotetaan kouluttaa esim. sisäsiistiks heti kun se tulee taloon! ja tässä tarkotetaan nyt oikeastaan kaikkia edellä mainittuja osa-alueita.
enkä tietääkseni vaatinut pinniltä liikoja kun pidin välillä välipäiviä jolloin en kouluttanut ollenkaan. ja pinni ei tuntunut ollenkaan siltä että se kärsis tai pitäis sitä koulutushetkee minään tylsänä...
sa-an-ri
Siisteyskasvatus ja talon tavoille opettaminen alkaa samantien kun pentu tulee taloon, mutta tokoliikkeiden opettelu ihan treenauksena on mielestäni syytä jättää sinne lähemmäs vuoden ikää.

Kyllähän pennulle voi opettaa kaikkea mahdollista, mutta esim. 3 minuutin paikallamakuu, seurauskaaviot jne., eivät mielestäni kuulu pennun arkipäivään...

Hyvähän se on pienestä opettaa koira "oppimaan", ja luoda suhdetta esim. temppujen ja aktivoinnin kautta, mutta järki pitää olla mukana, eikä käydä vaatimaan 4 kk ikäiseltä virheetöntä seuraamista tai vastaavaa. On ihmisiä jotka tätä vaativat, ja kuten toisessa ketjussa puhutaan koiramaailman ongelmista, he usein käyttävät koiraa nuorena joka paikassa, ja se sitten jää vain olemaan aikuisena kun kaikki mahdollinen saavutettu.

Ennemmin koko ikä pientä opettelua kuin "kaikki heti pentuna".
-Milli-
Meillä on nyt 3kk vanha pentu, jonka kanssa istumisharjoitukset sun muut aloitettiin sen saapumisesta seuraavana päivänä wink.gif Meillä ei _todellakaan_ toiminut edellisen koiran kanssa se,että aloitetaan koulutus vasta vuoden ikäisenä!
Kouluttamisessakin on eroja, ja jokainen koira on yksilö, meidän pentu tykkää puuhastella, ja malttaakin.
Lottie
Tapakasvatus (lenkillä ei vedä, sisäsiisti jne.) tietysti heti aloitetaan, ei mekään paljoa jahkailtu peruskäskyissä, eli viikon-parin päästä oltiin jo aloitettu peruskäskyjä.. Vaativammat tokoliikkeet tietysti myöhemmin kun osaa edelliset kunnolla ja jaksaa keskittyä, mutta kun koira tulee kotiin niin kyllä sitä voi lyhyen ajan päästä jo kouluttaa..
sa-an-ri
LAINAUS(-Milli- @ 22.5. 2006, 15:58)
Meillä ei _todellakaan_ toiminut edellisen koiran kanssa se,että aloitetaan koulutus vasta vuoden ikäisenä!

En tarkoittanutkaan että kaikki kouluttainen aloitetaan vasta silloin kun koiran täyttää vuoden.

Ilmeisesti nyt ymmärretään tietoisesti väärin.

Mikäli saan selittää mitä kommentillani tarkoitin... Viralliseen tottelevaisuuskokeeseen koiran saa osallistua täytettyään 10 kk. Mikäli tällöin on koiraansa viemässä kokeeseen, oletan että koira on koulutettu sääntöjen vaatimalla tavalla. Eli tokoa on treenattu kisoja silmällä pitäen.

Kyllä pennun kanssa voi ja pitääkin tehdä, mutta vakavissaan kisoihin treenaus ei kuulu pennulle heti taloon tultuaan.

Eihän koulussakaan ensimmäisellä luokalla aloiteta ylioppilaskokeen tehtävistä. Pikkuhiljaa opetellaan aakkoset ja numerot, ja siitä sitten vaikeustaso nousee koko ajan.

Lottien kanssa samoilla linjoilla tässä asiassa.
-Milli-
Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit.
Meillä siis edellistä koiraa koulutettiin kotona pentuna istumaan, sisäsiistiksi jnejne., mutta tosissaan vasta silloin vuoden ikäisenä (kisoja aatellen),ja se oli meille liian myöhään...
Mitä mieltä olette tosta 10kk rajasta kisoissa? Mä olen sillä kannalla että rajan vois laittaa 12kk:teen, 10kuinen tuntuu niin vauvalta vielä.
<Iida>
LAINAUS(-Milli- @ 23.5. 2006, 13:15)
Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit.
Meillä siis edellistä koiraa koulutettiin kotona pentuna istumaan, sisäsiistiksi jnejne., mutta tosissaan vasta silloin vuoden ikäisenä (kisoja aatellen),ja se oli meille liian myöhään...
Mitä mieltä olette tosta 10kk rajasta kisoissa? Mä olen sillä kannalla että rajan vois laittaa 12kk:teen, 10kuinen tuntuu niin vauvalta vielä.

Samaa mieltä. Tosin ei tuo mua ainakaan niin paljoo häiritse, itse kun en lähtisi noin nuoren koiran kanssa kisaamaan.
~Merski~
Minusta koiraa voidaan alkaa kouluttaa heti kun se taloon tulee.
mm. Avustajakoiria aletaan naksuttamaan n. 4-5vk ikäisenä, siis ehdollistetaan naksulle jos tuoss iässä.
Noista kisaikärajoista, niin tuo 12kk olis, parempi, mutta jos saattuu oleman kehityksessä edellä olvea koira miksei sitten 10 kuukautinen voisi jo kisamaan mennä. Tässä pitää kylläkin muistaa että koira on vasta pentu.
~Wanda~
Tietenkin tämä tapakasvatus (sisäsiisteys, hihnassa kävely..) pitää aloittaa heti pennun tultua taloon. Sitten tällaisia kaikkialla tarvittavia käskyjä kuten luoksetulo, paikallaan pysyminen, jne. on myös hyvä aloittaa melko pienen pennun kanssa. Luoksetuloa erityisesti pitäisi alkaa treenaamaan ihan pienen pennun kanssa, jotta siitä tulee mahdollisimman varma, ja tietysti että pentu tulee luokse. Istu, maahan ja muita tällaisia käskyjä voi mielestäni mennä melko nuoren koiran kanssa, mutta se kunnon toko, liikesarjat, on hyvä jättää myöhemmälle. Ei 10 viikkoiselta pennulta voi vaatia oikeassa paikassa seuraamista täydellä ja varmalla kontaktilla!
Omasta mielestäni kyllä kisojen ikärajaa voisi nostaa tohon 12 kuukauteen. On se 10 kuukautta vielä aika nuori koira.. wink.gif
Liewec
Jos otetaan huomioon pennun normaali elämä ja annetaan sijaa myös leikeille, en näe mitään pahaa jos koiralle koulutetaan tokoa jo nuorena. Omani kanssa osallistuimme ekoihin möllikisoihimme kun neiti oli 6kk enkä ole ainakaan mitään ongelmaa huomannut.
sa-an-ri
Kannatan myös kisaikärajan nostoa 12 kk, mieluummin vaikka vähän ylikin.

Rotu- ja yksilökohtaiset erot tässäkin huomattavia. Ja murrosikähän tunnetusti hävittää kaiken koiran päästä sleepy.gif Eikä korvatkaan meinaa toimia...
Wupsu
LAINAUS(sa-an-ri @ 24.5. 2006, 10:40)
murrosikähän tunnetusti hävittää kaiken koiran päästä sleepy.gif Eikä korvatkaan meinaa toimia...

meillä kävi koiran kanssa nuin justansa kun sille tuli tuo murrosikä.. rolleyes.gif
vaikka kuinka sille sano ja sano et istu, nii ei menny.. biggrin.gif
se taisi meinata, että istu itte jos niin kovasti istuttaa.. wub.gif

mutah juu..
kyllähän miekin oman koiran kanssa aloin melki heti koulutuksen, kun se nimesä oppi..
eli varmaan viikon pari sen jälkeen kun taloon tuli... sleepy.gif
Liewec
Mulle on aivan sama onko kisaikäraja 10 vai 1kk tai jopa niiden alle, sillä luotan siihen, että jokainen koiranomistaja tietää itse milloin koira on valmis kilpailemaan.
sa-an-ri
LAINAUS(crim @ 24.5. 2006, 20:51)
sillä luotan siihen, että jokainen koiranomistaja tietää itse milloin koira on valmis kilpailemaan.

Mutta näinhän asia ei ole kaikkien kohdalla.

Joillekin kynnys lähteä virallisiin kisoihin on todella korkea, toiset lähtevät heti kun koira osaa istua. Ja sitäkin saanut nähdä, että kun koira ei toimi, sille annetaan selkään nurkan takana kun kisatoimisijoita ei ole näkösällä.
Emppuliini
Minun mielestäni koiraa voi kouluttaa myös pentuna kunhan se tapahtuu ns. leikkimielisesti. Noin puolen vuoden ikäisenä voisi ehkä sitten vasta pikkuhiljaa alkaa vaatimaan koiralta enemmän ja aloittaa kunnolla tokotyyppisen kouluttamisen.
Liewec
Tuo koiralle selkään antaminen on mielestäni väistymässä kun pehmeämmät koulutusmetodit ovat vallanneet alaa. Ja jos joku edelleen sellaista näkee, niin mielestäni silloin on kyllä velvollisuus mennä sanomaan tälle "kouluttajalle" pari valittua sanaa.
Zippin
Sehän on oma valinta, minkä ikäisenä koiraa alkaa mielestään kouluttamaan. Koira oppii kuitenkin koko ajan. Jollei sitä kouluta ihminen, niin ympäristö. Hallinnassa sen koiran tulee kuitenkin olla alusta asti, joten parempihan se on itse puuttua siihen kouluttamiseen heti, ettei ympäristö muokkaa pentua liiaksi. Pelkällä sisäsiisteydellä ei pitkälle mennä...
tuunanen
LAINAUS(Zippin @ 25.5. 2006, 12:43)
Sehän on oma valinta, minkä ikäisenä koiraa alkaa mielestään kouluttamaan. Koira oppii kuitenkin koko ajan. Jollei sitä kouluta ihminen, niin ympäristö. Hallinnassa sen koiran tulee kuitenkin olla alusta asti, joten parempihan se on itse puuttua siihen kouluttamiseen heti, ettei ympäristö muokkaa pentua liiaksi. Pelkällä sisäsiisteydellä ei pitkälle mennä...

Aivan.
Meidän Agon kanssa kouluttaminen aloitettiin muistaakseni perjantaina ja koira oli tullut maanantaina. Siis sellaista istu ja tänne juttuja. Ja sisäsiisteys heti, tietenkin. smile.gif Eikä mitään suurempia ongelmia. smile.gif
peikkovuorelainen
Itse kouluttajana voin sanoa että meillä on pentukoulutus. Meillä opetetaan pentu käsittelyyn, luoksetuloon siis niin että kun koiraa kutsuu se tulee ja kun se saadaan kiinni annetaan namia ja kehtutaan thumbup1.gif

Minusta nuo istu,maahan,seiso voidaan jättää aluksi mutta se että koira on käsissä on todella tärkeä asia että koiraa voidaan käsitellä:tassut,pää, häntä jne...
Ja se että koira kävelee nätisti riekkumatta joka suuntaan lookaround.gif
Ja käsittelyssä et pentu antaa käsitellä ilman että se tekee kaikki akrobaattiset liikkeet ja myös tähän kuuluu että koiraa voidaan nostaa edestä ja takaa ilman että se närppii sormille sad.gif
Pentua voi todella jo opettaa...meillä on 4kk ikäsiä pentuja
Vinke
Jokainen toki tavallaan, mutta itse aloitan tokon ja agin varsinaisen kouluttamisen aloitan itse vasta n. 5kk pennulle. Minusta on tärkeämpää luoda hyvä suhde, kontakti, "touchi" ja yhdessä tekemisen ilo ennen kuin aletaan opetella mitään liikekäskyjä (edes istu, maahan jne.) sillä niiden opettaminen on varsin vaivatonta kun yhteisymmärrys pelaa ja koiraa kiinnostaa tehdä vaikka se nami ei nenän edessä olisikaan.
Folk
LAINAUS(crim @ 25.5. 2006, 10:47)
Tuo koiralle selkään antaminen on mielestäni väistymässä kun pehmeämmät koulutusmetodit ovat vallanneet alaa. Ja jos joku edelleen sellaista näkee, niin mielestäni silloin on kyllä velvollisuus mennä sanomaan tälle "kouluttajalle" pari valittua sanaa.

Minä en tätä näin sanoisi. Mielestäni jokainen valitsee tavan, jolla koiraansa kouluttaa. En minä lähde koiraansa hihnalla läppäisevälle immeiselle jäkättelemään, että koiraa ei saa ruumiillisilla keinoilla rangaista. Tietysti on otettava huomioon, ettei koiraa kisoissakaan saa hihnalla läppiä. Mutta jos kovapäinen koira vaan rupeaa omapäisesti asioita tekemään, niin kyllä siinä minun mielestäni ohjaajalla on oikeus koiraa vähän oikaistava. En tiedä sitten, tarkoititko tällä koiran selkään antamisella pokuja ja lyöntejä, jotka kohdistuvat koiraan. Ne on tietenkin aina pahasta, kyllä minäkin siinä vaiheessa menisin jo vähän huomauttamaan. Yleensä koiraansa väkivalloin kurittava omistaja on vain käyttänyt kaikki keinonsa jo loppuun, eikä tällöin mun mielestä omistajalle kannata mennä sättimään, vaan neuvoa ehkä ko. ihmistä. Ei se potkiminen varmaan siitä lopu, kun ihminen saa vielä pahemman mielen kun muut alkavat moittia.
Tällä en tarkoita, että puolustelisin ruummiillista rankaisua, sitä en itsekkään käytä.
Mielipiteeni ilmaisin, ja uskoisin että saan sen täällä ilmaista ilman, että heti tullaan tuomitsemaan väkivaltaiseksi. wink.gif
Zippin
Siinä kun järki loppuu, niin...
Selkään antaminen ei ole kouluttamista. Eikä muukaan piekseminen...
Soen
LAINAUS(Viuhti @ 29.5. 2006, 07:30)
Jokainen toki tavallaan, mutta itse aloitan tokon ja agin varsinaisen kouluttamisen aloitan itse vasta n. 5kk pennulle. Minusta on tärkeämpää luoda hyvä suhde, kontakti, "touchi" ja yhdessä tekemisen ilo ennen kuin aletaan opetella mitään liikekäskyjä (edes istu, maahan jne.) sillä niiden opettaminen on varsin vaivatonta kun yhteisymmärrys pelaa ja koiraa kiinnostaa tehdä vaikka se nami ei nenän edessä olisikaan.

Aika samaa mieltä. Se on mielestäni tosi hyvä luoda suhde koiraan, ennen kuin lähetään opettelemaan mitään, koska silloin kiinnostaa se omistaja enemmän kun se nami mitä se omistaja siinä edessä heiluttelee.
Ja noitten varsinaisten tokoliikkeiden ja agi juttujen opettamisen voi alottaa vasta siinä n. puolen vuoden iässä, ellei myöhemminkin. Voihan sitä vähän istu, luoksetuloa ja tollasta vähän ottaa, mut ei pidä vaatia liikaa!
Tuo mitä Emppuliini sanoi, että pentuna koulutetaan enemmän ns. leikinvarjossa. Varsinkin alle puol vuotiaalle koiralle se on varmaan parempi. Kaikilla on tietenkin omat tapansa rolleyes.gif
Folk
LAINAUS(Zippin @ 29.5. 2006, 22:32)
Siinä kun järki loppuu, niin...
Selkään antaminen ei ole kouluttamista. Eikä muukaan piekseminen...

Ei niin. Kyllä se kouluttaminen´on mun mielestä sitä koiran ja ohjaajan yhteistyötä. wink.gif
Kettis
Sisäsiisteyskasvatushan aloitetaan heti kun pentu tulee taloon, sehän on ihan selvä juttu. Ja sitten opetellaan yleensä just remmissä kävely, luoksetulo ynnä muu arkitottelevaisuus ja luodaan hyvä suhde koiraan. Mutta mun mielestä pennullakin voi ottaa pieniä istumis-, maahanmeno- yms. harjoituksia. Kohtuus kuitenkin niissäkin, ei ruveta vaatimaan 10 viikkoa vanhalta pennulta mitään 3 minuutin istumisia koko ajan sinua silmiin tapittaen, vaan ihan pikkuisia harjoituksia; koira laskee takamuksen maahan, sana istu ja namit ja kunnon kehut päälle. Siinä ei mun mielestä ole mitään väärää, kunhan se on enemmänkin leikkiä, kuin totisinta tokoa.
-maria-
Itse ainakin pennulle opetan sisäsiisteyden jälkeen heti luoksetulon ja istumisen.
Auttavat vaan niin pirusti jos pentu pääsee pihalle yksin irti ja ei oikein tunnu olevan vielä tontin rajat hallussa.
pikopiko
Et kai ole tyrinyt, itse aloitin peruskoulutuksen ehkä aikaisemmin kuin olisi pitänyt... Mutta ei siitä näyttänyt olevan haittaa, vaikken alan maisteri olekkaan.

edit: Huomasin äsken tuon sanan "entinen" happy.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.