Keskustelua ja kysymyksiä aiheesta
Voiskohan tänne myös laittaa myrkyllisiä sisä kasveja/ kukkia? Eikös se joulukukka ole koirilla myrkyllinen?
LAINAUS(Affe @ 22.5. 2006, 17:55)
Voiskohan tänne myös laittaa myrkyllisiä sisäkasveja/kukkia?
Voisi olla hyvä.

Eikös rypäleistä ollut puhetta, että ne ei hyvää tee..?
LAINAUS(Lottie @ 22.5. 2006, 22:21)
Voisi olla hyvä.

Eikös rypäleistä ollut puhetta, että ne ei hyvää tee..?
Joo, tuolla listassa onkin ne jo.
Eikö perunakin ole vähän tuollainen aines? Ei se koira sihen kuole, mutta kuulemma peruna ei sula kunnolla koiran mahassa. Joillakin reaktio tulee vain raa'asta perunasta, mutta toisille myös kypsästä.
Meidän koira saa tosion perunaa joskus, mutta ei iltaisin, koska sen haisulin kanssa ei voi sitten nukkua samassa huoneessa..
Raaka kananmunan valkuainen on myös tietääkseni kielletyllä listalla.(estää B-vitamiinin ja muiden ainesten imeytymistä koiran elimistöön)
LAINAUS(Kettis @ 23.5. 2006, 14:42)
Joo, tuolla listassa onkin ne jo.

Aijoo, en huomannutkaan.
Sipulin kohdalla lienee hyvä mainita ettei koske valkosipulia.
Vehnä. Ruis?
Suklaassa pahin tumma, vaikkei muutkaan koiran ruokaa.
Pennulle ei raakoja vihanneksia tai hedelmiä.
Raaka sekä rustoinen kala.
Sian tai linnun luut, myös keitetyt pienet(suuri esim putki luu ei liene hajoa, huom tietysti koiran koko...?)
Käristetyt tai maustetut sekä suolaiset ruuat.
Kissan ruoka pääasiallisena ravintona.
^ Väitän vastaan:
- raakoja vihanneksia voi ja kannattaa syöttää pennulle ja aikuiselle koiralle soseutettuna
- raakaa kalaa saa syöttää koiralle, mutta ei mieluiten järvikalaa, jollei sitä ole ensin pakastettu
- sian ja linnun luita saa ja kannattaa syöttää koiralle, mutta ei kypsennettyinä
Itse en anna myöskään sisäelimiä, en sitten tiedä antaako joku.
^ Mm. naudanmaha, sydän ja maksa kuuluvat koirieni ruokavalioon. Ovat erittäin terveellistä ja ravintopitoista ruokaa!
LAINAUS(Zippin @ 24.5. 2006, 10:51)
- sian ja linnun luita saa ja kannattaa syöttää koiralle, mutta ei kypsennettyinä
Eikö raaoista linnun luista koira vois saada sitä salmonellaa?
pimpula
28.5. 2006, 13:25
Juuh..meillä kanssa menee sisäelimiä. Naudan maha on koirasta herkkua, vaikka ihmisnenään haju on aika muikea
Kananmunan voi antaa kokonaan ja vielä kuorineen päivineen. Koiran ollessa ihan pieni pentu annoin vain keltuaisen. Valkuaista pitäisi syödä tolkuttomia määriä, ennen kuin siitä haittaa olisi aikuiselle koiralle.
Avokadoakin olen joskus laittanut puolikkaan kasvissoseen sekaan.
Laurlia
28.5. 2006, 18:22
LAINAUS(Mustavarjo @ 23.5. 2006, 16:04)
Raaka kananmunan valkuainen on myös tietääkseni kielletyllä listalla.(estää B-vitamiinin ja muiden ainesten imeytymistä koiran elimistöön)
Eipä ole, ei. Se sisältää avidiinia, joka tuhoaa biotiinia, mutta haittaa siitä on vasta, kun kohtuuden yli on menty reippaasti.
Ai kato, pimpula sen sanoikin.
Broilerista VOI saada salmonellatartunnan, mutta toisaalta salmonellaa ei Suomessa esiinny ainakaan yleisesti.
Chellie
28.5. 2006, 18:50
Perunaa voi antaa täysin kypsänä ja soseena, ei meillä sulamisongelmia.
Salmonellan voi saada ihan mistä vain.
Sipuliakin voi antaa, tarvitsee todella suuren määrän saadakseen mitään oireita.
Vehnä, ei se kielletty ole, ihan yhtä hyvä raaka-aine siinä missä jonkin muukin vilja.
Kaikkia luita voi antaa raakana, mitään luita en antaisi kypsänä.
Minä en tiennyt, että ne viinirypäleet on myrkyllisiä. Mikä niistä tekee myrkyllisen? Onko se vaarallista, että koira leikkii niillä ja vähän pureskelee?
Entäs sitrushedelmät (varsinkin mandariinit, klementiinit yms. ja appelsiinit)?
Mulla on yksi lehti, missä on lista mitä koira ei saa syödä. Voin käydä etsimässä sen ja kirjoitella tänne.
LAINAUS(pimpula @ 28.5. 2006, 14:25)
Kananmunan voi antaa kokonaan ja vielä kuorineen päivineen. Koiran ollessa ihan pieni pentu annoin vain keltuaisen. Valkuaista pitäisi syödä tolkuttomia määriä, ennen kuin siitä haittaa olisi aikuiselle koiralle.
Tota en tosiaan tienny.

Mulla oli itellä tässä esillä joku lehtinen mistä luin ettei valkuaista sais antaa ollenkaa. Eipä pidä kaikkea uskoa.
Peruna?
Meillä koirille tulee joskus kotiruuan sekana kypsiä perunoita, yleensä muussia
AnnaElina
1.6. 2006, 18:42
Itse olen tullut siihen johto päätökseen että näissä ruokinta asioissa kannattaa käyttää sitä maalaisjärkeä
Meillä koiralle syötetään kyllä raakoja kasviksia soseutettuna, sisäelimiä myös, valkosipulia, kananmunia ja raakoja luita. Perunaa se saa satunnaisesti.
Eli meillä on käytössä tämä barf-ruokavalio.
Käsittääkseni sitrushedelmiä voi antaa, ainakin meillä koira syö mandariineja ja appelsiinejä. Samoin päärynä ja omena on herkkua.
Monet ovat sanoneet etta antavat rusinallista maksalaatikkoa.. rusinat on kummiskin tehty viinirypaleista etta en sitten tieda kannattaako sita syottaa..?
Onko viinirypäleet huonoja koiralle? en oo kyll ennen kuullu..
LAINAUS(-Else- @ 5.6. 2006, 14:23)
Onko viinirypäleet huonoja koiralle? en oo kyll ennen kuullu..
Mun kuuleman mukaan ovat myrkyllisiä. Mutta eipä sellainen "normaalikokoinen" koira mihinkään nyt ihan parista rypäleestä vielä kupsahda...
Mihin nuo rypäleet siis vaikuttaa? Siis aloitusviestissähän se lukee, mutta minä en vaan ymmärrä.
Luin kennelliiton Iloinen Pentu, opasta ja sielä oli mitä koiralle ei tule syöttää. Tosin siinä ei ollu kaikkia vaan pieni osa ruuista, mitä koiralle ei tulisi antaa.
Maito, suurissa määrin.
Juurekset ja perunat raakana.
Sipuli.
Kala raakana.
Sekä ihmisille tarkoitettu suklaa sekä xylitolia sisältävät aineet.
pimpula
20.6. 2006, 11:12
No onpas kumma opus
Sipuli ei ole koiralle mitenkään myrkyllinen, pienet määrät ei tee mitään.
Merikalaa voi antaa raakana, jopa suositeltavaa. Järvikala täytyy huolella pakastaa (kuka muistaa kuinka kauan ja asteet?) jos aikoo raakana syöttää.
Perunaan en ota kantaa mutta juurekset koiralle ehdottomasti raakana, joko raasteena tai soseena. Esim. porkkanassa on runsaasti beetakaroteenia josta osasta koiran elimistö itse valmistaa A-vitamiinia.
Minkähän kumman takia nämä on päässeet kiellettyjen listalle?
tuunanen
20.6. 2006, 15:42
Pullataikina oli myös kiellettyä, aiheuttaa humalatilan..
Sipuli? Mutta valkosipulihan on hyväksi vaan koiralle?!? vai.. Oon nyt ihan pihalla. Olen ymmärtänyt että valkosipulia saa antaa mutta miten on kelta- ja punasipulin laita?
LAINAUS(pimpula @ 20.6. 2006, 11:12)
Sipuli ei ole koiralle mitenkään myrkyllinen, pienet määrät ei tee mitään.
Dogsitter kursilla minulle opetettiin että sipuli aiheuttaa anemiaa (jos nyt täysin oikein muistan). Tuskin siis joskus annettava pieni määrä tekee mitään, mutta usein annettuna kuulemma todellakin aiheuttaa anemiaa.
pimpula
21.6. 2006, 21:41
LAINAUS(Kituli @ 21.6. 2006, 16:16)
Dogsitter kursilla minulle opetettiin että sipuli aiheuttaa anemiaa (jos nyt täysin oikein muistan). Tuskin siis joskus annettava pieni määrä tekee mitään, mutta usein annettuna kuulemma todellakin aiheuttaa anemiaa.
Totta turiset, suuret määrät aiheuttavat anemiaa.
Valkosipulia taasen voi huoletta antaa (meillä eivät suostu syömään kuin kuivamurskaa) , tolkku tietysti siinäkin
imanteli
27.6. 2006, 22:25
peuna
suklaa
xylitoli
jotku luut (esim. kanan?)
tuunanen
28.6. 2006, 14:41
Paljon verta sisältävät tuotteet ovat myös kiellettyjä.. joku varmaan on jo siitä sanonut..
LAINAUS(tuunanen @ 28.6. 2006, 14:41)
Paljon verta sisältävät tuotteet ovat myös kiellettyjä.. joku varmaan on jo siitä sanonut..

Millaisia tuotteita tarkoitat? esim. sydän on useimpien koirien herkkua ja maksaa voi antaa kerran viikossa. Meillä syödään sydäntä useamman kerran viikossa. Muita paljon verta sisältäviä ei nyt heti tule mieleen..

munuaiset?
Miksi ajattelet niiden olevan kiellettyjä?
LAINAUS(tuunanen @ 20.6. 2006, 15:42)
Pullataikina oli myös kiellettyä, aiheuttaa humalatilan..

Mein koirat joskus herkuttelevat pienillä paloilla pullataikinaa, tykkäävät ja maistuu hyvältä vaikka kyllähän se tuntuu välillä käyvänkin kun sitä on syöttänyt, niin ihmisellä kuin koirallakin
Ydinluun syöttöä kannattaa varoa siinä määrin kun koiran leu(k)at saattavat jäädä sinne väliin ja eläinlääkärireissuhan siitä tulee kun se pitää auki sahata.
Näin olen Koiramme-lehdestä joskus muinoin lukenut.
Ja kissanruokahan todellakin koiraa lihottaa koska se on paljon rasvaisempaa kuin koirille suunnattu ruoka.
Suklaasta ja xsylitolista onkin jo vouhkaistu jaja.. meillä ainakin koirat vetävät väliin raakaa porkkanaraastetta ja ruoan päälle välillä rikotaan raaka kananmuna.
Kananluita kannattaa ehdottomasti välttää, tiedän tapauksen jossa koiralle on kananluita syötetty ja ne tarttuivat koiran suolistoon kiinni puhkaisten suoliston johon koira menehtyi. Broilerin nahkoja ollaan syötetty koirille (lähinnä Suomalle) ja suurta herkkua on ollut.
tuunanen
4.7. 2006, 10:32
LAINAUS(pimpula @ 3.7. 2006, 19:10)
Millaisia tuotteita tarkoitat? esim. sydän on useimpien koirien herkkua ja maksaa voi antaa kerran viikossa. Meillä syödään sydäntä useamman kerran viikossa. Muita paljon verta sisältäviä ei nyt heti tule mieleen..

munuaiset?
Miksi ajattelet niiden olevan kiellettyjä?

Kasvattaja meille sanoi, että paljon verta sisältäviä tuotteita ei tulisi syöttää paljoa, eihän siinä mitään, jos kerran pari viikossa antaa vähän..
Pullataikinan luin Koirammesta.
Mun mielestä myöskään solmuluita ei olisi hyvä syöttää jos koira on yksin. Solmu voi lähteä joskus ihan solmuna irti ja jäädä kurkkuun..
tuunanen
4.7. 2006, 12:57
LAINAUS(Tickli @ 4.7. 2006, 13:42)
Mun mielestä myöskään solmuluita ei olisi hyvä syöttää jos koira on yksin. Solmu voi lähteä joskus ihan solmuna irti ja jäädä kurkkuun..

Tästä minäkin olen kuullut, eikä me anneta solmuluita ollenkaan.. Eipä Ago niistä erityisemmin pidäkään.
Myös näistä paistetuista siansorkista olen kuullut huonoja kokemuksia. Meillä kun koiralle tuollanen annettiin (ostin jostain näyttelystä) niin alko oksentaminen ja tuli ulos sellasia parin sentin pituisia, ihan kuin luun siruja. Tai sitten kuulemani tapaukset eivät vain osaa pureskella kunnolla

.
//niin ja kannattaa aina katsella jos koira syö jotain luuta tms., muistuu Tupun pentuajoilta mieleen, kun annettiin tytölle sianorva ja rupesin sitten ihmettelemään että miksi Tupun henki rahisee. Katsoin sitten kurkkuun niin siellä oli melkein puolikas siankorvanpalanen jäänyt kiinni

. Meni kyllä nyt vähän ohi aiheesta.
Mielummin kyllä syötän koiralle ydinluita ja broilerinsiipiä kuin solmuluita ja muita klönttituotteita. Broilerinsiivet ovat erittäin hyvin sulavia eikä niistä tule teräviä säröjä raakana. Gitta tosin saa broilerinsiipensä kalasaksilla pilkottuna, kun rouva nielasee ne muuten kokonaisina.
Entä miksei perunaa voisi antaa? Tiedän monta allergista koiraa, jotka syövät peruna-lohi tms. mössöä.
Perunasta olen ymmärtänyt, että sitä voi antaa, mutta että sillä ei ole juuri minkäänlaista ravintoarvoa koiran kannalta. Näin ollen sen pitäisi olla esimerkiksi hyvä lisä laihdutuskuurilla olevan koiran ruokavalioon - perunalla voi korvata esim. osan nappuloista tms. ja annos kevenee, vaikka maha täyttyy.
Sisäelimistä taas saa paljon hyviä ravintoaineita ja rasvoja, mutta kohtuus kaikessa. Esimerkiksi maksa on hyvää ja maistuvaa, mutta koska kyseinen elin toimii elimistössä eräänlaisena jätteenkäsittelylaitoksena, sitä ei kannata antaa kohtuuttomasti.
Perunasta olen ymmärtänyt, ettei se kunnolla koiralla sula.
Valinnaisleirin luennoitsija sanoi, että kaikki luut mihin ei saa kynnellä jälkeä, ovat huonoja.
En kyllä tuohon oikein usko

Tai meidän koiralla ( ja tuttujeni) toimii hyvin ihan aidot luut ( ei saa kynnellä jälkeä).
Babaija
13.7. 2006, 14:12
niin ja eihän kovin mausteisia ruokia kannata antaa koirille.
ShanDong
16.7. 2006, 13:46
Peruna käy keitettynä ja muussattuna, mutta ei kokonaisena :] Muussattunakaan ei kovin hyvin sula, mutta voi sitä silti antaa ja juuri laihdutuskuurilla olevalle koiralle voi hiukan käyttää kunhan muistaa pitää ravintoarvot kunnossa lisäkkeillä.
~Riikka~
24.7. 2006, 21:49
Perunassa on juuri tuo: saa antaa, mutta ei paloina (silloin ei sula). Eli murskattu peruna käy kyllä. (Eläinlääkärin faktoja) Ei varmaankan hirveän suuria määriä kuitenkaan kannata antaa..
Meillä on kanssa koiran allergiaruoat perunapohjaisia.
Ainakin meillä koiralle on annettu perunaa hyvin on mennyt sisään ja tullut ulos..
Afgaaneille ja varmaan myös muille vinttikoirille ei kannata syöttää perunaa, koska se ei sula siellä vatsassa ja aiheuttaa tukkeutumisia..
Meidän koira on syönyt kotiruuan jätteitä koko elämänstä, ollut sipulia ja kaikkea seassa ja koira voinut hyvin ja ei mitään ongelmaa ole ollut missään..
Lintujen luita ei kuitenkaan ole annettu...
Ainakaan perunaa,karkkia,suklaata,hedelmiä,siinäpä olikin jo
Meidän koirkain on syönyt perunaa ja hyvin menee ! ( raakana) Joten en usko että se on huono juttu.
//. Hedelmiäkin saa kyllä koirat syödä!
LAINAUS(Nermunda @ 8.8. 2006, 14:24)
Ainakaan perunaa,karkkia,suklaata,hedelmiä,siinäpä olikin jo

Mitään hedelmiä??
Ei saa kyllä ihan kaikkia hedelmiä antaa..
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.