Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Miten saada lisää uskallusta?
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
Charlie
Elikkäs halua ja intoa olisi mennä tänä kesänä toko kisoihin , mutta uskallus ei taida oikeen olla kohdallaa. Eli olisiko jollakulla ideaa miten saisin hermostuneisuuteni pois jotta en siksi pilaa koiran mahdollisuuksia pärjätä. En ole koskaan ollut kisoissa ennen joten siksi tämä on niin hermostuttavaa biggrin.gif Näyttely kehissä en huomaa hermoilevani koska ensimmäisen kerran kehässä olen 2vuotiaana ollut biggrin.gif
Mutta toko kisoihin haluaisin osallistua kun koirakin osaa liikkeet ja harjotus kentillä kouluttajat yllyttää kokeeseen , mutta miten saisin itseni "kuriin"
Susu
Mulla ainakin on toiminut se, että menen kisoihin sillä asenteella, että koiran kanssa tokoileminen on kivaa ja siksi sinne mennäänkin. smile.gif
Charlie
LAINAUS(Susu @ 27.5. 2006, 17:27)
Mulla ainakin on toiminut se, että menen kisoihin sillä asenteella, että koiran kanssa tokoileminen on kivaa ja siksi sinne mennäänkin. smile.gif

Helpommin sanottu kuin tehty biggrin.gif
mutta täytyy kokeilla kaikkea biggrin.gif kiitos ^^
Cerasi
Ei mitään hirveitä tavoitteita. Mulla sellaiset ainakin lisää paineita ja sitten tulee todella pettynyt olo, jos ei saavutakaan tavoitetta. Sen sijaan voikin sitten yllättyä iloisesti jos se oma "matala" tavoite ylityykin wink.gif
Tuskin sitäpaitsi käytte yhtä loistavia pisteitä nappaamassa kuin minä ja Niki... Ei sillä, että onhan se 64 pistettäkin jo kuitenkin pisteitä ;D

Ja sitten tietysti noin yleisesti kannattaa vaan yrittää olla sillein, että mennään treeneihin (sillä onhan se kisakin samanlaista treeniä kuin "normaalistikin"). Möllitokosta on myös tosi kiva aloitella, siellä voi rauhassa hakea itselle lisää kokemusta ja jos omalla jännittämisellä mokaa jotakin, se ei näy missään "virallisissa papereissa". Samalla pystyy itse katsomaan, miten käyttäytyy jännittäessään ja sitten virallisissa kisoissa ennakoida ja estää omaa hermoilua. Tosi itse voi olla omaa panikointia toisiaan vaikea huomata/tunnustaa sellaisena kuin se oikeasti ilmenee, joten voi vaikka sitten pyytää jonkun ystävän tms. tutun "tarkkailijaksi" wink.gif
(että *winkwink* vaan Crim, on se hyvä että mä ja sanna olla kisoissa kertomassa sulle, että sä jännität ;D )
Summer.
Minä en virallisissa kisoissa ole kilpaillut vielä kertaakaan, mutta ensi syksynä olisi tavoitteenamme alokasluokka. Itse asiassa minua jännittää NYT JO wink.gif No, toivottavasti pystyn pitämään jännitykseni kurissa jotenkin... thumbup.gif
Lovskars
Sama ongelma, ja valitettavasti en osaa auttaa rolleyes.gif
Kaipa se on se henkinen valmentautuminen.
Jossain kirjassa sanottiin, että kun jännittää, tekee kaiken kaksi kertaa nopeammin. Eli siellä kokeessa kannattaa tehdä kaikki hitaammin, niin teet sen yhtä nopeasti kuin normaalisti.
Meilläkin jossain vaiheessa edessä kokeeseen meno. Kaksi koiraa, toinen on edistyneempi kuin toinen, mutta se vähemmän edistyneempi taasen on varmempi - tiedä sitten jos ensi kesänä koetellaan molemmilla.
Omppo
Muistan ensimmäisen tokokokeeni. Koulutusohjaajani sai puhuttua minut kokeeseen, vaikka koira ei ollut kuin pari viikkoa yli kymmenkuinen. Jännitin aivan sairaasti, en nukkunut edellisenä yönä ja en ollut vieläpä nähnyt ikinä yhtään koetta, joten ensimmäisenä koirakkona olo oli... Nooh, arvattava.

Edelleen tokokokeet on oikeastaan ainoa koemuoto, jota jännitän, mutta kokemus on se homman avainsana! Siksi kannattaa vain laittaa ilmot vetämään ja mennä kokeeseen - huolimatta siitä, kuinka osaava koira olisi. Tuomarit kyllä yleensä ymmärtävät ja aina saa kysyä, jos ei tiedä smile.gif
Charlie
Onneksi en ole ainut joka jännittää kokeita biggrin.gif en edes tiedä mikä niissä on. Olen ollut MEJÄ kokeessa (ei mitään jännitystä) taipumuskokeessa (ei jännitystä) näyttelyssä (ei jännitystä) , mutta pelkkä toko sana saa ihan jännittämään. Kokeita on katottu , mutta mitään varmaa ei vielä ole päätetty!
Omppo
Itse olen kanssa miettinyt, että mikä ihme tekee tokossa sen jännityksen. Ehkä se on se, että tuomari seuraa tiiviisti koko ajan ja myös ohjaajan virheet aiheuttavat heti myös koiran suoritukseen pahojakin virheitä. Siinä pistetään myös omat koulutustaidot koville ja niistä annetaan suora tuomio.

Itselläni tosin jännittäminen ei enää liity suoranaisesti kokeisiin, vaan tulospaineisiin.
Liewec
Cerasi: Mä en jännitä. Mä panikoin!
Cerasi
LAINAUS(crim @ 5.6. 2006, 12:47)

Sama asia. Panikointi on jännityksen pahempi muoto. Eli lyhyesti: jännitys --> paniikki ;D
Charlie
LAINAUS(crim @ 5.6. 2006, 11:47)

veikkaan et mul tulee toi kun saavutaan toko paikalle eli ensin jännitän ja sit paikalla alan panikoida biggrin.gif
minni
Täältä löytyy yksi jännittäjä/panikoija lisää biggrin.gif Mulla kans on sama homma, että vain tokossa jännittää ja muissa lajeissa ei sitten.

[QUOTE]Itse olen kanssa miettinyt, että mikä ihme tekee tokossa sen jännityksen. Ehkä se on se, että tuomari seuraa tiiviisti koko ajan ja myös ohjaajan virheet aiheuttavat heti myös koiran suoritukseen pahojakin virheitä. Siinä pistetään myös omat koulutustaidot koville ja niistä annetaan suora tuomio.

Itselläni tosin jännittäminen ei enää liity suoranaisesti kokeisiin, vaan tulospaineisiin. [QUOTE]

Olen samaa mieltä, ehkä se tuomarin perässä käveleminen ja koulutustaitojen arvioiminen jännittää. Itse asetan niin korkeat tavoitteet itselleni ja se luo paineita ja sitten jännittää ja kaikki menee huonosti...
Charlie
[quote=minni,8.6. 2006, 18:51] Täältä löytyy yksi jännittäjä/panikoija lisää biggrin.gif Mulla kans on sama homma, että vain tokossa jännittää ja muissa lajeissa ei sitten.

[QUOTE]Itse olen kanssa miettinyt, että mikä ihme tekee tokossa sen jännityksen. Ehkä se on se, että tuomari seuraa tiiviisti koko ajan ja myös ohjaajan virheet aiheuttavat heti myös koiran suoritukseen pahojakin virheitä. Siinä pistetään myös omat koulutustaidot koville ja niistä annetaan suora tuomio.

Itselläni tosin jännittäminen ei enää liity suoranaisesti kokeisiin, vaan tulospaineisiin. [QUOTE]

Olen samaa mieltä, ehkä se tuomarin perässä käveleminen ja koulutustaitojen arvioiminen jännittää. Itse asetan niin korkeat tavoitteet itselleni ja se luo paineita ja sitten jännittää ja kaikki menee huonosti... [/quote]
Heh tarttis varmaan ruveta järjestämään sellaisia koulutuksia joissa ohjaajaa koulutetaan biggrin.gif jos vaikka sillai saisi pois tota jännitystä ja hermoilua... koira osaa mutta jännitän silti confused.gif
Cerasi
LAINAUS(Charlie @ 8.6. 2006, 20:03)
Heh tarttis varmaan ruveta järjestämään sellaisia koulutuksia joissa ohjaajaa koulutetaan biggrin.gif jos vaikka sillai saisi pois tota jännitystä ja hermoilua... koira osaa mutta jännitän silti confused.gif

Ei muutakuin kentälle vaan kävelemään ilman koiraa. Entinen tokokouluttajani laittoi mut ja pari muuta ryhmäläistä kävelemään seuraamiskaavioita ilman koiraa, jotta oppisimme kulkemaan suoraan ja kuuntelemaan liikkeenohjaajan käskyjä biggrin.gif Sen jälkeen minäkin opin todella erottamaan, mihin suuntaan käännytään, kun sanotaan "käännös oikealle" tai "käännös vasemmalle"... Toi muuten kyllä kummasti lisää varmuutta suorituksiin ^^
Tuolla tottis kurssilla muutenkin tehtiin aina välillä liikkeitä niin, että kouluttaja arvosteli ne ikään kuin kisoissa. Ja viimeisellä kurssikerralla oli sitten "kunnon" koe.
Liewec
Ja jos aikaa myöten alkaa rakastaa kilpailemista (kuten minä) , jännitys ei tunnu niin pahalta, vaikka sitä olisikin ihan panikointiin asti.
takkutukka
Niinpä niin.. Mun pitäs kans syksyllä uskaltaa kisoihin w00t.gif
Red tiger
Mäkin jännitän TOKO-kokeita vaikken agilitykisoissa enää viitsi jännittää.. Ainakin sillä oon saanu jännitystä kuriin (ei mene paniikkiin asti) että kuuntelen jotain "piristävää" musiikkia joka nostaa kisafiilistä (ja jännitystä) ja sitten käyn sitä kisasuoritusta päässä läpi. Kaikki liikkeet yksi kerrallaan läpi ja mietin että mitä teen siinä ja siinä kohdassa. Tätä oli pakko kokeilla kun neuvottiin jännityksen pienentämiseksi, on muuten auttanut!

Sitten kun tulee oma vuoro, niin viritän koiran sopivasti, pistän silmät kiinni, huokasen syvään ja kasaan hermot ja kävelen kentälle. Yleensä jännitys laskee siellä kehässä, ennen omaa vuoroa on pahinta.

Ja varmuus tottakai lieventää stressiä. Jos joutuu miettimään että karkaako koira paikalta jos joku kävelee läheltä tai toinen koira nousee, niin se stressaa ihan miljoonasti. Kannattaa treenata niin varmaksi kuin mahdollista, ja muistaa, että se on vain elämää smile.gif
Charlie
Eli eikun treeniä lisää smile.gif
Olen jo kokeita katsonut ja sellaisia on löytyny (saman tien kahdet kokeet ni saadaan tolle tollo pojal pari hylättyä tokosta laugh.gif no ainakin tiedetään mitä pitää treenata sen jälkeen biggrin.gif )

muuten miten se hyppy? eli koira jää seisomaan vai istuu? meni vähän ohi ku oltiin toko viikonlopussa (sellainen ihme kävi et tänne sellanen järkättiin)
Neomia
^ Alokasluokassa: Koira on perusasennossa, hyppää esteen yli ja pysähtyy esteen taakse seisomaan (tämä seis-käsky taitaa olla ainoa alokasluokassa minkä saa sanoa ilman liikkeenohjaajan käskyä), ohjaaja kävelee koiran sivulle ja käskee sen perusasentoon.

Avoimessa luokassa: Koira on perusasennossa, hyppää esteen yli ja istuu ohjaajan käskystä esteen toiselle puolelle. Käskystä koira hyppää takaisin ja ohjaajan sivulle.

Kannattaa lukea sääntökirjaa, ennen kuin lähtee kisaamaan niin ei tule yllätyksiä kokeissa vaikka liikkeenohjaajalta ja tuomarilta saa aina kysyä.
Charlie
LAINAUS(Neomia @ 8.7. 2006, 08:05)
^ Alokasluokassa: Koira on perusasennossa, hyppää esteen yli ja pysähtyy esteen taakse seisomaan (tämä seis-käsky taitaa olla ainoa alokasluokassa minkä saa sanoa ilman liikkeenohjaajan käskyä), ohjaaja kävelee koiran sivulle ja käskee sen perusasentoon.

Avoimessa luokassa: Koira on perusasennossa, hyppää esteen yli ja istuu ohjaajan käskystä esteen toiselle puolelle. Käskystä koira hyppää takaisin ja ohjaajan sivulle.

Kannattaa lukea sääntökirjaa, ennen kuin lähtee kisaamaan niin ei tule yllätyksiä kokeissa vaikka liikkeenohjaajalta ja tuomarilta saa aina kysyä.

Kiitos!!
Joo sellanen tuli ostettua, mut piti vaan varmistaa smile.gif
Nintsu
Kokemus auttaa, ainakin jonkinverran. Epävirallisiin kisoihin kannattaa mennä, jos sellaiseen on mahdollisuus.
Itselläni ovat auttaneet kisanomaiset treenit (käskytys, treenikaveri arvostelee jne.). Mielikuvaharjoituksia kannattaa tehdä, ja muistaa, että jos jokin liike menee nollille/huonosti, sitä ei pidä ajatella, vaan valmistautua seuraavaan liikkeeseen.
Kerran eräs tuomari sanoi minulle, että pitää hymyillä kun menee kehään, ihminen ei voi hymyillä ja jännittää yhtä aikaa.

Pari linkkiä kilpailujännitykseen liittyen
Tottelevaisuuskokeisiin valmistautuminen
Kilpailujännistyksestä
Charlie
LAINAUS(Nintsu @ 8.7. 2006, 15:24)
Kokemus auttaa, ainakin jonkinverran. Epävirallisiin kisoihin kannattaa mennä, jos sellaiseen on mahdollisuus.
Itselläni ovat auttaneet kisanomaiset treenit (käskytys, treenikaveri arvostelee jne.). Mielikuvaharjoituksia kannattaa tehdä, ja muistaa, että jos jokin liike menee nollille/huonosti, sitä ei pidä ajatella, vaan valmistautua seuraavaan liikkeeseen.
Kerran eräs tuomari sanoi minulle, että pitää hymyillä kun menee kehään, ihminen ei voi hymyillä ja jännittää yhtä aikaa.

Pari linkkiä kilpailujännitykseen liittyen
Tottelevaisuuskokeisiin valmistautuminen
Kilpailujännistyksestä

Heh sitten täytyy hymyillä paljon biggrin.gif
Täytyykin lukea noi linkit! Kiitos ^^
Assi
Ekoissa kisoiss jännittää aina, mutta kyllä se siitä smile.gif

No ei mulla nitään paineita sitten hei, yhdellä kertaa koira istus paikallaan eikä liikkunut mihinkään, joten hylättiin, ja eräällä toisella kertaa hyökkäs liikkeestä seisomisessa toisen koiran kimppuun kehän ulkopuolella rolleyes.gif Mutta pitäis vaan se alokasluokan ykkönen saada.... biggrin.gif
Charlie
LAINAUS(Assi @ 8.7. 2006, 23:48)
Ekoissa kisoiss jännittää aina, mutta kyllä se siitä smile.gif

No ei mulla nitään paineita sitten hei, yhdellä kertaa koira istus paikallaan eikä liikkunut mihinkään, joten hylättiin, ja eräällä toisella kertaa hyökkäs liikkeestä seisomisessa toisen koiran kimppuun kehän ulkopuolella rolleyes.gif Mutta pitäis vaan se alokasluokan ykkönen saada.... biggrin.gif

olen kuullut myös et koira teki jätökset kehään ja sen jälkeen juoksi toiseen suuntaan ja hävis... löytys kyllä mut hyl tuli...

toi taitaa olla se suurin pelko mul et koira lähtee :/
Cerasi
LAINAUS(Neomia @ 8.7. 2006, 09:05)
tämä seis-käsky taitaa olla ainoa alokasluokassa minkä saa sanoa ilman liikkeenohjaajan käskyä

Jep. Ja minähän sen unohdin... vasta hetken päästä tajusin, että joo hei sen käskykin saa antaa (koira oli ehtinyt mennä jo kolmisen metriä eteenpäin esteen jälkeen...). whistling.gif
Summer.
LAINAUS(Charlie @ 9.7. 2006, 14:07)
olen kuullut myös et koira teki jätökset kehään ja sen jälkeen juoksi toiseen suuntaan ja hävis... löytys kyllä mut hyl tuli...

toi taitaa olla se suurin pelko mul et koira lähtee :/

Minullakin suurin pelkoni on se, että koira karkaa kehässä sad.gif
Treenaamme kovasti, jotta pääsisimme edustamaan omaa yhdistystämme sen syksyllä järjestämissä kisoissa wink.gif
Ja kiitos minunkin puolestani jännityksen hallinta vinkeistä, ne ovat tarpeellisia!
Charlie
tänään sitten oltiin kokeilemassa tokokisoja! Mutta Mölli-toko merkeissä biggrin.gif Charlien seuraus meni ihan ok... vähän joskus jätätti.

pisteitä tuli 159,5 eli 0,5 pistettä vajaa I-palkinto. Osallistujia oli vain neljä , mutta toiseksi tultiin biggrin.gif
Cerasi
^Onnea! smile.gif Kävinkin jo teidän sivuilta lueskelemassa, mutta freebok tökki niin en päässyt vieraskirjaan kirjoittamaan.. Koskas on sitten viralliset kisat tiedossa?
Charlie
LAINAUS(Cerasi @ 20.8. 2006, 11:22)
^Onnea! smile.gif Kävinkin jo teidän sivuilta lueskelemassa, mutta freebok tökki niin en päässyt vieraskirjaan kirjoittamaan.. Koskas on sitten viralliset kisat tiedossa?

Sitten kun tuo poika ymmärtää sen hyppäämisen biggrin.gif se ei ihan vielä ymmärrä että sen esteen yli täytyy mennä ilman että ohjaaja tulee samaa vauhtia biggrin.gif ja seuraaminen ilman talutinta täytyy saada vauhdikkaammaksi. eli katsotaan jos vaikka talvella ekoihin kokeisiin biggrin.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.