Minä voin pari lemppariani kans tänne laittaa-
Mäti voikkarit:
purkki smetanaa- savustettuja kirjolohenmätejä, tuoretta sipulia pikkupalasina (parasta punasipulilla) joukkoon pikku tippa sitruunanmehua ja paljon mustapippuria sitten vaan sotket kaikki ja paahdat leipää ja heität herkun päälle
lohiherkkua:
tuoretta lohta fileenä leikkaa n. 3 cm leveiksi pitkiksi tangoiksi
ripottele päälle merisuolaa, tuoretta tilliä ja mahd. mukaan rosmariinia vähän, purista vähän sitruunamehua ja lopuksi heitä tujaus chiliä, kääri rullalle ja upota sydämeen chevreä kunnon palaset ja paina grillitikku rullan läpi niin että pysyy kasassa ja että päälle jää chevre niin ettei se valu grilliin pohjasta.
uunilohiherkku:
iso filee pala lohta tms.
folion sisään nyytti, jonne reilusti kermaa, sipulia, timjamia (tuoreita lehviä) sitruunaa, paljon valkosipulia ja lopuksi joku lemppari juusto (meillä usein voimakas brie) sit nyytti kiinni ja uuniin vuokaan n. 20min.
thai kana:
paista maustamaton kanafilee ensin kevyesti pinnalta-
leikkaa sitten pieniksi paloiksi - heitä kulhoon jonne chiliä maun mukaan, punaista curryä, inkivääriä (tuoretta raastettua tai murskaa), balsamicoa, ripaus suolaa, sitruunaruoho kokonaisena, oliiviöljyä, ja lopuksi sekoita kunnolla ja anna olla vaikka 10 min jääkaapissa, pidempikään aika ei ole missään nimessä pahitteksi-
sitte pannulle, jonne 1 dl vettä, ja niin kuumana saa kiehua/kypsyä että vesi haihtuu pois (näin pysyvät mehukkaina) lopuksi heitä purkillinen cocosmaitoa ja kiehuta vielä hetki. Siinä se sitte on ja joukkoon voi heittää mitä vaan vihanneksia mistä itse tykkää ja mitkä nyt taikkujuttuihin voi kuvitella sopivan-
herkku lasagne:
lasangne levyjä
paista jauhelihaa maustettuna sipulilla, valkosipulilla, pippurilla, raastetulla porkkanalla, ketsupilla ja herkkusienillä,
toiseksi soosiksi
valkokastiketta. suoraan Dolmio purkista jos ei jaksa itse tehdä
vuokaan ekaks jauheliha soosia sit valkokastiketta ja lopuksi kerros levyjä ja toistetaan kunnes on melkein täynnä niin et viimeiseksi jää valkokastike, siihen päälle pari lusikallista smetanaa (jos haluaa oikeen rasva pläjäyksen) ja lopuksi mustaleimaa ja parmesaania raasteena, sit uuniin 200 astetta
Ja kaikkien noiden jälkeen voi pohtia miksi ei laihdu