Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Reseptejä
Puskaradio > Puskis > K-18
Sivuja: 1, 2, 3
Annelinne
Nyt tämä ketju sitten alkaa.

Ensimmäinen resepti on hyvinkin yksinkertainen. Tai no, eipä tämä mikään resepti ole, vaan ihan ruuanlaittovinkki.

Ruoka:
Hernekeitto
(kyllä vain, valmiina purkista laugh.gif)

Toimenpiteet:
Ota Hernari purkki, avaa se (yleensä toisella puolella kätevä "avauslenkki").
Käännä purkki kattilaan NURINPÄIN ja tee pohjaan reikä.
Kun pohjassa on reikä, puhalla siihen (luit oikein, kokeileppa).
Samalla kun puhallat reikään, nosta hernari-purkkia ylöspäin. Kas, koko hernariköntti on hienosti kattilassa, eikä purkin reunoille ole jäänyt mitään!

Toista se oli kun meikäläinen oli vielä tyhmä ja kaapii hernarit kattilaan lusikalla... Ei sitä ikinä saanut kaikkea purkista irti blush.gif

(ja muokkailuja ihan vaan sen takia että sana resepti on niin hitsin vaikea kirjoittaa sleepy.gif )
sipa
Mä voin laittaa tähän mun valkosipulijauhelihalaatikon ohjeen..

Paista jauhelihaa n 600-700 g ruskeaksi ja lisää mausteita mielesi mukaan.. Valkopippuria, mustapippuria, aromisuolaa, suolaa sekä hienonnettu sipuli. Kun jauheliha on ruskistettu lisää muutama valkosipulinkynsi joukkoon.

kuori ja viipaloi perunat ja aseta ensin yksi kerros vuuan pohjalle ja laita jauheliha niiden päälle. Lado loput perunat jauhelihan päälle.

Kaada ruokakermaa kaksi purkillista (4 dl) seoksen päälle ja uuniin 200 astetta ja puolen tunnin päästä viipaloi juustoa perunoiden päälle ja anna olla viellä toinen puolituntia uunissa.

Vaihtoehtoisesti käytän myös homejuustoa (Aura muruja) jauhelihan päällä ennen toista viipalekerrosta, Silloin en siis käytä valkosipulia, tulee muuten molemmista todella hyvää..
s-ml
Nyt on raparperiaika, tein tämän tunti sitten ja melkein jo syöty;

Raparperi-marenkitorttu

125g marg.
1dl sok.
2 keltuaista
1 dl maitoa
2 dl vehnäj.
2tl leivinj.
3-4dl ohuita
raparperiviipaleita

marenki:
2 valkuaista
½dl sok.

Vaahdota marg. ja sokeri, lisää keltuaiset yksitellen hyvin vatkaten. Sekoita joukkoon vuorotellen maito ja jauhot, joihin on sek. leivinjauhe. Levitä piirakkavuuan pohjalle ja päälle raparperiviipaleet.
Vatkkaa valkuaiset vaahdoksi, lisää sokeri varovasti käännelleen joukkoon. Levitä marenki raparperien päälle ja paista koko komeus 175 asteessa n. puoli tuntia.
Tähän käy myös marjat raparperien tilalle.

ps, just huomasin, että itse laitoin yhden tl leivinjauhetta, ihan hyvin riitti.
Ja eikun herkuttelemaan
smile.gif
sipa
Tässä viellä yksi jota laita usein..

Marinoituja naudanlihasuikaleita 400-500 g paistetaan pannussa rapeiksi.
Toisessa pannussa jossa on kansi on kaadettu vettä noin 8dl johon olen sekoittanut vähän mausteita, kun lihat ovat kypsiä kaadan ne veteen ja suurustan ruskea kastikesuuruksella sen sakeaksi ja lisään siihen aurajuustomuru pussin ja kiehautan sen tasaiseksi sekoittaen, ja keitän pottuja sen kanssa.. nam..
s-ml
Mitä ihmettä puskilaiset syövät, kun reseptejä on kertynyt näin vähän? smile.gif
sipa
Ei täällä vissiin syö ketään muita kuin sinä ja minä.. laugh.gif
Annelinne
Ooottakaapa kun tämä täti pääsee vauhtiin biggrin.gif Ei o ollu aikaa kauheesti kirjotella, mutta kyllä jossani vaiheessa tulee miljoona resepetiä, kun en yleensä tee mitään ohjeiden mukaan ja itse vaan vääntelen ja kääntelen oops.gif
Hugis
Mun piti kaivaa tää esiin, kun on jauhelihaa ja pottuja, sipulia ja valkosipulia sekä juustoraastetta jiäkuapissa. Ruokakerman kävin ostamassa...
onninen
Tätä syötiin tänään.Helppoa ja melko nopeaa,ihan hyvääkin.

400g pakastekalaa
2dl ruokakermaa
suolaa
valkopippuria
paljon tuoretta tiiliä

Jäiset kalat kuutioina laakeaan uunivuokaan,päälle kerma,johon mausteet sekoitettu.200 astetta ja noin puoli tuntia.Ja valmista on!

mausteita voi laittaa oman maun mukaan,sipuli esim sopii hyvin,ja jos haluaa nättiä ruokaa(lapset tykkää),värjää kerma ketsupilla vaalean punaiseksi

Kyytipojaksi muussia tai riisiä ja punajuurisalaattia
Noel
Minä voin pari lemppariani kans tänne laittaa-

Mäti voikkarit:
purkki smetanaa- savustettuja kirjolohenmätejä, tuoretta sipulia pikkupalasina (parasta punasipulilla) joukkoon pikku tippa sitruunanmehua ja paljon mustapippuria sitten vaan sotket kaikki ja paahdat leipää ja heität herkun päälle bleh.gif

lohiherkkua:

tuoretta lohta fileenä leikkaa n. 3 cm leveiksi pitkiksi tangoiksi
ripottele päälle merisuolaa, tuoretta tilliä ja mahd. mukaan rosmariinia vähän, purista vähän sitruunamehua ja lopuksi heitä tujaus chiliä, kääri rullalle ja upota sydämeen chevreä kunnon palaset ja paina grillitikku rullan läpi niin että pysyy kasassa ja että päälle jää chevre niin ettei se valu grilliin pohjasta.

uunilohiherkku:

iso filee pala lohta tms.
folion sisään nyytti, jonne reilusti kermaa, sipulia, timjamia (tuoreita lehviä) sitruunaa, paljon valkosipulia ja lopuksi joku lemppari juusto (meillä usein voimakas brie) sit nyytti kiinni ja uuniin vuokaan n. 20min.

thai kana:

paista maustamaton kanafilee ensin kevyesti pinnalta-
leikkaa sitten pieniksi paloiksi - heitä kulhoon jonne chiliä maun mukaan, punaista curryä, inkivääriä (tuoretta raastettua tai murskaa), balsamicoa, ripaus suolaa, sitruunaruoho kokonaisena, oliiviöljyä, ja lopuksi sekoita kunnolla ja anna olla vaikka 10 min jääkaapissa, pidempikään aika ei ole missään nimessä pahitteksi-
sitte pannulle, jonne 1 dl vettä, ja niin kuumana saa kiehua/kypsyä että vesi haihtuu pois (näin pysyvät mehukkaina) lopuksi heitä purkillinen cocosmaitoa ja kiehuta vielä hetki. Siinä se sitte on ja joukkoon voi heittää mitä vaan vihanneksia mistä itse tykkää ja mitkä nyt taikkujuttuihin voi kuvitella sopivan-

herkku lasagne:

lasangne levyjä
paista jauhelihaa maustettuna sipulilla, valkosipulilla, pippurilla, raastetulla porkkanalla, ketsupilla ja herkkusienillä,
toiseksi soosiksi
valkokastiketta. suoraan Dolmio purkista jos ei jaksa itse tehdä

vuokaan ekaks jauheliha soosia sit valkokastiketta ja lopuksi kerros levyjä ja toistetaan kunnes on melkein täynnä niin et viimeiseksi jää valkokastike, siihen päälle pari lusikallista smetanaa (jos haluaa oikeen rasva pläjäyksen) ja lopuksi mustaleimaa ja parmesaania raasteena, sit uuniin 200 astetta bleh.gif

Ja kaikkien noiden jälkeen voi pohtia miksi ei laihdu stupid.gif
mammanpoika
Jos määki määkin, vaikken kokki ookkaan biggrin.gif

Aurajuustokana

Rasia tai pari (sen mukaan montako syöjää on) kanafileitä
Kermapurkki (sitä oikeeta)
Pussillinen aurajuustomurua

Heitä kanat vuokaan, kaada kerma niskaan ja auramurut päälle, uuniin n. 175 asteeseen 1,5 tuntia. Kannattaa kattoo, ettei juusto pala smile.gif Njam...

Uunivuoka pakastekalasta

Paketti (tai enemmän) seitä
Kermapurkki
Lusikallinen tai kaks ketsuppia
Vähän suolaa.

Pakastekaloja sulatetaan hetki niin, että ovat hyhmeisiä vielä. Leikellään siivuiksi ja asetellaan laakeeseen vuokaan. Kermaan sekotetaan maun mukaan ketsuppi ja suola, kipataan kalojen päälle. Uuniin 175 ja paistoaika noin tunti.

Minä harrastan vaan pikaruokia, joten tässä hernekeitto-ohje

Purkki hernekeittoa
300 - 400 g jauhelihaa
Mustapippurirouhetta
Valkosipulijauhetta
Vähän suolaa
Sinappia, jos tykkää

Kiehauta pari desiä vettä kattilassa. Avaa hernaripurkki Annelinnen ohjeitten mukaan ja kippaa se kattilaan muhimaan. Ruskista ja mausta jauheliha, kippaa hernarin sekaan. Roiskase vähä sinappia sekaan, nauti.
Cola1
Kiitos S-ml tuosta raparperi ohjeesta! Oon tässä miettinyt, että mitä teen pakkasessa oleville raparpereille, mutta ny tiedän wink.gif Otin jo sulamaan. Tuun sitten kertomaan tänne miten onnistu w00t.gif
Cee
Mä aikoinaan laitoin yhen mun pastareseptin nettiin, mutta se aiheutti sen verran epäilyksiä (siitä onko resepti todella oma, ja teinkö tosiaan ruuan itse) että antaa olla vaan mun hienot reseptit biggrin.gif

Cee
Cola1
Nyt on piirakka uunissa. Ollut semmonen 15min ja nyt alkaa pelottamaan tuon marengin puolesta... On jo aika tummaa laugh.gif Kuhan ny ei pala... (Mitennii onneton keittiössä whistling.gif )
Cola1
Reilu puoltuntia pidin ja marenki on niin tummaa, kun olla ja voi biggrin.gif Lueskelin vähän ohjeita niin ei sitä tarttis pitää, kun sen aikaa, että se saa kauniin värin pinnalle. Tossa see on ihan tumma. No pohjakin on nyt ihan vesi mömmöä. Varmaan siitä, kun laitoin pakaste raparperit. Mä en kyllä keittiöön sovi laugh.gif
Hugis
Mutta tuo Sipiksen valkosipulijauhislaatikko on kyllä nannaa... Just söin kaks lautasellista ja tällänen tumpelokin osas tehdä sen hyvin biggrin.gif
Nuudeli
Kanakeitto

Broiskun fileesuikaleita
1 vihree omena
2 sipulia
2 tölkkiä tomaattimurskaa
1 tölkki kookosmaitoa
1 dl vettä
suolaa
pippuria
tai muuten vaan mausteita maun mukaan

Ruskista broiskut, silputtu sipuli ja lisää omenakuutiot. Kaada tomaattimurska ja kookosmaito päälle, kiehauta. Lisää vesi. Mausta.

Helppoa ja ah, niin hyvää!
onninen
Sipiksen jauhelihalaatikkoa on kokeiltava,varmaan herkkua.Noelin uunilohen tapaista laitetaan usein ja namia on!
s-ml
Cola1, woi sua!
Pakasteraparperiin olis pitänyt laittaa vähän maizenaa mukaan, tuo ohje oli tuoreille, jotka eivät ole vetisiä. Laitoitko uunin tosiaan 175 asteeseen? Pitääkä sun uunissa asteet paikkansa, oel huomannut, että en saattavat olla hieman eri asteilla. Kiertoilma ei vaadi esimerkiksi kovin kuumaa, asteitta voi vähentää. Eli jos tuli tummaa, vähennä sit vaikkapa 170 asteeseen. Niitä voi vähentää kesken paistonkin, jos näkee, että nyt menee korpuksi..
Pystyikö sun piirakkaa syömäänkään smile.gif
Voi sen piirakan paistaa kuumemmassa ja lisätä marengin vasta loppuajasta hieman saamaan väriä. Tuossa ohjeessa marenki ehtii vähän kuivua ja siitä tulee rapea.

Yritäs uudestaan, saat ne vanhat raparperit sieltä pakkasesta tätä menoa äkkiä pois laugh.gif
Annelinne
Helppoa itämaista kanaa:

1 paketti marinoituja kanan filesuikaleita (käy muukin marinadi, mutta paras on ihan se perus "marinoitu"
1 prk ruokakermaa
1 sipuli
soijakastiketta
Sambal Oylek-tahnaa (tai muuta vastaavaa chili-tahnaa)
(currya + mustapippuria + paprikajauhetta)

Siinä sitten vaan paistellaan kanat mukavasti ja heitetään sipulit joukkoon pehmenemään. Kun näyttävät hyvin kypsyneiltä, kaadetaan kerma joukkoon. Pannun pitäis olla tässä vaiheessa niin kuuma, että kerma alkaa kuplia. Sinne sitten joukkoon lusikan kärjellinen sambal oylek:ia (oman maun mukaan - jos vaikka haluaa enemmän, kannattaa maistella, koska aika tujua... voi maistua maistellessa kesylle mutta syödessä HUHHUH oops.gif ) ja sopiva loraus soijakastiketta. Kannatta se myös lisätä pienissä erissä ja maistella aina välillä, ettei tule liika suolasta...

Periaatteessa kastike olis siinä, mutta sinne voi myös lisätä lempparimausteitaan antamaan lisäpotkua. Itse monesti heitän vielä noita, currya, mustapippuria ja paprikaa.

Ja tarjoillaan nuudelin kera.

Tämä ruoka on nopea ja helppo! Valmistusaika n.20min ja herkkua on! bleh.gif
Annelinne
Toinen ihana kanaherkku:

1pkt kanan marinoituja filepihvejä (ohuet on parhaita!)
1 paprika (mahdollisesti 1/2 punainen, 1/2 keltainen tai jotain..)
1 sipuli
1 valkosipulinkynsi
1 pkt ruokakermaa tai kookosmaitoa
tuoreita herkkusieniä
voimakasta juustoraastetta tahi mozzarellaa (tuoretta tai raastetta)

mausteita maun mukaan (hyvät mustapippuri, paprika, meirami, curry, soijakastike...) <- mulla taitaa olla aina aika vakiomausteet biggrin.gif

Pistetään heti kärkeen kanapiffit pannulle paistumaan. Saavat olla siinä niin kauan yksinään, notta ovat hyvin kypsyneitä ja mureita! Kun piffit näyttävät oikein makoisilta, heitetään joukkoon paloiteltu paprika(t) sekä silputtu sipuli + valkosipuli.

Annetaan hautua kannen alla rauhassa siihen asti kun paprikat alkavat tuntua pehmoisilta. Kun näin on tapahtunut, kaadetaan joukkoon kerma/kookosmaito, ihan oman maun mukaan. Annetaan olla makustumassa kannen alla. Vähän ajan päästä voi roiskaista sekaan mausteita omasta kaapista, mitä löytyy ja mistä tykkää! Erityisen hyvin tähän sopii curry, mutta pelkkää currya ei kannata laittaa, vaan vähän sitä ja sitten vähän jotain muuta wink.gif currykanaa ei kuitenkaan ole tarkoitus tehdä...

Mausteiden lisäämisen jälkeen annetaan hautua taas kannen alla, välillä voi kännellä ja siirrellä piffejä ja maistaa toki miltä kastike ympärillä maistuu bleh.gif

Kun riisit on keitetty (tarjoillaan siis riisin kera, mieluiten basmati- tai thai-riisin) tehdään pikainen gratinointi. Leikataan tuoreet herkkusienet siivuiksi, nätisti ja levitetään ne piffien päälle, jotka siis edelleen lilluvat pannulla soosin keskellä. Kun sienet on aseteltu, ripotellaan niiden päälle (ei siis soosiin!!) voimakasta juustoraastetta tai vaihtoehtoisesti mozzarellaa, ihan kummasta tykkää enemmän. Annetaan olla vielä hetki kannen alla notta päälyjuusto sulaa nätisti.

Sitten ei ku syömään!!
tizzian
...tönitääs taas pikkusen ylemmäs jos vaikka löytyis joku resepti lisää...

Ja mitenkäs Cola1 kokeilitko uudelleen..? Tuo raparperimarenkihommeli kuulostaa kyllä aikas herkulliselle...ja niiiiin kesäiselle smile.gif

(Päivän oma lounas näyttää tänään olevan niinkin monipuolinen kuin: Rio cola & Magnum - sopii loistavasti laihtumisesta haaveilevalle diabeetikolle innocent.gif )
Tahavo
Jouluinen hedelmäkakku
1 dl vettä
100 g voita
2 dl sokeria
4 isoa munaa
2 dl vehnäjauhoja
3 dl kuivattuja hedelmiä
1 tl leivinjauhetta
1 tl suolaa
1 dl fariinisokeria
1/2 dl sitruunamehua
1/2 dl pähkinoitä
1 plo viskiä
Pese kädet. Varmista viskin hyvä laatu maistamalla. Ota iso kulho esiin, tarkista mielikuvasi oikeellisuus viskin laadusta. Toista tämä toimenpide tarvittaessa.

Käännä tehosekoitin päälle. Ota viskihuikka, sammuta tehosekoitin. Sekoita isossa kulhossa, lisää sokeri ja sekoita uudelleen. Maista, ja varmistu ettei viski ole ehtinyt sumeentua. Jauhot kulhoon, ja anna käydä muutama minuutti. Käytä joutoaika hyödyksesi, ja sekoita muutama Manhattan.

(n. 20 minuuttia myöhemmin)

Käännä tehosekoitin pois päältä. Vatkaa kulho vaahdoksi, ja lisää ne muniin... eiku toisinpäin. Kudelmat heppiin on seuraava toimenpide... heh, heh... sekoita huolellisesti.

PÄmppää wwhiskiä, ja varmista sen jäykkyys, ei sen vaan whiskin, stana.

Lisää kaksi kuppia suolaa, vai mitä helvettiä se nyt oli, ei vois vähempää kiinnostaa. Tarkista whisky, kuka kele on juonut mun viinoja. Nyt puristat munista... eiku sitruunoista mehut ja heitä pähkinät seinään.

Lisää yksi tee, lusikka ja sokeria tai... jotain mitä sitten loytyykään. Rasvaa uuni, käännä vuoka 2000 astetta plussaa. Älä unohda sokeuttaa. Heitä kulho ikkunasta, hörppaa loput kossustakin, ja...

Emmää teishtä tiärä, mutta mä ainashkin lähren baariin!
tizzian
^aina ajanhermolla.... rolleyes.gif
...voiskohan ton viskin korvata konjakilla... huh.gif
Lamppu
Ei kyllä ruokaa, vaan
Suklaapiirakkaa... suussa parhaillaan sulavaa...

4 kpl munia
2 1/2 dl sokeria, jotka vaahdotetaan keskenään.
Lisää sekaan,
150g sulaa margariinia
2 dl maitoa
3tl leivinjauhetta
5dl vehnäjauhoja
3 rkl tummaa kaakaota (ite laitan Fazerin tummaa)
vanilijasokeria (taisi olla oikeasti vaniliinisokeria)

Annoin olla uunissa 200 asteessa noin 20 min (varmistin kypsyyden). Ja sen jälkeen jäähdytin. Lopuksi päälle
1 pkt tomusokeria
2 rkl kaakaota
2 tl vanijiasokeria
50 g sulaa margariinia ja
kahvia "sopivasti", lisäsin pikku hiljaa (tulee helposti liikaa),
jotka on hyvin sekoitettu keskenään. Lisää seosa jäähtyneen taikinan päälle tasaiseksi massaksi. Lopuksi laitoin vielä "raenameja".

Nyt piirakka jääkaapissa jäähtymässä, vaikka olihan siitä pakko maistiaispalat suuhun laittaa smile.gif

Tähän astisista ohjeista on tullut lättänöitä kuivia pannukakkuja, mutta tämä ohje toimii. Testattu myös nuorien valmistamana, ja hekin sen hallitsivat smile.gif
Tahavo
LAINAUS(Tizzian @ 27.6. 2006, 12:05)
...voiskohan ton viskin korvata konjakilla... huh.gif

huh.gif hmm...konjamiinil. E tiiä ko konjamiinit jää juomati mut kokeile ja ilmota shifty.gif
Cola1
Huppistakeikkaa...

Niin tosiaan se raparperipiirakka meni aika penkinalle. Hehee! Nyt on tosin tuoreita ja kokeilet uudestaan tota ohjetta! Tosin laitan marengin vasta loppuakohden uuniin nyt wink.gif Pohja oli raakana ainaskin niiiiin hyvää laugh.gif
onninen
Löysin ensimmäiset mustikat eilen iltalenkillä(onneks on koira,taskut täynnä pusseja,tässä taas nähdään,että ihmisellä pitää olla koira.Mihis niitä mustikoita muuten olisin kerännyt).Ja tälläistä namia niistä syntyi:

Mustikkapiirakka

Taikina nypitään tasaiseksi ja "taputellaan"ohueksi piirakkavuokaan.Päälle mustikat ja kermaviili,johon sekoitettu kananmuna. Puol tuntia 200 asteessa ja valmista on.

pohja: 150g margariinia
1dl sokeria
1 muna
2dl vehnäjauhoja
2dl kaurahiutaleita
2tl leivinjauhetta

täyte:puoli litraa sokeroituja mustikoita
1prk kermaviiliä
1 muna
Hugis
^pitääkin lähteä illalla koirien kanssa mustikkametsään smile.gif Tosin mä en jaksa helteillä leipoa, mutta mustikkamaito olis nannaa... bleh.gif

Ja OT: Miksi ihmisellä pitää olla pentukoira? Koska laitat aina kaikki tavarat ja vaatteet takaisin hyllyyn/kaappiin, kun olet niitä kayttänyt, muuten ne löytyy pennun suusta... wink.gif
Arissa
Ei kyllä kuulu tän otsikon alle, mutta tuli pentukoirasta mieleen. Kävin katsomassa aivan yli ihanan suloista mastiffipentua wub.gif mutta pentukuume se pois minusta biggrin.gif
Annelinne
Kehuttu kinkkupiiras Annelinnen tapaan happy.gif :

pohjaksi
VOItaikinaa (joko levyjä tai sitten yksi piirakkapohjaan tarkoitettu "köntti", löydät pakastealtaasta)
eli ei kelepaa mikkään kökkö lehtitaikina tai muu blink.gif

välliin
1 pkt Korpelan kinkkusuikaleita
1 kokonainen valkosipuli (siis yksikyntinen sellainen)
1/2dl aurinkokuivattuja tomaatteja
1/2dl mustia oliiveja
1/2 paprika
1prk tomaattimurskaa
1pkt Apetina fetaa
100-150g juustoraastetta

mausteeksi
mustapippuria
makeaa chilikastiketta
soijakastiketta
oreganoa

päälle
tomaattisiivuja
juustoraastetta

Levitellään voitaikina (köntti tai levyt) pellille, pikkasen voi yrittää rakentaa reunoja, mutta jos ei onnaa, niin ei onnaa smile.gif Nestettää on tässä satsissa sopivasti, eli ei leviä käsiin, vaikka reunoja ei kovin olisikaan.

Ota esiin kippo ja heitä sinne kinkkusuikulat ja muut härpäkkeet. Valkosipuli tietysti pilkotaan pieniksi paloiksi sekä paprika myös. Ak-tomaatti myös pieninä paloina, oliot voi laittaa joko puolikkaina tai kokonaisina, maku asia smile.gif Sekaan siis myös fetajuusto, eikä sitten hienostella vaan sen voi sitten kädellä ihan pistää paloiksi. Juustoraaste perään. Sitten vaan mausteita messiin ja toki se tomaattimurskakin on jo siellä wink.gif

Sitten kun maku on loistava maustamisen jälkeen, ei kun pohjan päälle koko komeus. Ja pointtihan on se, että täytteen tulee olla niin hyvää, että tekisi mieli syödä se pelkiltään wink.gif Ja kun täyte on sitten paikallaan, päälle voi siivuttaa tomaattia antamaan vähän näköä ja sitten vielä pikkuripaukset juustoraastetta.

Muistaakseni 225 astetta lasiin ja 10-15min uunissa. Tulee ihan "törkeen" hyvää ja kelpaa vieraillekin tarjota, vaikkapa salaatin kera wink.gif
Cee
Prkl ku tää on ärsyttävä viestiketju!
Mistä tyypillinen mies muka kaivaa kaikki tollaset ainekset yhtäkkiä ja sitte laittelee jotain tommosia herkkuja mitä näissä ohjeissa on.. Ripaus sitä sun tätä, ja loraus tota..
Noitten kaikkien ihme aineiden hankintaan menee aikaa ja valuuttaa ihan sikana, ja tuloksena on yks käsittämätön annos jotain erikoismainiota ruokaa...

Eiks teillä olis mitään ohjetta, mihin tarvii vaan maximissaan sinappia, ketsuppia, pizzamausteseosta tai mustapippuria?

Mulla ainakaan mitää muita juttuja ole koskaan ollut kaapissa perusruokatarpeiden (kuten perunat) lisäksi.. Tai oli mulla joku aika sitte vielä sitruunapippuria, mutta se loppui.. Ja hunajaa oli..

Cee
Hugis
Cee, sun pitää ostaa yms:lle suklaatia ja kukkasia ja pyytää sitten kauniisti sitä tekemään kinkkupiirakkaa biggrin.gif Mä oon kyllä osannu tehdä ruokia näillä ohjeilla, vaikka surkee kokki oonkin smile.gif
tizzian
LAINAUS(Annelinne @ 5.6. 2006, 12:53)
Nyt tämä ketju sitten alkaa.

Ensimmäinen resepti on hyvinkin yksinkertainen. Tai no, eipä tämä mikään resepti ole, vaan ihan ruuanlaittovinkki.

Ruoka:
Hernekeitto
(kyllä vain, valmiina purkista laugh.gif)

Toimenpiteet:
Ota Hernari purkki, avaa se (yleensä toisella puolella kätevä "avauslenkki").
Käännä purkki kattilaan NURINPÄIN ja tee pohjaan reikä.
Kun pohjassa on reikä, puhalla siihen (luit oikein, kokeileppa).
Samalla kun puhallat reikään, nosta hernari-purkkia ylöspäin. Kas, koko hernariköntti on hienosti kattilassa, eikä purkin reunoille ole jäänyt mitään!

Toista se oli kun meikäläinen oli vielä tyhmä ja kaapii hernarit kattilaan lusikalla... Ei sitä ikinä saanut kaikkea purkista irti  blush.gif

(ja muokkailuja ihan vaan sen takia että sana resepti on niin hitsin vaikea kirjoittaa  sleepy.gif )

No sittenhän tuon pitäisi sopia sulle Cee biggrin.gif

Eipä silti, itse en erityisemmin pidä kokkaamisesta... joten toisinaan on ihan ok jos haluaa välttyä tiskivuorelta, kauppareissulta ja silti syödä ihan hyvin niin eipä muuta kuin sopivaan ruokapaikkaan esittämään tilausta tarjoilijalle wink.gif
mammanpoika
LAINAUS(Cee @ 6.9. 2006, 19:14)
Eiks teillä olis mitään ohjetta, mihin tarvii vaan maximissaan sinappia, ketsuppia, pizzamausteseosta tai mustapippuria?

Mulla ainakaan mitää muita juttuja ole koskaan ollut kaapissa perusruokatarpeiden (kuten perunat) lisäksi.. Tai oli mulla joku aika sitte vielä sitruunapippuria, mutta se loppui.. Ja hunajaa oli..

Cee

Osta vaikka sitä ruoka-cremeä useempi purkki, tai sitte oikeeta kermaa (sitä joka säilyy, myydään semmosessa kahen desin neliskanttisessa putelissa) joku purkki varastoon. Sit, ku sulla on sitä ketsuppia, niin kermasta ja ketsupista saat hyvän kastikkeen uunikalalle. Eli seitä paloiksi, kerma-ketsuppi -soossi päälle ja uuniin. Käy pottumuussin ja riisin kans smile.gif Jos sulla on jotain "oikeeta" kalaa, niin käy toi soossi sillekin.
Cee
LAINAUS(Hugonmami @ 6.9. 2006, 19:18)
Cee, sun pitää ostaa yms:lle suklaatia ja kukkasia ja pyytää sitten kauniisti sitä tekemään kinkkupiirakkaa biggrin.gif Mä oon kyllä osannu tehdä ruokia näillä ohjeilla, vaikka surkee kokki oonkin smile.gif

No mutta kattele nyt noita ohjeita.. Aurinkokuivattuja tomaatteja? ?
Sama ku joku joskus käski tuoda kesäkurpitsan tai jotain..

V**tu tää mikään Kolumbia ole, missä myydään joka prkleen basaarissa mitään noin kummallista, vaan tää on Suomi, jossa kaupasta ostetaan perunoita (niitäkin on rasittavan monenlaisia) ja jauhelihaa ja lihapiirakoita ja metripizzaa ja sellasta. Siis normaaleita ruokatarvikkeita mistä tehdään ihan tavallista kunnollista kotiruokaa!

Cee
Turunen
Noita aurinko kuivattuja tomaatteja myydään pelti purkissa rolleyes.gif
Cee
LAINAUS(mammanpoika @ 6.9. 2006, 19:25)
Osta vaikka sitä ruoka-cremeä useempi purkki,

Tossakin onnistuin joskus valitsemaan väärin. Paketin kyljessä olevassa ohjeessa luki ranskankermaa, mutta eihän sellasta pakettia kaupasta tolla nimellä löytynyt. Sit ostin just jotain ruoka-cremeä, koska sen nimi oli lähinnä oikeeta, mutta se oli ihan liian löysää..

No mutta, mutinat sikseen. Kivahan noita hienoja ohjeita on lueskella.. Ja osaan mä muuten laittaa sorsaa ihan kunnolla, koska sen on joutunu oppimaan vuosien saatossa..

Cee
Annelinne
^^ Ja lasisessa wink.gif

Mulla on aina noita perustarpeita kaapissa: oliivit, ak-tomaatit, valkosipuli, chilikastike etc.

Mulla on vissiin sitten erikoinen kaappi. Jos noita ei siellä ole, tarttee heti lompsia kauppaan smile.gif Ja sitä jauhelihaa pitää aina lähteä vartavasten ostamaan kun emmä sitä kaappiin viitti ostaa pahantumaan..
Cee
LAINAUS(Annelinne @ 6.9. 2006, 19:32)
Ja sitä jauhelihaa pitää aina lähteä vartavasten ostamaan kun emmä sitä kaappiin viitti ostaa pahantumaan..

Peruselintarvikkeita voi myös pakastaa! biggrin.gif

Cee
mammanpoika
^saa kait teidän lähikaupasta paprikoita? Jos, niin sitte sovellat tota Annelinnen ohjetta niin, että otat 3 paprikaa, yhen ison sipulin ja jos on, niin pikkunen valkosipuli. Jos ei oo valkosipulia, niin rouhe tai jauhe käy kans. Silppuat sipulit ja paprikat pannulle muhimaan öljyyn, ja ihan loppuvaiheessa sit sekaan kinkut hetkeksi maustumaan (tai kypsennä erikseen JAUHELIHAA ja kippaa se sitte rehujen sekaan).

Taikina taas; teet ku normalin pizzapohjan, mutta pistät puolet eilistä pottumuussia. Taputtelet sen mömmön matalahkoon vuokaan, myös reunoille, kippaat paistinpannun sisällön sekaan, ja päälle lorautat muna-kerma-seoksen. Yks kanankumma ja 2 desiä sitä ruokakreemee. Muista suola mausteeksi ja jos sattuu olemaan juustonloppuja, niin raastat vähän sitä pinnalle. Uunissa saman verran aikaa, kuin Annelinnenkin piirakka.

Tässä yks pizzapohjan ohje, eli teet puolet tästä, ja pistät sekaan semmosen 4 - 5 desiä muussia:

2,5 dl haaleaa vettä
0,5 dl ruokaöljyä
1 tl suolaa
0,5 palaa hiivaa
noin 6 dl vehnäjauhoja
Annelinne
Kyllä mulla pakkasessa jauhelihaa on mutta sitä on ikävä ruveta paistelemaan jäisenä könttinä ph34r.gif Ei sitä ikinä sulamaankaan tajua/muista ottaa biggrin.gif

Tosta pizzasta muuten!

Kannattaa joskus kokeilla käristää pizzaa varten jauheliha oikein muhevan ruskeeksi, heittää vähän chilikastiketta, mustapippuria, paprikajauhetta ja suolaa sekaan. Ai että tulee hyvä! Silleen just että se maistuu herkulle mikä pitää syödä heti. Sen lisäksi voi pizzaan sitten heitellä vaikka sipuli soiroja ja oliiveja. Ehkä jalapenoa ja tomaattisiivuja. Ja paljon juustoraastetta! bleh.gif
Cee
LAINAUS(mammanpoika @ 6.9. 2006, 19:34)
^saa kait teidän lähikaupasta paprikoita? Jos, niin sitte sovellat tota Annelinnen ohjetta niin, että otat 3 paprikaa, yhen ison sipulin ja jos on, niin pikkunen valkosipuli. Jos ei oo valkosipulia, niin rouhe tai jauhe käy kans. Silppuat sipulit ja paprikat pannulle muhimaan öljyyn, ja ihan loppuvaiheessa sit sekaan kinkut hetkeksi maustumaan (tai kypsennä erikseen JAUHELIHAA ja kippaa se sitte rehujen sekaan).

Taikina taas; teet ku normalin pizzapohjan, mutta pistät puolet eilistä pottumuussia. Taputtelet sen mömmön matalahkoon vuokaan, myös reunoille, kippaat paistinpannun sisällön sekaan, ja päälle lorautat muna-kerma-seoksen. Yks kanankumma ja 2 desiä sitä ruokakreemee. Muista suola mausteeksi ja jos sattuu olemaan juustonloppuja, niin raastat vähän sitä pinnalle. Uunissa saman verran aikaa, kuin Annelinnenkin piirakka.

Tässä yks pizzapohjan ohje, eli teet puolet tästä, ja pistät sekaan semmosen 4 - 5 desiä muussia:

2,5 dl haaleaa vettä
0,5 dl ruokaöljyä
1 tl suolaa
0,5 palaa hiivaa
noin 6 dl vehnäjauhoja

No okei, tollasen ohjeen pystyis ehkä munkin viikkorahoilla toteuttaa..
Lupaan oikeasti joskus kokeilla.

Cee
mammanpoika
Cee täältä löytyy helppoja(kin) reseptejä
Arissa
Tosi helppo ja nopea ruoka

1pss sipuliperunoita
ruokakermaa
mausteita
pizzakuutioita/suikaleita
uuniin 225C

bleh.gif
Turunen
LAINAUS(Cee @ 6.9. 2006, 19:31)
Ja osaan mä muuten laittaa sorsaa ihan kunnolla, koska sen on joutunu oppimaan vuosien saatossa..

Mites onnistuuko sulla fasaanin laitto, tarttis muutaman reseptin.... wink.gif ja voit sä laittaa niitä sorsareseptejäkin smile.gif
Cee
LAINAUS(Turunen @ 6.9. 2006, 20:03)
Mites onnistuuko sulla fasaanin laitto, tarttis muutaman reseptin.... wink.gif ja voit sä laittaa niitä sorsareseptejäkin smile.gif

Onnistuu fasaaninkin laitto, mutta mun ohjeet on kuule niin monimutkaisia, ja niihin tarvitaan ainaki 150 erilaista kaikkee plasmakuivattuja orangeja joita myydään jossain fakin peltipurkeissa suunnilleen joka kaupassa, ettei teistä kuitenkaan olis mitään niitä tekemään biggrin.gif

Ei vaan, sorsaohjeet käy ihan suoraan fasaaniin, ja hyviä sorsaohjeita on esim. netti täynnä.
Riistaruokia tehdessä pääsääntönä kulkee yksi nyrkkisääntö: Riistan makua ei saa peittää liikaa millään mausteilla. Esim sorsan saa yksinkertaisimmillaankin kovin hyväksi varsin helposti. Sorsa voidaan (haluttaessa) ruskistaa nopeasti pinnaltaan paistinpannulla, jonka jälkeen se laitetaan pataan, ja päällystetään läskillä(pekoni käy hyvin). Pataan vettä, porkkananpaloja, ja muita rehuja mieltymysten mukaan. Lisäksi vielä pari ruokalusikallista hunajaa ja sitte suht. maltillisesti pippuria.
Sorsaa haudutetaan miedolla lämmöllä niin kauan, että liha on läpikypsää.
Sen jälkeen sorsa pois padasta, ja perataan tarjoilukuntoon. Tarjoillaan sellasten perunoiden kanssa mistä nyt eniten tykkää. Kastike tulee helpoiten ja parhaiten suurustamalla se haudutusliemi, kunhan siitä ensin siivilöidään ne mukana olleet rehut ja pekonit pois.

Sikahyvää, koska se kastikekin omaa varsin vahvan sorsan maun.

Mutta sittehän muitakin variaatioita on ihan miljoona. Tärkeää mun mielestä on kuitenkin se, ettei kunnon riista-ateriaa pilata sitä liikaa maustamalla, vaan se nimenomaan maistuu sille riistalle itselleen.

Cee
Hugis
tahtoo sorsapaistia bleh.gif En edes muista, milloin oon viimeks syöny.
KatiT
En mäkään muista koska viimeksi olisin sorsaa syönyt, ja hyvää sorsapaistia en koskaan confused.gif
Cee voiskin tulla mahdolliseen miittinkiin valmistamaan sorsaa ja fasaania meille... whistling.gif
Cee
LAINAUS(KatiH @ 6.9. 2006, 21:33)
En mäkään muista koska viimeksi olisin sorsaa syönyt, ja hyvää sorsapaistia en koskaan  confused.gif 

Sit sulla on ollut huono kokki.. Tai oikeestaan, on ihmisiä jotka ei vaan kertakaikkiaan pidä riistalihan mausta..

LAINAUS(KatiH @ 6.9. 2006, 21:33)
Cee voiskin tulla mahdolliseen miittinkiin valmistamaan sorsaa ja fasaania meille...  whistling.gif

Niin vois, mutta mun miitinkipuheet on aina ennenkin jääny vaan puheiks, joten ei uskalla luvata smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.