Kyselisin vähän tuosta jälkiosuudesta.Siis jos jäljelle pääsee, niin miten se osuus menee? Hakeeko koira itse jäljen, saako avittaa? Onko jälki keskellä metsää ja lähtee jostakin, vai lähteekö se menemään jostain tien vierestä? Pitääkö ohjaajan koko ajan pysyä paikoillaan? Meillä oli suunnitelmissa osallistua tänä syksynä taippareihin, mutta se siirtyi nyt ensi kevääseen, kun riistan kanssa ei olla päästy harjoittelemaan. Tai oikeastaan tuo jälki vain huolettaa, kumpikaan ei ole koskaan jäljestänyt oikeaa kania. Suussa ollaan kyllä pidetty, ja pysyy hyvin.
Oonalla vain tuo jälki tuuppaa kylläkin menemään vähän hauksi,mutta kyllä se kestokani sieltä metsästä yleensä tulee, vaikkei Oona kovin suoraviivaisesti sinne etenekkään. No, tyylinsä kullakin. Kai se tuosta vielä rauhoittuu, kun ikää tulee..Sanin kanssa ongelmana se, että haussa into voi lopahtaa. Kylmä riista kun ei oikein inspaa sitä, se on jotenkin ällöä.. Lämmin riista kyllä menee, mutta nyt se jää vähemmälle kun ei enää päästä metsälle. Jos se taas nostais intoa, kun ei enää saa tuoretta, niin ne kylmätkin tirpat voisi sitten mennä...

Ja vielä tuohon "kultsu-keskusteluun". Meidän mummu löysi kuolleen linnun metsästä (joku fasaani), ja heti otti suuhun ja tuli näyttämään. Ikää silloin oli 11 vuotta, ja sitä ennen ei kertaakaan ollut pitänyt lintua suussa. Muita elukoita kylläkin, tuo kun oli nuorempana aika tehokas rotantappaja.. Mutta tuosta näkee, että kun ne kunnon taipumukset omaa, niin riistan kanssa ei ole mitään ongelmia, vaikka siihen törmäisikin ekaa kertaa vähän vanhemmallakin iällä.
Ja vaikka noutajan saisikin koulutettua hakemaan linnun ja tuomaan sen (joka ei siis vapaaehtoisesti pitäisi/toisi lintua), niin ei koiralla silloin niitä taipumuksia siltikään olisi. Se tekisi niin kuin sitä on koulutettu, ei niin kuin vaistot sanovat. Onpahan yksi tuttuni kouluttanut rotikkansa noutamaan ja etsimään lintuja. Ja ihan nätisti se toimii, mutta tuskinpa sillä siihen on kunnon taipumuksia... Ja se mielestäni on noutajien
taipumuskokeissa aika olennainen juttu.. ( siis ne taopumukset siihen hommaan)

Tuossa siis minun mielipiteitäni. Itse vain toivon, että flatin kanssa ei koskaan jouduta sellaiseen tilanteeseen kuin mihin kultsut ja lapukat ovat joutuneet. Että joko metsälle tai näyttelyihin. Flatin kanssa voi yleensä harrastaa kumpaakin menestykkäästi, ja se on minusta hienoa.