Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Vanhaenglanninlammaskoira tai Partacollie
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 1: Lammas- ja karjakoirat
*Arska*.
Kysymys olisi että kenellä (siis vanhaenglanninlammaskoira tai Partacolliella) on vaikeempi turkki ? Minun kaverini on hankkimassa koiraa (ei ensimmäistä) ja mietti että millä rodulla on ns "pahempi" karvan hoito

Help
Ida K
Kokemusta ei ole kummastakaan, mutta kuulopuheiden perusteella lampuri on vaikeampi turkin osalta wink.gif
Liewec
Jep, lampurilla tuntuisi olevan vaikeampi turkki, onhan sitä ainakin ulkonäöllisesti paljon enemmän.. En tosin sitten tiedä, miten tuo kotiturkinhoito sujuu, tuskin niitäkään koiria asina näyttelytrimmissä pidetään.
wenakko
Koiramme-lehdessä oli ainakin jossain tämän vuoden numerossa lampurin rotuesittely. Sieltä voi varmaan lukea ainakin ko. koirien turkinhoidosta.
Finger!
Ystävälläni oli aikoinaan sekarotuinen koira, jossa oli vanhaa englanninlammaskoiraa ja turkki oli kieltämättä aika vaikeahoitoinen. Sanon tämän neuvona, että kannattaa totuttaa pentu jo pienestä pitäen turkin kädittelyyn, nimittäin jos koira ei ole siihen tottunut, turkin hoito on kaksin verroin työläämpää. Pimu ei tykännyt yhtään siitä, kun sen turkkia käsitteli ja se alkoi aina haukkua ja räyhätä kun sitä kammattiin. Muuten Pimu oli kyllä ihana wub.gif ! Se oli harmaa pitkäkarvainen luppakorva. Muuten vanhan englanninlammaskoiran näköinen, mutta ihan kokonaan harmaa.
Dilli
Kyllä se bobtaili varmaan hankalampi on, mutta suuri työ on kyllä partiksessakin, kun pitää takut selvitellä ja kaikki roskat ottaa pois, ne on niitö pitkän turkin huonoja, - tai hyviä puolia, miten sen nyt ottaa wink.gif
Sundae
Junnupalstalle aloittamaasi ketjuun on tosiaan tullut ihan hyviä vastauksia kans -> http://www.koirauutiset.com/forums/index.php?showtopic=20488 wink.gif
Parta^
Itsellä Partacollie.. wub.gif Vanhasta Englannin lammaskoirasta ei kokemusta pahemmin ole.
willow
Kotona asustelee partacollie mummeli. wub.gif
Hurmaava rotu. Luonteeltaan erittäin sosiaalinen, miellyttämis haluinen. Huono puoli on partiksen turkki. Siihen tarttuu kaikki oksat ja tikut metsälenkin jälkeen!! Ja kurakelillä valkoiset kohdat on melko pian ruskeat (vaikka tämä varmaan on aika yleistä muissakin roduissa) wink.gif
Parta^
En ole koskaan harjannut/kammannut Vanhaenglanninlammaskoiraa, mutta partacolliessa on ainakin haastetta. En tiedä onko enemmän/vähemmän.
sokrates
kummatkin on helppoja kun muistaa säännöllisyyden eli harjaus niin usein, ettei takkuja tule!
Parta^
LAINAUS(sokrates @ 20.8. 2006, 17:30)
kummatkin on helppoja kun muistaa säännöllisyyden eli harjaus niin usein, ettei takkuja tule!

Kuinka monta kertaa sitten n. viikossa kannattaa Harjata??
tiikeli
Mä harjailen tuota nuorempaa partista niin usein kuin suinkin mahdollista (koko ajan takkuja) ja vanhempaa 1-2 kertaa viikossa. Noin useinkaan ei olisi tarvis, mutta harjailenpa kuitenkin smile.gif Kyllä sä sen omasta parrastasi huomaat, koska se kaipaa harjausta.
sokrates
ainakin lampureilla harjaus väli riippuu ihan karvan laadusta(pehmeä-karhea), meillä harjataan tällä hetkellä kahden viikon välein eikä takkua ole pahasti tullut. TIedän myös lampureita joille kerran kuussa harjaus riittää, mutta sitten karvan vaihdon yhteydessä saakin harjata pari kertaa viikossa.
willow
Mä harjaan meidän partiksen kerran viikossa harjalla ja kampaan kammalla tassut sekä pään. Kuulin kun eräs tuttuni (jolla on kans partis) selitti kuinka hän on hän hyvä koiransa turkin hoidossa. Hän sano että karstaa partiksensa turkin kerran viikossa ja pesee joka toinen viikko!
Tällä partiksella ei ole enää pohjavillaa eikä turkki ole karheaa vaan sileää!
Hän väittää että pohjavilla kasvaa talveksi takaisin! Minusta pohjavilla ei kasva ollenkaa takaisin tai ei ainkanaa kokonaan.. mitäs mieltä ootte tuttuni turkin hoito ohjeistaan? lookaround.gif
ShanDong
Saattaahan se pohjavilla takaisin kasvaa mutta ymmärtääkseni aika harvoin "normaaliin kokoonsa".

Harkitsen itse ottavani joskus hamassa tulevaisuudessa, ja tuli muutama kysymys partiksen turkinhoidosta..;

Kuinka ajoissa ennen näyttelyä pesette partiksenne kokonaan? Viikkoa ennen vai edellisenä päivänä jne ? Millaiset harjat olette todenneet parhaiksi partiksen turkille ?
Zarmzic
Heip.. kahden parran omistajana hieman vastailen smile.gif

Kyllä se pohjavilla sieltä takaisin tulee. Tosin parroilla on hyvinkin erilaisia turkin laatuja, eli kasvuvauhdissa saattaa olla huimiakin eroja. Kotona samasta pentueesta kaksi, uros ja narttu jotka ova myös eri värisiä ja aivan erilaiset turkit.

Jatkona edelliseen, turkinhoitotapoja on hyvin monia erilaisia ja mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Harjat valitaan sen mukaan, mikä tuntuu omistajasta parhaalta. Yhdistksen foorumilla on ko. aiheesta keskustelu meneillään. Itse pesen partikseni näyttelyihin edellisenä iltana tai reissuun lähdettäessä jo kotona.. Joka viikonloppu en pese, jos näyttelyt osuu pereäkkäisille viikonlopuille. Toiset pesevät partansa kokonaan ja toiset vain tassut ja valkoiset alueet.. Itse löytää sen omasta mielestä parhaan smile.gif

Karstaa en itse käyttäisi muuta kuin tassujen viimeistelyyn näyttelyissä, mutta kuten edelle: jokaisella on se oma juttu! Kasvattajat ontavat kyllä ohjeita uuden parran omistajille

Alkuperäiseen aiheeseen.. Olen antanut itseni ymmärtää, että vanhassa englanninlammaskoirassa on isompi työ kuin partacolliessa. Tosin työ se on pienessäkin koirassa, jos päästää pahasti takkuuntumaan.
sirkus
En voi ottaa kantaa alkuperäiseen kysymykseen, sillä ei ole minkäänlaista kokemusta lampureitten karvoituksesta.

Mutta, partacollien turkinhoito ei todellakaan ole niin vaikeaa, kuin tässä topicissa annetaan ymmärtää.

Meillä on kaksi partaa, ikäeroa on 2vuotta. Vanhemman harjaan noin kerran kuukaudessa, kun se ei mene lainkaan takkuun. Etutassut joutuu ehkä vähän useammin, sekä kainalot, mutta nekin korkeintaan 2 x kk. Takut kampaan auki hellavaraisesti, ettei just se pohjavilla lähde pois. Nuoremmalla on 1-wee karvanlähtö, jolloin joudun harjaamaan sen jopa kahden viikon välein.

Mun mielestä siis ihan helppo nakki. Ne ovatkin mun terapiakoiria... Mä haluaisin harjata noita useamminkin, mutku ei tartte. Me harrastetaan kaikkee metsälajeista tokon kautta näyttelyihin, eikä ikinä ole yksikään ulkomuototuomari sanonut, että olisi huonot turkit!!!

Joo, metsässä ja rapakossa likaantuu. Mutta eihän nämä ole mitään porsliinikoiria? Meillä ainakin on suihku, jolla voi huuhtaista tassut puhtaiksi. Ja kun on hyvä karva, se hiekka sun muut oksat jäävät maakuusijalle, kun koira on kuivunut. Ja sitte voikin jo kömpiä mamman viereen sänkyyn...

anu
Partis
Partacollien turkin hoito on kyllä aika vaikeeta.... Enemmän kyllä vaikeuksia teettää kun KAIKKI tarttuu kiinni(oksat ym)
partisperro
Mun on tähän kysymykseen vastattava partacollie. Rotu on ehkä hivenen helpompi hoitaa, eli yritän nyt vihjailla turkinhoitoa sekä muutenkin saa viettää aikaa enemmän muualla kuin kotona, sillä partacollie on suhteellisen helppo pitää yksin. Tosin se kyllä tarvitsee paljon toimintaa, mutta ei tuo lampurikaan vähemmän tarvitse rolleyes.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.