Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Ulkomainen uros
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > Kasvattajafoorumi
Astrithr
Kun olette astuttaneet narttunne ulkomaisella uroksella niin miten olette hoitaneet pentueilmoituksen allekirjoitukset ja astutusmaksut ym?
Lovskars
Jos uros ei ole ollut Suomessa näyttelyissä, tarvitaan kivestodistus.
Sitten vaan maksetaan ihan normaalisti ne astutusmaksut, ja sitten lähetän sen pentueilmoituksen ulkomaille (merkitsen kohdan mikä pitää allekirjoittaa) ja se siitä.
Astrithr
Kiitos vastauksesta. Tuosta kivestodistuksesta en ole ennen kuullutkaan. Mitä varten sellainen tarvitaan? Siis tarkoitan tietenkin että lähetetäänkö se kennelliittoon tai jotain? Onko tyhmä kysymys... rolleyes.gif
Lovskars
Kivestodistus on sen takia että SKL tietää että koiralla on kivekset kunnossa.
En nyt ole ihan varma, mutta jos koira on valio, niin se ei tarvitsisi kivestodistusta... tuo kannattaa tarkistaa kennelliitosta. Siitä on niin kauan kun olen käynyt viimeksi astuttamassa ulkomaisella uroksella.
retku
Kun asiasta kyselin viime vuonna, niin piti toimittaa joko kopio näyttelytuloksesta tai kivestodistus (tai vaikka se todistus valionarvosta), jotta pennut rekisteröitiin Suomessa.

Itse hoidin paperiasiat siten, että kun maksoin astutusmaksun uroksen luona käydessä, otin samalla jo allekirjoituksen pentueilmoitukseen. Astutusmaksu oli tietty summa, johon pentujen määrä ei vaikuttanut, joten se oli helppo hoitaa näin. Muuten varmastikin postitse kulkisi pentujen syntymän jälkeen ulkomaille tämä ihan suomalainen pentueilmoitus.
Henrietta
Käytin viimeksi ulkomaista urosta, astutustodistus kirjoitettiin vapaamuotoisesti koska uroksen omistaja ei osannut suomea/ruotsia. Kirjoitimme englanniksi todistuksen missä oli kaikki oleellinen tieto käytännössä samat tiedot kuin suomen virallisessa lomakkeessa. Ymmärrän itse hyvin sen, ettei uroksen omistaja halunnut nimeään paperiin jonka sisällöstä ei ollut tietoa. En itse allekirjoittaisi paperia jossa asiat on kielellä jota en itse puhu.

Meillä Kennelliitosta vaadittiin kivestodistusta, vaikka koira on kerran käynyt Suomessa näyttelyssä ja tullut valioksi. Rekisteröintiä käsitellyt virkailija vain totesi, että ulkomuototuomarit ovat toisinaan huolimattomia ja unohtavat tarkastaa kivekset. Asiasta keskusteltiin pidempään ja lopulta ei enää vaatinut kivestodistusta. Kyseessä kuitenkin oli multi ch uros joka on elämässään käynyt useammassa kymmenessä näyttelyssä ja varmaan joku tuomareista olisi huomannut jos sillä ei ole normaalit kivekset.

Meillä oli kirjallisesti sovittu etukäteen astutusmaksu mitä maksamme/ pentu. Pentujen syntymän jälkeen maksoin summan uroksen omistajan tilille ja sen jälkeen tuli minun heille jättämä vapaa muotoinen kaavake muutaman päivän kuluttua postissa.
Liia
Pohjoismaista näyttelytuloksen omaavalla ei tartte olla kivestodistusta. Meillä ainakin riitti pentuilmoitukseen merkintä että näyttelytulos Ruotsista.
Anne-Marie
Itse olen käynnyt tanskassa astuttamassa eikä se mielestäni ollut sen kummempaa kun suomessa... astutusmaksun saatuaan kokonaisuudessaan uroksen omistaja postitti minulle astutustodistuksen... eikä mutkia ollut matkassa biggrin.gif Uros oli valio.
Eiköhän kaikki asiat ole selviä kun ne ennakkoon sovitaan...
Astrithr
Kiitos paljon vastauksista! Näistä on paljon apua. smile.gif
Henrietta
LAINAUS(Liia @ 27.6. 2006, 21:54)
Pohjoismaista näyttelytuloksen omaavalla ei tartte olla kivestodistusta. Meillä ainakin riitti pentuilmoitukseen merkintä että näyttelytulos Ruotsista.

Näinhän sen pitäisi olla, mutta näyttää kennelliitossa tulkinnan vaihtelevan eri ihmisillä.
xanaghans
Hyvä tietää, ollaan lähdössä astuttamaan syksyllä ulkomaille meidän neitosta, joten täytyy kaikki maholliset tärkeät liput ja laput muistaa ottaa mukaan!
Pitääkö tuon kivestodistuksen olla joku kennelliiton lappu, vai riittikö esim. kopio näyttelyarvostelusta missä selviää onko normaalit kivekset?
shaairah
Mä kävin keväällä Sveitsissä astuttamassa - meillä sen verran hyvä keskinäinen luottamus että otin pentyueilmotuksen mukaan, uroksen omistaja pisti siihen puumerkin, ja maksan astutusmaksua pentujen hinnasta rahaa niistä saatuani.
shaairah
Mä pistin uroksen skannatun näyttelyarvostelun mailitse, kelpas sellasena.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.