Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Koiralle kesäkampaus
Puskaradio > Puskis > Turpakäräjät
Liewec
Tiedän, että osa ihmisistä ajelee koiransa turkin aina kesäksi lyhyemmäksi, jotta koiran olisi helpompi olla. Nyt tämä sama "villitys" on tarttunut minuunkin ja olen ajatellut jos tuolle tekisi vähän lyhyemmän turkin kesäksi.

Eniten pelkään sitä, että turkin laatu muuttuu jotenkin villaiseksi tai jopa kiharaiseksi. Vilmaa kun olisi tarkoitus käyttää näyttelyissä ainakin muutaman kerran vielä, niin ikävähän se olisi jos ne loputkin sertit jäisivät saamatta sen takia, että olen mennyt kynimään turkin joskus koiran ollessa 3-vuotias.

Suurta haittaa tuolle ie turkista ole, leikkii normaalisti jne. Mutta kyllä siitä huomaa miten erilainen se on kun keli on viileämpi. Energiaa on tuplasti enemmän.

Tarkoitus olisi mennä Messariin sitten joulukuussa, eli jos sen turkin nyt leikkaa, niin kasvaako se takaisin siihen mennessä? Messarin voi toki jättää väliinkin, mutta talvella kn tuo on muutenkin pihakoira, niin se turkki olisi hyvä silloin olla.

Kokemuksia, kuvia ennen ja jälkeen trimmausken ja karvan takaisinkasvun. Nyt kaipailisin ihan faktatietoa tuon turkinlaadun muuttumisen suhteen.
Lazer
Mie en osaa antaa yhtään faktaa mutta luulisin että karvanlaatu muuttuu pehmeämmäksi...
TÄYSI ARVAUS!! innocent.gif
Liewec
LAINAUS(Lazer @ 15.6. 2006, 13:30)
Mie en osaa antaa yhtään faktaa mutta luulisin että karvanlaatu muuttuu pehmeämmäksi...
TÄYSI ARVAUS!! innocent.gif

No nyt kyllä tarvitaan faktoja ja omia kokemuksia. Arvauksista ei ole paljoa hyötyä meille.
Sumu
riippuu rodusta onko talveksi tai tuohon näyttelyyn mennessä kunnon turkki. lagoton ku ajaa lyhyeks menee meillä pari kolme kuukautta kunnes turkki on kunnossa. tuokin on yksilöllistä toisilla kasvaa nopeammin ja toisilla hitaammin. portugalinvesikoirilla menee kuulemma peräti vuosi ennen kun turkki on näyttelykunnossa jos sen ajaa täysin lyhyeksi! lagotolla ainakin auttaa turkin lyhyeksi ajo. se rupee huopumaan jossei sitä aja kerran kaks vuodessa lyhyeksi.

eli ei varmaan paljon hyödytä sua kun sulla onjoku semmonen erityyppinen koira, jos se pihallakin kerta talvet on ^^
-Milli-
Meillä on nöffin kanssa ollut harkinnassa josko ajaisi turkin poies, mutta en ole vielä tehnyt päätöstä, tuskin sitä kokonaan ajan pois.
Eräs kokenut koiratuttuni kertoi että kun koiralta leikkaa/ajaa mahakarvat ja kainalot lyhyeksi/karvattomaksi,niin sekin auttaa kovasti.Itse aion tolta nöffikältä mahakarvat leikellä pois lähipäivinä.
Sundae
Täällä kans tuli kans trimmattua yhdelle pienelle puudelille kesäkampaus eilen smile.gif Näillä puudeleilla turkin lyhentäminen on usein tosi hyvä juttu, varsinkin jos sen tekee nuorelle koiralle. Tai näin ainakin on tässä meidän värissä, muissa väreissä suurin osa turkinlaaduista taitaakin olla parempia rolleyes.gif Takaisin kasvattaminen kestää aikuisella koiralla sitten aika kauan. Mm. orvat jos ajaa ihan kaljuksi, niitä saa kasvatella takaisin n. vuoden. Finik, joka tuli meille puoli vuotta sitten, oli lähes karvattomaksi konetettu (korvissa oli vähän karvaa, samoin päässä ja häntä oli normaalin kokoinen, mutta muuten kropassa ei juuri turkkia ollut) ja on nyt siis kasvattanut turkkiaan puoli vuotta; päästä ja korvista uupuu vielä karvaa, mutta muusta kropasta on saanut turkkia trimmata reilusti pois jo useamman kerran wink.gif Eli karva voi siis kasvaa eri paikkoihin eri nopeudella.

Mutta se on oikeasti ihan rodusta kiinni, että miten se karva kasvaa ja muuttuu kun sitä leikataan kerralla paljon pois. Eli kannattaa kysellä samanrotuisten koirien omistajilta kokemuksia ja vinkkejä siitä, että kuinka lyhyeksi turkki kannattaa leikata, jos mielii kehään Messarissa.
tuunanen
Täällä onkin jo keskustelua samaisesta asiasta..

Lagoton turkki kasvaa mielettömällä vauhdilla. Ainakin meidän Agolla. blink.gif
Sumu
muistelisin että joku sano että vahva pohjavillasten koirien turkki suojaa niin kylmältä kuin kuumaltakin ja pahempi on se että sen suojan ajelee pois. sillonhan se aurinko porottaa suoraan nahkaan...
lhasa apso
itse trimmaan apsoani koska näyttelykoiraa siitä ei tullut ja on helpompi pitää lyhyemmässä(vanessa nauttii) biggrin.gif
ja tietysti kasvattajan luvalla smile.gif
<Iida>
Itselläni ei ole henkilökohtaisia kokemuksi turkin leikkaamisesta, karvan laadun muuttumisesta yms., mutta sen verran tiedän, että collieiden ja aussien (ainakin osan) turkki pehmenee, toisilla enemmän, toisilla vähemmän, ja siitä tulee hieman "puuromainen". Lampureiden turkit taas kuulemma kasvavat ihan normaalisti täydenkin kynimisen jälkeen.

Varminta tietoa saisi, jos joku belggari-ihminen osaisi sanoa, miten turkin käy leikkaamisen jälkeen wink.gif . Jos ei tiedä niin itse jättäisin leikkaamatta siksi aikaa kunnes ne viimeiset sertit tulevat.
Lydia
crim: Mä en varmaan uskaltais turkkia leikata jos sun asemassa olisin... en nyt ihan varma ole miten belgin turkki käyttäytyy, mutta käsittääkseni belgin turkki on samankaltainen kuin esim. pk collien tai lapinkoiran, eli paksu pohjavilla ja peitinkarva suoraa ja suht pitkää... mutta jos peitinkarvan on tarkoitus olla karkeahkoa, niin leikkaaminen kyllä sitä pehmentää. Pehmeä turkki on hankalampi hoitaa -> menee helpommin takkuun jne. Kannattaa tosiaan kysyä belgi-ihmisiltä tarkemmin.
~Lotta
LAINAUS(crim @ 15.6. 2006, 14:27)
Tiedän, että osa ihmisistä ajelee koiransa turkin aina kesäksi lyhyemmäksi, jotta koiran olisi helpompi olla. Nyt tämä sama "villitys" on tarttunut minuunkin ja olen ajatellut jos tuolle tekisi vähän lyhyemmän turkin kesäksi.

Tarttunut minuunkin. biggrin.gif Vaikka olenkin edelleen sitä mieltä kun ottaa turkkirodun, pitää turkin sellaisena kuin sen kuuluu olla, mutta... laugh.gif
Eimille vaihtoehtona aivan kalju tai sitten sellainen lyhyt (nahkacollie versio) turkki.
Mielipiteitä? Ei harrasteta näyttelyitä, joten ulkomuodolla ei sinänsä väliä.
sa-an-ri
Nuoremmalla koiralla ei pitäisi vaikuttaa niin hirveästi, mutta itse huomannut että vanhemmiten turkki "pehmenee" muutenkin.

Muutaman belgin tavannut joilta turkki vedetty veks kesäksi, mutta en ole sen jälkeen tavannut, joten tietoa nykyisestä turkin laadusta.

Ruokintakin vaikuttaa asiaan, itse huomannut että tietyt ruokamerkit saattavat aiheuttaa älytöntä turkin puskemista...

Ja vaikuttaahan sekin miten lyhyeksi sen kynii, eli jos lyhentää vain vähän, ei niin suurta vaikutusta laatuun. Mutta jos vetää "pohjia myöten", niin sitten voi olla pehmenemiset jne mahdollisia.

Onhan tässä messariin vielä se puolisen vuotta. Mikäli en suunnittelisi koiran viemistä näyttelyyn kesälläkin, kynisin siltä karvoja jonkin verran. Tosin taidan tehdä silti osittaisen kynimisen, kun osa karvojen latvoista huonokuntoisia... Korviin ainakin omalla rodulla kestää se karvojen kasvu kaikkein kauimmin.
Once
Minä en itse menisi ikinä leikkaamaan sellaisen koiran turkkia huvin vuoksi pois, jonka turkkia ei ole tarkoitettu trimmattavaksi. Jos koiralla on pitkä (tai pitkähkö turkki) ja sen ajaa kokonaan pois, tuloksena on useimmiten että karva kasvaa entistä paksumpana takaisin, jonka jälkeen se halutaan taas ajaa pois jne jne. Kesäkuumalla suosittelen koirien kastelemista, eikä turkin ajamista niiltä joille se ei ole rodunomaista! En ikinä ajaisi sheltiltäni karvaa kokonaan pois.

muoks: eli mitä tällä tarkoitan, on että turkin poisajaminen on ok juttu jos se on rodunomaista mutta jos ei, niin siinä ei ole mitään järkeä.
Liewec
LAINAUS(Lydia @ 15.6. 2006, 18:25)
en nyt ihan varma ole miten belgin turkki käyttäytyy, mutta käsittääkseni belgin turkki on samankaltainen kuin esim. pk collien tai lapinkoiran, eli paksu pohjavilla ja peitinkarva suoraa ja suht pitkää...

Ei meillä nyt sentään ihan noin tuuheaa turkkia löydy, onneksi.

Ehkä jätämme sitten leikkaamatta tältä kesältä. Ja katos ensi kesänä voidaankin sitten jo leikellä kun haetaan Messarista se serti ja sitten esi vuoden Tampereen KV:stä viimeinen. Ei vaan, ei niillä serteillä oikeasti mitään tee, kunhan niitä on kiva haalia tongue.gif
Lydia
crim: Lähinnä sitä ajoin takaa, että pohjavillaa löytyy ja sellaiselta koiralta en menisi peitinkarvoja leikkaamaan.... Kyllä belgillä voi olla enemmän turkkia kuin lapinkoiralla (lapinkoiranartut varsinkaan ei mitään kovin karvaisia ole...)

//muoks// Finbelgen sivuilla ainakin kerrotaan näin:
"Kaikilla rotumuunnoksilla on tiheän peitinkarvan alla runsas, villava aluskarva...---...Pitkäkarvaisten muunnosten peitinkarvan pituus on suunnilleen collien ja lyhytkarvaisen koiran väliltä."
Eli on tainnut jotain munkin päähän tarttua, kun kaveri sattuu olemaan tervu-hullu tongue.gif
Ida K
LAINAUS(Once @ 16.6. 2006, 10:48)
Minä en itse menisi ikinä leikkaamaan sellaisen koiran turkkia huvin vuoksi pois, jonka turkkia ei ole tarkoitettu trimmattavaksi. Jos koiralla on pitkä (tai pitkähkö turkki) ja sen ajaa kokonaan pois, tuloksena on useimmiten että karva kasvaa entistä paksumpana takaisin, jonka jälkeen se halutaan taas ajaa pois jne jne. Kesäkuumalla suosittelen koirien kastelemista, eikä turkin ajamista niiltä joille se ei ole rodunomaista! En ikinä ajaisi sheltiltäni karvaa kokonaan pois.

Samoilla linjoilla wink.gif
metsämarja
Mä oon haaveillu et joskus kaunis päivä mä ajelisin ton meidän sekarotusen turkin ihan kokonaan pois sillä Vilmalla on tosi huono karvan laatu, niin mä vähän ajattelin että jos mä sen ajelisin sen, niin jos sen karvanlaatu vähän paranisi, mut saa nähhä raaskinko mä tehhä sitä Vilmalle. blush.gif Mutta meidän "rotukoirilta" en kyllä turkkia lähtis ajelemaan/saksimaan lyhemmäksi hetken mielijohteesta. smile.gif
Khenya
LAINAUS(Once @ 16.6. 2006, 11:48)
Minä en itse menisi ikinä leikkaamaan sellaisen koiran turkkia huvin vuoksi pois, jonka turkkia ei ole tarkoitettu trimmattavaksi.

Samoilla linjoilla minäkin... On ihan eri asia vetää villakoira kaljuksi kuin esim. sheltti. Välillä oikeesti ihmetyttää, minkälaista harkintaa ihmiset oikein käyttää hankkiessaan koiraa, kun välillä näkee ihan nuoria cottoneita, collieita tai jotain vastaavia, joilta on heti vedetty turkki pois (ja yleensä ei edes mitenkään nätisti ph34r.gif). Miksei ihmiset vaan suoraan suosiolla hanki sitä lyhytkarvaista koiraa tai sitten jos mieli tekee nyrhiä sitä turkkia, niin jotain oikeasti trimmattavaa rotua. lookaround.gif

Laurlia
LAINAUS(Khenya @ 16.6. 2006, 14:54)
Miksei ihmiset vaan suoraan suosiolla hanki sitä lyhytkarvaista koiraa tai sitten jos mieli tekee nyrhiä sitä turkkia, niin jotain oikeasti trimmattavaa rotua. lookaround.gif

Luonne.
Liewec
Itse hankin itselleni pitkäkarvaisen koiran, koska pidän niistä. Mutta koiraa ajatellen, sen olisi ehkä mukavempi olla hieman lyhyemmässä turkissa kesähelteillä. Olisin toki voinut hankkia lyhytkarvaisenkin, kun belgeissä sekin vaihtoehto löytyy, mutta en halunnut. Meillä koira on kuitenkin ulkona päivät, myös talvella, joten se ei taas olisi lyhytkarvaista koiraa kohtaan oikein.

Ja en yhtään ihmettele, että collieita vedetään kaljuksi, sillä niillä tilanne on vielä pahempi. Suurella osalla collieista on turkkia kolme kertaa enemmän kuin tarvittaisiin ja sellainen on varmasti tukalaa kenelle tahansa.

Ja kyllä olisin voinut hankkia trimmattavan koirankin. Mutta niillä kun harvemin sitä alusvillaa on, niin tuski nsekään nauttisi tammikuussa -30 asteen lämpötilasta. Puhumattakaan siitä, että näyttelykunnossa en sitä jaksaisi pitää.

Eiköhän se ole koian omistajan päätös mitä hän tekee koiralleen, niin kauan kuin se ei vahingoita koiraa tai ole muuten eläinsuojelusääntöjen vastainen.

Niin ja kuten Laurlia sanoi, luonne vaikuttaa. Itselläni oli tosin valittavana neljä muunnosta, joista valitsin pitkäkarvaisen mm. värin perusteella (lyhytkarvaista ei saa mustana). Mutta kaikilla ei tällaista ylellisyyttä ole ja kyllä koiran luonteen pitäisi enemmän vaikuttaa kun jonkun turkin.
Khenya
LAINAUS(Laurlia @ 16.6. 2006, 16:02)
Luonne.

But of course... mutta sitten on näitä, joilla on kynitty pitkäkarvainen collie ja jos kysyy, että mikseivät hankkineet suosiolla lyhytkarvaista, niin eivät toisinaan ole moisesta koskaan kuulleetkaan. En nyt jaksa uskoa, että siinä on silloin kauheesti luonne-erosta kyse ollut valinnan tapahtuessa. Ja ihan sama juttu, jos näkyy lyhytkarvaisiksi saksittuja pitkäkarvaisia mäyräkoiria tai belgejä... ihan kuin ei olisi mahdollisuutta valita turkinlaatua ns. oman rodun sisällä.
Ja ihan paras on ollut selitys, jonka kerran kuulin sille, että eräs ihminen oli hankkinut cottonin vain nyrhiäkseen turkin lyhyeksi. Oli kuulemma rodulla sellaiset käyttöominaisuudet, että sen takia oli sellainen saatava, turkista viis. Ihan kuin ei olisi lyhytkarvaisempia seurakoirarotuja, joilla on ihan samat käyttöominaisuuset kuin cottonilla. ph34r.gif

edit: Itselläni on täällä muuten näyttelyturkkinen musta villakoira... ja uskallan väittää, että sillä olisi kesällä auringonpaahteessa huomattavasti kuumempi, jos vetäisin turkin vaikka sentin mittaiseksi. Kun turkki on pidempi ja pöyheänä ns. irti ihosta, turkista kuumenee auringossa vain muutama sentti pinnasta, mutta kuumuus ei ulotu koiran iholle asti, koska turkki selvästi eristää myös kuumuutta vastaan. Alkuun pelkäsin, että mitenköhän tällainen musta pallero kestää kesäkuumalla, mutta yllätyksekseni tuo ei ole koskaan ollut helteistä moksiskaan. Kannattaakin siis aina pariin kertaan miettiä, auttaako se kesäturkki tosiaan.

Ida K
LAINAUS(Khenya @ 16.6. 2006, 14:54)
Välillä oikeesti ihmetyttää, minkälaista harkintaa ihmiset oikein käyttää hankkiessaan koiraa, kun välillä näkee ihan nuoria cottoneita, collieita tai jotain vastaavia, joilta on heti vedetty turkki pois (ja yleensä ei edes mitenkään nätisti ph34r.gif). Miksei ihmiset vaan suoraan suosiolla hanki sitä lyhytkarvaista koiraa tai sitten jos mieli tekee nyrhiä sitä turkkia, niin jotain oikeasti trimmattavaa rotua. lookaround.gif

Niinpä. Meiän äitin työkaverin tuttu, tai jotain sinne päin laugh.gif, hankki vähän aikaa sitten cottonin pennun, oliko se niillä kuukauden vai kaks ja siltä oli se turkki joka siihen mennessä oli kasvanut leikattu ihan tavallisilla yleissaksilla poies, pyysivät mua sitten leikkaamaan turkin uudestaan pois kun sitä tulee lisää lookaround.gif
pips_a
LAINAUS(Khenya @ 16.6. 2006, 15:09)
But of course... mutta sitten on näitä, joilla on kynitty pitkäkarvainen collie ja jos kysyy, että mikseivät hankkineet suosiolla lyhytkarvaista, niin eivät toisinaan ole moisesta koskaan kuulleetkaan. En nyt jaksa uskoa, että siinä on silloin kauheesti luonne-erosta kyse ollut valinnan tapahtuessa. Ja ihan sama juttu, jos näkyy lyhytkarvaisiksi saksittuja pitkäkarvaisia mäyräkoiria tai belgejä... ihan kuin ei olisi mahdollisuutta valita turkinlaatua ns. oman rodun sisällä.
Ja ihan paras on ollut selitys, jonka kerran kuulin sille, että eräs ihminen oli hankkinut cottonin vain nyrhiäkseen turkin lyhyeksi. Oli kuulemma rodulla sellaiset käyttöominaisuudet, että sen takia oli sellainen saatava, turkista viis. Ihan kuin ei olisi lyhytkarvaisempia seurakoirarotuja, joilla on ihan samat käyttöominaisuuset kuin cottonilla. ph34r.gif

edit: Itselläni on täällä muuten näyttelyturkkinen musta villakoira... ja uskallan väittää, että sillä olisi kesällä auringonpaahteessa huomattavasti kuumempi, jos vetäisin turkin vaikka sentin mittaiseksi. Kun turkki on pidempi ja pöyheänä ns. irti ihosta, turkista kuumenee auringossa vain muutama sentti pinnasta, mutta kuumuus ei ulotu koiran iholle asti, koska turkki selvästi eristää myös kuumuutta vastaan. Alkuun pelkäsin, että mitenköhän tällainen musta pallero kestää kesäkuumalla, mutta yllätyksekseni tuo ei ole koskaan ollut helteistä moksiskaan. Kannattaakin siis aina pariin kertaan miettiä, auttaako se kesäturkki tosiaan.

ihan näin korjaukseksi täytyy sanoa.... lk ja pk collien luonteissa on eroa (!) samoin olen kuullut yhden belgi ihmisen puhuneen, että belgeissäkin olisi luonne eroja esim. malinoisin ja tervun välillä.....

aika hassua ottaa cottoni ja vetää kaljuksi.......... kuten sanoit on niitä lyhytkarvaisempia rotujakin kuin cottoni samoilla ominaisuuksilla..... mut tie sitten...
Liewec
Belgien välillä on luonne-eroja, mutta ne ovat ehkä näkyvimpiä käyttö- ja näyttölinjojen välillä. Muuten erot ehkä hieman yksilöllisiä
lhasa apso
LAINAUS(Once @ 16.6. 2006, 11:48)
Minä en itse menisi ikinä leikkaamaan sellaisen koiran turkkia huvin vuoksi pois, jonka turkkia ei ole tarkoitettu trimmattavaksi.

en mäkään mun koiran turkkia huvin vuoksi trimmannu(lhasa apso), mutta kun koira ei sopinu näyttelyihin niin oli helpompi vaihto ehto trimmata turkki, kun alkaa kasvattaa näyttelyturkkia koiralle joka ei käy näyttelyissä lookaround.gif kasvattajan kanssa sovittiin että koirani turkkia voi pitää lyhyenä.
amina
Samaa mieltä siinä, etten kyllä pitkäkarvaisen koiran turkkia menisi huvin vuoksi lyhentämään, poikkeuksena sitten nää trimmattavat rodut. Turkki jää usein ruman epätasaiseksi, ja aurinko pääsee kuumentamaan sen paljon helpommin. Näin tässä joku aika sitten 7-kuukautisen lhasa apson tai vastaavan, jolla oli turkki ihan sileäksi vedetty, ja oli se kyllä aika ei-rodunomaisen näköinen. Ja sitten yhden kynityn vehnän omistaja uteli, että koskas tän mun villakoiran turkki lähtee, sehän läkähtyy! rolleyes.gif En mä sitä lopun ikää aio pitkäturkkisena pitää, mutta ei sillä nytkään näytä olevan yhtään kuumempi kuin viime kesänä lyhyessä turkissa, kun taas meidän musta, lyhytturkkinen koira on ihan polttavan kuuma oltuaan edes hetken auringossa.
Jemmis
Onkohan meillä jotenkin virheellinen collie tongue.gif?

Mistyn karva ei ole ikinä ollut kummoinen, ei siis todellakaan verrattavissa moneenkaan nykypäivän collieen, mutta on se vaan silti näyttelystä ERI:n saanut, eikä arvostelussa mainittu karvoja sanallakaan wink.gif

Itse en ajelisi turkkia pois, ellei koiralla olisi todellakin silmin nähden vaikeat oltavat. Pari vuotta sitten kävi itselläkin mielessä, mutta onneksi jäi tekemättä tongue.gif Kyllä pitkäkarvaisella koiralla kuuluu olla se pitkä karva. Ja kun ei meidän tarvitse kesähelteillä niin kauheasti riehua, vaikka vaan makoilaan ja käydään ihan leppoisia käpöttelylenkkejä. Suomen kesä on kuitenkin tunnetusti melko lyhyt tongue.gif
Cerasi
Mun mielestä Jemmiksen colliella on ainakin kaunis turkki. Tollaisen minkäkin tahtoisin, mikäli pk.collien joskus hankkisin. Nykyään monet näyttelycolliet kun ovat aivan liian pehkoja.

Pitkäkarvaisen koiran turkin saa leikata, mikäli se helpottaa koiran olemista tai sitten on tavallaan "välttämättömyys" omistajan taholta (ei pysty huolehtimaan enää koiran pitkän ja helposti takuuntuvan karvan hoidosta tms.). Sama koira se kuitenkin on, olkoonkin turkki sitten lyhyt tai pitkä.
Ja siinä leikkauksessakin voi käyttää huumorintajua, kaveri leikkasi bichonillensa muuten lyhyen kesäturkin, mutta jätti niskasta häntään kulkevan irokeesin biggrin.gif
missi
Miksu käväs trimmaas Hanin viime lokakuussa, ja nyt koiran turkki kasvannut tähän asti:
-anna-
LAINAUS(Lydia @ 16.6. 2006, 13:14)
crim: Lähinnä sitä ajoin takaa, että pohjavillaa löytyy ja sellaiselta koiralta en menisi peitinkarvoja leikkaamaan.... Kyllä belgillä voi olla enemmän turkkia kuin lapinkoiralla (lapinkoiranartut varsinkaan ei mitään kovin karvaisia ole...)

Tästä voisin olla hieman erimieltä..

no, kokemusta kyllä on vain muutamasta, ehkä viidesta suomenlapinkoira nartusta.. Kaverillani on narttu, joka on sisäkoira ja turkkia IHAN JULMETUSTI... ja niin on muillakin tuntemilla narttuilla.. ehkä minulla on kokemusta kyllä vähäisestä määrästä lapinkoiria smile.gif Mutta tuntemillani on kyllä ihan kiitettävästi karvaa..

Meillä on hirvikoira, jolla ei ole pitkä karva eikä niin lyhytkään.. mietin sen vetämistä lyhyeksi, osittain koiran hyvinvoinnin kannalta.. Paksu pohjavilla ei meinannut irrota harjaamallakaan ja kesän kuumuudessa koira kärsi suoraan sanottuna... onneksi kuitenkin jaksoin harjata muutaman viikon päivittäin karvaa ja tuloksena on 4/5 karvattomampi koira ja turkkia lähti kolme muovipussillista ainakin, enemmänkin..

Itse en ehkä tuomitsisi koiran leikkausta kuitenkaan.. Joskus se on koiran hyvinvoinnin kannalta parempi vaihtoehto.. Miksi pitää pitkäkarvaisella koiralla turkki, jos sillä ei harrasteta sellasia lajeja johon turkki on pakollinen, ja jos se nauttii elämästään paljon enemmän lyhyt karvaisena?

Usein koiran turkkikin pehmentyy leikkauksen myötä ja tulee sellainen jännä turkki.. esim. Hirvikoiralla turkista kasvaa paljon pitempi.. Meillä oli iho tulehdus koiralla ja leikattiin 6cm halkasialtaa oleva ympyrä selkään, siinä on nyt kaksi kertaa pitemp karva kun muualla. unsure.gif

Itse en kuitenkaan menisi hankkimaat pitkäkarvaista koiraa, ellen tietäisi jaksavani hoitaa pitkää turkkia.. Turkki koirien kanssa paljon tekemisessä olleena tiedän että se ei ole kaikista kivointa hommaa.. Luultavasti omilla koirilla tulisi olla pitkät karvat jos pitkä karvainen taloon tulee, harrastusten vuoksi..
Lydia
-anna-: Lapinkoiria oon seuraillut n. 6 vuoden ajan ja tähän kokemukseen perustan näkemykseni, toki poikkeuksia löytyy, mutta useimmiten kai nämä turkikkaat nartut ovat steriloituja...

Täältä löytyy kuvia lappalaiskoirista
Jos kiinnostaa... rolleyes.gif
-anna-
LAINAUS(Lydia @ 20.6. 2006, 15:43)
-anna-: Lapinkoiria oon seuraillut n. 6 vuoden ajan ja tähän kokemukseen perustan näkemykseni, toki poikkeuksia löytyy, mutta useimmiten kai nämä turkikkaat nartut ovat steriloituja...

Kuten sanoin, minulla kokemusta on vain parista, niistä kyllä kauemmin.. ja narttuja ei ole steriloitu smile.gif ehkä se vain on jotenkin runsas turkkisempia smile.gif

smile.gif
Sinisukka
Tulipa tässä mieleen, mitä aidin rotumääritelmä sanoo turkista...

Karvapeite: Hyvin paksu, noin 6 cm pitkä. ... Hyvä karvapeite on erityisen tärkeä, sillä se suojaa muun muassa kuumalta ja kylmältä.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.