Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Irlanninvesispanieli
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 8: Noutajat, ylösajavat koirat ja vesikoirat
rebekka
Voisiko joku kertoa minulle irlanninvesispanielista sen luonteesta ja mitä kaikkea voi harrastaa ja sen sellaista, itse olen nyt tässä parisen kuukautta näyttelyistä bongannut niitä ja niin upeilta koirilta näytttää, mutta täytyy tietenkin luonteesta jne. tietää, joten olisin kiitollinen jos joku voisi kertoa mitä tahansa koirarodusta!!
Lydia
Ainakin mun entisen kämppiksen koira oli/on varsin energinen pakkaus, eli laiskan ihmisen koira se ei ole. Se tosiaan kaipaa puuhaa, kun aktiivinen ja vilkas koira on kyseessä.
Täällä esittely ja linkkejä eteenpäin
Pulina
Niin Irlanninvesispanieli. Vespoistahan sanotaan, että ne ovat spanieliroduista ehdottomasti hauskimpia, muttei helpoimpia ja tämä pitää mielestäni paremmin kuin hyvin paikkansa.
Vesispanieli ei siis nimestään huolimatta ole ihan tyypillinen spanieli. Se on kyllä vilkas jne, mutta erilailla kuin muut spanielit, se on ns.oman perheen koira. Uusien tilanteiden tullessa eteen ainakaan oma koirani ei aivan heti kaikkea sulata, vaan sen tarvitsee aina ensin miettiä onko hommassa mitään järkeä biggrin.gif
Vesispanieli on myös nopea oppimaan uusia asoita, joskin pentu ja junioriaikoina tuntuu ainakin meillä ettei mikään tunnu menevän perille. Mutta koulutus yleensä alkaa toimimaan lähestyttäessä kahta ikävuotta, kun koiralle kasvaa ns.aivot. biggrin.gif
Ja lisäksi tämän rodun kanssa tarvitsee ennenkaikkea huumoria, sillä jos tuolle koiralle ei pysty nauramaan niin koko hommasta ei tule mitään.
Metsästysvietti on myös monilla varsin voimakas, mikä tule tietysti ottaa myös huomioon.

Ja niin tuosta näyttelyistä bongaamisesta. Olen nyt monelle näyttelyissä kyselleelle kertonut tämän saman. Koirat esiintyvät siellä useimmat suhtpaljossa turkissa. Monet luulevat tämän 'räjähtäneen villakoiran' olevan helppohoitoinen. Mutta koiran pitäminen näyttelyturkissa (lähinnä jalkakarvoissaan) on aika ajoin erittäin haasteellistakin. Kun koira käy uimassa, metsälenkillä jne. jalkakarvat keräävät monen kilon edestä hiekkaa, oksia ja muita metsän tuotteita. Niitä sieltä pois ottaessa kuluu aina lenkin jälkeen mukavasti aikaa. Lisäksi vielä näyttelytrimmaus, jota ei useimmissa trimmausliikkeissä tehdä rodun harvinaisuudesta johtuen, joka on siis hyvä opetella itse tekemään.

Mutta irlanninvesispanieli on se minun rotuni ja itse en voisi päivääkään enää kuvitella ilman noita koiramaailman klovneja smile.gif
rebekka
Kiitoksia paljon! biggrin.gif
tuunanen
Tuli tässä lukiessa mieleen, saako irlanninvespaa kammata "normaalisti"? Kihartuuko karva ilman kastelua?
Pulina
^kyllä saa kammata normaalista ja pitääkin, koirahan trimmataan auki harjattuna. Karva kyllä kihartuu ainakin omallani kyllä hieman hetken päästä, mutta jotta saataisiin tiukkoja kiharoita, niin varsinkin ennen näyttelyä suihkupullolla mieluiten sadevedellä kastelu on enemmän kuin tarpeen smile.gif Karva myös takkuuntuu vähemmän kasteltuna kuin että se olisi auki.
marska
Vespat on niin ihania... wub.gif

Miten ne esitetään näyttelyssä?
Pulina
Vespojen esittämisestä on jo jonkin aikaa sitten vähän keskusteltukin wink.gif
Täällä
rebekka
Jossain koirakirjassa luki, että irlanninvesispanielit olisivat varautuneita? Onko tämä totta?
Pulina
No vesispanieli ei ole useimmitenkaan uuden tilanteen sattuessa muitta mutkitta heti sinut, vaan epäilee asioita hieman ensin ja on vasta tilanteen herrana kun siitä itsestään tuntuu. Varsinkin nuoret puhvelit ovat kovia epäilemään milloin mitäkin ja siksipä juuri nuorta koiraa tulisi kuljetella mahdollisimman paljon joka puolella..
Omani ainakin epäilee esim. niitä ihmisiä, jotka vain kulkevat sen ohi vilkuillen sitä, mutta suorastaan rakastaa sellaisia jotka sitä tulevat silittelemään ja juttelemaan eli siis se mielestä oudosti vilkuilevat ovat epäilyttäviä biggrin.gif
tuunanen
LAINAUS
Varsinkin nuoret puhvelit ovat kovia epäilemään milloin mitäkin ja siksipä juuri nuorta koiraa tulisi kuljetella mahdollisimman paljon joka puolella..

Onko rodun lempinim puhveli? mistä tulee? eikai irlannissa puhveleita ole? laugh.gif
marska
Mitäs verpojen kanssa voi harrastaa? Ja tarviiko jonkun koetulokset, että tulisi muotovalioksi?
Pulina
Joo, puhveli on vaan yksi niistä monista lempinimistä. Se vaan on ainakin omaan (ja muutaman muun) käyttöön tullu vesipuhvelista (joka nyt ei viittaa mihinkään). Ei se sen erikoisemmin mistään ole tullut smile.gif

Ja vespojen kanssahan voi harrastaa lähes mitä vain. Näyttelyitä, agilityä, Tokoa (tosin huumori pitää säilyttää ehdottomasti biggrin.gif), metsästyskoirien lajeja ja vaikka koiratanssia.. Omani kanssa kiertelen aktiivisesti näyttelyissä ja verijälkeä käydään vetämässä ainakun vain sopiva rako tulee, tuosta on tarkoitus tulla myös käytännön metsästyskoira. Viettiä ainakin löytyy! smile.gif
Muotovalioksi tullakseen vespat tarvitsevat 3 sertin lisäksi joko hyväksytysti suoritetun spanieleiden taipumuskokeen tai tuloksen metsästyskokeesta.
marska
Mtä Spanielin taipumuskokeessa tehdään? Kuinka paljon vespoja on suomessa?
Pulina
Taipumuskoe koostuu eri osa-alueista joihin kuuluu lyhyesti selitettynä
1.Sosiaalinen käyttäytyminen. Koiran tulee tulla toimeen ihmisten ja toisten koirien kanssa.
2.Tottelevaisuus. Jota tarkkaillaan kokeen aikana ts.koiran tulee olla ohjaajansa hallinnassa
3.Haku ja laukauksensieto. Koiran on vainuansa käyttäen etsittävä mahdollista riistaa tai riistanjälkiä vähintään 10 metrin päässä ohjaajastaan vähintään viiden minuutin ajan, pitäen kuitenkin ohjaajaan yhteyttä. Laukauksensieto testataan kun koira etenee ohjaajasta poispäin n.25 metrin päästä haulikolla ampuen.
4.Jäljestäminen. Koiran on jäljestettävä n.120 metriä laahausjälkeä, eikä kaatoa saa raadella tai pelätä.
5.Vesityö. Koiran on halukkaasti uitava ja noudettava vedestä sinne heitetty riistalintu tai riistalintupukki.

Tarkemmat säännöt löytyy kennelliiton sivuilta kohdasta kokeet ->Metsästyskokeet ja sieltä oikeasta sivusta Spanieleiden kokeet -> Spanieleiden taipumus- ja metsästyskokeiden säännöt wink.gif

Vesispanieleita on Suomessa vähän päälle sata. Viimevuonna rekisteröitiin 18, joka on aika hyvä määrä. Näistä tuonteja oli 7 ja Suomessa syntyi ainoastaan yksi pentue.
marska
Miten vespat trimmataan? Leikataanko saksilla? Miten vespat on pärjänneet agilityssä ja Tokossa? Siis meinaan, että missä luokassa kilpailevat parhaat, ja onko agi tai Toko valioita.
Lydia
marska: KoiraNetistä löytyy tiedot smile.gif
TOKOssa kisanneet
Näköjään avo1 on paras saavutus, tosin ainakin yksi koira oli myös voittajaluokassa käynyt (ilman tulosta) Agilitykisoissa on käynyt vain kaksi koiraa
Pulina
LAINAUS(marska @ 30.6. 2006, 11:51)
Miten vespat trimmataan? Leikataanko saksilla?

Kyllä joo saksilla leikataan. Haivenet tasoitetaan ja turkkia leikataan lyhyemmäksi. Kaulan ja niskan alue leikataan lyhyemmäksi. Vatsalinja siistitään tasaiseksi ja jalat muotoillaan pylväsmäisiksi. Paljaita alueita (eli kaulaa ja häntää) voidaan joutua myös siistimään. Otsatupsua, partaa ja korvia vaan kevyesti muotoillaan. Tämä kaikkihan tapahtuu siis kuivana ja aukikammattuna.
Trimmausväli on kotikoirilla tietenkin paljon pitempi kuin näyttelykoirilla.
marska
Olen täysin hullaantunut vespoihin wub.gif wub.gif biggrin.gif
Millaisia nämät ovat kotioloissa? Tulevatko toimeen toisten koirien kanssa?
Anteeksi jos kysyn niin paljon, mutta haluan vain tietää ph34r.gif
Pulina
^Kysymyksethän ovat kysymistä varten wink.gif

Vesispanielin kanssahan ei tosiaan yksikään päivä mene saman kaavan mukaan, aina se keksii jotain miksi sille pitäisi nauraa. Sille on aivan sama mitä tehdään kunhan tehdään yhdessä. Omani esimerkiksi sietää television katselua, koska se saa siinä esitellä samalla lelunsa ja hauskuutuksensa, mutta se vihaa jos minä olen tietokoneella, niinpä se hetken kuluttua, kun hänen pitäisi päästä ulos riehumaan vetäisee nettipiuhan irti ja katselee vaan hölmistyneenä vieressä ja tekee sen niin monta kertaa kunnes lähdetään ulos biggrin.gif että kyllä nämä keksivät kaikenlaisia..
Ja kyllä useimmat tulevat toisten koirien kanssa toimeen, tietenkin esim.jotkut urokset eivät siedä toisia uroksia jne.
Dutchess~
Mihin tarkalleenottaen vespa on jalostettu? toimiiko se samalla tavalla kuit perro ja portugeesi?
Pulina
^Vesispanieli on alunperinkin jalostettu/sitä on käytetty linnustamiseen. Ja niitä edelleen käytetään myös käytännön metsästykseen smile.gif
tuunanen
Kävin eräässä paikassa katsomassa vespoja.. Veivät kyllä sydämen.. Muidenkin mukana olleiden kuin minun. laugh.gif
Paimenkoirat
Irlanninvesispanielit ovat pyörineet jo jonkin aikaa päässä...Vaikuttaa aivan ihanalta rodulta. Kumma juttu, kun itelläni on kaksi shelttiä ja aina tuo 1 ryhmä on kiinnostanut. Mutta vespaan olen aivan hurahtanut. Sellainen olisi kyllä joskus ihana omistaa... wub.gif
tuunanen
Siskolla on tällähetkellä aivan ihana vespan pentu (kysytäänpä siltä, voi olla erimieltä laugh.gif), vaikka aikamoinen tuhoilainen onkin. wub.gif
Pulina
Mulla on kanssa tällähetkellä vespanpentulainen 13vk. Ja luonnetta on enemmän kuin monella muulla tuonikäisellä pennulla..saa nähdä mikä termiitti tulee.. rolleyes.gif
Paimenkoirat
Onko vespat yleensä terveitä ja pitkäikäisiä? Onko paljoon esim. lonkkavikaa?
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.