LAINAUS(Coctail @ 19.6. 2006, 21:32)
Samaa mieltä siis olen, että tokoa ei tarvitse pentuna aloittaa eikä tokotreenit ole se paikka missä koiraa sosiaalistetaan, vaan sosiaalistamisen voi hoitaa muuallakin. Tosin harvemmin penturyhmissä varmaan ihan tokoliikkeitä opetellaan, mutta tosiaan sinnekkin yleensä on oltava ne rokotukset kunnossa.
Mä olen ainakin käsittänyt nämä pikkupentujen kurssit nimenomaan sosialistamismielessä ja kursseilla omistajat saavat vinkkejä koiran kasvatukseen ja koulutukseen. Meillä päin ei ole pentukursseja, vaan pentukerho, joka toimii jatkuvasti. Aivan mahtava, kummatkin meille pentuna tulleet koirat ovat käyneet siellä heti ensimmäiset rokotukset saatuaan aina 8-9 kuukauden ikään saakka. Pennut saavat leikkiä keskenään ja omistajat kuuntelevat pieneläinhoitajan sekä vierailevien vetäjien luentoja koiran terveydestä, ruokinnasta, koulutuksesta, kasvatuksesta jne.
Ei 12-viikkosille penskoille mitään tokokursseja ole, ainakin uskon ja toivon niin, vaan enemminkin näitä "leikkikouluja", jotka monessa paikassa kulkevat pentukurssin nimellä. Itse lähtisin pennun kanssa varsinaiselle tokokurssille (siis nuorille/täysin aloitteleville koirille tarkoitetulle) vasta siinä puolen vuoden iässä. Siihen asti keskittyisin täysillä pennun sosialistamiseen ja suhteen ja kontaktin luomiseen. Tietysti perusjuttuja (istu, paikka, tänne) voi ja täytyykin opettaa koiran ollessa pieni ("tänne"-käskyn totteleminen on halpa henkivakuutus), mutta varsinaisesti tokoa en tuolloin tekisi lainkaan.
Tästäkin ollaan niin montaa mieltä, ettei siitä voi mihinkään yhteen ja oikeaan ratkaisuun päästä, mutta tämä on oma näkemykseni asiaan