Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: TOKOn penturyhmät, minkä ikäisenä aikaisintaan ?
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
sheltti
Olen päättänyt aloittaa nyt 10-11 vk ikäisen suomenlapinkoira narttuni kanssa tokon. Päätimme aloittaa Myllypuron koirayhdistyksen penturyhmässä. En viitsinyt soittaa kouluttajille, joten kysyn täällä, että onkohan koirani tarpeeksi vanha aloittamaan tuolla? Ei varmaan ? sleepy.gif

-Kiitos paljon vastauksista ! happy.gif
TtT
Tokon aloittamiseen vaaditaan rokotukset eli noin 4 kk pentu voi aloittaa. Olettaisin näin olevan myös penturyhmissä.
sheltti
Mutta eikös yleensä pentukursseille pääse jo nuorempana ? Tai kun olimme toisen koiran kanssa koirakoulu pienikoiruuden arkitottelevaisuuden alkeiskurssilla (pennut), siellä oli pienin 13 vk.. sleepy.gif

No, ehkä tokossa on eri tavalla teehee.gif
-Milli-
Me mentiin meidän tokoon jo heti ekojen rokotusten jälkeen,eli 3kk vanhana, ei ollut mitään ongelmaa. Tästäkin iästä on jonkin verran eriäviä mielipiteitä.
sheltti
Mikä rokotus pennulle annetaan 3 kk (12 vk ?) iässä ? Onko se sellainen, joka vahvistetaan myöhemmin ?

Jos silloin jo penturymiin pääsee niin voisi olla tosi tosi hyvä biggrin.gif. Varmaan kannattaa soittaa tuonne ja kysyä sieltä minkä ikäisiä pentuja ottavat mukaan.

-Kiitos smile.gif
Neomia
Kyllä mä ainakin menen nyt mun tulevan pennun kanssa heti kun se on kotiutunut (eli noin viikko).

Kyllä koira sosiaalistamisen tarvitsee ennen rokotuksia.
Liewec
LAINAUS(Neomia @ 19.6. 2006, 10:59)
Kyllä mä ainakin menen nyt mun tulevan pennun kanssa heti kun se on kotiutunut (eli noin viikko).

Kyllä koira sosiaalistamisen tarvitsee ennen rokotuksia.

Mutta ei noin pienelle mitään TOKOA voi opettaa.
Kituli
Minusta sosialistaminen on aivan eri asia kun toko liikkeiden opettaminen... rolleyes.gif
Liewec
LAINAUS(Coctail @ 19.6. 2006, 19:15)
Juuri näin! Tokotreenit ei missään nimessä ole sama kuin koiran sosiaalistaminen. Sosiaalistaminen pitää toki aloittaa heti kun pentu saapuu, tokon treenaamista todellakaan ei tarvitse.

Niin, mutta kun topicin aihe vittaa tokoiluun, niin ajattelin varmistaa..
Suzy
Ensimmäiseen pentukoulutukseen meillä mentiin heti kun ensimmäinen rokotus oli annettu smile.gif
<Iida>
LAINAUS(Coctail @ 19.6. 2006, 21:32)
Samaa mieltä siis olen, että tokoa ei tarvitse pentuna aloittaa eikä tokotreenit ole se paikka missä koiraa sosiaalistetaan, vaan sosiaalistamisen voi hoitaa muuallakin. Tosin harvemmin penturyhmissä varmaan ihan tokoliikkeitä opetellaan, mutta tosiaan sinnekkin yleensä on oltava ne rokotukset kunnossa.

Mä olen ainakin käsittänyt nämä pikkupentujen kurssit nimenomaan sosialistamismielessä ja kursseilla omistajat saavat vinkkejä koiran kasvatukseen ja koulutukseen. Meillä päin ei ole pentukursseja, vaan pentukerho, joka toimii jatkuvasti. Aivan mahtava, kummatkin meille pentuna tulleet koirat ovat käyneet siellä heti ensimmäiset rokotukset saatuaan aina 8-9 kuukauden ikään saakka. Pennut saavat leikkiä keskenään ja omistajat kuuntelevat pieneläinhoitajan sekä vierailevien vetäjien luentoja koiran terveydestä, ruokinnasta, koulutuksesta, kasvatuksesta jne.

Ei 12-viikkosille penskoille mitään tokokursseja ole, ainakin uskon ja toivon niin, vaan enemminkin näitä "leikkikouluja", jotka monessa paikassa kulkevat pentukurssin nimellä. Itse lähtisin pennun kanssa varsinaiselle tokokurssille (siis nuorille/täysin aloitteleville koirille tarkoitetulle) vasta siinä puolen vuoden iässä. Siihen asti keskittyisin täysillä pennun sosialistamiseen ja suhteen ja kontaktin luomiseen. Tietysti perusjuttuja (istu, paikka, tänne) voi ja täytyykin opettaa koiran ollessa pieni ("tänne"-käskyn totteleminen on halpa henkivakuutus), mutta varsinaisesti tokoa en tuolloin tekisi lainkaan.

Tästäkin ollaan niin montaa mieltä, ettei siitä voi mihinkään yhteen ja oikeaan ratkaisuun päästä, mutta tämä on oma näkemykseni asiaan smile.gif
-Milli-
LAINAUS(Neomia @ 19.6. 2006, 11:59)

Mä en ITSE uskaltaisi viedä ilman niitä 12viikkos rokotuksia.
takkutukka
Me alotettiin kans heti kun kaikki rokotukset oli OK smile.gif
heimanis
"Rakkaalla lapsella monta nimeä" pätee varmaan tähänkin, millä nimellä koulutukset menee. Elämän koulu on aloitettava heti kun pentu tulee taloon: nimi, luoksetulo (ruokakupille syömään), paperille/ulos tarpeilleen jne. eli onko tokoilua, tapakasvatusta, leikkiäconfused.gif Sama pätee mun mielestä aikuiseen koiraan, liike kuin liike esim nouto, onko se tokoilua, tapakasvatusta, leikkiä vai mitä? Ei varmaan ole yhtä ainoaa vastausta. Kuitenkin kaikki opettaminen pitäisi tehdä positiivisella palkkaamisella.
Itse olen ottanut koulutus ryhmiin jo ne 8vkoa vanhat vauvat, mutta "koulutus taso" on yksilöllinen. Tartteehan ne kaulapanta ja taluttimessa oleminenkin opettaa. Ja tosiaan ton ikäisten kakaroiden kanssa se varsinainen tekeminen on tosi pientä. Enemmänkin se on ohjaajien neuvomista jne.
Toisaalta koirakerhot kyllä yleensä ottaen vaativat 4,5 kk alaikärajan, jotta koirat on ehditty rokottaa. Mutta itse pidän koulutukset omalla pihalla, missä ei liiku kuin omat koirat eli todennäköisyys pentujen saada tarttuvia tauteja on yhtä suuri kuin itse omistaja tuo omissa kengissään pöpöjä/tauteja kotiin.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.