Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Käskystä maahan, ei onnistu ilman käsimerkkiä..
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
Flavia
Eli olen nyt pitkään pähkäillyt miten saisin koiran opetettua pelkällä käskyllä maahan ilman käsimerkkiä. Istumaan oppi helposti pelkällä käskyllä mutta maahan ei sitten millään, pyrin sanomaan maahan samalla painolla, ja aina ohjatessani koiraa käsimerkillä, sanon myös käskyn, olen yrittänyt "vähentää" käsimerkkiä mutta silloin koira jää puolitiehen eikä mene kokonaan maahan.
Koira on hulluna namien perään ja olenkin yrittänyt sekä namilla että ilman mutta mikään ei oikein tuota tulosta.

Nyt apua kaivataan "asiantuntijoilta"!
Hiipivä Siiseli
Jospa vain olet yrittänyt poistaa käsimerkkiä liian nopeasti?

Aloitat ihan pienestä ja aivan vähitellen, niin ettei sitä edes lähes huomaa. Siitä se lähtee, ainakin meillä toimi. Tai jos koitat komentaa koiran maahan ilman käsimerkkiä niin että olet kyykyssä ja nouset siitä sitten vähitellen ylemmäs.

Omalle koiralleni asia oli myös vaikea, mutta pikkuhiljaa se sen oppi. Tsemppiä ja älä menetä hermojasi smile.gif
Sandra
Itse sain joskus sellaisen neuvon, että koiran saa menemään nopeammin maahan, kun sanoo maahan ja menee itse nopeasti kyykkyyn. Koiralle siis tulee tarve päästä maahan ennen kouluttajaa. Kokeilin sitä, ja samalla jäi käsimerkkikin pois. Ei varmaan toimi kaikilla koirilla, mutta kokeile.
Flavia
Koira on nyt 3,5v, ja olen yrittänyt opettaa sille pelkkää käskyä viime kesästä asti, tosin myönnän, että harjoittelu on kausiluonteista, joskus harjoitellaan joka päivä hetken aikaa ja joskus pidetään taukoa.

kokeilin tuota kyykkyyn menoa, jolloin komensin koiran ensin istumaan eteen n.1m päähän ja sitten komensin maahan ja menin kyykkyyn, koira kyllä meni maahan mutta tuli melkein syliini... Mutta harjoituksia jatketaan!

Kiitokset neuvoista!!
Omppo
Mä olen Nellaa valmentanut voittajan luoksetuloa varten, ja vaikka se osaa oikein mukavasti maahanmenot liikkeestä kuin paikallaankin, niin olen sitä ihan uudestaan sille opettanut. Sen sijaan, että häivyttäisin käsimerkkiä pois, pyrin käskyn häivyttämiseen, siis suulliseen ohjeeseen, sillä haluan koiran toimivan käsimerkillä. Periaate on kuitenkin sama, halutaan sitten mitä vahvistaa.

Mutta käsimerkin häivyttämiseen lähtisin käyttämään seuraavaa menetelmää:

Istu lattialla koiran vieressä, varaa mukaan palkkaa ja mahdollisesti myös naksutin, jos koira on siihen ehdollistettu (mielestäni tämä liike on niitä, joihin tuo naksu olisi oikein pop, sillä sitä nimenomaista hetkeä tässä haetaan).

Aloita ensin muutama toisto käsimerkin kanssa, istuessasi koiran edessä. Maahan ja palkka, maahan ja palkka. Nopea suoritus on ihanteellinen, sillä silloin koira tietää satavarmasti, mitä sen pitää tehtä. Moppemainen "kyllä mä tästä, kunhan saan tän toisen kyynärän eka maahan" -meininki puhuu joko tekemisen luonteesta koiran mielestä (liian huono palkka tms., koiralla ei ole kiinnostusta ja se tekee liikkeen ihan vain sinun mieliksesi) tai siitä, että koira ei vielä tiedä, mitä sen pitäisi varmasti tehdä.

Älä yritä painottaa käskysanoja mitenkään erityisesti, niiden painottaminen kuulostaa koiran korvaan joka tapauksessa aina hieman erilaiselta. Normaali "maahan" riittää, peruspuheäänellä kerrottuna käsky on selkein ja toistuu kaikista samanlaisimpana.

Kun koira hallitsee maahanmenon käsimerkin kanssa pomminvarmasti ja nopeasti, sano ensin käsky maahan ja katso ja odota, mitä tapahtuu. Vasta sekunnin kuluttua kannattaa auttaa koiraa käsimerkillä, jos mitään ei tapahdu tai homma sujuu hitaasti.

Kun koira lähtee jo äänikäskystäsi "maahan" laskeutumaan, voit alkaa nostaa viivettä äänen ja käden välillä kahteen sekuntiin. Kun taas koira osaa pomminvarmasti tämän kohdan, lisää taas väliä sekunnilla.

Jossain välissä, kun koira hallitsee kunnolla tuon äänen, jätä käsi kokonaan pois. Älä tee sitä kerrasta ja raa'asti, vaan jos on ongelmia, niin ota uudestaan käsimerkki mukaan, pakita vaiheissa taaksepäin. Etene koiran ehdoilla.

Tässä koko hommassa voi mennä kauan ja muista treenata vain ihan parin minuutin pätkiä, usean kerran päivässä. Kaikkia vaiheita ei ole tarkoitus vetää läpi yhdissä treeneissä, vaan ottaa ihan pikkuisia pätkiä kerrallaan. Päättää treeni esim. leikkimiseen tai muuhun koiran mielestä hauskaan, vaikkapa koiran hyvin osaamaan lempitemppuun, makkaranpiilotukseen, agilityn keppeihin jne. jne.

Kun koira osaa käskyn ilman käsimerkkiä sen edessä istumalla, mene seuraavaksi sen vierelle ja lähde ottamaan hommaa uudestaan. Hiljaa hyvä tulee, sanotaan.

Jossain välissä voit nousta jo kyykkyyn ja sen jälkeen seisomaan. Koiralta ei tilanteessa tulisi vaatia mitään muuta, kuin täyttä huomiota opeteltavaa asiaa kohtaan.
takkutukka
LAINAUS(Sandra @ 27.6. 2006, 20:06)
Itse sain joskus sellaisen neuvon, että koiran saa menemään nopeammin maahan, kun sanoo maahan ja menee itse nopeasti kyykkyyn. Koiralle siis tulee tarve päästä maahan ennen kouluttajaa. Kokeilin sitä, ja samalla jäi käsimerkkikin pois. Ei varmaan toimi kaikilla koirilla, mutta kokeile.

Kiitos vinkistä!! biggrin.gif
Meidän poika (1,5v) ei ole koskaan ollut nopea menemään maahan,aina täytyi näyttää käsimerkki ja siltikin hituroi matkalla.Nyt kun luin sun jutun ja kokeilin tehdä noin,niin tadaa,sehän toimii thumbup.gif Kyllä meni nopeasti maahan! Nyt siis treenaan aina näin biggrin.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.