En tiedä muista yhdistyksistä kovinkaan paljon, mutta mitä nyt tässä omaan ja yhteen toiseen on kiinnittänyt huomiota niin spanieleilla ja nimenomaan noutajilla tuntuu, että on aktiviteetti, toiminta ja koulutukset kohdallaan.
Meidän omassa Spanielikerhossa on toimintaa ollut aivan niistä päivistä asti kun itse olen siihen liittynyt (1999) ja sitäkin ennen. Kerholehti tulee 4 kertaa vuodessa ja kyllä siellä aina sillon tällöin on ollut hyviäkin toko aiheisia juttuja yms. Koulutusta on järjestetty kevät ja syksy (penturyhmä, edistyneemmät ja kilpailevat). Virallinen tottelevaisuuskilpailu on järjestetty 1-2 kertaa aina vuodessa, muutamia epävirallisiakin on saattanut olla ja syksyllä on leikkimielinen ALO tokokisa, kiertopalkinnon kera jäsenille. Erilaisissa tokokilpailuissa on ollut ystävyysotteluja ja muissa SM yms. spanielimestaruuksissa on ollut meiltä oma joukkuea. Tällä hetkellä juuri Ada on ollut meiltä AVO springerinä kerhoamme edustamassa (ompa yksi ystävyysotteluvoittokin

) ja sitten minä olen nyt kouluttamassa kilpailevia, kun suoritin tottelevaisuuskoulutusohjaajakurssin viimein.
Sitten omassa springerikerhossa on tosi paljon toimintaa, näyttelyiltä yms. se on kuitenkin enemmän perehtynyt kisojen järjestämiseen, luentoihin, leireihin, kursseihin, näyttelyihin, lehden tekoon yms yms. kun yksittäiseen koulutukseen, koska kattaa koko suomen, eikä voi vaikuttaa varsinaisesti eri paikkakuntiin. Muitan kuitenkin että vuosina 2002-2005 järjesti springerspanielikerhomme juuri meidän paikkakunnalla upean pentukurssin, jatkokurssin ja kilpailemaan kurssin kattavalla materiaalikansiolla, jota on muutkin halunnut. Se oli kyllä hyvää koulutusta ja meidän pohjamme.
Toivottavasti erilaiset kerhot järjestävät paikkakunnilla tottelevaisuuskoulutusta, koska mielestäni juuri kerhojen tehtävä on sitä antaa.. vaikka se olisi sitten alussa vain perustottelevaisuutta. Koska monet ensikertalaiset kysyttäessä ovat todella halunneet sitä koulutusta uudelle pennulleen ja mistä muualta sitä saisi kun omasta kerhosta. Onneksi tietysti on niitäkin yhdistyksiä, jossa ei ole rotuvaatimuksia yms. vaan järjestetään kaikille koulutusta.