Me ollaan naksuteltu kummankin kanssa. Paukku aloitti toko hommat ihan perinteisillä tyyleillä mutta vaihdoin naksuun noutoa opetellessa ja hyvin on toiminu. Aivan oikea oppisesti ei meillä sitä voida käyttää, koska ainakaan meillä ei koirat itse ehdota mitään, että pääsisi palkkaan...

esim noudossa juuri työnsin kapulan suuhun ja "naks" tuli palkka. Lattialle oli turha kapulaa laittaa ja odotella sillä herra laittoi vain nukkumaan! Mutta sovelluttuna toimii loistavasti!! Tempuja ollaan myös naksulla opeteltu ja siihen naksu on enemmän kuin hyvä, sillä kun saa pieniäkin yksityis kohtia eroteltua.
Neksu on opetettu alusta asti meillä naksulla eli neiti tutustui siihen ollessaan 4 vanha. Neksulla naksu toimii turhankin hyvin, tahtoo välilä kuumua liikaakin!!

Ahne kun on. Nyt on joitain liikeitä ollut pakko opettaa ilman esim tunnarin nostoa yms kun tahtoo unohtua se palikka kun naks kuuluu ja alkaa kauhea härdäys...
Tosiaan itse en ihan ohjekirjan kanssa naksuttele eli kyllä käytän myös "negatiivistä palkkausta" mukana ( jos ihan aletaan perseileen niin kyllä mami sanoo pahastikin...) ja tosiaan kun on passiivisempi rotu kyseessä, joutuu silloin tällöin hieman johdatteleen että oikea juttu löytyy. Itse en kyllä vaihtaisi pois. Palkkaus on helpompaa, nopeampaa ja sen saa kohdistettua juuri oikeaan kohtaan oikeaan aikaan.
"Operantti ehdollistaminen on se juju siellä taustalla, joten eiköhän se toimi eläimeen rodusta katsomatta"
Tästä esimerkkinä ystäväni joka useita vuosia sitten opetti vinkka kammoiselle hevoselle naksun kanssa autoon menon. Muutama viikko siinä taisi mennä kunnes hevonen asteli rauhallisesti autoon! Eli toimii eläimeen katsomatta.