Olen täysin samaa mieltä useimpien eri foorumilla kommentteja antaneiden tai Lähetillä tai sähköpostilla minua lähestyneiden kanssa molossifoorumin sulkemisesta... Kun koko molossifoorumi suljetaan, menee lapsi pesuveden mukana.
Jotkut teistä mahdollisesti vielä muistavat, kuinka huhtikuussa ilmoitin, etten jaksa olla teille poliisina molossifoorumilla...
Miettikääpä kuinka paljon menee aikaa kaikkien viestien lukemiseen ajatuksella ja niin, että yrittää ymmärtää sen, mitä viestin kirjoittaja on tarkoittanut eikä niin, miten haluan sen ymmärtää. Esim. keskusteluun B&M lehti postitettu te saitte reilussa vuorokaudessa aikaan lähes kahdeksankymmentä viestiä, joissa - hiukan liioiteltuna - kilpaa huusitte toistenne suut ja silmät täyteen asiattomuuksia. Tässä on ihan turha vedota siihen, että ei ole asiatonta, jos kirjoittaa faktaa. Kuka ihan varmasti tietää, mikä on faktaa? Absoluuttista totuutta ei ole olemassa rakkaat ystävät. Meillä jokaisella on oma rakas käsityksemme faktoista ja totuuksista. On hirveän väärin ryhtyä väittämään omistavansa ainoan oikean totuuden. Juuri siinä on riidan ja sotien siemen.
Reilun kahdeksankymmenen viestin lukemiseen ja niiden analysoimiseen, mikä on syy ja seuraus? mikä on totta ja mikä ei? ... voin kertoa on varsin työlästä. Minä pidän yllä Puskaradiota ihan teidän iloksenne. Minulla on normaali (tai ehkä vähän normaalia enemmän aikaa vievä) työ, enkä saa minkäänlaista korvausta siitä, että kestän teidän riitelyänne ja vastaanotan haukkuja huonosta moderoinnista tai väärin jaetuista varoituksista tai tarpeettomasta asioihin puuttumisesta. Minun totuuteni aidan tällä puolella on joskus aika karua... Te näette foorumin, mutta te ette lue minun sähköpostiani tai Lähetin minulle tuomia viestejä. Onneksi sieltä tulee myös kiitosta ja kannustusta, muuten koko Puskaradio olisi pistetty pakettiin jo aikapäiviä sitten.
Maailmamme ei myöskään ole mustavalkoinen ja asiat harvoin ovat kovin yksioikoisia ja ihmiset eivät koskaan. Meissä kaikissa on jonkinverran pahaa, mutta ennen kaikkea meissä kaikissa on paljon hyvää. Siihen uskon teissäkin kaikissa yhä edelleen.
Miksi mikään ei ole niin yksinkertaista? Ajatellaanpa edellistä "mittelöä". Voisin laittaa jäähylle kevyesti aurin, mabelin, ålandin, ehkä jullen... mutta nämä ovat kaikki myös henkilöitä, jotka ovat antaneet ja antavat varmasti tulevaisuudessakin paljon hyvää energiaa harrastamienne rotujen parissa ja hyväksi. Lisäksi, jos pistän ihmisiä jäähylle pitää minun sen jälkeen vahtia, ettei heistä keskustella palstalla, jonka keskusteluun he eivät itse voi osallistua... se on ainaista valvomista.
Tietysti voitaisiin yrittää pitää molossifoorumi hengissä, sillä että minä jaan varoituksia (niitä on jaettu! ei tosin tämän viimeisen keskustelun tuoksinnassa) ja jäähyjä, mutta sellainen on niin tavattoman työlästä, että minulla ei yksinkertaisesti riitä aikaa ja energiaa. En voi käyttää useampia tunteja päivässä foorumin tarkkailuun ja sen seuraamiseen, kuka mahdollisesti loukkaa ja ketä. Lisäksi olemme kovin erilaisia tavoissamme reagoida ja minä en ole niitä herkkänahkaisempia. Muistettava on, että minä olen myös täysin ulkopuolinen. En ole koskaan ketään teistä tietääkseni nähnyt elävänä, en edes ole puhunut puhelimessa kenekään kanssa. Minä luen siis tekstejä tästä syystä toivonmukaan hieman objektiivisemmin, enkä käyttäen samoja laseja kuin te jo käytätte toinen toisianne kohtaan. Minulla ei siis välttämättä ollenkaan pomppaa siinä kohtaa, kun jollakin jo pomppaa.
Siis minä tai muori emme enää ole halukkaita teitä paimentamaan. Mutta, MUTTA olemme valmiita avaamaan molossifoorumin, jos tässä keskustelussa pääsemme jonkinlaiseen sopuun, miten se voisi toimia ja tulla moderoiduksi siellä kirjoittavien omin voimin.
Eli voisimme yhdessä nyt ryhtyä pohtimaan, millaiset selkeät rajat kaikelle keskustelulle pitäisi laittaa, miten valitaan moderoijat, yms.
Muutamia ajatuksia, joita itselleni on tullut ja joita muorikin komppasi, kun puhuimme puhelimessa.
A) Yhdistyksestä ja sen toimihenkilöistä, heidän tekemisistään tai tekemättäjättämisistä ei puhuta palstalla. Ylipäätään asioita ei viedä henkilökohtaisuuksiin, kuin siinä tapauksessa, että on toisesta hyvää sanottavaa, kannustusta ym. Jos en kykene puhumaan hyvää voin jättää näppäimistön rauhaan.
B ) Moderoijat valitaan keskuudestanne (MF-jäsen) tekemällä ensin ehdokasasettelu, jossa allekirjoittanut ja muori pidättävät oikeuden hyväksyä/olla hyväksymättä ehdotettua ehdokasta. Myös ehdotettu ehdokas voi kieltäytyä kunniasta ja itseäänkin saa ehdottaa. Sitten järjestetään äänestys Puskaradion omalla äänestyssysteemillä. Moderoijia tulee valita riittävän suuri määrä, ja heidän tulee kyetä keskustelemaan keskenään. Moderoijilla on valta antaa varoituksia, mahdollisesti muokata ja poistaa muidenkin viestejä kuin omiaan yms. Oikeuksistakin voimme keskustella. Moderoijat valitaan vain esim. vuodeksi kerrallaan, jonka jälkeen suoritetaan uusi vaali.
C) Yhdistyksen tiedotuksille, jos niitä halutaan Puskaradioon tuoda (esim B&M lehden postitus) voidaan laittaa oma alafooruminsa, johon vain muutamilla on oikeus laittaa ilmoituksia, mutta siellä ei keskustella.
Lähdetäänpä keskustelemaan ja toivottavasti tämä keskustelu ei räjähdä käsiin, sillä jos niin käy taitaa Molossifoorumin takaisin saaminen olla toivoton tehtävä. Näyttäkää kaikki nyt ne parhaat puolenne itsestänne! Minä edelleen tahdon luottaa teihin, sillä tiedän teidät hyviksi, joskin ehkä suorasanaisiksi ja tulisieluisiksi, ihmisiksi.
P.S. Tällä foorumilla ei toistaiseksi kykene keskustelua aloittamaan, kuin allekirjoittanut ja muori, mutta kaikki pystyvät vastaamaan aloitettuihin viestiketjuihin.
P.S. P.S. Ilmoitetaan vielä, että vanhan Molossifoorumin viestiketjut ovat tietysti tallessa, joten mitään ei ole vielä menetetty. Siivoan sieltä vain muutaman pahimman viestiketjun parempaan talteen.