Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Millainen molossifoorumi olisi mahdollinen?
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > Arkistoidut foorumit > FCI 2 (a): Molossit
Vahtis
Tervehdys,

Olen täysin samaa mieltä useimpien eri foorumilla kommentteja antaneiden tai Lähetillä tai sähköpostilla minua lähestyneiden kanssa molossifoorumin sulkemisesta... Kun koko molossifoorumi suljetaan, menee lapsi pesuveden mukana.

Jotkut teistä mahdollisesti vielä muistavat, kuinka huhtikuussa ilmoitin, etten jaksa olla teille poliisina molossifoorumilla...

Miettikääpä kuinka paljon menee aikaa kaikkien viestien lukemiseen ajatuksella ja niin, että yrittää ymmärtää sen, mitä viestin kirjoittaja on tarkoittanut eikä niin, miten haluan sen ymmärtää. Esim. keskusteluun B&M lehti postitettu te saitte reilussa vuorokaudessa aikaan lähes kahdeksankymmentä viestiä, joissa - hiukan liioiteltuna - kilpaa huusitte toistenne suut ja silmät täyteen asiattomuuksia. Tässä on ihan turha vedota siihen, että ei ole asiatonta, jos kirjoittaa faktaa. Kuka ihan varmasti tietää, mikä on faktaa? Absoluuttista totuutta ei ole olemassa rakkaat ystävät. Meillä jokaisella on oma rakas käsityksemme faktoista ja totuuksista. On hirveän väärin ryhtyä väittämään omistavansa ainoan oikean totuuden. Juuri siinä on riidan ja sotien siemen.

Reilun kahdeksankymmenen viestin lukemiseen ja niiden analysoimiseen, mikä on syy ja seuraus? mikä on totta ja mikä ei? ... voin kertoa on varsin työlästä. Minä pidän yllä Puskaradiota ihan teidän iloksenne. Minulla on normaali (tai ehkä vähän normaalia enemmän aikaa vievä) työ, enkä saa minkäänlaista korvausta siitä, että kestän teidän riitelyänne ja vastaanotan haukkuja huonosta moderoinnista tai väärin jaetuista varoituksista tai tarpeettomasta asioihin puuttumisesta. Minun totuuteni aidan tällä puolella on joskus aika karua... Te näette foorumin, mutta te ette lue minun sähköpostiani tai Lähetin minulle tuomia viestejä. Onneksi sieltä tulee myös kiitosta ja kannustusta, muuten koko Puskaradio olisi pistetty pakettiin jo aikapäiviä sitten.

Maailmamme ei myöskään ole mustavalkoinen ja asiat harvoin ovat kovin yksioikoisia ja ihmiset eivät koskaan. Meissä kaikissa on jonkinverran pahaa, mutta ennen kaikkea meissä kaikissa on paljon hyvää. Siihen uskon teissäkin kaikissa yhä edelleen.

Miksi mikään ei ole niin yksinkertaista? Ajatellaanpa edellistä "mittelöä". Voisin laittaa jäähylle kevyesti aurin, mabelin, ålandin, ehkä jullen... mutta nämä ovat kaikki myös henkilöitä, jotka ovat antaneet ja antavat varmasti tulevaisuudessakin paljon hyvää energiaa harrastamienne rotujen parissa ja hyväksi. Lisäksi, jos pistän ihmisiä jäähylle pitää minun sen jälkeen vahtia, ettei heistä keskustella palstalla, jonka keskusteluun he eivät itse voi osallistua... se on ainaista valvomista.

Tietysti voitaisiin yrittää pitää molossifoorumi hengissä, sillä että minä jaan varoituksia (niitä on jaettu! ei tosin tämän viimeisen keskustelun tuoksinnassa) ja jäähyjä, mutta sellainen on niin tavattoman työlästä, että minulla ei yksinkertaisesti riitä aikaa ja energiaa. En voi käyttää useampia tunteja päivässä foorumin tarkkailuun ja sen seuraamiseen, kuka mahdollisesti loukkaa ja ketä. Lisäksi olemme kovin erilaisia tavoissamme reagoida ja minä en ole niitä herkkänahkaisempia. Muistettava on, että minä olen myös täysin ulkopuolinen. En ole koskaan ketään teistä tietääkseni nähnyt elävänä, en edes ole puhunut puhelimessa kenekään kanssa. Minä luen siis tekstejä tästä syystä toivonmukaan hieman objektiivisemmin, enkä käyttäen samoja laseja kuin te jo käytätte toinen toisianne kohtaan. Minulla ei siis välttämättä ollenkaan pomppaa siinä kohtaa, kun jollakin jo pomppaa.

Siis minä tai muori emme enää ole halukkaita teitä paimentamaan. Mutta, MUTTA olemme valmiita avaamaan molossifoorumin, jos tässä keskustelussa pääsemme jonkinlaiseen sopuun, miten se voisi toimia ja tulla moderoiduksi siellä kirjoittavien omin voimin.

Eli voisimme yhdessä nyt ryhtyä pohtimaan, millaiset selkeät rajat kaikelle keskustelulle pitäisi laittaa, miten valitaan moderoijat, yms.

Muutamia ajatuksia, joita itselleni on tullut ja joita muorikin komppasi, kun puhuimme puhelimessa.

A) Yhdistyksestä ja sen toimihenkilöistä, heidän tekemisistään tai tekemättäjättämisistä ei puhuta palstalla. Ylipäätään asioita ei viedä henkilökohtaisuuksiin, kuin siinä tapauksessa, että on toisesta hyvää sanottavaa, kannustusta ym. Jos en kykene puhumaan hyvää voin jättää näppäimistön rauhaan.

B ) Moderoijat valitaan keskuudestanne (MF-jäsen) tekemällä ensin ehdokasasettelu, jossa allekirjoittanut ja muori pidättävät oikeuden hyväksyä/olla hyväksymättä ehdotettua ehdokasta. Myös ehdotettu ehdokas voi kieltäytyä kunniasta ja itseäänkin saa ehdottaa. Sitten järjestetään äänestys Puskaradion omalla äänestyssysteemillä. Moderoijia tulee valita riittävän suuri määrä, ja heidän tulee kyetä keskustelemaan keskenään. Moderoijilla on valta antaa varoituksia, mahdollisesti muokata ja poistaa muidenkin viestejä kuin omiaan yms. Oikeuksistakin voimme keskustella. Moderoijat valitaan vain esim. vuodeksi kerrallaan, jonka jälkeen suoritetaan uusi vaali.

C) Yhdistyksen tiedotuksille, jos niitä halutaan Puskaradioon tuoda (esim B&M lehden postitus) voidaan laittaa oma alafooruminsa, johon vain muutamilla on oikeus laittaa ilmoituksia, mutta siellä ei keskustella.

Lähdetäänpä keskustelemaan ja toivottavasti tämä keskustelu ei räjähdä käsiin, sillä jos niin käy taitaa Molossifoorumin takaisin saaminen olla toivoton tehtävä. Näyttäkää kaikki nyt ne parhaat puolenne itsestänne! Minä edelleen tahdon luottaa teihin, sillä tiedän teidät hyviksi, joskin ehkä suorasanaisiksi ja tulisieluisiksi, ihmisiksi. thumbup.gif

P.S. Tällä foorumilla ei toistaiseksi kykene keskustelua aloittamaan, kuin allekirjoittanut ja muori, mutta kaikki pystyvät vastaamaan aloitettuihin viestiketjuihin.

P.S. P.S. Ilmoitetaan vielä, että vanhan Molossifoorumin viestiketjut ovat tietysti tallessa, joten mitään ei ole vielä menetetty. Siivoan sieltä vain muutaman pahimman viestiketjun parempaan talteen.
miuskis
Heipsan!

Kuten jo tuolla toisessa osiossa manasin, että joko olen tyhmä tai vaan kovanahkainen, koska en huomannut täällä vallitsevaa kauhun tasapainoa.
Ihan kaikkia keskusteluita en edes käynyt pläräämässä, mutta ison osan kyllä.

Muistan itse kuinka herkkää touhua on olla foorumin ylläpitäjänä, poistaa viestejä, modailla niitä tai jopa antaa varoituksia. Toimin sheriffinä yhdellä suurimmalla lemmikkieläimiä koskevalla foorumilla ja siellä tein hommia kissapuolella (ja voi sitä ainaista rähinää ulkokissat vastaan sisäkissat, voiko kissan tappaa jne. keskusteluissa.) Pahimpina aikoina asioita ruodittiin jopa suomi.24-keskusteluissa ja sain uhkailuita osakseni...se oli jännää hommaa se ja vähiten mukavaa.

Itse toivoisin molossifoorumia, missä voisi jakaa tietoa roduista.

Monta kasvattajaa samalla foorumilla ja saman rodun parissa saa tuskin aikaan kuin hulabaloon siitä, kuka tekee mitäkin väärin tai oikein. Tämä se taitaa suurin asia olla, mikä mättää. Luulisin, että rotuyhdistysten tarkoitus on sitten pulauttaa ne risut ja ruusut kanssakasvattajille tai vaihtoehtoisesti pitää mölyt mahassaan. Foorumit eivät ole paikka tälle keskustelulle.

Netikettiin kuuluu useissa foorumeissa juuri se, ettei henkilökohtaisuuksiin mennä. Henkilökohtaisuudet eläinpalstoilla koskettaa siis myös niitä TOISTEN omistuksessa olevia eläimiä. Jos sinulla ei ole hyvää sanottavaa foorumikeskusteluun, älä sano mitään. Jokainen voi sitten varmaankin yksityisviestein jatkaa hiertäviä asioita ja todellakin pitää ne yksityisviestit yksityisinä, eikä niitä tuoda palstalle kaikkien nähtäväksi.

Jumalaa on turha kenekään esittää. Eiköhän meillä kaikilla ole jotain opittavaa toisiltamme...

Tähän päättää raporttinsa poliisi-miuskis (entinen sheriffin rooli otti ylivallan biggrin.gif )
auri leppä
Molossi foorumi on aivan varmasti tarpeellinen.
Se että joutuu yhdistyksen asioista täällä yksin mollattavaksi ei tunnu oikeudenmukaiselta.
Toiskan muori ainakin tietää että demokraattisessa yhdistyksessä yksin ei päätä kukaan.
Yhdistystä eniten tarvitsevat ne yhden koiran omistajat,lehti on mukava saada.
Rodusta taas pitäisi vastata ne aikuiset ,täyspäiset ihmiset jotka kutsuvat itseään kasvattajiksi.ja tietysti jalostustoimikunnat.
Kuten aiemmin kirjoitin yhdistystä parhaansa mukaan rikkovat parista pienryhmästä olevat ihmiset ,ja Mabelhan menee aina mukaan jos kohde on sopiva.
PJ on vain yksi ääni hallituksessa,mutta hänet valitaan henkilön perusteella.Olen ollut 9 vuotta PJ ,tuskin turhaan,tyyli on suora ja niin tulee aina olemaan,eipähän kenenkään tarvitse miettiä ketä se Leppä milloinkin haukkuu.
Mahdoton tehtävä teillä on tämän seuraamisen kanssa,ja siitä johtopäätöksien tekeminen,sen vihjailun tietää tietysti vain asianosaiset,ja meikäläisen tyyli on turhan yksioikoinen.
miuskis
^Yhtään nyt enempää puuttumatta keskinäisiin sotiinne, mutta eikö tuo nimillä puhuttelu ole jo aika raskaan luokan yksityisasioiden esiintuomista.

Sanonpa vaan sen takia, että minulle ei ole tuttuja teidän piirinne ja yhdistyksenne, mutta jos joskus jotain asiaa sinne sattuu olemaan, on heti ennakkokäsitykset mukana...

No hard feelings, mutta eikö jo tämänkin tasoinen vihjailu voitaisi kuopata?
tizzian
Kitos kaunis Vahtikoira että edes harkitset antavasi molossifoorumille vielä uuden mahdollisuuden. flowers.gif

Mukava kuulla, että vanhat viestit ovat tallessa - siitä ehdin jo olemaan hieman huolissani ja pohtimaan saataisiinko edes ne takaisin vaikka "keskustelukielto" säilyisikin.

Siitä olen samaa mieltä että yhdistyksen asiat tulisi pitää poissa täältä sillä niiden tiimoilta on tainut alkaa melkoisen monta riitaa.
Mitä yhdistyksen ilmoitteluun tulee mm. lehden ilmestymisen suhteen yms. eikö se olisi enemmän yhdistyksen asia hoitaa esim. omilla sivuillaan? Ei sillä, mukavaa ja vaivattominta se on ollut itselleni täältä lukea että lehti on postitettu mutta mietin että jos koko yhdistys kaikkine asioineen rajataan molossifoorumin ulkopuolelle on se kenties kaikein selkeintä.

Tuo "vahtivuoron" siirtäminen muille on varmaankin hyvä idea kunhan siihen vain löytyy oikeat henkilöt asiaa hoitamaan. Kenties silti olisi ainakin aluksi parasta että nämä valitut henkilöt voisivat jakaa vain varoituksia ja "korkein valta" jäähyjen yms suhteen olisi edelleen Vahtikoiralla & Toiskan muorilla. Vaikka tietenkin suotavaa olisi ettei jäähyille tai varoituksille enää olisi tarvetta.

Toivon myös ettei tässä nyt enää alettaisi puimaan niitä menneitä vääryyksiä tai ainakin niin tulkittuja tapauksia ja riitoja vaan keskityttäisiin miettimään voisiko jatkossa olla riidaton mollossiväen keskustelupalsta.
Mitä noihin upeisiin koiriin tulee niin itse olen ainakin sitä mieltä ettei niistä mitenkään liikaa tietoa löydy - varsinkaan suomeksi ja niiden kanssa elävien ihmisten toimesta.

dogrun.gif
tyyneläinen
Allekirjoitan Vahtikoiran sanat täysin ja ihmettelen omaltaosaltani palstanpitäjien pitkäpinnaisuutta molossi-foorumia kohtaan. thumbup.gif
Juuri kun oltiin sovittu että ihmisistä puhutaan vain kannustavasti ja jos ei hyvää sanottavaa ole, ei puhuta olleenkaan, pääsi joltain jo lapsus. Ehkä tahtomattaankin hän nimeltä arvostelee täällä ihmisiä.Surullista, niin kovin surullista, ettei koskaan voi löytää toisesta kannustavaa sanomista
Itse olen oppinut arvostamaan ihmisiä rotuun ja sukupuoleen katsomatta ja yritän kohdella kaikkia ihmisiä, niinkuin toivoisin itseäni kohdeltavan.
Silloin tulee mietityksi, kuinka vastaa kirjoitukseen, ja jää jopa usein sanomatta asioita, ettei provosoidu tai jatka loanheittoa.
Se kun minun mielestäni ei kuulu enää sivistyneen ihmisen käytöstapoihin.
Jatkakaamme siis niin puhtaalta pöydältä, ettei palstanpitäjien tarvitse kuluttaa tuntikausia molossi-foorumin tutkailemiseen, muuten, kuin positiivisessa hengessä.
Me kaikki molossikirjoittelijat olemme sen heille todellakin velkaa.
Olihan tämä jo ties kuinkamones kerta, kun palstamme suljettiin ja silti saimme vielä mahdollisuuden.
NYT ON AIKA NÄYTTÄÄ OLEVAMME LUOTTAMUKSEN ARVOISIA cool.gif

-korjaitu kirjoitusvirheitä-
Soni
Komppaan Tyyneläistä täysin thumbup.gif
toiskan muori
Toiska on palannut mukavan harrastuksen - koiraharrastuksen - parista takaisin koneen ääreen, ja mitäs täällä onkaan taas tapahtunut.

Olisiko nyt todella aika kaikkien teidän aloittaa asiat puhtaalta pöydältä. Keskustella koirista, koiraharrastuksesta ja jättää kaikki yhdistysasiat ja kennelpolitiikka pois täältä. Tämä ei oli Bullmastiffit ja Mastiffit yhdistyksen virallinen palsta. Tämä on molossiharrastajien keskustelu palsta. Yhdistyksen asiat puidaan omassa lehdessä ja omissa kokouksissa. Eikö totta.

Molossipalstalla on ollut paljon hyviä keskustelunaiheita. Mutta myös paljon ihmeellisiä riitoja, jotka kuuluvat jonnekin muualle kun tänne. Ellei niistä asioista pystytä puhumaan kasvokkain niissä tilaisuuksissa mihin ne kuuluvat, niin on parasta jättää keskustelematta.

Yhdistystoiminta on demokraattista ja jokaisella jäsenellä on mahdollisuus yrittää vaikuttaa asioihin parhaaksi katsomallaan tavalla. Kun jotakin on demokraattisesti päätetty, niin se on sitten pulinat pois. Kaikkien on päätöksiin tyytyminen. Niitä ei muuteta eikä varsinkaan asioita paranneta jauhamalla niistä täällä.

Ja todellakin, me olemme ainoat Vahtikoiran kanssa, jotka sanomme täällä viimeisen sanan.

Minulla on ilo arvostella molossirotuja. Ne ovat suurimmaksi osaksi todella mukavia koiria. Yrittäkää käyttäytyä niinkuin koiranne. Näyttelykehässä on helppo rangaista koiraa silloin kun se ei käyttäydy niinkuin sille nyky-yhteiskunnassa kuuluu, näin toimimme myös täällä ihmisten suhteen.
Jettaneito
Tuota tuota.. Tässä onkin jo puhuttu yhdistyksen asioiden poissa pitäminen. Toimiva idea, uskon niin. Rottis porukka on päätynyt siihen, ettei hallituksen ihmiset palstoilla kommentoi, sekään ei ole huono ratkaisu. Vaikka Lemmikkipalsta onkin yhdistyksen "virallinen" keskustelupalsta. Mielestäni silti jokaisella pitää olla oikeus esittää mielipiteensä, kuuluu sitten hallitukseen tai ei. Jo se, että yhdessä sovitaan, ettei esim hallituksen päätöksiä kommentoida netissä, on varmasti askel parempaan.
Ålandin ehdokkaat kuulostaa hyviltä, mitäs sanovat asianosaiset itse?
Vahtikoiralle ja muorille suuri kiitos harkinnasta! itsellä ei bullmastiffia ole, mutta rotu kiinnostaa kovasti, ehkäpä meilläkin joskus bulimonsteri asustaa. Siihen asti on kuitenkin valaisevaa lueskella muiden touhuista!
hammai
Nyt haluan kantaa oman korteni kekoon... itse innoissani tänne eilen kirjauduin, jotta kun löysin paikan missä keskustella molosseista. No, jopas oli pettymys kun ei sitten aamulla koko foorumia enää olekkaan.
kaikki voisi ottaa sen linjan että jos jostakusta on jotain suoraa sanottavaa, sanotaan se yksityisesti suoraan kyseiselle henkilölle, näin ei tulisi julkisia riitoja. (jospa ne jääräpäisimmätkin oppisi sitten vastaamaan privana ja näin pitämään kaikki "raskaammat" mielipiteet henkilökohtaisina niille joille ne on tarkoitettu)
Itsekkin tykkään puhua asioista suoraan ja mielestäni se on oikein, mutta en huuda koko häävieraiden kuulen että "SEPPO, SULLA ON JULUPPI AUKI" vaan käyn sen sanomassa kuiskaten ja annan vielä näkösuojan jotta voi salaa silipaista kiinni. biggrin.gif

En tunne täällä ketään, en ole millään lailla perillä mistään aikaisemmista riidoista, enkä tiedä ketkä molossit eivät tule keskenään toimeen...
kukaan ei myöskään taida mua tuntea, joten olen röyhkeä ja ehdotan itse itseäni. Jos hommaan ei muita ehdokkaita löydy. Minä jaksan kuunnella riitoja ja valituksia, olen myös sovittelija luonteeltani...
Eli jos modeja ei löydy tarpeeksi niin olen valmis ryhtymään sellaiseksi, ihan vain että saataisiin tämän foorumin hyvät puolet takaisin...

Kun pikkuveljeni kanssa usein tappelin ja aina marisin että toi alotti, sanoi mummoni että ole sinä viisaampi ja lopeta!!!

(pakko oli käydä tätä muokkaamassa, en saanut muuten unta...) blush.gif
miuskis
^Samoilla linjoilla hammain kanssa. Jos joku haastaa riitaa, nouse itse sen yläpuolelle.

Mä voisin myös ilmoittautua vapaaehtoiseksi modeksi, jos ei löydy tarvittavia apuvoimia. Koneella pyörin jatkuvasti (sekä töissä, että kotona on kone) ja vaikka talossa on kuhinaa elukoiden osalta, niin aina mä jostain liipaisen aikaa vartiointiin.

Seppo, sulla on julppi auki

Ei helvata, mä pissin taas vahingossa housuun w00t.gif
mabel
Kan tyvärr inte säga annat än att detta är en urusel början, ger mig personligen inget hopp om att diskussionerna hålls neutrala. Moderatorerna är inne och ger ingen reprimand till personen som igen börjar göra påhöpp. Här är vi inte lika inför lagen. Jag är glad att molossforumet är igång, men jag hade väntat mig en helt annan start.
Soen
Kaunis kiitos Vahtikoiralle ja toiskan muorille, tästä yhdestä mahdollisuudesta, tahtoisin nähdä sen molossi-foorumin missä puhutaan avoimesti kaikista molosonityyppisiin koiriin kuuluvista roduista. En tahdo syyttää ketään, mutta joskus kun lueskeli noita vanhan molossi-foorumin viestejä usein sitä kysyi itseltään, että onko tämä mastiffien ja bullmastiffien ihan oma foorumi, vaikka pää otsikossa lukeekin Molosonityyppiset koirat. Ja jos sitä jostain toisesta rodusta yritti aloittaa mukavaa keskustelua, seuraavana päivänä huomasi kun se oli pudonnut kauas unholaan. Kaikki voisimme olla avoimpia muillekkin molosonityyppisille roduille.
Ja kuten monet muutkin on sanoneet, pidetään ne rotuyhdistyksien ja lehtien asiat ulkopuolella, näin säilyy helpommin rauha. Ja ennen kaikkea, ei osotella toisiamme pitkällä sormella ja katsota nenän vartta pitkin. Ja ennen kaikkea, muistakaa että jokainen meistä on vain ihminen, meillä kaikilla on tunteet. Se loukkaa ihmistä kun julkisesti sanotaan pahasti, se kaiketi on julkinen kunnialoukkaus (en tiedä, mutta omasta mielestä se ainakin tuntuisi siltä).
Ja jos joku aloittaa haukkumaan juuri sinua, tästä voi tehdä ilmoituksen vahtikoirille (moderaattoreille) ja olla itse osallistuttumatta kyseiseen keskusteluun. Jos joku alentuu niin alas, että haukkuu toista julkisesti, niin täytyykö minun mennä yhtä alas ja jatkaa asiaa. Ei. Voin olla viisaampi ja antaa asian olla, se on hänen mielipiteensä, minulla on omani. Koska jos toinen hyppäisi kaivoon, et varmaankaan menisi perässä, jos tämä olisi tehnyt tämän tahallaan.

tyyneläisellä on hieno periaate, kun hän kohtelee muita niin kuin toivoisi kohdeltavan itseään. Meidän kaikkien pitäisi ottaa mallia tästä. Näin se pitäisi toimiakkin, et varmasti haluaisi sinua kiusattavan tai haukuttavan tai muuten vain mollattavan julkisela foorumilla, niin miksi sinä tekisit itsekkään sitä? Jos alkaa keittää yli äyräidensä, niin sulkee foorumin ja laittaa näppäimistön sivuun, ja tekee jotain rauhoittavaa. Eikä kirjoita mollaavia ja vihasia viestejä, josta joku voi loukkaantua. Eihän meillä kenelläkään ole tarkoitus aiheuttaa sitä, että rakas molossi-foorumimme poistetaan käytöstämme. Siitä pitää vain tehdä avoin, iloinen ja mukava paikka, jossa jokaisella on mukava keskustella roduista ja iloisista asioista, näin meillä kaikilla on hyvä olla, ja aurinkokin paistaa risukasaan vielä joskus.
mabel
Raportoi-nappula ei toimii, huomasin sen vähän aika sitten. Olisi hyvä että sen asian korjataan ensimäisenä.
Hugis
Jos moderaattoreita aletaan hakea molossifoorumin käyttäjien joukosta, olisi hyvä valita sellaisia ihmisiä, jotka eivät tunne muita kirjoittajia henkilökohtaisesti. Näin saataisiin kaikille puolueeton kohtelu. Jokaisella meillähän on sympatioita tai antipatioita tuntemiamme ihmisiä kohtaan ja ne näkyvät, vaikka kuinka yrittäisimme käsitellä asiat asioina. Ihmisiähän tässä kaikki vaan ollaan smile.gif
tizzian
Hugonmamin kanssa olen tuosta aikalailla samaa mieltä.
Kävin vilkaisemassa MF-jäsenistöä ja käsittääkseni meitä on n. 270 kpl.
Tosin täytyy ottaa huomioon että joukossa oli jokunen joka ei ole koskaan ainuttakaan viestiä kirjoitellut sekä jokunen joita ainakaan itse en ole täällä aikoihin nähnyt.
Mutta siis JOS joskus niin pitkälle päästään että aletaan valitsemaan niin eiköhän tuosta joukosta jokunen sopiva löytyne. rolleyes.gif
mabel
hammai, miukis, tizzian...luulen että kaikki kolme ovat kypsä tehtävän biggrin.gif
abc
Heippa jokaiselle. Tarvitsisi varmaan ensin saada ne selkeät pelisäännöt, mitä ja mitä ei voi foorumilla jutella, ja vasta sen jälkeen tarkkailijat vai mitäs modeja sitten olisivatkin (ei oo termit hallinnassa) olisivat seuraava urakka.

Miuskis ja hammas sopisivat mielestäni erittäin hyvin, kun eivät tunne henkilöitä (joskin netin kauttakin oppii aika äkisti yhden ja toisen tunnistamaan, ainakin muistamaan). Mutta toki pitäisi kyllä olla ehkä niitäkin, jotka ovat kauemmin mukana olleet, sillä välttämättä ei sekään ole pahasta, että olisi hieman historiaa yhdeltä tai useammaltakin vuodelta olleista kirjoituksista, vaikka ei ihmisiä tuntisikaan.

Mielestäni pitäisi asettaa myös jonkinlainen takaraja, mihin mennessä vastaukset ehdotuksille pitäisi antaa. Viikko, kaksi vai kuukausi. Tähän mennessä ei minun ymmärrykseni mukaan ole tullut vastauksia riittävästi etenkään niiltä henkilöiltä, jotka muutoin ovat olleet innokkaina kirjoitteluille. Tietenkin lukijatkin voivat ilmaista mielipiteitään, sillä he tietävät mitä haluavat lukea, mutta kuitenkin pidän kirjoittajia siinä mielessä etuasemassa, että he keskusteluillaan ovat pääsääntöisesti ohjailemassa itse kutakin aihetta vuorovaikutuksellaan ja innollaan. Tämä foorumin avaus on ISO juttu, ja uskon, että kukin haluaa omalla tahollaan vakavasti harkiten paneutua mitä halutaan, että foorumi olisi jokaiselle se paikka, minne kukin haluaa innolla tulla uudelleen ja uudelleen keskustelemaan tai lukemaan.

Riittävien ehdotusten jälkeen onkin sitten sääntöjen teon aika annettujen ehdotusten pohjalta, ja sen jälkeen ollaan siinä vaiheessa, kun voidaan niitä valvovia silmäpareja ehdottaa tai itse ehdolle tarjoutua, että saadaan valintaäänestys käyntiin. Ja sittenhän onkin "ohjelmassa" jo juhlallisuuksien aika, kun molossifoorumi uudelleen aukeaa smile.gif .
miuskis
Tässä on mun mielestäni todella hyvät ohjeet
(on kopioitu yhden foorumin koirapuolelta ja on toiminut hyvin.)

Käyttäydytään asiallisesti, ei peeloilla eikä provoilla. Noudatetaan netikettiä eikä mennä henkilökohtaisuuksiin. Ei laittomuuksia tai sellaisiin yllyttämistä.

Offtopiccaus ei ole kiellettyä, mutta yritetään pysyä pääsääntöisesti asiassa. On normaalia, että threadit elävät ja keskustelu rönsyilee, mutta käytetään järkeä.

Hymiöt ovat hyvä mauste keskusteluun, mutta niillä floodaaminen ei ole tarkoituksenmukaista.

Henkilökohtaiset asiat - myös välienselvittelyt - voi hoitaa yksityisviesteillä. Yksityisviestit myös pidetään yksityisinä.

Muiden palstojen asioita ei tarvitse täällä setviä.
mabel
Mitä on peeloilla blush.gif
heimanis
Kannanpa korteni kekoon ensmäistä kertaa. Kuukausia sivustaseuranneena, mutta nyt vasta rekisteröityneenä.

Mielestäni tosiaan paras vaihtoehto modeiksi olisi ulkopuoliset käyttäjät, jotka eivät tunne immeisiä täältä. Vaikka kuinka on tasavertainen ihminen niin pakostakin tulee pieni puolienpito tiettyjä/tiettyä ihmistä kohtaan.

Ja tosiaan, mikäli te ihmiset ette uskalla sanoa mielipiteitänne toisistanne kasvotusten niin on tosiaan parempi vaientaa itsensä asian suhteen.

MF:lla tosiaan on tosi hyviä juttuja, tietoa jne. eli toivon että se pystyttäisiin säilyttämään.
miuskis
LAINAUS(mabel @ 5.7. 2006, 23:00)
Mitä on peeloilla blush.gif

Se on sama asia kuin olla idiootti tai jotain sinne päin smile.gif
mabel
Kiitos, pitäisi olla tuttu juttu minulle oops.gif
abc
LAINAUS(Soen @ 5.7. 2006, 23:16)
..., mutta joskus kun lueskeli noita vanhan molossi-foorumin viestejä usein sitä kysyi itseltään, että onko tämä mastiffien ja bullmastiffien ihan oma foorumi, vaikka pää otsikossa lukeekin Molosonityyppiset koirat. Ja jos sitä jostain toisesta rodusta yritti aloittaa mukavaa keskustelua, seuraavana päivänä huomasi kun se oli pudonnut kauas unholaan. Kaikki voisimme olla avoimpia muillekkin molosonityyppisille roduille.

Erittäin, erittäin UPEA kirjoitus Soen king.gif . Tuota samaa asiaa minäkin olen monet vuodet ihmetellyt ihan kyllästymiseen asti. (Oli yksi asioista, mitkä liittyivät siihen, että en enää täällä viihtynyt). Muistan aivan jo niiltä alkuajoilta, kun itse täällä kirjoittelin, kun uusi kirjoittaja, ja ei bulmastiffi- mastiffi yhd. rotuisen koiran omistaja ilmoitti innoissaan, että hekin ovat menossa näyttelyyn, samassa viestiketjussa, minne nuo Sinun mainitsemien rotujen edustajat olivat kirjoitelleet. Kaikille muille toivoteltiin onnea näyttelyyn paitsi "vieraan" rodun kirjoittajalle. Kun huomasin tilanteen, kirjoitin pikaiseen hänelle onnea näyttelyreissuun. Siihen aikaan ei ollut vielä näyttelyt nastoitettu erikseen ja kun nää vakioimmeiset tulivat näyttelystä he aloittiivat uuden viestin tuloksille, kehuille jne., , mihin tämä tulokas ei sitten mitään kirjoitellut, kun lähtöviestissä jo oli huomiotta jäänyt. Meni kauan aikaa, ja olin jo unohtanutkin koko asian, kun kerran sinne syvälle, monien viestiketjujen alle painunut viesti ponnahti esiin, ja siinä oli vastattu minulle kiitos onnentoivotuksesta näyttelyyn, ja näyttelystä oli kulunut jo iät ja ajat. Koskaan ei olisi tulokas saanut tietää, että hänetkin oli huomattu, ellei hän olisi käynyt lukemassa vanhoja kirjoituksia.

Anteeksi, että kirjoitin olevaan viestiketjuun näinkin pitkän vastauksen Soenille, mutta hän puhuu niin asiaa tästä keille tämä foorumi kuuluu, että halusin hänen tietävän, ettei hän ole ajatustensa kanssa yksin.
AnnaElina
Itsekin koen että molossifoorumi on tarpeellinen. Itse kuulun tähän ryhmään joka ei ole aktiivinen kirjoittaja, mutta olen lukenut tätä aktiivisesti.

Itse voisin muuten ruveta vapaaehtoisesti moderaattoriksi (olenkohan seonnut cool.gif ) mutta luuulen että olen niin kiireinen että en ennätä panostamaan tähän asiaan oikein täyspäiväisesti.
Soen
Kiitos abc.
Jotta Molossi-foorumista saataisiin mukava ja "vastaan ottavaisempi", pitäisi kaikkien olla tervehtivämpiä ja vastaanottavaisempia muitakin molosonityyppisiä rotuja kohtaan, ketään ei saa unohtaa. Tiedän, että ylipuolet ihmiset jotka kirjoittavat omistavat bullmastiffin tai jonkun muun mastiffin, mutta silti. Itse henkilökohtaisesti tunsit hieman syrjintään, koska äitini luona ei ollutkaan bullmastiffia tai mastiffi vaan hovawartti, joka rotumääritelmän mukaan on molosonityyppinen rotu. Onhan se kivaa oppia uutta muistakin roduista, jaksoin kuitenkin silloin tällöin osallistua keskusteluihin ja onnitella hienoista kuvista tai menestyksestä. Mutta omia kuvia en viitsinyt laittaa, ne olisi varmaan jäänyt huomaamatta. Olkaamme avoimempia toisia rotujakin kohtaan, niin meitäkin kohtaan ollaan.

Tämä teksti ei niinkään ole vain abc:lle vaan enemmänkin kaikille, jouhoin kyllä samaa kuin viimeksi, mutta tuontui vain siltä, että tämä voisi ehkä saada uusia naamoja molossien foorumille blush.gif
miuskis
Niin kauan, kun foorumilla käydään läpi tätä ns. sisäpiiri-syndroomaa, tänne tuskin myöskään uusia naamoja jonottaa.

Noiden kuvaketjujen kanssa on aina vähän hankalaa. Monelle se kommentointi on tärkeää, mutta moni kirjoittelija ei välttämättä jaksa jokaisen kuvan alle kirjoittamassa muutaman lauseen kehuja. En tiedä, uskoisin jotenkin näin sen menevän.

Itse olen palstalla, jossa on reilu 700 käyttäjää rekisteröitynyt ja aktiivisia kirjoittajia on varmaan toista sataa. Olen yksi ainoista palstalla, jolla on molossityyppinen koira, laitan useasti niistä kuvia, mutta harva kommentoi (noin 5kpl). Aluksi tunsin oloni vähän tyhmäksi kuvien takia, mutta lopulta tajusin, että sillä ei ole mitään väliä onko viestini perässä viisi "ihanasöpösuloinen"-kommenttia vai viisikymmentä. Ajattelin, että he joita koirani kiinnostaa, löytävät kyllä niistä kuvia ja kommentoivat, jos on tarvetta.

Jos ja kun molossifoorumi aukeaa, olisi aika kiva saada vaikka johonkin nastoitukseen vaikkapa esittelyt jokaisesta palstalla pyörivästä rodusta.
Soen
LAINAUS(miuskis @ 6.7. 2006, 09:04)
Jos ja kun molossifoorumi aukeaa, olisi aika kiva saada vaikka johonkin nastoitukseen vaikkapa esittelyt jokaisesta palstalla pyörivästä rodusta.

Tuota kannatan thumbup.gif
Olisi mukavaa laittaa vaikka sellainen, pieni nastoitettu aihe, missä voi esitellä itsensä ja vaikka koiransa, tai laittaa omasta koirastaan kuvan, näin helpottaa yhteis eloamme. Eikä ehkä tulisi niitä ainaisia keskusteluketjuja "uusia kesä kuvia". Ne täyttävät aika paljon, onhan ne mukavia, mutta sellaisenkin voisi laittaa yhden esim. "kesän parhaat otoksenne" tms. Niin jokaisen ei tarvitsisi tehdä omaa. cool.gif
Nämä ovat taas näitä minun neronleimauksia, jotka varmaan tallataan alle heti.. blush.gif
mabel
Jokainen saa avaa ja vastaa oma maun mukaan, uusia aiheita ovat tarpeen että palsta elää. Jos ei mielyttä katsella kuvia, sitten vaan hyppää yli.
Soen
LAINAUS(mabel @ 6.7. 2006, 09:54)
Jokainen saa avaa ja vastaa oma maun mukaan, uusia aiheita ovat tarpeen että palsta elää. Jos ei mielyttä katsella kuvia, sitten vaan hyppää yli.

Tietenkin kuvien katselu on mukavaa, ja niissä kun tuppaa esiintymään aina yhtäihania molosseja, niin kyllä niitä katselee mielellään, tarkoitin vain sitä, että eikös se olisi helpompaa jos kuvat olisi saman topikin alaisena? Omasta mielestä tämä voisi olla hyvä, mutta asiastahan on monia mielipiteitä, ja jokainen toteutta ne omalla tavallaan, näin ei tule riitaa biggrin.gif
mabel
Soen, minulla on tökkevä kirjoitustyyli, ei oli tarkoitus olla pahaa blush.gif
Soen
LAINAUS(mabel @ 6.7. 2006, 11:34)
Soen, minulla on tökkevä kirjoitustyyli, ei oli tarkoitus olla pahaa blush.gif

Tiedän, kirjoitus tyylini, noh.. sen ymmärtää nopeasti väärin. Tiedän sen. Enkä itsekkään tahdo olla paha, olen oikeastaan iloinen, että mielipiteitä voi jakaa, hyvässä merkissä, sovussa. smile.gif
hammai
hih, vedetäänkö hei tähän väliin HIRVEE riita, mitä tulevalla molossifoorumilla tulee olla ja mitä ei.. saataiskohan sillä jotain aikaseksi thumbup.gif (siis tämä oli vitsi)
ei, siis oikeesti, hyviä ideoita teillä ja miettikääpä molempia...
Jos olisi oikeesti nastoitettuna sellainen kuva galleria johon voisi laittaa yhden kuvan aina yhdestä koirasta, sieltä voisi sitten vaikka doggi-ihminen helpommin löytää toisen doggi-ihmisen. Sitten muita kuvagallerioita voisi tehdä vanhaankin tyyliin. Tämä nastoitettu olisi ikäänkuin esittelykierros ja sen voisi vaihtaa vaikka kolmen kuukauden välein, jotta siitä ei tulisi pitkä ja kuvat vaihtuisivat....

Eihän sille voi mitään jos suurin osa on bullmastiffin omistajia ja näin täyttää etusivun jutuillaan, mutta jollakin ton tyylisellä nastoituksella voitaisiin uusille katselijoille saada viestiä että muitakin molosseja täällä on ja tällä tavoin ne voisi lisääntyä...
Itse olen ainakin avoin kaikille roduille (ja toivottavasti pysynkin sellaisena)

Ja sitten vaan kehittämään muitakin ideoita että saataisiin muitakin molosseja sekaan, jos sekin sitten rauhoittaisi noita riitoja kun kaikki ei olisi samaa rotua...
miuskis
Tuota esittelyhommaa mä mietiskelin aika pitkään. Jokaisesta rodusta olisi hyvä saada yksi esittely ainakin, mutta pitäisikö se tehdä vähän koirat.comia mukaillen. Eli siis rotu otsikoksi ja siellä saa sitten pälistä rodusta yleisesti, ottamatta kantaa kasvatustyöhön, vastapelurin kenkien kokoon ja älykkyysosamäärään puuttumatta?

Sitten sen lisäksi jokaiselle oma kuvagalleria, jotka sen tahtovat pystyyn laittaa ja sinne voi sitten jokainen halukas käydä kommentoimassa niitä kuvia jne.

Sitten vielä eri otsikoiden alle koulutus, ruokinta, allergiat, sairaudet, harrastukset, näyttelypulinat, pentupulinat, senioripulinat, koiran tuonti ulkomailta jne.

Pysyisi foorumi siistimpänä, kun ei tarvisi monta aihetta aloittaa samasta aiheesta ja kaikki saman aiheen keskustelut pysyisivät siististi nipussa.
Arissa
Toivottovasti sitten kun ja jos molossifoorumi aukeaa niin muistettaisi myös, että me ihmiset ollaan näiden upeiden molossirotujen koirien omistajia jotka osaamme kunnioittaa toisia, toisten erilaisia mielipiteitä ja olemme kunnaiksi ja näytämme että jos on molossikoiran omistaja niin ei tarkoita sitä että pitää vääntää naama irvessä riitaa.

Koirilla on signaaleja minkä avulla ne viestittävät toisilleen mistäkin tilanteesta, joten me voitais myös ottaa siitä mallia. Jos joku edelleen typeryksiissään ärisee niin muut jättää sen pulisemaan itekseen, harvoin kukaan itteleen pulisee pitkään.

Omat moderaattorit voisivat myös olla antaa keskustelunaiheita omista roduistaan joista ei juurikaan puhuta.

Koiramme jos tietäisivät tästä sotkusta eivät olisi ylpeitä meistä vaan varmasti häpeäisivät. Molosseille on tullut myönteistä julkisuutta joten emme kai halua sitä pilata omalla käytöksellä. Uskon ja toivon että hyvä korrekti käyttäytyminen tuo hyvää jälkeä ja uusia ihmisiä tälle palstallekin smile.gif
mabel
"Koirilla on signaaleja minkä avulla ne viestittävät toisilleen mistäkin tilanteesta"

Niin totta, mutta koiralle on joku syy, hän ei heittä signaaleja vaan v***len blush.gif

Lopetta nyt jaarittellu, moderattit esin ja homma käyntin biggrin.gif Minä tule painamaan minun ei toimiva STOP-nappi sen mukaan mitä kärkein ja tarvitsen laugh.gif
het@
Mistä se MF-jäsenistö löytyy? Olihan se ennen täällä, mutta nyt en löydä sitä.
Olisi mukavampi sitten äänestää, kun tietäisi vähän kuka kukin on. Vai eikö tarvitse tietääkään? smile.gif
tizzian
Joko valitset tolta molossifoorumilta Molossifoorumilla kirjoittelevat
tai sitten menet tuonne sivun ylä laitaan ja valitset sieltä sen jäsenet ja rajaat sen MF-jäseniin niin on lista valmis smile.gif
het@
Kiitos! Olihan se siellä kun "otin silmän käteeni". biggrin.gif
Anne-Marie
thumbup.gif kait tätä linkkiä saa mainostaa: http://www.foorumi.info/BMM/ Hilpeyttä herättää viimeinen osio, päävalikossa whistling.gif
mabel
Hmpfr..onko se aivan korrekti laita linkki tämän aihen alle... Ehkä reagoin taas turhasta oops.gif
Anne-Marie
luultavasti reagoit turhaan, mielestäni on ihan ok, että rotujärjestöillä on keskustelupalsta, en usko että bullmastiff&mastiffi yhdistys rikkoo rajoja, taitaa olla aika yleista että niitä löytyy niin rotua harrastavien yhdistystä kuin koiria harrastavien kerhojen yhteydessä...

thumbup1.gif jag tycker det är bra att det finns olika forumer,,, och här hittar vi alla raser som hör till finska bullmastiff och mastiff föreningen jag hoppas att dom som har raserna som hobby hittar dit thumbup.gif
mabel
Kirjoitin tämän aihen alle, en ole kysynalaistanut uusia foruums wink.gif
Anne-Marie
ok, missförstånd uppstår lätt, jag vet inte ens om jag skriver rätt laugh.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.