Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Karkailu kuriin tokossa
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
Summer.
Agilitypuolella oli myös pyydetty neuvoja karkailuun, mutta koska kaikkia samoja juttuja ei voi käyttää tässä yhteydessä niin pyydän minäkin neuvoja.
Treenatessamme tokoa omalla takapihallamme koirani voi olla irti eikä yritäkään karata vaan suorittaa kaikki aivan loistavasti, sillä minulla on jotakin erikoisherkkuja tai yksi erik.lelu, jolla se saa leikkiä vaan treeneissä.
Mutta kun menemme jonnekin muualle (ihan minne tahansa) ja vaikka minulla olisi mitä lelua tai herkkua tahansa, niin koirani karkaa sad.gif
En edes päästä sitä irti, lasken vain hihnan maahan (hihna ei ole kyllä kovin pitkä) ja kun alamme harjoitella koira lähtee yhtäkkiä juoksemaan ympyrää täysiä ja juoksee vain ympäri. Kyllä se sitten aika pian rauhoittuu kun huudan sitä ja tulee kun näytän lelua, mutta lähtee saman tien uudestaan.
Neuvoja ja tarinoita miten olette saaneet oman koiranne mahdollisen karkailun lopetettua. Ongelma on harmillinen, sillä osallistuisimme mielellämme jonkin ajan kuluttua jo kisoihin.
Hiipivä Siiseli
Koitappa alkuun laittaa koira pitkään, hevosille tarkoitettuun juoksutusliinaan, näitä löytyy luullakseni ihan eläinkaupoista. Kun koira yrittää karata liinan ollessa maassa, saat nopeasti tallattua sen päälle ja estät näin karkaamisen.

Kannattaa opettaa koiraa olemaan vapaana muuallakin kuin vain koulutuskentällä. Esim. lenkillä alat pikkuhiljaa opettaa sitä, ja luoksetulosta yritä tehdä niin vahva kuin mahdollista! Kun koira karkaa kentällä, lähde juoksemaan sitä karkuun (en tiedä oletko tätä jo tehnyt), ja kun se tulee luoksesi, kehu hirveästi ja leiki/palkkaa makupalalla. Yritä kaikin tavoin estää karkailu äläkä päästä sitä irti treeneissä, käytä juuri vaikka tuota liinaa tai muuta pitkää narua koiran kanssa että se pysyy hallinnassasi.

Oma koirani ei ole koskaan pahemmin karkaillut, joten omaa kokemusta asiasta ei kauheasti ole, mutta tässä muutama neuvo smile.gif
Lydia
Tosiaan luoksetulon vahvistamista pitäisi tehdä ja palkata varsinkin kun koira omaehtoisesti tulee luoksesi. Koira ei opi vapaanaoloa, jos sillä ei ole tilaisuutta vapaanaoloon kuin koulutustilanteissa, eipä ihme että siinä sitten villintyy vapaudenhurmasta. Tosiaan pitkä liina on hyvä ja kannattaa lenkilläkin pitää että koira on ikäänkuin vapaana, mutta saat sen kuitenkin helposti kiinni. Kuinka vanha koirasi on?
Cerasi
Ja liinan kanssa voi tehdä sellaisia hämy harjoituksia treeneissä, että laittaa koiralle tavallisen remmin ja liinan. Sitten joko päästää tavallisen remmin roikkumaan maahan tai ottaa kokonaan pois, miten nyt on tottunut tekemään. Liina kannattaa pitää ihan löysällä, niin ettei koira kiinnitä siihen huomiota. Mikäli koira yrittää karata, kun se on päästetty "irti" remmistänsä, voi sitä nykäistä liinasta ja samalla kieltää napakasti. Sitten vain kutsuu koiraa luokse mahdollisimman iloisena ja kehuu kun se tulee.
Täytyy vain muistaa, että aina pitää kehua koiraa, kun se tulee luokse, olkoonkin tehnyt sitten ties millaisen karkureissun.
Summer.
Koirani on 11 kuukautinen narttu eikä sillä muuten ole kyllä puutetta vapaudesta. Teemme melkein päivittäin n. tunnin metsälenkin jolloin se saa olla irti suurimman osan ajasta, eikä karkaile, vaan juoksee lähettyvilläni. Joskus olemme kokeilleet katoamistemppua, että minä menen piiloon jonnekin pusikkoon ja se löytää jonkin ajan päästä. Luoksetulokin sujuu lenkillä nykyään paljon paremmin, kuin pienempänä (se on kyllä saanut juosta irti ihan pienestä asti), ja lenkin lopussa se antautuu kyllä kiinni heti, eikä yritä juosta karkuun, niin kuin vähän nuorempana. Nämä siis ovat lenkkejämme, jotka sujuvat hyvin. Emme treenaile lenkeillämme yleensä, vaan sitten varta vasten kävelemme jonnekin treenaamaan.

Kiitos viesteistänne wink.gif arvelinkin että minulla pitäisi olla pitkä naru tms.
Kävimme juuri treenaamassa. Minulla oli mukana kaksi hihnaa, jotka yhdistin ja ehdin aina astua päälle kun se yritti livistää. Aida ymmärsi ettei sen sovi karkailla smile.gif ja olin vielä kokeillut uutta itse tekemää leluani. Olin laittanut sukan sisälle tennispallon ja eilen ja kun se tykkää repimisleikeistä, niin tästä lelusta se piti enemmän. Lelu saa siis säilyä kodin ulkopuolisena treenileluna.

Lisää ideoita jne. saa laittaa! Jatkamme harjoituksia.
Liewec
Eräs tokokouluttaja sanoi minulle, ettei hän ole koskaan pitänyt koiraansa treeneissä vapaana, ellei ole ollut pakko. Hänen tämänhetkinen koiransa kilpaileeVoittajassa (aikaisemmista en tiedä).

Itsekin pidän yleensä koirani hihnassa esim. seuraamisessa, koska silloin on helpompi puuttua virheisiin. Tietyti joku nouto ja luoksetulo vaativat irtipidon, tai ainakin sen liinan.
Lydia
*Dalmatian*: Kyllä varmasti treenaamalla asia korjaantuu. Koirasi on sen verran nuori, että varmaan osittain murkkuiästä johtuvaa tuo karkailu. Kuitenkin kannattaa varmaan treenailla eri paikoissa eikä aina samassa, niin jos sitten kilpailemaan rupeatte, ei erilaiset ympäristöt ole "esteenä", vaan koira on sitten jo tottunut siihen, ettei ympäristöllä ole merkitystä.

Tsemppiä jatkoon thumbup.gif
Summer.
LAINAUS(crim @ 21.7. 2006, 20:35)
Eräs tokokouluttaja sanoi minulle, ettei hän ole koskaan pitänyt koiraansa treeneissä vapaana, ellei ole ollut pakko. Hänen tämänhetkinen koiransa kilpaileeVoittajassa (aikaisemmista en tiedä).

Itsekin pidän yleensä koirani hihnassa esim. seuraamisessa, koska silloin on helpompi puuttua virheisiin. Tietyti joku nouto ja luoksetulo vaativat irtipidon, tai ainakin sen liinan.

Jos koiraa pitää aina treenatessa kiinni ja sitten eräänä kertana päästää irti, niin eikö se juuri silloin ole toden näköistä että se karkaa? unsure.gif Ainakin olen luullut niin... Että vapaana treenaamistakin pitäisi harjoitella.?

Kiitos kannustuksesta! Kyllä se toivottavasti harjoituksella loppuu ja kun koirani vähän kasvaa.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.