Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Villakoirat osa 3
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 9: Seurakoirat ja kääpiökoirat
Sivuja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
johva
Onnittelut Finikille ja Paulalle (katsoin teitä Kuopijossa ja Finik muistuuttaa kovasti meidän RullaPullaa.... wub.gif ) thumbup.gif

Elmeriltä lähtee lisäksi SUPERONNITTELUT velipojalle MORTILLE wub.gif ekasta sertistä Sotkamossa dogrun.gif
phard
Hei upeaa Paula & Finik! Suuren suuret onnittelut! flowers.gif flowers.gif
SaanaS*
Wautsi! smile.gif Suuret onnittelut Finikin valioitumisesta! smile.gif
Khenya
Hieno Finik! flowers.gif Isot onnittelut blondipojalle valioitumisesta! thumbup.gif

Sundae
LAINAUS(Khenya @ 13.8. 2006, 23:31)
Hieno Finik! flowers.gif Isot onnittelut blondipojalle valioitumisesta! thumbup.gif

laugh.gif Kehän jälkeen todettiin, että eipä taida enää kukaan nauraa meidän blondille nyt biggrin.gif Pojalla kun tosiaan on aika vaalea pää tuosta edestä ja sit kun se vasta oli alussa ton turkin kasvattamisen kanssa, niin se näytti aika bichonmaiseltakin, että saipa siitä kuulla, että mikäs bichoni sulla on olevinaan biggrin.gif

Mutta kiitos muillekin onnittelijoille flowers.gif Ja Johanna, mun olis varmaan pitäny teidät huomata siellä Kuapiossa kans, mutta kun mä en oikein niitä mu/ru/va keskareita ehtinyt seurailla lookaround.gif Missä päin te nyt siis asutte?
Noore
Onnea Paulalle ja Finikille, paljon onnea ! flowers.gif smile.gif
amina
Suuresti onnea Finikin valioitumisesta! flowers.gif Tosi hienoa! smile.gif
Ida K
Onnittelut Paula & Finik, hienoa! flowers.gif
villavilla
Kiitos onnitteluista -Saana- ja Johanna!

- Päivi ja Mortti

P.S. Kotisivujen galleriassa on pari uutta kuvaa Mortista (sinne pääsee toistaiseksi vain jomman kumman koiran sivun kautta - odotan että koodaaja tulee kotiin ja tekee palkkiin linkin wink.gif )

P.P.S -Saana- laita mulle sitten vaikka mailiin niitä kuvia.
Laiza
Liisa ja Ruffe kiittävät onnitteluista!! flowers.gif
Terhi
Onnea kaikille viikonloppuna menestyneille, erit. Paulalle Finikin valioitumisesta ja Suskille Melissan VSP:stä ja sertistä! smile.gif flowers.gif
johva
Päivi, kotisivusi ovat kadonneet lookaround.gif

PS: Saanko minäkin Mortista usia kuvia smile.gif ?
villavilla
LAINAUS(Johanna Väisänen @ 14.8. 2006, 15:22)
Päivi, kotisivusi ovat kadonneet  lookaround.gif

Eivät ole, minun toinenkin koneeni kyllä löysi ne! Eikä edes muististaan, koska tämän päivän päivityksetkin näkyivät. Kummallista!

Minulla ei ole enempää kuvia (ainakaan esittelemisen arvoisia) Mortista eiliseltä kuin nuo jotka laitoin kotisivuille. Linkki galleriaan ei toiveestani huolimatta toteutunut palkkiin. Tie galleriaan löytyy siis vain koirien sivuilta (esim perustietojen alareunasta). Keskustelen seuraavaksi koodaajan kanssa, kunhan taas kotiutuu, voisiko linkin sijoittaa riippuvalikkoon. sleepy.gif
johva
Minun eteeni aukeaa kotisivujesi tilalle vain valkea ruutu crybaby.gif
Sundae
Taas kiitos onnittelijoille flowers.gif

Mulla ainakin aukeaa Hessun ja Mortin sivut huh.gif Ja hienot sivut muuten ovatkin! smile.gif
villavilla
LAINAUS(Sundae @ 14.8. 2006, 19:20)
Mulla ainakin aukeaa Hessun ja Mortin sivut  huh.gif Ja hienot sivut muuten ovatkin! smile.gif

Voi kiitos, Paula. Ulkoasusta minulle ei ikävä kyllä kuulu minkäänlaista kunniaa. Sisältöä aina joutessani väkerrän.

Onnittelut muuten Paula vielä minultakin! Se on hieno tunne, kun oma koira valioituu.

LAINAUS(Johanna Väisänen @ 14.8. 2006, 18:24)
Minun eteeni aukeaa kotisivujesi tilalle vain valkea ruutu  crybaby.gif

Johanna, koitapa tyhjentää sivuhistoriasi, josko auttaisi näkyväisyyteen.
Sundae
LAINAUS(villavilla @ 14.8. 2006, 21:34)
Voi kiitos, Paula. Ulkoasusta minulle ei ikävä kyllä kuulu minkäänlaista kunniaa. Sisältöä aina joutessani väkerrän.

Onnittelut muuten Paula vielä minultakin! Se on hieno tunne, kun oma koira valioituu.

Joo, huomasinkin, että ulkoasu oli jonkun muun käsialaa smile.gif Mutta mitäpä tuosta, ei meidänkään sivuilla ole mun tekemää ulkoasua wink.gif Kiitos onnitteluista ja onnittelut sinnekin suuntaan Sotkamon hienosta menestyksestä Mortin kohdalla flowers.gif
Khenya
LAINAUS(Johanna Väisänen @ 14.8. 2006, 19:24)
Minun eteeni aukeaa kotisivujesi tilalle vain valkea ruutu  crybaby.gif

Sama juttu.

Ja ei ole mistään sivuhistorioiden täyttymisestä tms. kiinni ainakaan täällä... huh.gif

Sundae
Kokeilkaa pääsettekö "suoraan" sivuille -> http://koti.mbnet.fi/pollila/leiska.htm
phard
^ mulla ainakin aukeaa ihan normaalisti tuolla Paulan laittamalla linkillä smile.gif
johva
Joo, mutta sittenkään Mortin ja Hessun kuvagalleriat ei toimi confused.gif
Ida K
Mulla ei sivut aukea blink.gif
Sundae
Mikähän teidän koneita vaivaa blink.gif Mulla toimii aivan moitteettomasti, myös kuvagalleriat blink.gif
phard
LAINAUS(Sundae @ 16.8. 2006, 21:05)
Mikähän teidän koneita vaivaa blink.gif Mulla toimii aivan moitteettomasti, myös kuvagalleriat blink.gif

Sama täällä, ei mitään ongelmaa..
Khenya
LAINAUS(Sundae @ 16.8. 2006, 19:40)
Kokeilkaa pääsettekö "suoraan" sivuille -> http://koti.mbnet.fi/pollila/leiska.htm

Kiitos. Nyt aukeaa nuo sivut täälläkin... mutta kuvagalleria ei...

Sundae
Sivuista puheenollen.. Eksyin tuossa jokin aika sitten Martina's-kennelin kotisivuille ja kaskas mitä löytyikään Puppies-linkin alta isän kohdalta -> http://kotisivu.mtv3.fi/martinas/puppies.html biggrin.gif
Cola1
LAINAUS(Sundae @ 16.8. 2006, 21:34)
Sivuista puheenollen.. Eksyin tuossa jokin aika sitten Martina's-kennelin kotisivuille ja kaskas mitä löytyikään Puppies-linkin alta isän kohdalta -> http://kotisivu.mtv3.fi/martinas/puppies.html biggrin.gif

Juu-u wink.gif Ja edustus kuvaa Castrosta... 7kk kuva biggrin.gif Nyt vain odotamme innolla...
Sundae
LAINAUS(Cola1 @ 16.8. 2006, 21:40)
Juu-u wink.gif Ja edustus kuvaa Castrosta... 7kk kuva biggrin.gif Nyt vain odotamme innolla...

Joo mää kans katselin, että ei sit yhtään vanhempaa kuvaa ole tuonne löytyny biggrin.gif Koskas noiden pentusten pitäisi syntyä? smile.gif
Cola1
LAINAUS(Sundae @ 16.8. 2006, 21:42)
Joo mää kans katselin, että ei sit yhtään vanhempaa kuvaa ole tuonne löytyny biggrin.gif Koskas noiden pentusten pitäisi syntyä? smile.gif

Sanottakkoon, että astutus on tehty ja on vielä odottamista.. smile.gif Oli kyllä aikamoinen tää meikäläisen ukko! Meinas jo parkkiksilla astua ja, kun sisälle päästiin ei siinä paljoa nartulta kyselty, kun homma oli jo hoideltu! Toisella kerralla meni alle 2min leikkeihin ja olivat jo kiinni.. Mutta heti, kun Nea lähti kotiin oli poika ihan iisi eikä tullut mitään itkuja eikä ruokalakkoa. smile.gif Kunnon mies happy.gif
Sundae
LAINAUS(Cola1 @ 16.8. 2006, 21:50)
Sanottakkoon, että astutus on tehty ja on vielä odottamista.. smile.gif Oli kyllä aikamoinen tää meikäläisen ukko! Meinas jo parkkiksilla astua ja, kun sisälle päästiin ei siinä paljoa nartulta kyselty, kun homma oli jo hoideltu! Toisella kerralla meni alle 2min leikkeihin ja olivat jo kiinni.. Mutta heti, kun Nea lähti kotiin oli poika ihan iisi eikä tullut mitään itkuja eikä ruokalakkoa. smile.gif Kunnon mies happy.gif

Ei voi olla totta laugh.gif Mut nyt sit vaan odotellaan ja toivotaan, että tulee hienoja pentuja smile.gif
villavilla
LAINAUS(Sundae @ 16.8. 2006, 20:05)
Mikähän teidän koneita vaivaa  blink.gif Mulla toimii aivan moitteettomasti, myös kuvagalleriat  blink.gif

Vau, täällähän on puitu meidän koirien kotisivujen toimivuutta oikein urakalla.

Juttu on niin, että kotisivut toimivat moitteettomasti VAIN Mozillalla. Siinä on joku ihme homma, jota ollaan koodaajan (joka on siis perheenjäsen) ja perheen tietokoneneron kanssa selvitelty, löytämättä ratkaisua. Mielestäni suurin ihme on tuo kuvagalleria, se kun on luotu ihan Microsoft Front Pagella, mutta ei toimi Microsoft Internet Explorerilla. Muutenkin sivut on tehty tuolla F.P.:llä, koodaaja koodaa "vaan" sinne koodiin, joten on tosiaan ihme, ettei toimi moitteettomasti I.E.:llä. Tosiaan siitä "leiska" sivulta, siis http://koti.mbnet.fi/pollila/leiska.htm kuitenkin pitäis päästä sisään muidenkin kuin Mozillan käyttäjien, mutta ongelmia on sitten kuvagalleriassa.

Ongelmaa tutkitaan ja ratkaisua etsitään...
Sundae
Aijaa no ilmankos mulla sitten toimikin niin hyvin, kun käytän vain Mozillaa wink.gif
Kääpiö-
Tervepä teille..
Miettinyt olen rotuvaihtoehtoja seuraavaksi koiraksi, ja niihin kuuluu myös mm. kääpiö- tai toyvillakoira. wub.gif
Turkinhoidosta jonkin verran tiedän (mitä nyt olen lukenut + äidillä ollut keskarivilla)
Silti aina herää kysymyksiä, enkä jaksanut koko ketjua lukea.. joten:
1. Millä harjaatte koiran karvaa pentuna?
2. Miten se suhtautuu yleisesti muihin koiriin?
3. Onko sille kuinka vaikea opettaa näyttelykäyttäytyminen? Esim. Paikallaan nätisti seisominen yms.
4. Entäs kuinka vaikeaa opettaa se että trimmikone ei syö, harja, vesi, fööni ei tapa yms. eli siis sietämään turkinhoitoa?
5. Kiintyykö villakoira ainoastaan yhteen ihmiseen, vai koko perheeseen tasavertaisesti?

Ja sitten ihan yleisiä mielipiteitä saa esittää.. wink.gif
Ida K
1. Millä harjaatte koiran karvaa pentuna? Kyllä mä ihan heti aloin sitä turkkia hoitamaan melkeinpä kuin aikuisen, eli karstalla aika paljon ja etenkin föönatessa ja sitten tietty kampaa/harjaa voi käyttää.
2. Miten se suhtautuu yleisesti muihin koiriin? Villakoirat ovat yleisesti tosi iloisia hännänheiluttajia, ei mitään rähisijöitä. Tietysti jokainen on yksilö ja poikkeuksia löytyy wink.gif
3. Onko sille kuinka vaikea opettaa näyttelykäyttäytyminen? Esim. Paikallaan nätisti seisominen yms. Villakoira on todella helppo kouluttaa ja opettaa tekemään erilaisia temppuja, varsinkin jos koira on erittäin perso nameille. Kyllä sen saa helposti opetettua seisomaan paikallaan.
4. Entäs kuinka vaikeaa opettaa se että trimmikone ei syö, harja, vesi, fööni ei tapa yms. eli siis sietämään turkinhoitoa? Meillä turkinhoidon kanssa on käyty monet taistelut, varsinkin konetöiden osalta. Vedestä Daisy on aina tykännyt ja kyllä se antaa hyvin föönatakkin. Mutta kun se oli nuorempi sitä sai kolme ihmistä olla pitelemässä ja yksi ajeli. Nykyään se on oppinut että se on pakko tehdä eikä venkaa vastaan. Pitää vaan olla päättäväinen, kun joku homma alotetaan se tehdään myös loppuun.
5. Kiintyykö villakoira ainoastaan yhteen ihmiseen, vai koko perheeseen tasavertaisesti? Kyllä meillä tuo on ainakin koko perheen koira, mutta kyllä se minun perääni on eniten kun yhdessä reissataan näyttelyissä ja olen lellinyt sitä ehkä liikaakin whistling.gif
Kääpiö-
LAINAUS(Iida @ 19.8. 2006, 19:24)
4. Entäs kuinka vaikeaa opettaa se että trimmikone ei syö, harja, vesi, fööni ei tapa yms. eli siis sietämään turkinhoitoa? Meillä turkinhoidon kanssa on käyty monet taistelut, varsinkin konetöiden osalta. Vedestä Daisy on aina tykännyt ja kyllä se antaa hyvin föönatakkin. Mutta kun se oli nuorempi sitä sai kolme ihmistä olla pitelemässä ja yksi ajeli. Nykyään se on oppinut että se on pakko tehdä eikä venkaa vastaan. Pitää vaan olla päättäväinen, kun joku homma alotetaan se tehdään myös loppuun.

*Nielaisee* Siitä tuleekin sitten hauskaa, kun/jos villapentu tähän taloon tassuttelee rolleyes.gif naapurissa on koiraihmisiä, kyllä me yks pien villa saadaan paikallaan pysymään. tongue.gif Pienestä asti vaan paljon pestään, föönaillaan ja harjaillaan..
Sanoit että ne tykkää vedestä, onko ne koviakin uimaan?
Sundae
Mä voisin kans vastailla noihin kysymyksiin smile.gif

Ihan pehmeällä karstalla (Doggy Man thumbup1.gif) olen harjaillut noita aina smile.gif Sit käyttäny piikkikampaa (Käherryshuollolta saa

Onni pelkää isoja ja mustia koiria, Finikillä vähän sama juttu, mutta se ei lähde karkuun vaan jää puolustamaan emäntäänsäkin niiltä rolleyes.gif Muuten ovat tosi positiivisesti suhtautuneet muihin koiriin, Finik on vaan välillä vähän liian tungetteleva ja Onni rakastaa yli kaiken pieniä ja valkoisia koiria biggrin.gif

3. Onko sille kuinka vaikea opettaa näyttelykäyttäytyminen? Esim. Paikallaan nätisti seisominen yms.
Joskus tuntuu, että jotkut pennut on luonnostaan "show-koiria", eli se poseeraus tulee aikalailla itsestään. Onnin kanssa mulla oli kävelyssä vaikeuksia aika pitkään, mutta nyt siitä on tullut kaunis liikkuja. Eli harjoitusta vaan.

4. Entäs kuinka vaikeaa opettaa se että trimmikone ei syö, harja, vesi, fööni ei tapa yms. eli siis sietämään turkinhoitoa?
Kuten Iida sanoi, tän asian kanssa pitää ehdottomasti olla päättäväinen ja tehdä määrätietoisesti se loppuun, minkä on aloittanutkin. Onni oli aika helppo pentu, se ei paljoa pistänyt vastaan - paitsi sitten kun tuli kyse korvakarvojen nyppimisestä. Sitä se pentuna vihasi niin paljon, mutta nyt se antaa senkin tehdä kiltisti. En usko, että se olis ikinä lopettanu vastaan taistelemista, ellen olis ollu määrätietoinen sen kanssa. Föönätessä Onni välillä yrittää kiskoa jalkaansa takaisin, mutta ei vaan saa luovuttaa. Pentuna kannattaa pestä parin viikon välein, että pentu tottuu siihen käsittelyyn.

5. Kiintyykö villakoira ainoastaan yhteen ihmiseen, vai koko perheeseen tasavertaisesti?
Meillä Onni on aikalailla äidin koira, se on siihen kiintynyt todella kovasti. Mutta kyllä se mun perään on myös aika paljon. Finik kun tuli meille, se leimautu heti muhun. Vieläkin sille iskee kauhea hätä, jos katoan yhtäkkiä vaikka vessaan. Se ravaa ympäri kämppää eikä rauhoitu ennen kuin löytää mut. Mut jos se näkee, että menen sinne vessaan, niin sit kaikki on ok. Villakoirat ovat aika hyviä manipuloimaan ja meidän äiti ainakin on ihan selkeästi Onnin tassun alla biggrin.gif Äidillä ja Onnilla on kyllä tollanen aika hassu suhde; molemmat palvoo toisiaan wink.gif
Kääpiö-
Juujuu biggrin.gif kiitosta myös Sundae wink.gif
Se tuntuisi luonteeltaan niin ihanalta koiralta, mitä varmasti myös onkin.. Turkki on ainoa.. Pystyisin sen kerran kaksi päivässä harjaamaan, kerran viikossa ainakin pesemään.. Riittääkö se? (Tai no, ei turkkia varmaan ihan joka viikko tarvitse pestä, riippuen turkin kunnosta, vai..?) ja aina näyttelyitä ennen siistisin ja pesisin tottakai..
Kuinka pitkä on trimmausväli villoilla? siis että tarvitsisi koko koira trimmauttaa?
Ida K
LAINAUS(Kääpiö- @ 19.8. 2006, 19:35)
Sanoit että ne tykkää vedestä, onko ne koviakin uimaan?

Pientä pilkun viilausta, sillä sanoin että meitin Daisy tykkää vedestä, ei välttämättä kaikki puudelit. Mutta useimmat mitä tunnen ovat kovia uimaan happy.gif

Voisin pistää vähän Kouvolan tuloksia..

Toyvillakoira:

ROP,RYP-2: Ch Equerry`s Latest Hit
PU-2, sert -> Fin Ch: Equerry`s Beat Box

VSP, sert -> Fin Ch: Avoimen luokan musta narttu
PN-2: Valioluokan musta narttu
PN-3, v-sert: Katiri`s Daisy-Lee wub.gif
PN-4: Avoimen luokan aprikoosi narttu

Keskikokoinen villakoira mu/ru/va:

ROP: Ch Soltar`s Sidecurl

Isovillakoira mu/ru/va:

PN-2, sert: Joiner`s Quality Yemeri Yasmin, Onnea Paula&Sera! flowers.gif

Tosiaan ilman luetteloa olin ja olin kyllä ihan out rolleyes.gif Meni nuo narttujen "henkilöllisyydet" ihan ohi ja muutenkin sen luettelon kanssa on paljon turvallisempaa smile.gif Huomenna Heinolaan..
Cola1
LAINAUS(Kääpiö- @ 19.8. 2006, 20:04)

Ihan niinkuin aikuisenkin. Karstaa, harjaa ja kampaa käyttäen.

No... Meillä on neljä koiraa ja kaikki neljä niin erilaisia. Essi (kääpiö) ei pahemmin muista koirista välitä, jonkin verran on hermostunutkin muiden (vieraiden) koirien läsnäollessa. Dana ja Cola (keskarit) tulee toimeen, mutta ei pahemmin välitä muiden koirien seurasta (vieraiden) Toki omat tutut kaverit näillä kaikilla on. Tosin esim.lenkillä ollessamme en päästä koiria ollenkaan hihnassa muiden koirien luokse. Sitten, kun ollaan vapaana niin sitten riekutaan. Castro (iso) tulee toimeen niin vieraiden, kuin tuttujenkin koirien kanssa. Jonkin verran matso tämä poika on, mutta kurissa ja nuhteessa mennään wink.gif

Niinkuin Paula sanoi, toisille tämä tulee kuin luonnostaan. Oikeastaan voisin tokaista tähän, että koira on silloin luonnostaan ryhdikäs ja itsevarma. Kehässä semmoinen koira näyttää hienolta. Kyllähän koiran, kuin koiran saa paikallaan seisomaan treenaamalla.

Tässä täytyy vain olla jämptinä. Itse olen kaikkien kanssa joutunut pärjäämään yksin. Pentu saattaa esittää kaikkia tunneskaaloja esim.konetuksessa. Eipä siinä mittään, kuin pitää päästä kiinni ja ajelee. Huomaa kyllä erittäin nopeasti, että temppuilu, huuto ym ei auta wink.gif Palkitseminen hyvästä työstä on myöskin tärkeää. Helpoin omista koiristani on isovillis. Konetuksessa, kuin patsat ja tietää tarkalleen milloin pitää kääntyä mihinkin ja koska mennään maaten, että ajelen mahanalusen jne. Pesuoperaation jälkeen juoksee yläkerrasta alakertaan, hyppää föönauspöydälle ja odottelee siellä, että koska föönaus aloitetaan! Tuo koira on, kuin ajatus! Sellaisen kanssa on ilo tehdäkin töitä smile.gif

Varmasti eniten siihen ketä tekee sen kanssa eniten asioita. Ruokkija, kouluttaja, ulkoiluttaja jne. Omissa koirissani huomaa, että ovat aivan hulluja veljeeni (vaikkei edes samassa osoitteessa asutakkaan), mutta hän tekee koirieni kanssa paljon koulutus asioita. Eikös se koirakin tykkää eniten siitä kuka on laumassa se vahvin (henkisesti) wink.gif
Sundae
LAINAUS(Kääpiö- @ 19.8. 2006, 21:00)
Juujuu biggrin.gif kiitosta myös Sundae wink.gif
Se tuntuisi luonteeltaan niin ihanalta koiralta, mitä varmasti myös onkin.. Turkki on ainoa.. Pystyisin sen kerran kaksi päivässä harjaamaan, kerran viikossa ainakin pesemään.. Riittääkö se? (Tai no, ei turkkia varmaan ihan joka viikko tarvitse pestä, riippuen turkin kunnosta, vai..?) ja aina näyttelyitä ennen siistisin ja pesisin tottakai..
Kuinka pitkä on trimmausväli villoilla? siis että tarvitsisi koko koira trimmauttaa?

Voi eihän villan turkkia noin useinkaan tarvitse hoitaa biggrin.gif Pentuaikana on hyvä harjailla vähän useammin, että pentu tottuu siihen. Ja pentuaikana pesu kahden viikon välein on kans ihan hyvä, että pentu tottuu siihenkin. Turkinvaihdon (pentukarvasta aikuiskarvaan) aikana puudeli myös takkuaa aika paljon, joten silloin kannattaa pitää turkista hyvää huolta, ettei se pääse aivan järkyttävään huopatakkuun.
Mun aprikoosi kääpiö sai tosin turkkinsa valmiiks vasta 4-vuotiaana, sillä on "vähän" pehmeämpi turkki nimittäin rolleyes.gif Jossain vuoden ikäsenä se alko vaihtamaan turkkiaan ja sit se jäi tavallaan puolitiehen. 3-vuotiaana se alotti uudestaan sellasen vaihtamisen ja takkus kyllä kamalasti. Nyt 4-vuotiaana sen turkki on ihan selkeästi valmis - pehmeäksihän se jäi, mutta se on silti erilainen kuin ennen.
Tolla mun keskarilla sitten taas on nyt 2-vuotiaana jo vähän karheampi turkki. Sen turkki tulee kans olemaan täysin valmis n. 4-vuotiaana ja sillä tulee olemaan sit kyllä sellanen todella tiivis ja hyväkarvainen turkki ("innolla" odottaen näyttelyturkin föönäämistä kun koira on 4-vuotias..).

Kääpiön turkkia pesen vissiin kerran kuukaudessa, kun se ei kovin pitkä ole ja harjaan vissiin muutaman kerran kuukaudessa perusteellisesti karstalla. Ennen harjasin enemmän, mutta nyt sen turkki tosiaan on valmis, joten sitä on paljon helpompi hoitaa. Pesun yhteydessä sit aina saksinkin tota käppänää, se riittää sille hyvin, kun ei tosiaan ole näyttelyturkissa smile.gif Keskari käy nyt näyttelyissä, joten sitä pesen aina näyttelyä edeltävänä päivänä ja nyt ei vielä ole mitään järkyttävän pitkää näyttelytaukoa tullut, mutta pyrin ton pesemään 2 kertaa kuukaudessa tällä hetkellä. Ja siis ennen pesua aina karstalla harjaan koiran turkin mahdollisimman suoraks ja silleen smile.gif

Tää turkinhoito on kyllä aikalailla kiinni koirasta ja omistajilla on eri mieltymyksiä sen suhteen wink.gif
Cola1
Takkuvaiheessa saattaa joutua viikonkinvälein pesemään. Yleisesti ottaen monet tuntuu pitävän pesuvälejä 2-4vko. Harjaaminen, pesuvälit ym riippuu ihan siitä, että millainen koiran turkinlaatu on. Monilla mustilla on esim.aprikooseihin, harmaisiin ja valkosiin verrattuna parempi laatuinen karva. Toki poikkeuksiakin löytyy ja yleistämään en ala... Mutta niin se tosiasia vain yleensä menee, että mustilla on paremmat turkit ja yleensä helppohoitoisemmatkin wink.gif Ja kyllähän niitä mustiakin toki löytyy, että yksristi kahteen karva jne.. Täytyy koittaa olla yleistämättä liikaa laugh.gif

Omaa valkoistani pesen tällähetkellä melkein poikkeuksetta viikonvälein. Nyt luulen, että pesuväli venyy sinne 12pvä wink.gif

Tässä kesänalusta kuvia Castrosta: (hullu vauhissa...)

Kääpiö-
LAINAUS(Sundae @ 19.8. 2006, 20:33)
Voi eihän villan turkkia noin useinkaan tarvitse hoitaa biggrin.gif Pentuaikana on hyvä harjailla vähän useammin, että pentu tottuu siihen. Ja pentuaikana pesu kahden viikon välein on kans ihan hyvä, että pentu tottuu siihenkin. Turkinvaihdon (pentukarvasta aikuiskarvaan) aikana puudeli myös takkuaa aika paljon, joten silloin kannattaa pitää turkista hyvää huolta, ettei se pääse aivan järkyttävään huopatakkuun.
Mun aprikoosi kääpiö sai tosin turkkinsa valmiiks vasta 4-vuotiaana, sillä on "vähän" pehmeämpi turkki nimittäin  rolleyes.gif Jossain vuoden ikäsenä se alko vaihtamaan turkkiaan ja sit se jäi tavallaan puolitiehen. 3-vuotiaana se alotti uudestaan sellasen vaihtamisen ja takkus kyllä kamalasti. Nyt 4-vuotiaana sen turkki on ihan selkeästi valmis - pehmeäksihän se jäi, mutta se on silti erilainen kuin ennen.
Tolla mun keskarilla sitten taas on nyt 2-vuotiaana jo vähän karheampi turkki. Sen turkki tulee kans olemaan täysin valmis n. 4-vuotiaana ja sillä tulee olemaan sit kyllä sellanen todella tiivis ja hyväkarvainen turkki ("innolla" odottaen näyttelyturkin föönäämistä kun koira on 4-vuotias..).

Kääpiön turkkia pesen vissiin kerran kuukaudessa, kun se ei kovin pitkä ole ja harjaan vissiin muutaman kerran kuukaudessa perusteellisesti karstalla. Ennen harjasin enemmän, mutta nyt sen turkki tosiaan on valmis, joten sitä on paljon helpompi hoitaa. Pesun yhteydessä sit aina saksinkin tota käppänää, se riittää sille hyvin, kun ei tosiaan ole näyttelyturkissa smile.gif Keskari käy nyt näyttelyissä, joten sitä pesen aina näyttelyä edeltävänä päivänä ja nyt ei vielä ole mitään järkyttävän pitkää näyttelytaukoa tullut, mutta pyrin ton pesemään 2 kertaa kuukaudessa tällä hetkellä. Ja siis ennen pesua aina karstalla harjaan koiran turkin mahdollisimman suoraks ja silleen smile.gif

Tää turkinhoito on kyllä aikalailla kiinni koirasta ja omistajilla on eri mieltymyksiä sen suhteen wink.gif

Juuh biggrin.gif No eihän se turkkikaan sitten pitäisi esteenä olla kun koko olisi se kääpiö tai toy.. Entäs sitten se kysymäni trimmausväli? siis kun tekee leikkauksen, niin miten kauan se sellaisena hyvänä, että kehtaa näyttelyissä käyttää niin kestää?

edit// aikas lailla minullakin kysyttävää löytyy lookaround.gif Mutta parempi kait kysyä kun katua biggrin.gif
Sundae
Kaisulle muuten paljon onnea Enyan hienosta menestyksestä Kouvolassa flowers.gif

Annika, no huhhuh biggrin.gif Toi sun Castros ei voi kyllä olla todellinen, miksei Finik vois olla kans tollanen konettaessa? biggrin.gif

Kääpiö-, villakoira viimeistellään aina näyttelypaikalla eli ei sillä trimmausvälillä silleen ole mitään suurta merkitystä, koska näyttelyissä sitä koiraa joutuu kuitenkin aina saksimaan wink.gif Ja kannattaa kyllä ihan oikeasti kysyä, jos on jotain kysyttävää smile.gif
Cola1
Joo Paula... Toi on aika ihmeellinen koiruus. Julkisilla paikoilla se nolaa mut, mutta kotona se on niin hellä poika laugh.gif
Kääpiö-
LAINAUS(Sundae @ 19.8. 2006, 20:37)
Kääpiö-, villakoira viimeistellään aina näyttelypaikalla eli ei sillä trimmausvälillä silleen ole mitään suurta merkitystä, koska näyttelyissä sitä koiraa joutuu kuitenkin aina saksimaan wink.gif Ja kannattaa kyllä ihan oikeasti kysyä, jos on jotain kysyttävää smile.gif

Juujuu biggrin.gif enpäs sitten kuitenkaan tänä iltana teitä enempää vaivaa, vaan juttelen porukoiden kanssa, kun villa kummiskin paljon kiinnostaa.. Muina vaihtoehtoina olisi mm. tibbe tai harjis, mutta niistä villa taitaa olla silti se ykkönen ainakin monipuolisuudellaan (toko, agility, näyttelyt, oppii nopeesti yms..) wub.gif

Palailen vielä uusien kysymysten kanssa ja te viisaammat voitte sitten taas jelppiä.. wink.gif Kiitos avusta kuitenkin! Tämä tyttö menee nyt koiran käyttämään pihalla, laittaa sille ruuan, menee suihkuun ja painuu pehkuihin.. Hiukan jo särkee päätä kun on ollut 5h putkeen koneella, ja viime yö jäi lyhyeksi.. Hyvät yöt!
Ida K
Tuosta turkinhoidosta..

Meidän Daisy on nyt vuoden ja sen turkki on ERITTÄIN pehmeä. Se takkuuntuu niskasta ja kainaloista todella helposti ja tällä hetkellä mun pitää karstata se melkeinpä joka toinen päivä wink.gif Pesuväli meillä tällä hetkellä on noin viikko, saattaa johtua myös siitä että meillä on tällä hetkellä sellanen näyttelyputki päällä että ollaan joka viikonloppu jossain eli se koira on pakko pestä viikottain aina ennen näyttelyä. Käytän sillä paljon korvamuoveja ja kotosalla sillä on koko päälaki ja vähän niskaakin kumppareilla ettei takkua niin paljon. Tietysti korvamuovit ja kumpparitkin täytyy vaihtaa suht tiheään.

Kovasti mä haluaisin oppia itse trimmaamaan, se olisi niin paljon helpompi ite kunostaa koira eikä koskaan tarvis miettiä voinko ilmottaa koiran tänne ja tonne, pystynkö järjestämään trimmauksen.. Luin joskus Villakoirakerhon sivullta Hesassa järjestettävistä trimmauskursseista, pidetäänkö niitä enää? Eihän sitä tietty kerralla opi, menee varmasti useampi vuosi että se alkaa luonnistua smile.gif
Sundae
Kaippa noita trimmauskursseja järjestetään silloin tällöin, mut vissiin suurimmassa osassa niissä opetellaan ihan vaan saksimaan kotikampausta. Mut mä olen kans aika riippuvainen siitä, että näyttelyssä on joku (mieluiten oma kasvattaja), joka osaa koiran trimmata, koska mä en todellakaan ole niin hyvä, että lähtisin Finikin näyttelyturkkiin koskemaan. Pinnat voin kyllä saksia, mutta se jää sit siihen biggrin.gif
phard
Upea tuo Castro wub.gif kyllä mullakin vielä joskus.. whistling.gif
oriental
Eilisissä rotumestaruuksissa voittajaksi selviytyi (olisikohan ollut jo 4. kerran peräkkäin?!) musta keskari Miisa (AVA Cemballen's Secret Dream) mini3-luokasta. Kakkoseksi tuli ruskea kääpiöuros Kiribbo's Candy Man (kutsumanimeä en muista), olisikohan ollut kakkosluokasta. Kolmanneksi musta keskari Topi (Backseat Driver's On The Road) medi2-luokasta (nousivat kolmosiin).

Onnittelut kaikille menestyneille ja hatunnosto mukana olleille! 33 villistä vietti eilen leppoisaa päivää Turussa.

Jaro sai mestaruusradalta harmillisen vitosen, jolla kuitenkin sijoituttiin medi3-luokassa kahdeksanneksi. Hyppäriltä Jaro kuitenkin teki nollan ja sijoittui kolmanneksi! Nyt on sitten -07 SM-kisojen ensimmäinen osallistumisnolla plakkarissa. smile.gif
Terhi
Voi että tuo Annikan Castro on kyllä edelleen niin upean näköinen! wub.gif wub.gif
Mihin näyttelyihin olette loppuvuodesta menossa? Haluan nähdä Castron ihan livenä jossain, se on kuvissa niin komea ilmestys! cool.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.