Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Pk-este turvalliseksi
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > Palveluskoiratoiminta
<Iida>
Pk-este turvalliseksi

Olen täysin samaa mieltä asiasta. Kun on koira, jolla on muutenkin vaikeuksia hahmottaa erilaisia korkeuksia niin nykyinen pk-este ei todellakaan ole turvallisimmasta päästä.

Saa levittää!
Liewec
Mä taas olen vähän eri mieltä tämän kanssa. Tokihan koiralle aloitetaan tätä estettä opettamaan ensin matalammalla ja sitten siitä vähitellen nostaen. Normaalirakenteinen koira, jolla on halu päästä esteen yli, pääsee kyllä.

Onhan siinä tietenkin se riksi että koira satuttaa itsensä, mutta onhan agilitykin sitten vaarallista jos se näin ajatellaan. Onko jollain jotian faktaa siitä, että joku koira on loukkaantunut tuolla esteellä?

Henkilökohtaisesti tuntuisi, että se A-este on jyrkempänä tätä metristä hyppyä vaarallisempi. Etenkin kun osa koirista hyppää suoraan sieltä huipulta alas.

No, tuskin siitä haittaakaan on jos siitä esteestä tehdään koiraystävällinen. Toivottavasti sen korkeutta ei kutienkaan lasketa senttiäkään.
Lotta
Eihän tuossa adressissa puhutakkaan, että estettä haluttaisiin mataloittaa vaan siitä, että se tulisi rakentaa niin, että virheellisen ponnistuksen sattuessa este hajoaa koiran alle, eikä aiheuta näin niin pahoja loukkaantumisia.
Omppo
Ja tässä tulee muistaa sekin, että vaikka koira olisi kuinka estevarma tahansa, saattaa esim. pohja vaikeuttaa ponnistamista tai aiheuttaa virheen ponnistusvaiheessa, jolloin este voi koitua koiralle vaaralliseksi.

Itse olen adressin laatijan kanssa samoilla linjoilla, vaikka toistaiseksi omilla koirillani ei ole mitään asiaa PK-kentälle, niin kokonsa kuin oikeuksiensa puolesta. En usko, että esteeseen tultaisiin tekemään mitään muita muutoksia kuin juuri tämä kyseisenlainen turvallisuustekijä.

Mitä agilityyn tulee, on siinä turvallisuuselementit keskeisessä osassa, juuri tämän vuoksi. Rimat putoaa, kannakkeita ei saa ensi vuoden alusta olla kuin yhdet (siis siirrettävät metallikannakkeet tulevat olemaan oikeastaan ainoa vaihtoehto), muurin palikat kolisevat alas, pituus kaatuu jne.
Liewec
Itsevian pelkään, että jos siitä tehdään hajoava, myös en korkeus laskee. Ja mineköhän aiotaan toteuttaa mahdollinen edestakainen hyppy, jos este on jo menomatkalla hajonnut?

Mulle on henkilökohtaisesti ihan sama, että tapahtuuko esteelle mitään vai ei. Este on kuitenkin ollut käytössä melko pitkään ja muinoin se on muistaaaksnei ollut korkeampikin. Koskaan en ole loukkaantumisista kuullut.
Hjantsu
Sen verran mitä itse olen liikkunut pk-puolella, niin olen kyllä kuullut koirista jotka oavt menneet rikki kyseisellä esteellä. Viime kesänä yksi kouluttajista juuri kertoi omasta koirastaan, joka oli hyvä kisakoira siihen saakka kunnes selkä pamahti kyseisellä esteellä. Koiran oltava ainakin omasta mielestä mielettömässä lihaskunnossa + terveydellisesti muutenkin täysin terve, koska esteellä saa rikkinäisemmän koiran vielä enemmän rikki.

adressiin en kuitenkaan ota millään tavalla kantaa, koska en katso sen itseäni koskevan koska en kisaa tällä hetkellä ja tuskin tulen kisaamaankaan ainankaan nykyisellä koirallani. happy.gif
Liewec
Ei kai kukaan nyt sairasta koiraa esteellä hyppyytäkkään?
<Iida>
LAINAUS(crim @ 6.2. 2007, 12:04) *
Ei kai kukaan nyt sairasta koiraa esteellä hyppyytäkkään?

Tuskinpa tai toivottavasti ei. Mutta kyllä itse ainakin tiedän kaksi täysin tervettä koiraa, jotka ovat ko esteellä loukkaantuneet jäätyään tavallaan nivusistaan kiinni, kun ponnistus on epäonnistunut.
Hjantsu
ihmisiä kun löytyy laidasta laitaan niin varmaan joku hyppyyttääkin, mistäs minä tiedän. Totesin vain oman mielipiteeni tuohon asiaan rolleyes.gif
Liewec
LAINAUS(<Iida> @ 6.2. 2007, 06:19) *
Tuskinpa tai toivottavasti ei. Mutta kyllä itse ainakin tiedän kaksi täysin tervettä koiraa, jotka ovat ko esteellä loukkaantuneet jäätyään tavallaan nivusistaan kiinni, kun ponnistus on epäonnistunut.

Onkohan asiaan tullut edistystä? Meikäläiselle tuo ei ole mikään ävlttämätön pakko, joskin koiran turvallisuuden ajattelu on aina hyvä asia. Kunhan se este ei siitä sitten mataloidu (sitä minä pelkään eniten).
<Iida>
Munkaan mielestä estettä ei kannata madaltaa, mutta jonkinlainen irtoava osa olisi kyllä kohdallaan turvallisuuden edistämiseksi - ihan samalla tavalla kuin agilityssakin. Ja irtoavan osan putoamisesta seuraisi tietysti pistevähennys samaaan tyyliin kuin esteestä ponnistamisesta jne.
sivulla seuraaja
Tarkoittatteko metristä hyppyestettä, itse pidän kanssa paljon vaarallisempana A-estettä. Nykyään kun se on jyrkässä asennossa, monet opettavat koiransa siinä asennossa, koirat eivät opi kiipeämään alaspäin ollenkaan. Omilla jäntevillä ja keveillä narttukoirilla en koe ongelmaa ja ne jarruttavatkin alaskinpäin, mutta raskaampirakenteisempien rotujejen uroskoirien kohdalla hirvittää katsoa, kun tömähdetään melki kahdesta metristä suoraan alas.

Metrisellä hyppyesteellä jos koira jää takajaloistaan siihen kiinni, itsestäni tuntuu, että jotain ihmeellistä tapahtunut koiran hyppysuorituksessa tai se ei ole sitä hallinnut. Itse olen tulkinnut koirilta kaksi hyppytyyliä, toiset liitää pitkällä hypyllä, toiset hyppäävät läheltä ja tippuvat lähelle. Molemmat tyylit täytyy antaa koiran oppia rauhassa matalalla, jotta koordinaatio on hallinnassa vaativammissakin hypyissä, tällä tarkoitan sitä, että koiralla täytyy olla mahdollisuus ja osata ponnistaa esteestä hypyn jäädessä lyhyeksi. Yhdellä koirallani oli tyyli aina sipaista esteen yläreunaa, se oli hiuksenhieno kosketus, muuta syytä en nähnyt siihen kuin se halusi tarkkaillakseen varmistaa ylityskorkeuden esteeseen seuraavia hyppyjä varten, se hyppäsi aina hallitusti yli, aina 140cm asti, se oli oppinut ylityksen esteestä ponnistuksen kautta, itse en pidä sitä mitenkään vääränä tyylinä, tahallisen ponnistuksen saa kyllä kitkettyä helposti pois, pääasia että hypyt ovat hallinnassa. No en tyrkytä tätä tapaa, mutta sitä voi mietiskellä... unsure.gif
Hjantsu
eikö adressissa juuri puhuta A-esteestä, tai siinä käsityksessä itse olen ollut koko ajan.. unsure.gif
<Iida>
^ Metrin korkuisesta hyppyesteestä adressissa puhutaan wink.gif . Tosin ei pk-A mikään turvallinen sekään ole.
Hjantsu
oops.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.