Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: sekarotuiset koirat ja maatiaiskissat
Puskaradio > Puskis > Turpakäräjät
Wupsu
eli siis haulla ei ainakaan löytynyt muutakuin kuirista, mutta ajattelin nyt tällaisenkin tähän laittaa kun olen lueskellut sitä yhtä juttua oliko nyt "sekarotuiset vs rotukoirat" topickia ja siellä oltiin varmaan suurimmaksi osaksi sitä mieltä, että seropeja ei kauheasti ole kannattavaa tarkoituksella teettää, että jos vaikka leikkauttaisi sen seropi narttunsa ettei niitä vahinko pentuja tulisi tms.

mutta mitenkäs sitten on ns. sekarotuisten kissojen laita?

pitäisikö maatiaiskissat myös leikkauttaa, ettei tulisi niitäkin lisää ja jätettäisi heitteille..?
vai kuinka teidän mielestänne?

miun mielestä maatiais kissat ovat sinänsä hyviä olemassa, kun niitä kuitenkin saa periaatteessa halvalla ja ne ovat pelkkiä kotikissoja tai "hiirenmetsästäjiä" kun taas rotukissat maksavat monta sataa euroa ja niiden mukana tulee paperit ja kaikki ja niin edelleen.

ja sitten kesäkissa puoleen..
mitä mieltä mahdatte kesäkissoista olla?

ihmiset ottavat hetkenmieliohjeesta kesällä kissan ja toteavat että "kai tuo on helppo hoidettava täällä meidän mökillä", mutta entäs sitten kun mennään talvella takaisin kaupunkiin? silloin jätetään kesäkissat mökinpihaan ja annetaan nääntyä nälkään, kun todetaan, että ei sille ole talvella kaupungissa aikaa.
tässä alkaa tuntua, että ihmiset pitävät kesäkissoja jonkin sortin tavaroina, että otetaan ja kun ei enää jakseta kattella sitä, nii heitetään meneen.
sa-an-ri
Kesäkissojen ottamista en hyväksy ollenkaan. Kun ihminen ottaa jonkin eläimen, pitää silloin sitoutua huolehtimaan eläimestä koko sen eliniäksi.

Maatiaiskissat... Mielestäni pitäisi leikkauttaa. Kissoja ei nimittäin vahdita samoin kuin koiria, ja vapaana kulkiessaan pääseevät lisääntymään hallitsemattomasti. Kaverin tallin lähistöllä muutama vuosi sitten otettiin kiinni useita villiintyneitä kissoja. Muutenkaan kissa ei kuulu Suomen luonton luonnonvaraisena eläimenä, kuten ei koirakaan.

Jatkan myöhemmin, mutta tässä oli jo alkua...
sa-an-ri
LAINAUS(Wupsu @ 31.7. 2006, 22:36)
miun mielestä maatiais kissat ovat sinänsä hyviä olemassa, kun niitä kuitenkin saa periaatteessa halvalla ja ne ovat pelkkiä kotikissoja tai "hiirenmetsästäjiä" kun taas rotukissat maksavat monta sataa euroa ja niiden mukana tulee paperit ja kaikki ja niin edelleen.
ja seuraavaa asiaa ei kannata ottaa sitten sillä mielellä että en pitäisi kaikkia kissoja saman arvoisina, sillä miehän piän: eli maatiaiskissahan on sinänsä kätevä, kun se kerran ei maksa paljoa ja sitä nyt uskaltaa pihallekkin päästää ja jos se katoaa, niin rahaa ei kuitenkaan ole kissaan mennyt paljoa, mutta jos ottaa rotukissan ja sen päästää pihalle ja se katoaa niin rahaa on mennyt jo vaikka kuinka paljon..

Tässä en ole samaa mieltä.

Periaatteessa tämän voisi kääntää niin että maatiainen ei ole yhtä arvokas elämänsä kannalta kuin rotukissa, eli koiramaailmassa siis x-rotuinen olisi tämän ajattelutavan mukaan huonompi kuin rotukoira. Ainahan lemmikki on rakas on se sitten maksanut 3 tai 3000€. Kyllä sitä siinä vaiheessa suree kadonnutta lemmikkiä eikä niitä rahoja jos se kissa häviää.
Sumu
Meidän maatiaiskissat on kaikki leikkautettu (kolli + 2 naarasta) Toisella tytöllä kerkes kyllä oleen kahdet pennut ja toisella yhdet. Mä kyllä tykkään enemmän maatiaisista, en tiedä mikä siinä on. Ehkä just toi että rotukissan pitäis olla sisäkissa, kun ei sitä uskaltaisi pihalle päästää jo varastamisenkin vaarassa. voihan sen maatiaisenkin kyllä joku varastaa tai ajaa tahallaan autolla ylitte tai jotain... Ehkä se että tykkään maatiaisista enempi johtuu siitä että en niin välitä mistään kissanäyttelyistä, eikä niillä papereilla kai ole muissa yhteyksissä niin väliä? koiralla taas on monia harrastuksia joihin tarttee paperit, jos meinaan kilpailumielessä harrastaa!

kesäkissoja en hyväksy sitten ollenkaan. mite joku voikin jättää sen kissan sinne yksinään ihmetteleen pihalle kun ilmatkin viilenee...
Xenju
LAINAUS(sa-an-ri @ 1.8. 2006, 10:57)

Periaatteessa tämän voisi kääntää niin että maatiainen ei ole yhtä arvokas elämänsä kannalta kuin rotukissa, eli koiramaailmassa siis x-rotuinen olisi tämän ajattelutavan mukaan huonompi kuin rotukoira. Ainahan lemmikki on rakas on se sitten maksanut 3 tai 3000€. Kyllä sitä siinä vaiheessa suree kadonnutta lemmikkiä eikä niitä rahoja jos se kissa häviää.

Samaa mieltä.
tuunanen
LAINAUS(sa-an-ri @ 1.8. 2006, 10:57)

Sama juttu iski miunkin silmään. rolleyes.gif
Jos kissa katoaa, niin tuskin kukaan (järkevä) on heti ekana miettimässä niitä rahoja "mitkä katosivat".. angry.gif
ja kesäkissat.. No niissä nyt ei ole mitään järkeä. Eläinsuojeluyhdistyksille tuodaan eläimiä eniten kesälomien loputtua ja alkuvuodesta (ei niin mieluisat lahjat.. sleepy.gif )
Wupsu
LAINAUS(tuunanen @ 1.8. 2006, 10:28)
ja kesäkissat.. No niissä nyt ei ole mitään järkeä. Eläinsuojeluyhdistyksille tuodaan eläimiä eniten kesälomien loputtua ja alkuvuodesta (ei niin mieluisat lahjat.. sleepy.gif )

jeespoks.. wink.gif

mummulleni tulee yleensä tällai kesälomanloputtua rappusille (varmaan) hylättyjä kesäkissoja. ovat siis itse tiensä sinne löytäneet ja mummuni, kun niin kissarakas on, ei raaski jättää kissaa pihalle vaan tarjoaa sille hyvän kodin luotaan.

seittemän vuotta sitten tuli pörri mummuni oven taakse ja sekin oli jo mitä ihastuttavin kissaneiti. varmaan joku oli senkin hylännyt ja jättänyt, koska oli kissa niin tottunut ihmisiin eikä pelännyt niitä.
nykyään pörri on hyvässä kunnossa ja perso herkuile.. baa.gif
Jemmis
Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että voisi melkein kirjoittaa lakiin jonkunlaisen ulkokissojen leikkaamista koskevan pykälän. Eli kaikki kissat - olivat sitten puhdas- tai sekarotuisia - jotka viettävät suurimman osan ajastaan VAPAANA ulkoillen pitäisi ehdottomasti leikata!
Kyllä ne minun mielestäni sikiävät melkein riesaksi asti :/ Ja korostan nyt, että en todellakaan inhoa kissoja, mutta käy vain sääliksi kun sitten joudutaan jostain autiotalosta lahtaamaan tusinatolkulla villikissoja, jotka ovat joko todella huonossa kunnossa tai jopa ympäristölle haitaksi.
Lazer
Jemmis kirjoitti asiaa!
Kissa saa mielestäni olla ulkona, ja vapaana kunhan siitä ei ole haittaa muille. Ok, toki kissa tappaa lintuja yms. pien eläimiä mutta yhtälailla niitä isot petolinnut tappavat. Meillä on ihan sisäkissa ja leikattu, ihan senkin takia että onhan se kissallekkin jo stressaavaa kun on kiima vähän väliä (yksilöstä riippuen) confused.gif
sa-an-ri
LAINAUS(Jemmis @ 1.8. 2006, 22:46)
Kyllä ne minun mielestäni sikiävät melkein riesaksi asti :/ Ja korostan nyt, että en todellakaan inhoa kissoja, mutta käy vain sääliksi kun sitten joudutaan jostain autiotalosta lahtaamaan tusinatolkulla villikissoja, jotka ovat joko todella huonossa kunnossa tai jopa ympäristölle haitaksi.

Näinpä. Mies juuri puhui että oli jokunen vuosi sitten ampunut villiintyneitä kissoja jonkin talon pihapiiristä, kun niitä oli liikaa. Olivat lisääntyneet hallitsemattomasti, ja pennut olivat jo ruvenneet syntymään mm. kolmijalkaisina.
Liewec
Kissa ei kuulu ulos. Se on sisäeläin.

Ja kun kissaa koskevat samat lait kuin koiria, niin kaipa niiden omistajat sitten konttaavat niiden perässä ja tulevat siivoamaan niiden jätökset lasten hiekkalaatikoilta jne.

Tai katsovat ettei niiden omat kisumirrit käy isojen pahojen koirien kimppuun. Minulle on käynyt niin pariinkin kertaan.

Jos koirani tappaa sorsanpoikasen, voinko perustella sitä sillä, että kyllähän ne sorsastajatkin ampuvat niitä?
Wupsu
LAINAUS(crim @ 2.8. 2006, 21:12)
Kissa ei kuulu ulos. Se on sisäeläin.

tuosta olen taas mie eri mieltä.

kissa on itsenäinen eläin eikä se ole niin paljoa ihmisestä riippuvainen kuin koira.
tavallisen maatiaiskissan nyt varsinkin minusta kuuluisi pihalle päästä ja jos joku hommaa hiirikissan vaikka navettaan tai muuten pihaansa, niin eihän se sisällä niitä hiiriä pyydystä.

kissa ja koira ovat täysin eri asia sinänsä, vaikka niillä nyt samat lait olisikin. wink.gif

ja miettikää kuinka paljon hiiriä maatiloillakin olisi, jos kissat olisivat päivästä toiseen sisällä eivätkä saisi ulkona olla ollenkaan.

eri asia sellaiset kissat, jotka ikinä elämässään eivät pihalla olisi olleet.

äitini serkkukin hommasi itselleen juuri hiirikissan..
Liewec
Olkoot kissa miten itsenäinen tahansa, se ei kuulu Suomessa ulos. Se on verrattavissa täysin kaniin, ulkoilla voi, mutta vain häkissä tai valjaissa.

Ja hiiret voi hyvin myrkyttääkin pois, niille on loukkuja yms. Ei niiden häätämiseen välttämättä kissoja tarvita.

Olen niin kyllästynyt kulkemaan erään lenkkimme kohdan varovaisesti, kun en tiedä missä se sekopäinen katti vaanii. Tähän asti olen pitänyt sentään koirani irti siitä, mutta onko minulla velvollisuus puolustaa sitä kissaa omalta koiraltani, jos se kissa itse käy päälle?

Ruotsalaistutkimuksen mukaan kissat tappavat Ruotsissa noin 7 miljoonaa lintua vuodessa. Suomessa kissojen tappamien lintujen lukumäärän suuruusluokka on todennäköisesti sama.
(Kissat sisälle)

No, täältäpäin kissat lähtvät ainakin löytöeläinten joukkoon, tiesinpä sitten missä se asuu taikka ei, omistajansa voivat ne sieltä hakea jos kissaanssa enää kaipaavat. Ehkä se 60€ hoitomaksu saa heidänkin vähän pohtimaan, kannattaisiko se kissa pitää sisällä.

Eipä siitä rakkaasta lemmikistään kovin paljoa välitä jos sen päästää ulos yksin. Sillä on siellä niin paljon riskejä, autoista lähtien.
pips_a
LAINAUS
Ja tuokin kuulostaa kyllä mielestäni pahalta, että rotukissaa ei uskalla päästää ulos, mutta mitä väliä sillä maatiaisella on, kun se oli niin halpakin. Miksi edes hankkia sitä kissaa, jos siitä ei välitä eikä sillä ole mitään väliä? Miksi yleensä hankkia kissa ulos kuljeskelemaan, mitä iloa siitä on omistajalla edes, kun se viettää suuren osan ajastaan yksin ulkona? Ulkona kuljeskeleva kissa on vain häiriöksi kaikille.

En kerkeä lukea muiden viestejä, mutta mulla tuli tälläinen mieleen, että itse uskon vakaasti siihen, että jos kissoja ei lahjoteltaisi niin paljon tyyliin "meillä syntyi vahinko kissan pennut, 5 pentua, hinnan saat määritellä itse eli ILMAISIA" niin sitten tulee näitä, että "otetaan nyt kissa sitten kun se ei edes maksa paljoa" kun ei maksa paljon niin ihmiset eivät tajua miettiä loppuun asti vaan ottavat kissan "extempore-ostona"....
ja sitten ei jaksetakaan pitää sitä kissaa kunnolla vaan annetaan sen juosta vapaana ja ehkä jopa kyllästyessä ajatellaan "no ei se ollut kalliskaan niin miksi pitää siitä huolta" sleepy.gif
Sumu
kani tai joku gerbiili varmaan pärjäiskin hienosti luonnossa kun itsenäisiä kerran ovat biggrin.gif onhan niitä hiiriä/rottia kaupungeissakin. yksi tuttavan tuttu just puhu että kun heidän naapurin kissa kuoli (vanhuuteen) ilmesty niitten pihapiiriin kamalasti kaikkia jyrsijöitä... kyllä siitä kissasta jotain hyötyäkin on pihalla. itse en mitään myrkkyjä ja loukkuja käyttäs. ne on iljettäviä. ja jos jotain myrkkyjä levittelis tonne pitkin poikin niin sitten olis hetkenpäästä kaikki koiranomistajat kiljumassa päät punasina ku heijän koirat söi sitä ja kuollakupsahti, kuka korvaa?
Jemmis
Itse olen vähän sitä mieltä, että jos sen kissan kerta päästää ulos juoksentelemaan vapaasti, niin sitten on turha tulla itkemään kun se jäi auton alle tai jos se meni naapuri pihaan, jossa koira puri sitä tai jopa tappoi sen. Jos eläimen päästää vapaasti ulos juoksentelemaan ilman minkäänlaista valvontaa, on se silloin täysin luonnon armoilla. Ikävä totuus, mutta valitettavasti totta.

Tiedän myös ainakin yhden (ei heti tule ainakaan mieleen muita) kissan, joka ei edes tahdo mennä ulos. Jos sen esimerkiksi kantaa kuistille, se painuu tiukasti maata vasten ja alkaa naukua surkeasti ja jos se liikkuu, se korkeintaan ryömii ovelle päin. Ja tämä kissa pyydystettiin täysin villikissana, eli se on siis syntynyt ulkona luonnossa.

Mutta vielä leikkaamisesta; jos kissan tahtoo päästää ulos juoksentelemaan, varsinkin maatiloilla, mielestäni se siis pitäisi ehdottomasti leikata (ja tämä voisi tapahtua ehkä helpommin, jos leikkaaminen, myös naaraskissan, olisi ainakin puolet halvempaa. Siis että sitä tehtäisiin pilkkahinnalla, että ihmisiä ei voisi ainakaan se rahan puute estää kissaansa leikkaamasta). Mutta jos kissan päästää vapaana ulos, se on silloin luonnon armoilla.
Jos kissaansa taas tahtoo pitää ulkona, mutta pelkää, että sille sattuu jotain, on siihen tarkoitukseen joko hihna ja valjaat, tai sitten jokainen voi rakentaa suuren, katollisen ulkoilutarhan.

Kissakin on ainakin Suomessa kuitenkin lemmikkieläin, eli siihen pitäisi voida tuhlata rahaa ja aikaa ajattelematta, että no, kissahan se vain on, ei se nyt varmaan mitään sen kummempaa tarvitse.

Itse olen niin "tylsä" ihminen, että jos ottaisin kissan, ottaisin sisäkissan tongue.gif Samalla tavoin kuin koirille myös kissoille voi tarjota erilaisia virikkeitä, joilla ne pääsevät toteuttamaan luontaisia vaistojaan.
Vrt. jokaisella koiralla on (ainakin jonkinlainen) metsästysvaisto, mutta kuinka moni ihan oikeasti metsästää? wink.gif
sa-an-ri
Hyväksyn kissojen vapaana liikkumisen ulkona muualla kuin kaupungin keskusta-alueilla silloin kun kissa on leikattu. Leikkaamattomat kissat olisi syytä pitää sisällä, kun muuten taas saa lukea kaupan ilmoitustaululta näitä "annetaan kissanpentuja, musta-valkoisia.." Kun uskoisin että juuri nämä ilmoituksetkin houkuttelevat ihmisiä ottamaan kissan, niinkuin joku tässäkin ketjussa sanoi. Muutenkin uskoisin että kissoja on tässä maassa liikaa.
Kituli
LAINAUS(Coctail @ 3.8. 2006, 12:23)
Täysin samaa mieltä crimin kanssa. Kissa ei kuulu ulos, ainakaan muuta kuin valvottuna eli valjaissa tai ulkotarhassa.

Ja jälleen kerran komppaan Coctail:ia ja crim:iä. Mitä tässä turhaan muuta selittämään, samat asiat kun pyörivät mielessä.
-Else-
mäkin komppaan ihan täysillä crimiä.. Kissat eivät kuulu ulos. Sisä eläinhän se on. Kissoilla pitäisi olla ihan samat säännöt kun koirilla esim. Eläimen pitäisi olla koko ajan ulkona hihnassa, eikä se saisi kuljeskella ulkona ihan niinku sitä huvittaa.. Ja joku kirjotti että kissojen jätöksetkin pitäisi alkaa korjaamaan, se on ihan asiallista. Muuten joutuu kattomaan ett voiko serkkulikaa mennä johonki hiekkalaatikkoon leikkimään, kissojen jätösten takia.
Tippa
Meidän 9-vuotias maatiaiskissamme hankittiin silloin aikoinaan maalta, vahinkopentueesta. Itse olin silloin 7-vuotias, enkä juuri mitään kissan pitämisestä tiennyt. Eikä vanhemmatkaan jotka ovat maalla asuneet, ajatelleetkaan että siitä tulisi sisäkissa. Niinpä kissamme on koko ikänsä saanut liikkua vapaasti ulkona, eikä kyllä tule mieleenkään sitä tässä vaiheessa "kahlita" valjaisiin. Onneksi nyt vanhetessa se on kaventanut reviiriään melkoisesti, eikä pihapiiristä juuri muualle enää lähde.

Ymmärrän kyllä täysin ulkona vapaana pitämisen vaarat, ja tulevaisuudessa kissani aion pitää sisäkissoina. Mutta maalla minun mielestä kissat saavat kulkea vapaasti, kunhan ne on leikattu.
Epsa
Ensinäkin. Minusta kissoja ei pitäsi leikkauttaa vain sen takia ettei tulisi maatiaiskissoja. Tässä nyt varmaan tarkoitettiin vahinkopentuja joita tulee yleensä silloin kun kissat kuleksii yksin ulkona ja katsoo "ullallaa mikä misu" ja kohta jollakin on penikoita. Se on ihmisten oma syy. Miksi laittaa kissat ulos ?

Kissojen ei pitäisi ylipäätään olla yksin ulkona kuleksimassa, jäämässä auton alle, rääkättävänä tai tekemässä muille pentuja joita ei välttämättä edes myydä vaan tapetaan heti synnyttyä. Niitähän ne ei toivotut ovat. Kissa ei ole surullinen jos se ei pääse metsästämään hiiriä. Jos sitä ei ikinä ulos päästetä se ei tiedä mistä jää paitsi. Toinen vaihtoehto on se että kisuli narun nokkaan ja ulos. Meidän kissa on tälläinen. Ja hyvin se siinä viihtyy.

Ja jos on maatiaiskissa tarkoittaako se että ne ovat ainoita jotka jätetään heitteille ? Jos teidän mielestä näin on, teillä on vielä paljon opittavaa.

Mutta minusta maatiaiskissaa ei saisi ottaa sen takia koska se on halvempi kuin joku rotukisu. Hyvin myös rotukissa voi olla hiirenmetsästäjä tai pelkkä kotikissa.

Kesäkissoissa ei myöskään ole järkeä. Jos elikon ottaa se pidetään loppuun asti! Näin se vaan pitäisi mennä.

----------------------
[color="#FF8C00"][/color]Jos ihmiset rakastaisivat toisiaan yhtä paljon kuin koiriaan, maa olisi paratiisi
Himpula
voitte kaikki lukea itse täältä mitä laissa sanotaan kissan irtipitämisestä..
pikopiko
Heti ensimmäiseksi, maatiaiskissat on ihania ja toiseksi: älä ikinä ota kesäkissaa. Kesäkissan ottaminen kertoo jo ottajasta itsestään jotain, otetaan söpö kissa ja kun kesä menee ja mökiltä lähdetään ja kissa kasvaa niin yhtäkkiä se ei olekkaan enää niin ihana. Jos otatte kissan niin pitäkää siitä huoli, heitteille ei eläimiä jätetä.
Erizza
Meillä on kaksi seropia. Toinen oli vahinkopentueesta mutta toinen jostain syystä ei ohmy.gifo Mutta ihania on, ja irti pidämme molempia. Ihania paketteja.

Ja meillä on kolme maatiaiskissaa. Me asumme maalla, ja kissamme ovat irti päivittäin. Olen täysin eri mieltä monien kanssa täällä. Kyllä kissan voi päästää pihalle, jos asuu maalla ja kissat pysyy suunnilleen siinä pihassa. Meillä kaikki kissat on vahinkopentueista.

Ja en nyt jaksaisi mitään romaania kirjoittaa, joten sanon suoraan että kesäkissojen hankkijat on aivottomia ääliöitä. cray.gif
Wupsu
edelleenkin miun mielestä kissa kuuluu pihalle, sillä edelleenkin ne metsästävät hiiriä ja rottia maatiloilta(mutta tyyliin esim. helsingin keskustassa en pitäisi kissaa vapaana vaan silloin pitäisin sen sisäkissana). Eiköhän se hiirikissa ole parempi vaihtoehto kuin se myrkky. Niinkuin joku täällä oli sanonutkin, niin koiran omistajat pistäisivät metelin pystyyn kun murre syö myrkkyä ja kuolee siihen tai tulee kipeäksi tms. Tottahan jotkut kissat käyvät koirien kimppuun, mutta eiköhän se kissan hyökkäys ole helpompi estää, kuin se, että koira syö myrkkyä, johon kuolee tai tulee kipeäksi.

LAINAUS
Kissoja on kesytetty ehkä jo heti maatalouteen siirtymisen jälkeen. Kissa ei ole pelkästään kotilemmikki, vaan maalla ja etenkin maatiloilla kissoista on hyötyä hiirien, rottien ja muiden tuholaisten pyydystäjinä.

eli periaatteessa kissat on "kesytetty" jahtaamaan hiiriä yms. tuholaisia maatiloilla eikä elämään pelkästään sisällä. smile.gif

ja tottahan kissat täytyy leikkauttaa, jos ei halua pentuja, mutta jos kaikki maatiaiskissat leikattaisiin ei jäisi kuin rotukissat joista saisit maksaa itsesi kipeäksi. Et eiköhän ole hyvä, että on olemassa tällaisille köyhille ihmisille se "halvempi" vaihtoehto.

voisin demonstroida yllämainitun asian: Eli teoriassa ajattelen näin; Jos miulla olisi 1000 euroa rahaa, jonka voisin käyttää kissan hoitamiseen ja itse kissan ostamiseen, niin miullehan jää siihen hoitamiseen enemmän rahaa, jos ostan jostain maatiaiskissan, joka maksaa korkeintaan 50€ kuin että ostaisin rotukissan, joka maksaa vähintään 300€?
(mä oon huono selittään tätä systeemiä, mutta toivottavasti joku ymmärsi asian pointin rolleyes.gif eli "köyhällä" voi olla varaa hoitaa kissaa, vaikka hänellä ei olisi rahaa ostaa rotukissaa biggrin.gif [yrittäkää ymmärtää sekava selitykseni...])

LAINAUS
Kissan pitoa koskevaa lainsäädäntöä on muun muassa järjestyslaissa, jossa todetaan, että kissaa ei saa päästää vapaana muun muassa yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille tai urheilukentälle ellei tämä ole erikseen sallittua. Sen sijaan yleinen kytkentäpitovelvoite koskee vain koiria, hevosia ja soveltuvin osin muita koti- tai lemmikkieläimiä.

voisin veikata, että jos kissa on maatilalla hiirikissana, niin se ei lähde seikkailemaan ko. alueille, vaan oleilee maatilan ympäristössä oli siinä sitten peltoa tai metsää smile.gif
Erizza
^Mä olen täysin samaa mieltä sun kanssa, Wupsu smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.