Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Näyttelyissä trimmaaminen, tilan puute...
Puskaradio > Puskis > Turpakäräjät
Sivuja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Himpula
Eli tästä on viime aikoina ollut keskustelua joten oma aihe nyt sillekkin, vai joko sillä on?

Mitä mieltä te olette? Minun mielestä se trimmi kielto voisi olla hyvä tai sitten tälle trimmaamiselle voisi olla oma huone/tila.

Minun mielestäni tämmä trimmi kielto olisi hyvä näyttelyissä koska käytävät täyttyvät, näyttelyittehän pitäisi olla mukavaa jossa ei pingoteta eikä muuta pitäis olla rento meininki. Hermot siinä kumminkin tuppaa palamaan kun ei meinaa sopia kulkemaan trimmi pöytien välistä kun omat koirat pitäisi saada häkkiin häkkiä roudataa mukana käsi voimin. Arat koirat voivat pelästyä lopullisesti. Esim. Meillä koira peläty näyttelyssä tuomaria ja säikkyy edellee jonku verran nii nyt ollaa päsemässä pois nii ei ois kiva kun sit säikkys uuvestaa ja yli vuode työ menis hukkaan, siis nyt tällä uudella säikähtisemällä tarkotetaan että kun käytävät täyttyvät voi joku koira "hyökätä" tai puolustaa omistajaa ym. Ihmiset voivat talloa koiran tassujen päälle ja jne. Kehien laidalla kun trimmaillaan niin osa karvoista lentelee kehään jolloin koirat jäävät haistelemaan niitä eikä esittämisestä tahdo tulla mitään varsinkin kun niiden esiintymis koulutus on kesken.

Trimmi pöydät voisi muutenkin jättää kotiin, paitsi mun mielestä trimmi pöytä vois olla mukana jos se sopii telttaan mutta silloinhan ollaan jo ulko näyttelyssä. cool.gif Mut ulko näyttelyssä vielä helpommin karvat lentelee sinne tänne ym. Eli trimmi kielto voimaan näyttelyihin. Sitä paitsi voihan ne koirat sitten harjata maassakin ja koirat trimmata kasvattajalla tai jollain muulla trimmaajalla.
Sundae
Itse en kannata trimmikieltoa. Myönnän kyllä, että enemmän olen trimmauskieltoa vastaan sen takia, että itselläni on trimmattava rotu. Jossain toisessa viestiketjussa joku vertasi trimmaamiskieltoa siihen, kun aiemmin tuli voimaan lakkauskielto, että kyllähän siihenkin sopeuduttiin, mutta ei näitä kahta asiaa kyllä oikein voi verrata toisiinsa.

LAINAUS
Hermot siinä kumminkin tuppaa palamaan kun ei meinaa sopia kulkemaan trimmi pöytien välistä kun omat koirat pitäisi saada häkkiin häkkiä roudataa mukana käsi voimin.

Minä en ole kyllä tähän törmännyt, sillä kyllä näyttelyissä on aina käytävät, joita pitkin kulkea. Lähinnä siellä joutuu pujottelemaan koirien ja ihmisten seassa.

LAINAUS
Kehien laidalla kun trimmaillaan niin osa karvoista lentelee kehään jolloin koirat jäävät haistelemaan niitä eikä esittämisestä tahdo tulla mitään varsinkin kun niiden esiintymis koulutus on kesken.

Tähän voisi liittää sen, kun joskus tuntuu, että ihmiset oikein viljelevät niitä herkkupalojaan sinne kehään. Liekö vahingossa sitten makupalat pudonneet, mutta kyllä ne taitavat enemmän koiria häiritä kuin ne karvatupsut wink.gif

LAINAUS
Sitä paitsi voihan ne koirat sitten harjata maassakin ja koirat trimmata kasvattajalla tai jollain muulla trimmaajalla.

Harjata maassa? laugh.gif Mites kaikki vähän pienemmät koirat? Aika epäkätevää wink.gif Ja tottakai koirat voi trimmata kasvattajalla tai jollain muulla trimmaajalla, mutta entä jos luottaa vain kasvattajan trimmaustaitoihin ja kasvattaja sattuu asumaan muutaman sadan kilsan päässä? (Puhun nyt siis yleisesti ottaen, en viittaa keneenkään.) Entäs sitten ne rodut, jotka pitää viimeistellä juuri ennen kehää? Ei ole mielestäni reilua, että näille roduille ei anneta samoja mahdollisuuksia pärjätä, vain sen takia, että niitä ei saa trimmata enää paikan päällä.
Jos on yhtään tutustunut näihin trimmattaviin rotuihin, niin tietää kyllä, että pelkkä ennen näyttelypäivää trimmaaminen ei riitä. Koira matkustaa näyttelyyn yleensä jossain boksissa tai häkissä ja sieltä pois tullessaan turkki on kyllä ihan muussa kuin parhaassa esiintymiskunnossa rolleyes.gif

Unohdin puolet, mitä piti kirjoittaa.. Eli jatkan varmaan myöhemmin, jos ne asiat muistuvat mieleen biggrin.gif
Himpula
no kai te osaatte kyykkiäkin? Eikä minun mielestäni ole reilua että teidän karvanne ovat kehässä ja sen takia koko juttu menee persiilleen ja eikä myöskään se että esim kajaanissa oli villakoira kehä vierekkäin ja jämtikehä. No trimmi pöydät ja muut täyttivät puolet käytävästä ympäri kehän ja jämti ukot koirineen toiset puolet, onneks ei ollut arempi koira mukana, jämti sillee hyppäs mua kohti ja mä oisin voinut kiertää tän, kuten yleesä kierrä mahollisimman kaukaa tai turvamälimatkan päästä nää kaikki mettä koirat vaikka itellä onkii sellanen siis tarkotan vieraita koiria ja olisin mahtunut kiertämään jos trimmi pöydät ei ois viennyt koko käytävää. Onko tämä meille reilua että me emme mahdu käytävistä vaan joudumme odottemaan että ihmiset siirtyvät edestämme, ja kaikki tässä oli teille trimmaajat reilua mutta mikä meille? Vastaus, ei mikään.

Ei trimmattavillekkin oikeuksia.
Sundae
Toki osataan kyykkiä, mutta ei todellakaan viitsitä, kun harvemmin näyttelyissä on vain yksi koira mukana! rolleyes.gif Ja jos yhdessä näyttelyssä on ollut trimmipöytiä tiellä, niin se tuskin tarkoittaa sitä, että kaikissa näyttelyissä trimmipöydät olisivat edessä? Ei kannata yleistää turhaan.

Ja kuule ei ne ihmiset trimmaajille erityiskohtelua anna laugh.gif Ihan samalla tavalla siellä joutuu kaikki puikkelehtimaan ja väistelemään. On sitä itsekin tullut ties kuinka monesti kiirehdittyä kaiken maailman ihmisjoukoissa - koiran kanssa ja ilman.
-Emmi-
Minä kannattaisin sitä trimmihuonetta/tilaa. Se olisi minusta reilu. Tuli myös mieleen, että eihän koirien maassa tarvitse olla, voivathan ne olla häkin päällä, jos häkki on tarpeeksi iso, mutta ymmärrän kyllä trimmipöydät. Minä en ole ollut näyttelyssä jossa en olisi trimmipöytien takia mahtunut kulkemaan. Sitten Kotkan näyttelyssä olin sunnuntaina ja nainen trimmasi villakoiraa juuri oman telttansa edessä, ei lennelleet karvat kehiin, vaikka teltta oli kehän vierellä.
~Lotta
Enköhän suurimmaksi osaksi komppaile Paulaa vaikken trimmattavaa rotua omistakkaan.
LAINAUS
no kai te osaatte kyykkiäkin?
Ei kovin mukavaa selälle siistiä pieniä koiria kyykyssä, ja jos siistittivänä sattuu olemaan vaikkapa 3 koiraa. Ja jos koira on maassa sitä katsotaan 'ylhäältä' päin, jolloin trimmausjälki ole varmastikkaan sama, kuin että koira on melkein silmien tasalla ja näkee kunnolla mitä saksii.
LAINAUS
Eikä minun mielestäni ole reilua että teidän karvanne ovat kehässä ja sen takia koko juttu menee persiilleen
No ei luulisi, että karvat lattialla/maassa saavat homman menemään persiilleen. Mielestäni vaikkapa joiltakin pudonneet namit häiritsee enemmän, mutta sehän on kiinni mihin koira on näyttelyhihnassa tottunut. Meillä silloin kuin ollaan näyttelyremmissa, niin ei nuuskita maata. Uusimman pennunkin kanssa, aina kun on näyttelyremmi niin silloin ollaan ''hommissa'' ja remmi pois, niin koira pääsee nuuskimaan ja ym.
-Saana-
LAINAUS

Hmm. Varmasti osaa, mutta uskaltaisin väittää että jos esim. villakoira ja bichon-kehän ympärillä alkaisi kaikki kyykkiä ja laittaa koirat maassa voisi olla että silloin olisi pahempi tungos wink.gif Varmasti parempi vaihtoehto on että mukana on vaikka yksi trimmipöytä jonka alla häkki/boksi. Näinollen trimmauspöytä ei kyllä vie kamalan paljon enempää tilaa kun "ei trimmattavan" koiran pelkkä häkki. wink.gif

LAINAUS
Eikä minun mielestäni ole reilua että teidän karvanne ovat kehässä ja sen takia koko juttu menee persiilleen

Mietippä nyt ihan fiksusti. Jos villakoirien ja muiden paikanpäällä siistittävien koirien karvatukot jotka kehään lennähtää (en ole itse kyllä monesti edes nähnyt näin käyvän) haittaa koiraa ja handleriä niin mitenkäs sitten muiden karvaisten rotujen koirat? Yhtälailla nekin laitetaan monesti kehän laidalla ja niistäkin lentelee karvaa kehään jos oikein tarkasti ajatellaan. wink.gif

LAINAUS
Itse en kannata trimmikieltoa. Myönnän kyllä, että enemmän olen trimmauskieltoa vastaan sen takia, että itselläni on trimmattava rotu.

Juuri näin, vaikka itsellä ei ole trimmattavaa rotua mutta monesti tälläistä näyttelyssä esitän ja tiedän hyvinkin miten tärkeä viimeistely ennen kehään menoa on.
Sumu
Mulla on kaksikin trimmattavaa koiraa joiden kanssa käydään näyttelyissä, mutta ilman niitäkin kantani olisi varmasti tämä sama. Eli ei kieltoa tai sitten edes se huone jossa saa trimmata! Lagottookaan ei kukaan ammattitrimmaaja osaa trimmata näyttelykuntoon (ainakaan meidän lähellä) joten on käytävä kasvattajalla. Onko siinä sitten järkee että ajaa vaikka sen 100km yhteen suuntaan kasvattajalle ja sitten mennään samaan näyttelyyn parinpäivän päästä jossa kasvattaja hyvin ehtisi koiran siistimään!

Mun mielestä ne on kyllä ne koirien häkit jotka sisänäyttelyissä vievät käytäviltä kaiken tilan! kyykkiä kaikki varmaan osaa, mutta koitappa kyykkimällä siistiä useempi kun yks koira. lagotonkin kokosen koiran kanssa se olisi varmasti jo aika tuskaista... mulla kun meinaa mennä selkä jo kotona liian matalan trimmauspöydän kanssa! ja niinku joku tuossa jo sanoikin niin menisi varmasti enemmän tilaa kun kaikki rupeisivat maassa kyykkimään keskellä käytävää sensijaan että oltaisiin pystyasennossa pöydän ääressä

Kehässä olevat namit on myös tuhat kertaa kamalempia kun ne karvatollot. ne on koirasta paljon kivempia ja niiden takia kannattaakin kulkea nokka maassa. enpä muuten ole kamalasti mihinkään karvatolloihin kehissä törmännyt, mutta lähteehän niitä tolloja (JA KARVOJA!!) semmosista koirista joita ei tartte trimmata mutta harjata! olis se villakoirakin varmaan mahtava näky kehässä kun se suoraan kuljetuspoksista pistettäis kehään biggrin.gif
-Milli-
Itsellä on kasvamassa tuossa pitkäkarvainen, tod. näk. valkoinen, ja keskikokoinen koira, jota en tod. harjaa maassa ennen kehää.
Ja mulla on kokemusta siitä miten pieni koira jää jalkoihin ihmisten tungoksessa rolleyes.gif

Myöskään kaikilla ei ole erikseen trimmipöytää & häkkiä,itse ainakin laitan koirani häkin päällä.

Ja meidän koirista ei kukaan ainakaan välitä mistään karvatupuista kehässä, niille se on aivan normaalia että karvaa on ympäriinsä blink.gif

Mulla ei siis itsellä ole trimmattavaa rotua, mutta olen tätä kieltoa vastaan. ja enemmän pelkässä harjaamisessa irtoaa karvaa kun siinä saksimisessa...

Tästä aiheesta ollaan paljon puhuttu, ja vaikka kiellot olisivatkin,niin silti koiria saksitaan.
sahku
LAINAUS(lappari^^ @ 3.8. 2006, 14:41)

Tähän vielä sellainen juttu, että kaikilla ihmisillä ei ole yksinkertaisesti mahdollisuuksia kyykkiä ! Joikainen ihminen varmana osaa kyykkiä, mutta ajattele niitä ihmisiä, joilla on esim. selässä, lonkissatai jaloissa jotain vikaa, joka estää tämän kumartumisen yms. ? Ja entäs ne, jotka eivät yksinkertaisesti vain taivu ? Näyttelyissä kun ei kulje pelkästään sellaisia "nuoria ja notkeita", vaan ikähaitari on suuri. Ja eiväthän kaikki nuoret välttämättä ole niitä notkeita ja eivät kaikki vanhat ole taasen sellaisia tönkköjä.

Jos isomman koiran trimmaa lattialla, niin siitä voi ehkä jotenkin saada kunnon yleiskuvan, mutta ei siitäkään kunnolla tuu mitään. Itselläni on pieni, valkoinen ja trimmattava rotu ja en todellakaan ole harkinnut sitä, että alkaisin jossain näyttelyssä trimmaamaan pientä ja valkoista koiraa lattialla. Ja niistä käytävistä, eikö niitä yleensä jotenkin valvota, että ne häkit yms. eivät olisi keskellä käytävää, vaan tilaa jäisi myös ihmisille ja koirille kulkea ? sleepy.gif
Tiia
Heitän nyt vähän OT:nä, että miksi koiraa tarvitsee trimmata juuri siellä näyttelyssä? baa.gif Miksei kotona voisi trimmiä? Ne toki ymmärrän ketkä ei itse osaa trimmata, ja kasvattaja ym tuttu trimmaa...
blush.gif
-Milli-
^Viimeinen silaus.
*Sanni
LAINAUS(Tickli @ 3.8. 2006, 16:56)
Heitän nyt vähän OT:nä, että miksi koiraa tarvitsee trimmata juuri siellä näyttelyssä? baa.gif Miksei kotona voisi trimmiä? Ne toki ymmärrän ketkä ei itse osaa trimmata, ja kasvattaja ym tuttu trimmaa...
blush.gif

Jos omistaisit turkkirodun niin ymmärtäisit varmaan hitusen paremmin. wink.gif
Mitihän tällaista tilannetta ,koira on trimmattu edellisenä iltana kun näyttely on ja matkaa näyttelypaikalle on parisen tuntia..mitäköhän turkille tämän matkan aikana tapahtuu? Hmmm...? rolleyes.gif Noh ,tietysti sitä harjatessa sitten turkista löytyy semmoisia kohtia jotka vain on napsaistava. smile.gif

En siis millään pahalla tätä sano kenenkään mieltä pahoittaakseni ,mutta tuntuu siltä ,että monet ei turkkirotujen kannattajat ei nyt ota huomioon ollenkaan turkkirotujen vaatimuksia. lookaround.gif
Liewec
Koiran voi trimmata kotona.

Jos trimmaukielto tulee voimaan, niin se "viimeinen silaus" jää sitte tekemättä kaikilta, eikä tilanne muutu. Ja trimmatkoot vaikka siellä parkkipaikoilla sitten jos kerran automatkan aikana menee turkki pilalle.

En tosin ymmärrä, miten koiran turkki voidaan arvostella, jos se ei pysy arvosteltavassa asennossa paria tuntia pidempään...
Apila
Itselläni on pieni trimmattava rotu ( bichon frisé ) , joten se voi vaikuttaa siihen että olen trimmauskieltoa vastaan. Trimmaushuonekin olisi todella hyvä , mutta kyllä silti ne trimmipöydät tuotaisiin sinne kehien viereen.

Bichonkehillä pöytiä käytetään myös koirien lepopaikkana. Jos koirasi on vaikka isossa luokassa ekana, saa erin eli pääsee vielä hetken päästä kehään, mihin laitat sen lepäämään? Boksiin ? Tuskin, sillä turkki menee nopeasti lyttyyn. Trimmipöytä on paljon parempi vaihtoehto, koira voi seurata missä mami menee , mutta pystyy myös lepäämään.

En oikein ymmärtänyt crimin pointtia ... ph34r.gif
Tiia
Kiitokset vastailusta wink.gif En ole oikein koskaan tullut ajatelleeksi kunnolla asiaa wink.gif
Cerasi
Yleisen siisteyden kannalta olisi varmastikin paljon helpompaa, mikäli ja kun trimmaukselle olisi ja on oma huoneensa/telttansa tms. Erityisesti koskien siis sisänäyttelyitä. Järjestäjien on paljon helpompi huolehtia paikan siivoamisesta näyttelyn jälkeen, kun suurin osa karvatupsuista on samassa paikassa.

Tavallaan ymmärrän sen, että joku koira ehkä pitää viimeistellä juuri ennen kehään menoa, mutta mielestäni sen kuitenkin tulisi siis tapahtua trimmaukseen varatulla alueella.
Ja ne trimmipöydät on ihan oikeasti tiellä (jälleen lähinnä puhe sisänäyttelyistä..). Yleisö joutuu nykyään maksamaan varsin kovan hinnan sisäänpääsylipusta, joten he myös haluavat vastineeksi pulittamastaan summasta nähde niitä koiria kehässä kunnolla. Ei ole kiva joutua kurkkimaan trimmipöytien takaa, varsinkaan kun kovin moni ei hyvällä katso sitä, että änkeäisi "ulkopuolisena" pöytien väliin.
Apila
LAINAUS(Cerasi @ 3.8. 2006, 16:29)
Yleisö joutuu nykyään maksamaan varsin kovan hinnan sisäänpääsylipusta, joten he myös haluavat vastineeksi pulittamastaan summasta nähde niitä koiria kehässä kunnolla. Ei ole kiva joutua kurkkimaan trimmipöytien takaa, varsinkaan kun kovin moni ei hyvällä katso sitä, että änkeäisi "ulkopuolisena" pöytien väliin.

Monessa näyttelyssä (esim Tampere, Lahti , Turku, Aptus... ) on tuolit katsojia varten kehän reunoja merkitsemässä, ja niiden takana sitten pöydät, eli harvoin sieltä pöytien takaa kurkitaan smile.gif .
Sundae
LAINAUS(crim @ 3.8. 2006, 18:25)
Koiran voi trimmata kotona.

Ja jälleen päädymme siihen, että kaikki eivät koiraansa osaa trimmata rolleyes.gif
Cerasi
LAINAUS(Apila @ 3.8. 2006, 19:34)
Monessa näyttelyssä (esim Tampere, Lahti , Turku, Aptus... ) on tuolit katsojia varten kehän reunoja merkitsemässä, ja niiden takana sitten pöydät, eli harvoin sieltä pöytien takaa kurkitaan smile.gif .

Monesti tuolit ovat myös kovin varattuja, etenkin tunnetuimpien rotujen kehien luona. Ja usein on myös niin, että ihmiset istuvat sillein "jokatoisella penkillä" (eli vapaita paikkoja on tyyliin yksi siellä ja toinen tuolla ja kolmas jossain ihan muualla) eli sitten on ehkä vaikea löytää itselle paikkaa... monet kun ovat kuitenkin liikkeellä ystävien/perheen/sukulaisten jne. kanssa.
Apila
LAINAUS(Cerasi @ 3.8. 2006, 16:40)
Ja usein on myös niin, että ihmiset istuvat sillein "jokatoisella penkillä" (eli vapaita paikkoja on tyyliin yksi siellä ja toinen tuolla ja kolmas jossain ihan muualla) eli sitten on ehkä vaikea löytää itselle paikkaa... monet kun ovat kuitenkin liikkeellä ystävien/perheen/sukulaisten jne. kanssa.

Niinhän se on , mutta tuota ei voi kyllä pistää trimmipöytien piikkiin tongue.gif .

Tääkin asia on niin kaksipiippunen, ikinä kaikki ei oo tyytyväisiä, vaikka päädyttäisiin mimmoseen ratkaisuun... confused.gif
Liewec
LAINAUS(Sundae @ 3.8. 2006, 18:38)
Ja jälleen päädymme siihen, että kaikki eivät koiraansa osaa trimmata  rolleyes.gif

Voin kuulostaa töykeältä, mutta jokainen voinee itse opetella sen trimmaamisen vaikka kasvattajan avustuksella. Alussa kaikki on aina hankalaa, mutta en usko trimmaamisen olevan sitten harjoittelun jälkeen kovin vaikeaa.

Sama se on koiran koulutuksessakin. Eivät aloittelijat saa tasoitusta sen takia että ko. koira on heidän ensimmäisensä ja kisakumppanilla on meneillään jo kymmenes koira.

Ja minä ene edelleenkään ymmärrä, miksi rodun määitelmä vaatii turkin olevan tietynlainen, jos se ei kuitenkaan edes puolta tuntia häkissä pysy sitten oikeanlaisena. Kyllä sen turkin nyt pitää oikeassa muodossa käyttöä kestää, oli mitn trimmattava rotu tahansa.

Niin ja kyllä ne pöydät tosiaan on tiellä. Sielä kun yirtää oman koirnsa kansa kulkea niin jess.. Sitten kun ne pöytien omistajat ei pidä sitä koiraansa siinä, vaan päästävät ne keskellä käytävää. Sitten ollaan ihan cray.gif ja angry.gif kun heidän mussukalleen joku vähän rähisee. Ei heru myötätuntoa täältä semmoisille.
Sumu
LAINAUS(crim @ 3.8. 2006, 17:25)
Ja trimmatkoot vaikka siellä parkkipaikoilla sitten jos kerran automatkan aikana menee turkki pilalle.

ai talvellakin jollai loska säällä? parhaimmassa tapauksessa sataa räntää. ou ihanaa siellä sitä sitten trimmataan ja mitä hyötyä siitä olikaan? sleepy.gif
Liewec
LAINAUS(Sumu @ 3.8. 2006, 19:06)
ai talvellakin jollai loska säällä? parhaimmassa tapauksessa sataa räntää. ou ihanaa siellä sitä sitten trimmataan ja mitä hyötyä siitä olikaan?  sleepy.gif

No silloin se on se loskasää kaikille. Kyllä tuomarin pitää pystyä koira arvostelemaan oli se sitten viakka kaljuksi kynitty. Luulisi ainakin kun näyttelyt ovat niin suurelle osalle koiraihmisistä kaiken A ja O ja vielä Ö:kin. J ainahan sinne ovi olla menemättä jos on huono sää. Jättäänhän näytelyitä väliin "väärien" tuomareidenki ntakia.

Pääasia, etteivät tuki niitä käytäviä.

Miksi niitä koiira pitää edes trimmata? Ja turha puhua mitän vanhoista käyttötarkoituksista, kun niitä ei ole siihen tarkoituksene käytetty varmaan sataan vuoteen.
Sundae
LAINAUS(crim @ 3.8. 2006, 20:05)
Voin kuulostaa töykeältä, mutta jokainen voinee itse opetella sen trimmaamisen vaikka kasvattajan avustuksella. Alussa kaikki on aina hankalaa, mutta en usko trimmaamisen olevan sitten harjoittelun jälkeen kovin vaikeaa.

Neiti on hyvä ja kokeilee itse ensin trimmata ennen kuin kehottaa muita opettelemaan trimmaamaan wink.gif
-Milli-
No ei se koiran turkki siellä miten tahansa voi olla...
Kerran nöffikehään meni trimmaamaton nöffi (mutta oli kammattu jne. ja rotumääritelmässä sanotaan että ei saa trimmata), ja tuomari sanoi että hän ei arvostele tätä koiraa kun ei ole asianmukaisesti laitettu.
OT.
Liewec
LAINAUS(Sundae @ 3.8. 2006, 19:14)
Neiti on hyvä ja kokeilee itse ensin trimmata ennen kuin kehottaa muita opettelemaan trimmaamaan wink.gif

Olen kyllä itse valmis opettelemaan trimmaamisen, mutta mihin minä sitä tarvitsen? Itselläni ei ole trimmattavaa rotua eikä sellasita minulle koskaan tule. Mutta jos joku haluaa koiransa uhrata, niin tuokaa tänne vaan smile.gif

Enkä ole missään vaiheessa sanonut, että pitäisi heti osata. Mutta mielestäni jos se trimmaaminen on osa turkinhoitoa, niin kasvattjaa on velvollinen sen opettamaan kasvattiensa omistajille, jos heillä on siihen kiinnostusta.

Kyllä mä sitten opettelen jos joskus teen erehdyksen ja hankin trimmattavan rodun. Mutta ehkä sitten seuraavassa elämässä.

Jos rotumääreilmässä kielletän trimmaminen, kuinka ihmeessä se tuomari on voinut arvostella trimmattuja nöffejä?
Cerasi
LAINAUS(Apila @ 3.8. 2006, 19:47)
Niinhän se on , mutta tuota ei voi kyllä pistää trimmipöytien piikkiin tongue.gif .

Ei niin. Mutta kun ei ole istumapaikkoja, ihmiset jäävät seisomaan. Ja koska kehässä ei saa oleilla, pitää mennä ulkopuolelle. Eli niiden tuolien, joiden takana onkin trimmipöydät, taakse, josta ei näe kunnolla.

Ei sen puoleen, että kyllä ne häkitkin lähes yhtälailla tiellä ovat, vaikka toki niiden yli pääsee yleensä paremmin kurkistelemaan. Mutta kun tehtäisiin niin, että trimmaus hoidetaan pisteessä A ja häkit säilytetään pisteessä B ja tämän asian toteutumista valvottaisiin myös kunnolla (esim. rajusti vaan nollataan koiran, joka omistaja/handleri rikkoo sääntöä, tulokset ko. näyttelystä), niin johan alkaisivat varmasti olla näyttelyt olla sujuvampia ja yleisön kannalta reilusti miellyttävämpiä.
*Sanni
Crim: Ei sitä trimmaamista voi heti oppia ...ja kun sen on oppinut se vaatii kuitenkin rohkeliaisuutta ,että pystyy itse sen näyttelyitä varten trimmailemaan. smile.gif
Himpula
Se on sitten voivoi jos ei viitsi sen takia viitseliäisyyttä nähdä jos ei viitsi harjotella koiransa trimmaamista. Kyllähän me teitä voitaisiin ymmärtää mutta kun te ette taida ymmärtää nyt meitä.

Te tulette loska säällä näyttelyyn, puhun nyt näistä trimmaajista. Tehän kuljetatte koiranne häkeissänne ainakin useimmat eihän niille siellä mitään käy. Ja-a voihan sitä näyttelyyn ottaa jonkun pyyhkeen jolla koiran saa puhdistettua.

Teitähän on monta kymmentä aina yhdessä näyttelyssä jolloin täytyy olla myös näitä trimmaajia. Sitten tulee näitä trimmi pöytiä lisää ja lisää ja sitten tulee joku kymmenen vielä sellaisia joille se on vain omaan käyttöön. Joten trimmi pöydät täyttävät pakostikkin käytävän kun jokaisen täytyy ängetä sen oman trimmi pöytänsä kanssa. Sitten tulee porukkaa ihailemaan koiraa ja kyselemään ko. rodusta, trimmaamisesta ja sen sellasta. Yrittäkää nyt itse ängetä häkkien kanssa teidän trimmi pöytien lävitse ja kaikkien niiden ihmisten.

Mulla ei ainaakaan koskaan ole häkit olleet tiellä, vaan ne ovat olleet siististi seinien vierellä tai kehien laidoilla. Tai häkkien välissä on kunnon kulku tilaa. Tai sillei et mahtuu käveleen siitä yhe tai kahen koiran kans.

Mut nää trimmi pöydät nämä ne ovat kylli yksi haitta, ja vaikka käytin esimerkkinä vain kajaania on ollut monia muitakin näyttelyitä joissa on trimmipöyvät tiellä.Sitten kun ei ole niiden välissä tietä kulkea.

Häkeissähän koirien on parempi olla kuin trimmipöyvil, ja jos koiralla menee lyttyyn voihan sen kammalla pöyhiä takaisin muotoonsa. Sekä voihan koiran laittaa hetkeksi lepäämään syliinsä tai häkin päälle laittaa jonkun alustan jossa koira voi levätä.

Haluaisin kuulla mitä haittaa meistä ei trimmattavissa on ollut?

Ja muokkaan vielä että minä olen valmis trimmaaman koirani itse. Jos ei sen verran vaivaa koiran eteen voi nähdä että harjoittelee trimmaamisen niin kannatan että vaihdatte joko rotua ei trimmattavaan tai sitten ette ota koiraa.

Minun mielestäni Crim ei ole töykeä, vaan asiallinen joka kertoo oman mielipiteensä.

Ja joo kyl toi karvatollo juttu meni vähän yli mutta joskus on tosiaan koira jäänyt haisteleen niitä...
*Sanni
Kyllähän me teitäkin ajatellaan ,ja varsinkin sitten teitä ei trimmatavien rotujen omistajia ajatellaan kun se trimmauskielto astuu voimaan. Mutta toivottavasti ei tosiaan astu. ph34r.gif Edelleenkään ,ette varmastikaan tiedä kuinka hankalaa näyttelyyn onl ähteä jos trimmattavaa koiraa ei voi laittaa siellä paikanpäällä. smile.gif
Hmm...ja vaikka sen trimmamisen itsekin osaisi ,niin tuskin sitä heti ihan alkuun kannattaa itse yrittää näyttelyihin trimmata. Hyvähän teidän on sanoa ,kun itsenne ei tarvitse trimmata. En siis sano mitään mitenkään pahalla ,ärsyttää vain tuollainen tavallan niinkuin vihjailu ,etenkin tuo crimin allekirjoitus pistää silmään.
Himpula
Mitäs hankalaa se näyttelyyn lähteminen on jos ei voi näyttelys trimmata harjatahan sen aina voi..

Trimmaa sit kotonaan koirasa.
-Saana-
LAINAUS
Kyllä tuomarin pitää pystyä koira arvostelemaan oli se sitten viakka kaljuksi kynitty.

Otan jälleen esimerkiksi villakoiran. Rotumääritelmässä lukee näin:
LAINAUS
KARVAPEITE:
"Karvan on oltava vähintään 20 cm pitkää. Mitä pitempi karva, sen parempi. "

Tulkitkoon jokainen tuon miten haluaa. Ideana tuossa on se että tuomari pystyy arvioimaan myös turkin laadun.

LAINAUS
Häkeissähän koirien on parempi olla kuin trimmipöyvil, ja jos koiralla menee lyttyyn voihan sen kammalla pöyhiä takaisin muotoonsa. Sekä voihan koiran laittaa hetkeksi lepäämään syliinsä tai häkin päälle laittaa jonkun alustan jossa koira voi levätä.

Ei onnistu. Ajattele, moni laittaa villakoiraansa/koiriansa vaikka vaikka kuinka kauan kehäkuntoon, saa turkin juuri hyväksi ja sitten se työnnettäisi takaisin häkkiin/otettaisiin syliin vaikka pu-kisaa odotellessa? Turkki lytistyy ja siinä menee kaikki vaiva lähes hukkaan kun menee turkkia taas pöyhimään (=samalla yleensä seasta nousee turkin pinnalle karvatupsuja jotka sitten pitää saksia pois). Jos sen koiran voi siihen häkin päälle laittaa, niin haluaisin tietää mikä siinä olisi niin kauheaa jos häkin "päällä" on vielä trimmauspöytä. Ei varmasti vie kamalan paljon enempää tilaa kuin pelkkä häkki wink.gif
Lovskars
LAINAUS(Cerasi @ 3.8. 2006, 18:29)
Yleisö joutuu nykyään maksamaan varsin kovan hinnan sisäänpääsylipusta

Ja me näytteilleasettajatko ei sitten makseta mitään wink.gif

No joo, ihan kaikki ei kyllä mitään villakoiran näyttelytrimmiä koskaan opi leikkaamaan, ja toisiltakin se menee niin ja näin. Kilpailu on kovaa kehissä, ja trimmaus on erittäin tärkeä osa menestystä.

Kantaa en kyllä ota siihen, että pitäskö trimmaukset näyttelyalueella kieltää - se on vähän kakspiippunen juttu. Ja ne trimmauspöydät tuskin häviää näyttelyistä vaikka trimmaukset siellä kiellettäisiinkin - ne on vaan niin käteviä pitää koiraa... Toisaalta, itse käytän nykyään häkkiä kun siinä on vetoalusta, varsinkin sisänäyttelyissä joissa on vähän ahtaampaa.
Pia
Heh, hymyssä suin taas luin tätäkin aihetta biggrin.gif

LAINAUS
Minun mielestäni tämmä trimmi kielto olisi hyvä näyttelyissä koska käytävät täyttyvät, näyttelyittehän pitäisi olla mukavaa jossa ei pingoteta eikä muuta pitäis olla rento meininki. Hermot siinä kumminkin tuppaa palamaan kun ei meinaa sopia kulkemaan trimmi pöytien välistä kun omat koirat pitäisi saada häkkiin häkkiä roudataa mukana käsi voimin.

Ne trimmipöydät vievät tasan sen saman verran tilaa kuin sinun häkkisi. En ymmärrä pointtia, että sinun häkkisi on tottakai tervetullut näyttelyyn, mutta jonkun muun trimmipöytä ei. huh.gif Häkkejä löytyy ihan yhtä paljon kehänlaidalta kuin trimmipöytiä, joten siihen on turha vedota.

LAINAUS
Trimmi pöydät voisi muutenkin jättää kotiin, paitsi mun mielestä trimmi pöytä vois olla mukana jos se sopii telttaan mutta silloinhan ollaan jo ulko näyttelyssä.  cool.gif Mut ulko näyttelyssä vielä helpommin karvat lentelee sinne tänne ym. Eli trimmi kielto voimaan näyttelyihin. Sitä paitsi voihan ne koirat sitten harjata maassakin ja koirat trimmata kasvattajalla tai jollain muulla trimmaajalla.

Trimmipöytä voi olla mukana, kunhan ei ole sinun näkyvilläsi ? Miksi teltassa se olisi jotenkin eriasia ? Karvat ne teltastakin ulospääsee.

"Koirat voi harjata maassakin" - tiedätkö kuinka työlääksi tulee harjata n25cm kokoista pientä koiraa ? Ei tarvitse kauaa tuollaisen kanssa kyykistellä, niin selkä hyvinkin pian on ihan jumissa. Lisäksi jos on kurasää, niin pientä valkoista, jolla karvat ottaa maahan kiinni, ei todellakaan viitsi turhaa ylimääräistä maassa seisottaa. Lisäksi koirani lepopaikka on trimmipöytä - siinä missä sinun koirallasi on häkki.

LAINAUS
Teitähän on monta kymmentä aina yhdessä näyttelyssä jolloin täytyy olla myös näitä trimmaajia. Sitten tulee näitä trimmi pöytiä lisää ja lisää ja sitten tulee joku kymmenen vielä sellaisia joille se on vain omaan käyttöön. Joten trimmi pöydät täyttävät pakostikkin käytävän kun jokaisen täytyy ängetä sen oman trimmi pöytänsä kanssa. Sitten tulee porukkaa ihailemaan koiraa ja kyselemään ko. rodusta, trimmaamisesta ja sen sellasta. Yrittäkää nyt itse ängetä häkkien kanssa teidän trimmi pöytien lävitse ja kaikkien niiden ihmisten.

Näyttelyissä on paljon häkkejä, joillain kehillä vierivierekkäin montakymmentä häkkikopperoa. Ja sama ongelma on myös niillä kehillä, mutta se olisi sallittua - trimmipöydät ei ? rolleyes.gif

En vielä yhtään hyvää perustelua löytänyt miksi ei saisi trimmipöytiä olla näyttelyissä, mutta häkkejä ei. Ne kun nyt voi verrata melkein kaikissa toisiinsa. Tuntuu ihan naurettavalta, että joku tosissaan olisi kieltämässä trimmipöytiä, mutta ei häkkejä. Saman verran ne kummatkin tilaa vievät. laugh.gif
Oona
Minusta trimmauspöydät, pelit ja pensselit kuuluvat koiranäyttelyyn. Minä en kannata trimmauskieltoa, kunhan vain jokainen siivoaa jälkensä. Niin, sehän tietysti koskee muitakin kuin turkkirotujen omistajia smile.gif Olen käynyt näyttelyissä koirien kanssa varmaan kymmenen vuotta, eivätkä koskaan pöydät ole minua tai koiraa häirinneet. Aina on mahtunut kulkemaan koirien, häkkien jne. kanssa. Jotenkin koko näyttelymiljöö näyttäisi hassulta, jos yhden yhtä trimmauspöytää ym. asiaan kuuluvaa ei olisi esillä. Just viikko sitten oltiin Bröndbyn neljän päivän kv-näyttelyissä: ennen omaa rotuani kehissä olivat yhtenä päivänä partacolliet ja yhtenä bobtailit: eli isoja koiria isoine trimmauspöytineen, telttoineen ja totaalisen valtavine turkinhoitovaruste-arsenaaleineen. Ja hyvin mahduimme kehänlaidalle mekin häkkeinemme ja koirinemme smile.gif Oli suorastaan mielenkiintoista seurata, millä ammattitaidoilla kasvattajat ja handlerit laittoivat koirat edustuskuntoon. Samalla tajusi kuinka helpolla sitä itse pääsekään wink.gif

En siis omista turkkirotua, mutta käsitykseni mukaan turkki on erittäin oleellinen osa tällaisen rodun määritelmää ja arvostelukriteerejä. Mielestäni on täysin oikeutettua, että tällaisten rotujen harrastajat saavat mahdollisuuden turkin kunnostamiseen myös näyttelypaikalla, kunhan se tapahtuu sallituin keinoin. Eli siis ilman mitään lakkoja tai liituja. Mielestäni on tällaisen rodun halveksimista, mikäli niitä pakotetaan kunnostamaan jossain parkkipaikalla, kun taivaalta tulee vaakasuoraan loskaa naamaan . Itse olen henkeen ja vereen palveluskoiraihminen: minun koirani on rotua, jota ei tarvitse edes pestä näyttelyyn, ellei se ole oikeasti likainen. Se ei silti oikeuta minua vaatimaan mitään trimmauskieltoja suuntaan eikä toiseen. Mikäli jostakin syystä alkaisin nähdä trimmauspöydistä punaista, kävisin vain ryhmä- ja erikoisnäyttelyissä, niin ei tule ongelmaa.

Joku mainitsi maksavat katsojat, jotka maksavat nähdäkseen koiria kehässä. Ensinnäkin koiranäyttelyt ovat ensisijaisesti näytteilleasettajia varten eli ihmisiä, jotka ovat maksaneet siitä, että tuovat koiransa näytille. Toisekseen, mikäli katsoja on kiinnostunut turkkirodusta ja haluaa seurata niitä, hän varmasti ymmärtää myös trimmauspöytien merkityksen ja luulisi olevan itsekin kiinnostunut koirien viime hetken kunnostamisista.
Pia
LAINAUS(Oona @ 3.8. 2006, 18:17)
Just viikko sitten oltiin Bröndbyn neljän päivän kv-näyttelyissä: ennen omaa rotuani kehissä olivat yhtenä päivänä partacolliet ja yhtenä bobtailit: eli isoja koiria isoine trimmauspöytineen, telttoineen ja totaalisen valtavine turkinhoitovaruste-arsenaaleineen. Ja hyvin mahduimme kehänlaidalle mekin häkkeinemme ja koirinemme smile.gif Oli suorastaan mielenkiintoista seurata, millä ammattitaidoilla kasvattajat ja handlerit laittoivat koirat edustuskuntoon. Samalla tajusi kuinka helpolla sitä itse pääsekään wink.gif

Tästä syystä en tykkään käydä ulkomailla näyttelyissä. Tunnelma on paljon vapaampaa - ilman valittajia. Kaikki mahtuvat hyvin yhteen trimmipöydistä, trimmaajista jne. huolimatta. Ja leppoisaa olla paikan päällä. cool.gif
Sumu
LAINAUS(crim @ 3.8. 2006, 19:11)
No silloin se on se loskasää kaikille. Kyllä tuomarin pitää pystyä koira arvostelemaan oli se sitten viakka kaljuksi kynitty. Luulisi ainakin kun näyttelyt ovat niin suurelle osalle koiraihmisistä kaiken A ja O ja vielä Ö:kin. J ainahan sinne ovi olla menemättä jos on huono sää. Jättäänhän näytelyitä väliin "väärien" tuomareidenki ntakia.

se on vähän eriasia sakemannille ja esim lagotolle tai jollekkin bichon friselle. sakemanni pysyy kyllä tyylikkäänä vaikka sen kanssa tulis suoraan metsälenkiltä kehään! oletko nähnyt miltä lagotto näyttää loskassa kävelyn jälkeen? voin sanoa että ei kovin näyttelykehä kelpoiselta. ilmoita mulle sitten kun viet koiras kaljuks kynittynä kehään tahdon nähdä miten tuomari suhtautuu sen arvosteluun biggrin.gif

jos trimmauspöydät kielletään näyttelyistä niin miksei samalla kiellettäisi niitä häkkejä/boksejakin ja isojen koirien aitauksia? ne jos mitkä tilaa vievät!
Kurotora
Minä olen trimmi kieltoa vastaan.

Mutta esim. isompi tila/teltta ihan minulle kävisi.
Vaikka trimmaus kiellettäisiinkin, pöytä tulisi kuitenkin turkkirotujen omistajilla mukaan koska se on kätevä lepopaikka turkkirodun edustajalle, ja myös hyvä koiran "puunaus" paikka, sillä myös on helppo kuljettaa häkkejä, jos on pyörät alla.
Ja tuohon että, trimmi pöydät vievät paljon tilaa.. Ihan samanverran kuin häkit... sleepy.gif

Ja vielä yksi... Eihän sitä noin vain voi jättää näyttelyyn menemättä jos on jo ilmoittautunut ja märkää on kaikki alla, ei auta näyttelyn järjestäjille ilmoittaa huonosta säästä ja vaatia rahoja takaisin....
-Milli-
LAINAUS(crim @ 3.8. 2006, 20:23)
Jos rotumääreilmässä kielletän trimmaminen, kuinka ihmeessä se tuomari on voinut arvostella trimmattuja nöffejä?

En tiedä,mutta nöffeistä vissiinkin kaikki kehissä käyvät trimmataan.
-Milli-
Mut jos napsastaan muutama karva poies (harvalta kunnon tuppoja leikellään jos on trimmi aiemmin tehty nlyä varten), niin sekö haittaa? Sitten joku tulee pitkäkarvaisen koiran kanssa ja harjaa siitä oikeesti niitä tukkoja. Nämä juuri harjasta tulleet tukotko ei haittaa? sleepy.gif
Eli asenne riippuu turkinhoitovälineestä?
>tinja<
mulle on ihan ok että nlyissä saa trimmata, kunhan vaan osaisivat ihmiset korjata ne karvat pois rolleyes.gif joskus kun on edellisenä päivänä ollut villiskehä meidän kehän paikalla niin koko kehänympäristö oli täynnä ihanaa jokapaikkaan lentelevää mustanruskeanvalkeaa karvaa.
Himpula
Minä en ole nähnyt ikinä häkkejä että ne olisivat levinneet koko käytävälle kuten trimmi pöydät.

Trimmi pöydät saavat olla näkyvissäni. Monilla kasvattajilla on trimmpöytä teltan sisällä ja tämä teltta on näyttely paikan laidalla, tai muuten sillei ettei ne ole tiellä.

Hmm, voin hyvin kuvitella miltä Lagottonäyttää loska kelissä talsittuaan mutta haluan esittää kysymyksen. Jos on tosiaan loska sää, ja sä olet tullut näyttelyyn ja sä siistit Lagottosi (tai kuka nyt siistiikään) Ja just kun se on saatu parhaimmilleen, sun täytyy viiä se ulos tarpeilleen, niin samaan loskaanhan se joutuu.

En minä olisi trimmipöytiä vastaan jos ne olisi sijoitettu niin että ne eivät olisi tiellä.
Miksette te voi sijoittaa niitä trimmipöytiänne näyttelypaikan laidoille, tai kehien viereen siististi, eikä sillei et se trimmipöytä valtameri alkaa laajeneen puolelle käytävälle asti?

En tiedä onko se huone hyvä, voi olla että se tuppaan menee täyteen. Ei varmaan oo tarpeeksi suurta huonet missään teijän käyttöön.

Crim on ihan oikeassa että trimmipöytien takaa pitää yrittää urkittaa mikä koira on kehässä meneillään. Mietin vaan että mä joudun usein sanoo äitille et nyt on kohta sun vuoros ku äiti sipaisee Berttaa harjalla, ni jos mä jouvun trimmipöytä valtameren taakse mä en näe sinne kehään et mikä siel o meneillään.

Joku sanoi että häkit vievät saman verran tilaa kuin trimmipöydät ja se on ihan totta varmaankin mutta en tiedä sittenkään kun ne trimmipöydät vievät tosiaankin sen koko käytävän miltei mutta häkit eivät ole koskaan ainakaan minun näyttelyissä vaan ne on tosiaan siististi sijoitettu. Sekä kun te tulette häkkeinne ja trimmipöytinne te viette kaksin kertasen tilan kuin pelkästään me häkkeilevät.

Kukaan ei ole teitä ulos laittamassa trimmaamaan.

Miksi te ette ota kuuleviin korviinne sitä että te voisitte itse harjoitella trimmaamaan tai sitten täytyy nähdä se vaiva että vie koiran trimmaajalle.

Tuli vain mieleeni että oletteko te harkinneet tätä koiran ostoa tosissanne ja mitä kaikkea se eteen tu esim. trimmaukset sun muut, oletteko te valmiita harjoitteleen sellaista koiran tähden näkemään viitseliäisyyttä. Mutta ei ette taida olla.

Minä olisin valmis harjoittelemaan trimmauksen jos minulla olisi turkki rotu.

Muoks. Näyttelyiden järjestäjät antavat teille mahdollisuuden harrastaa rakasta harrastustanne ja kaikki varmasti toivovat että kaikki näyttelyt sujuvat suht kohta hyvin ja minun mielestä näille näyttelyiden järjestäjille olisi reilua meidän puoleltamme etteivät nämä karva tupot ole sitten pitkin ja poikin tätä näyttely paikkaa.
sahku
LAINAUS(lappari^^ @ 4.8. 2006, 06:42)
Miksi te ette ota kuuleviin korviinne sitä että te voisitte itse harjoitella trimmaamaan tai sitten täytyy nähdä se vaiva että vie koiran trimmaajalle.

Tuli vain mieleeni että oletteko te harkinneet tätä koiran ostoa tosissanne ja mitä kaikkea se eteen tu esim. trimmaukset sun muut, oletteko te valmiita harjoitteleen sellaista koiran tähden näkemään viitseliäisyyttä. Mutta ei ette taida olla.

Minä olisin valmis harjoittelemaan trimmauksen jos minulla olisi turkki rotu.

Ja taas tulemme siihen, että kaikilla kasvattajat eivät asu lähellä, jos on vähänkin harvinaisempi rodun edustaja kyseessä ja kaikissa trimmausliikkeissä ei kannata koiraansa viedä trimmattavaksi, koska joka paikassa ei osata. Tiedän muutaman tapauksen, jossa yksi westi oli viety sellaiseen paikkaan ja sanottu, että trimmaus tehdään nyppimällä, ei leikkaamalla. Ja kas, kun tuli hakemaan koiraansa, sanoi trimmaaja, että mä leikkasin sen, koska se näyttää paremmalta rolleyes.gif Eli siinä meni sen koiran turkki. Westeillä, kuten muillakin karkeakarvaisilla roduilla trimmauksen tarkoitushan on poistaa se kuollut karva, koska näillä roduilla ei ole sitä karvanlähtöaikaa, kuten esim. norjanharmaahirvikoiralla yms.

Olen kyllä aika varma siitä, että jokainen varmana kiinnittää huomionsa siihen, että kuinka koiran turkki pitää hoitaa ja varsinkin silloin, kun aikoo koira näyttelyissä käyttää sleepy.gif Ja kaikki eivät vaan opi sitä oikeata trimmaustatyyliä oman rodun kohdalla ja siksi haluavat esim. kasvattajansa trimmaavan oman koiransa. Mehän siitä maksetaan siitä trimmauksesta kasvattajalle, se on meidän murhe, ei muiden rolleyes.gif

Ja muoksimista sen verran, että kyllä ihminen sen trimmauksen oppii, mutta kuten sanottu, harjoittelua se vaatii. Omalla kohdallani rotu on sellainen, jonka turkin oppisi trimmaamaan hyvin, mutta se näyttelytrimmi on taasen aivan eri juttu kuin kotitrimmi. KK kettareilla on esim. näyttelytrimmi on aivan oma lajinsa.
Pia
LAINAUS

Onko sinulla mitään tietoa kuinka vaikeaa on oppia trimmaamaan esimerkiksi. villakoira näyttelyihin ? Nyt nääs puhut selkeästi asaista mutu tuntumalla. Se vaattii paljon harjoitusta ja näyttelykoiralla on hieman huono ruveta harjoittelemaan. Siinä vahingossa hyvin pian pilaa koiranturkin ja sitä saakin sitten kasvatella pitkänkin aikaa. Osa oppii trimmaamaan, osa ei koskaan. Sen takia, että on hieman huonompi sormistaan ja on valmis maksamaan siitä, että toinen tekee työn todella hienosti, ei ole harkinnut rotua tarpeeksi ?

rolleyes.gif
Cerasi
LAINAUS(Lovskars @ 3.8. 2006, 21:12)
Ja me näytteilleasettajatko ei sitten makseta mitään wink.gif

Kyllä me maksetaan, en missään vaiheessa sanonut, ettei maksettaisi.

LAINAUS
Joku mainitsi maksavat katsojat, jotka maksavat nähdäkseen koiria kehässä. Ensinnäkin koiranäyttelyt ovat ensisijaisesti näytteilleasettajia varten eli ihmisiä, jotka ovat maksaneet siitä, että tuovat koiransa näytille. Toisekseen, mikäli katsoja on kiinnostunut turkkirodusta ja haluaa seurata niitä, hän varmasti ymmärtää myös trimmauspöytien merkityksen ja luulisi olevan itsekin kiinnostunut koirien viime hetken kunnostamisista.

1)Miksi ihmeessä sitten koiranäyttelyitä mainostetaan niin paljon lehdissä ym. tiedotusvälineissä? Esim. tänä vuonna ennen Tampere KV:ta mainoksia oli bussien kyljissä sekä useissa paikallislehdissä. Kyllä niillä sitä yleisöä houkutellaan, omistajat, jotka tahtovat koiransa kehään, osaavat lukea jo esim. Koiramme-lehdestä kaikki tarvittavat tiedot.
2)Mikäli on, mikäli ei. Kaksi puolta, jälleen. Liian usein trimmipöydillä (ja myös niillä häkeillä yhtälailla) on paha taipumus levitä myös naapuri kehän "alueelle"..
-Milli-
LAINAUS(lappari^^ @ 4.8. 2006, 06:42)
Hmm, voin hyvin kuvitella miltä Lagottonäyttää loska kelissä talsittuaan mutta haluan esittää kysymyksen. Jos on tosiaan loska sää, ja sä olet tullut näyttelyyn ja sä siistit Lagottosi (tai kuka nyt siistiikään) Ja just kun se on saatu parhaimmilleen, sun täytyy viiä se ulos tarpeilleen, niin samaan loskaanhan se joutuu.

En tiedä onko se huone hyvä, voi olla että se tuppaan menee täyteen. Ei varmaan oo tarpeeksi suurta huonet missään teijän käyttöön.

No meillä tehdään näin, tänään illalla pestään koira (ja nytkin muuten sataa!), käytetään se sen jälkeen nurmikolla pissalla, ja tuodaan sisälle, ja aamulla viedään pissalle, ja jos kuraantuu niin tassut käydään pesemässä ennen lähtöä. Ja huomenna meillä on näyttely. Ja näyttelypaikka mikä on nurmikolla, niin häkissä vaikka viedään sinne asti, siellä ei sitä kuraa ole.

Lahdessapa on ollut trimmihuoneet parina vuonna, ja mielestäni hyvin on ollut tilaa, mitä olen siellä käynyt koiria siistimässä rolleyes.gif
Himpula
Jos ei osaa trimmata ja tämä kasvattaja on niin pitkän matkan päässä niin onhan niitä saman rodun kasvatteja jotka itse omistatte siinä suht koht lähellä jotka osaavat trimmata tai edes rodun omistajia jotka osaavat trimmailla. Mikäs pakko se on mennä sinne monien kilometrien päähän oman kasvattajan luokse, kun on varmasti muitakin rodun asian tuntevia trimmailijoita.
-Milli-
LAINAUS(Pia @ 4.8. 2006, 09:10)
Onko sinulla mitään tietoa kuinka vaikeaa on oppia trimmaamaan esimerkiksi. villakoira näyttelyihin ? Nyt nääs puhut selkeästi asaista mutu tuntumalla. Se vaattii paljon harjoitusta ja näyttelykoiralla on hieman huono ruveta harjoittelemaan. Siinä vahingossa hyvin pian pilaa koiranturkin ja sitä saakin sitten kasvatella pitkänkin aikaa. Osa oppii trimmaamaan, osa ei koskaan. Sen takia, että on hieman huonompi sormistaan ja on valmis maksamaan siitä, että toinen tekee työn todella hienosti, ei ole harkinnut rotua tarpeeksi ?

Asiaa.
Itse kun aloittelin trimmausta,niin ihan alotin ei näyttelyissä käyvän koiran tassuista wink.gif Kun se sujui kohtalaisesti,niin aloitin leikkaamaan korvakarvoja, sitten rintakarvoja, maha- ja selkäkarvoja... Vähitellen. Ja vaikeaa on ollut, ja ei ole edes ollut mikään puudeli kyseessä!
Meillä olisi äidin tahdosta kotona Bichoni, mutta minä en halua niin tarkkaa trimmattavaa, koska itsellä ei ole niin paljoa kädentaitoa/tarkkuutta moiseen, ja en halua sitoutua siihen että pitäis viedä trimmattavaksi.
Mitenköhän liittyi taas unsure.gif
Himpula
LAINAUS(-Milli- @ 4.8. 2006, 08:58)
Lahdessapa on ollut trimmihuoneet parina vuonna, ja mielestäni hyvin on ollut tilaa, mitä olen siellä käynyt koiria siistimässä rolleyes.gif

Kiva kuulla että on tarpeeksi suuria huoneita trimmailijoille ja siistijiöille olisi vain hyvä jos kaikkialla olisi tarpeeksi suuret huoneet sitä varten tai tila mutta eipä taida olla.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.