Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Koira ei kuuntele..
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > Seropifoorumi
jebbu
Tänään viimeksi kun harjoittelimme mätsäriä varten, niin jekku(seropini) ei kuuntele, eikä keskity harjoitukseen mitä teimme...
Olisiko teillä mitään konstia saada koira keskittymään??Entä onko teillä ollut samantapaisia ongelmia??
Hugis
Meillä toimii lihapullat biggrin.gif Koirat keskittyy ja tekee kaiken mitä pyytää, kun en vaan treenaa liian pitkään eli vain noin 5 minuuttia kerrallaan kerran päivässä. Tosin Helmillä hormonit hyrrää nyt niin kovasti (ekat juoksut tulossa), että korvat on vaan koristeena päässä, eikä se jaksa keskittyä mihinkään. Jatketaan treenausta sitten kun juoksut on ohi rolleyes.gif
Jessie
No mitä todennäköisimmin syy on siinä, että sinä koiran silmissä olet varsin tylsä ja kaikki muu paljon kiinnostavampaa. wink.gif Viestistäsi päättelen, että olette harjoitelleet näyttelyjuttuja (nätisti ravaamista, seisomista, hampaiden katselua jne.).

Jos olette harjoitelleet ulkona, niin siellä varmasti on paljon koiraa kiinnostavia asioita, jotka menevät hihnassa ravaamisen yms. edelle. Sinun täytyy miettiä, mistä koirasi oikeasti tykkää, mitä se tosissaan haluaa. Pienet kuivat pipanat eivät jaksa kiinnostaa jos tarjolla on toisten koirien taikka metsäneläinten iiihania hajuja ja muita häiriötekijöitä. Ota seuraavan kerran mukaasi jotain tuoksuvia, koiran mielestä herkullisia makupaloja. Tai jos koira ei makupaloista niin paljon välitä niin joku kiva lelu. Koiran mielenkiinnon voi lelun avulla herättää esim. niin, että leikkii sillä itsekseen ts. heittelee ilmaan, pyörittelee, mutta ei anna koiralle. Yleensä se aiemmin tylsähkö lelukin muuttuu tässä vaiheessa mielenkiintoseksi, kun se omistaja noin sitä varjelee, eikä millään meinaa antaa. wink.gif

Joskus saattaa tehota myös semmoinen keino, että laittaa koiransa kiinni vaikkapa puuhun, lyhtytolppaan tms. ja menee itse vähän kauemmaksi ja touhuaa muuta. Toimii kyllä parhaiten, jos on vaikkapa kaverin koira, jonka kanssa voi harjoitella. Tämän jälkeen se oma koira saattaa ainakin hetkellisesti muuttua yhteistyöhaluisemmaksi.

Avain sana on kuitenkin olla koiran silmissä kiinnostava. Laumanjohtaja, jota kannattaa kuunnella ja kunnioittaa. Koiran kanssa kannattaa tehdä kontaktiharjoituksia ja keksiä muutenkin paljon yhteistä tekemistä, joissa suhde vahvistuu ja lujittuu. Uudet asiat kannattaa opetella mahdollisimman häiriöttömässä tilassa ja sitten asteittain lisätä häiriötekijöitä. Olen itsekin kärsinyt samasta ongelmasta ja niin varmasti moni muukin. smile.gif
jebbu
kiitos neuvoista biggrin.gif
jekussa on kyllä metsästyskoiran rotuja, joten se kyllä haistelee ja on kiinnostunut muista tuoksuista..
Minkälaisia kontaktiharjoituksia Jessie tarkoitat? ;D
Xenju
Yhdyn toisiin viesteihin. Luulen että koirasi ( niinkuin omanikin joskus ) tylsistyy. Yleensä mun koiran kohalla ei auta mikään muu kun todella haiseva makupala ( kuten tuore lammaspala). Sen haju menee minun kädestä koiran kuonoon asti jolloin koira on ihan hulluna siihen ja tekee mitä vain saadaakseen sen. ja kannatta kokeilla että esim. Harjoittelee 15 minuuttia aktiivisesti sitten mene todella pienelle kävelylle esim. jonkun kentän ympäri jonka jälkeen jatkat vielä jonkun aikaa. Muistathan kehua koiraa PLAJON jos koira tylsistyy nopeasti. Onea teille harjoitteluihin! smile.gif
-inessa-
LAINAUS(acitaco @ 8.8. 2006, 14:04)
Harjoittelee 15 minuuttia aktiivisesti sitten mene todella pienelle kävelylle esim. jonkun kentän ympäri jonka jälkeen jatkat vielä jonkun aikaa.

Mielestäni 15 minuuttia on ehkä liian pitkä aika. Koira joutuu keskittymään täysillä kokoajan eikä välttämättä enää jaksa myöhemmin. Itse (minulla on kääpiövillakoira) jos harjoittelen, niin harjoittelen todella lyhyissä pätkissä, vain muutaman minuutin. Jos harjoittelen vartin täysillä todella aktiivisesti, niin innostushan siinä menee kokonaan. Kannattaa siis todella lyhyissä pätkissä treenata ja pitää taukoja. smile.gif
Meillä oli jo kiinnostus mennyt kokonaan kun treenasin ennen joka päivä. Mutta sitten pidin tauon enkä harjoitellut pitkään aikaan, ja kiinnostus palasi. Joten otin opikseni, enkä enää treenaa kotona paljoa (pari kertaa kuussa?). Näyttelypaikalla sitten. dogrun.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.