Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Koirani valmis TOKO:n alokasluokkaan ?
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
alsu
Niin siis onko teidän mielestä koirani valmis alokasluokkaan ?
Koira osaa:

Maata paikallaan 2min
seurata
tulla luokse
mennä maahan seuraamisen yhteydessä
mennä istumaan seuraamisen yhteydessä
hypätä esteen yli
noutaa(melkein )

sanokaa jos siinätarvittiin muuta.. En muista kaikkea mitä se hullu dogi osaa biggrin.gif

Tartteeko tokossa koiran kattoo mua ?
Vilma ei nimittäin osaa whistling.gif
-Mia-
Kilpailuista en tiedä muuta kuin sen mitä olen lukenut, mutta alokasluokassa on

- luoksepäästävyys
- paikalla makaaminen 2min
- seuraaminen kytkettynä
- seuraaminen taluttimetta
- maahanmeno seuraamisen yhteydessä
- luoksetulo
- seisominen seuraamisen yhteydessä
- estehyppy

Lisää tietoa noista liikkeistä täällä.
tuunanen
^Ja liikkeestä seisominen..
Onhan katsekontakti tietenkin suuuuri plussa, mutta ei kai sitä voi "katsekontaktittomien" kilpailuihin osallistumista kieltää.. Seuraamisesta tippuu pisteitä, jos koiralla ei ole kontaktia..
Kituli
Liikkeet kannattaa katsoa vaikka täältä http://kotisivu.mtv3.fi/toko/koeluokat.htm

Kuinka tarkasti koira tekee hommia? Toimiiko häiriöiden alla? Toimiiko ilman palkkaa? Jaksaako keskittyä? Teekeekö liikkeet kunnolla vai sinne päin?
alsu
koirani tekee ihan hyvin. katsekontaktia ollaan harjoteltu, ei vaan oikein meinaa onnistua.
<Iida>
LAINAUS(Greenvilma @ 17.8. 2006, 12:51)
koirani tekee ihan hyvin. katsekontaktia ollaan harjoteltu, ei vaan oikein meinaa onnistua.

Kyllä siitä katsekontaktin puutteesta rokotetaan, vaikka koira seuraisikin muuten oikein. Kannattaa siis harjoitella smile.gif
xande
Greenvilma:

Vielä kun katsekontaktin saisit kuntoon (edes jotenkuten) niin eikun kilpailuihin wink.gif
Saako udella minkärotuinen koiruus kyseessä, minkä ikäinen ja kuinka olet kontaktia treenannut/treenaat?
Nameilla, patukalla, rätillä tms. olet motivoinut?
jospa keksisin vaikka keinoja yrittääkseni auttaa sinua kontaktiongelman kanssa rolleyes.gif
Charlie
mä kannatan jos vaan mahdollista ni mene mölli-tokoon. Se on halvempi kokeilu toimiiko koira niinkuin olisi tarkoitus biggrin.gif
alsu
LAINAUS(xande @ 19.8. 2006, 13:50)
Greenvilma:

Vielä kun katsekontaktin saisit kuntoon (edes jotenkuten) niin eikun kilpailuihin wink.gif
Saako udella minkärotuinen koiruus kyseessä, minkä ikäinen ja kuinka olet kontaktia treenannut/treenaat?
Nameilla, patukalla, rätillä tms. olet motivoinut?
jospa keksisin vaikka keinoja yrittääkseni auttaa sinua kontaktiongelman kanssa rolleyes.gif

kultainennoutaja on kyseessä...
aika kauvan ollaan harjoiteltu, nami on ollut suussa, ei siltikäään katso minua.
namia olen pitänyt naamaan edessä, ei silti katso. nimeä olen sanonut, eikä oikein siltikään katso... jep, olisin todella kiitollinen, jos auutaisit..
takkutukka
Anteeksi,tungen kysymykseni nyt tähän samaan.

Minkälaisissa tilanteissa koiran suoritus voidaan keskeyttää,niin että se ei saa enää jatkaa kisassa? Tai onko sellaisia edes? (Muita kuin joku että puree tuomaria tms)
Freda
LAINAUS(takkutukka @ 3.9. 2006, 20:14)
Anteeksi,tungen kysymykseni nyt tähän samaan.

Minkälaisissa tilanteissa koiran suoritus voidaan keskeyttää,niin että se ei saa enää jatkaa kisassa? Tai onko sellaisia edes? (Muita kuin joku että puree tuomaria tms)

Kokeesta voidaan sulkea pois/keskeyttää sen takia, että koira karkaa, käyttäytyy hallitsettomasti, häiritsee muita esim. jatkuvalla haukkumisella, tai jos koira loukkaantuu tai jos koira ei selvästikään halua tehdä liikkeitä. Jos koira käyttäytyy aggressiivisesti toisia koiria tai ihmisiä kohtaan, se suljetaan myös pois kokeesta. Myös ohjaajan törttöilyt vaikuttavat siihen, suljetaanko pois kokeesta vai ei.
Freda
LAINAUS(Greenvilma @ 29.8. 2006, 16:32)
kultainennoutaja on kyseessä...
aika kauvan ollaan harjoiteltu, nami on ollut suussa, ei siltikäään katso minua.
namia olen pitänyt naamaan edessä, ei silti katso. nimeä olen sanonut, eikä oikein siltikään katso... jep, olisin todella kiitollinen, jos auutaisit..

Mieti sellaisia tilanteita, joissa koira on katsonut sinuun. Vaikka jos se makaa jossain, voit mennä sen viereen ja rapsutella vähän, sitten kutsua koiraa nimeltä ja palkata, jos se katsoo sinua. Kannattaa aloittaa ihan helposta, eli sellaisesta tilanteesta jossa koirasi katsoo sinua. Ei se voi koko aikaa muuallekaan katsoa. Voit vaikka mennä sen naaman eteen, niin sen on pakko katsoa sinua (älä pidä mitenkään kiinni, mene vain koiran tasolle ja katso sitä) ja palkaa se siitä heti. Aloita todella lyhyestä ajasta ja jatkan niin kauan, että koirasi osaa. Aina kun ilmestyt sen naaman eteen, se katsoo sinua. Pikkuhiljaa voit mennä kauemmas ja nousta pystyyn, ja sitten ruveta pidentämään katsekontaktin aikaa.

http://kotisivu.mtv3.fi/toko/kontaktikuntoon2.htm
takkutukka
LAINAUS(Freda @ 3.9. 2006, 20:21)
Kokeesta voidaan sulkea pois/keskeyttää sen takia, että koira karkaa, käyttäytyy hallitsettomasti, häiritsee muita esim. jatkuvalla haukkumisella, tai jos koira loukkaantuu tai jos koira ei selvästikään halua tehdä liikkeitä. Jos koira käyttäytyy aggressiivisesti toisia koiria tai ihmisiä kohtaan, se suljetaan myös pois kokeesta. Myös ohjaajan törttöilyt vaikuttavat siihen, suljetaanko pois kokeesta vai ei.

Entä jos koira jossain liikkeessä sattuu jostain syystä karkaamaan,mutta palaa kutsusta takaisin niin onko se automaattisesti suljettu pois kokeesta vai saako liikkeestä vain nollan?
<Iida>
LAINAUS(takkutukka @ 3.9. 2006, 21:14)

Jos koira esimerkiksi karkaa kehästä kesken kokeen eikä sitä saada hallintaan, koira käy paikalla makuussa jonkun päälle. Ja tietysti jos koira vaikuttaa sairaalta tms. En ole sääntökirjaa tutkinut, mutta tuollaisia tapauksia ainakin tiedän.
Henksu
Jos koira haukkuu tuomarille luoksepäästävyydessä,
niin suljetaanko koira kokonaan pois kokeesta vai meneekö suoritus nollille? blink.gif
Koira haukkuu siis arkuuttaan..
<Iida>
LAINAUS(Henksu @ 9.9. 2006, 15:07)
niin suljetaanko koira kokonaan pois kokeesta vai meneekö suoritus nollille? blink.gif

Ei koetta ainakaan keskeytetä, mutten sitten tiedä miten haukkuvaa koiraa pisteytetään.
Freda
LAINAUS(takkutukka @ 8.9. 2006, 17:20)
Entä jos koira jossain liikkeessä sattuu jostain syystä karkaamaan,mutta palaa kutsusta takaisin niin onko se automaattisesti suljettu pois kokeesta vai saako liikkeestä vain nollan?

Alokasluokassa karkaavan koiran voi kutsua takaisin, jolloin liikettä voidaan vielä jatkaa. Nolla taitaa kuitenkin valitettavasti olla tulos. Jos koiran onnistuu kutsumaan takaisin, kokeesta ei suljeta pois. Jos koira karkaa avoimesta tai sitä ylemmästä luokasta, koe keskeytetään.
Freda
LAINAUS(Henksu @ 9.9. 2006, 14:07)

Jos tuomari saa käsiteltyä koiraa, ja koira pysyttelee paikoillaan, tulos ei ole nolla. Mielestäni haukkuminen kuitenkin alentaa arvosanaa. Jos koira väistää tuomaria, arvosana alenee. Selvä pelon osoittaminen sulkee koiran kokonaan pois kokeesta.
_berni_
LAINAUS(Freda @ 27.9. 2006, 11:01)
Selvä pelon osoittaminen sulkee koiran kokonaan pois kokeesta.

Meillä ensimmäisissä kisoissa koira pelkäsi tuomari ja kiersi minua ympäri haukkuen eikä tuomari saanut koskettua koiraan ja saimme pisteiksi 0, mutta ei meitä kyllä kisoista pois suljettu rolleyes.gif
Hiipivä Siiseli
LAINAUS(Freda @ 27.9. 2006, 10:58)
Alokasluokassa karkaavan koiran voi kutsua takaisin, jolloin liikettä voidaan vielä jatkaa. Nolla taitaa kuitenkin valitettavasti olla tulos. Jos koiran onnistuu kutsumaan takaisin, kokeesta ei suljeta pois. Jos koira karkaa avoimesta tai sitä ylemmästä luokasta, koe keskeytetään.

Käsittääkseni alokasluokassa tuomari saa hylätä koiran kokeesta jos koira karkaa. Ja vaikka koiraa ei hylättäisi, kyseessä olevasta liikkeestä napsahtaa nolla.
Ylemmissä luokissa jos koira poistuu liikkeen aikana kehästä liike nollataan, vaikka koira olisi täysin hallinnassa, mm. Hämeenlinnan sm-tokossa kävi monelle koiralle näin erikoisvoittajan ruudussa, kun ne kaarsivat ruutuun kehänauhan yli. Karkaamisesta koira tosiaan hylätään heti.
TtT
LAINAUS(_berni_ @ 27.9. 2006, 14:19)
Meillä ensimmäisissä kisoissa koira pelkäsi tuomari ja kiersi minua ympäri haukkuen eikä tuomari saanut koskettua koiraan ja saimme pisteiksi 0, mutta ei meitä kyllä kisoista pois suljettu  rolleyes.gif

Meidät taas kerran on meinattu sulkea kokeesta, kun koira ei antanut tuomarin koskea arkuuttaan. Ei siis haukkunut tai murissut, mutta peruutti. Lopulta saatiin kuitenkin kyllä vain nolla, koska kehäsihteerin antoi koskea, mutta muuten tuomari olisi meidät kuulemma kokeesta sulkenut kokonaan. Eli kyllä sekin on mahdollista.
Freda
Se kai riippuu vähän tuomarista kuka mitenkin sääntöjä soveltaa.
veau
LAINAUS(Coctail @ 28.9. 2006, 12:29)
Meidät taas kerran on meinattu sulkea kokeesta, kun koira ei antanut tuomarin koskea arkuuttaan. Ei siis haukkunut tai murissut, mutta peruutti. Lopulta saatiin kuitenkin kyllä vain nolla, koska kehäsihteerin antoi koskea, mutta muuten tuomari olisi meidät kuulemma kokeesta sulkenut kokonaan. Eli kyllä sekin on mahdollista.

Tosiaan taitaa riippua tuomarista. Oma koirani, joka oli viimeisimmässämme kokeessa todella outo, tuomarin tullessa peruutti ja nappasi tuomaria kädestä. Silti arvosana oli 6 josta olin todella yllättynyt. Eikä koira ole koskaan pelännyt tuomaria, se oli tosi outoa.. rolleyes.gif
Ipsu
Menee nyt vähän ohi aiheen, mutta en viitsinyt uuttakaan topiccia aloittaa.

Eli ekaa kertaa ollaan kisoihin osallistumassa. Ihan semmoinen ilmoittautumiseen liittyvä kysymys - mitä laitetaan lomakkeeseen kohtaan tunnistusmerkintä? Tarkoittaako ihan yleisesti että mikrosiru / tatuointi ? ph34r.gif

Heh, ja tosiaan alokasluokkaan mennään, tavoitteet on pitää hauskaa ja koittaa olla pyörtymättä kaikesta paniikista huolimatta.. ( jännittää pelkkä asian ajatteleminen - jo nyt ohmy.gif (kokeeseen yli kuukausi... rolleyes.gif )! )
Liewec
LAINAUS(Ipsu @ 11.10. 2006, 12:27)
Eli ekaa kertaa ollaan kisoihin osallistumassa. Ihan semmoinen ilmoittautumiseen liittyvä kysymys - mitä laitetaan lomakkeeseen kohtaan tunnistusmerkintä? Tarkoittaako ihan yleisesti että mikrosiru / tatuointi ? ph34r.gif

Mä olen laittanut että Siru / pitkä rimpsu numeroita. Osa laittaa kuulemma vian että siru, mutta mä olen tottunut laittaman tuon numeronki nsiihen.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.