Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: ot. miten saisin koirani innostumaan koulutuksesta
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > Agility
alsu
eli ongelmani on se, että en meinaa saada koiraani innostumaan, kun koulutan. kun kutsun luokse, se tulee pientä vauhtia, eikä edes heiluta häntää. tai kun yritän opettaa uutta, se ei ole ollenkaan innostunut.
iloisella äänellä sitä koulutan, harvoin tehoaa.
olisiko vinkkejä ?
en oikein tiedä, mitä tekisin sen kanssa.
koirani om 4vuotias kultainennoutaja narttu
Parta^
Mä ainakin kehotan vaan kärsivällisyyttä. Kyl mä luulen et se alkaa pikkuhiljaa[/B] tajuta että sen pitää toimia niinku SÄ sanot. Kannattaa vaan innostaa sitä hirveesti näyttämällä herkkua ja olla vaan kärsivällinen innocent.gif
alsu
parta collie >> joo, kohta vuos ollaan menty samaa rataa, että on tässä kärsivällisyys vähän hiipumassa ...
Joy.
Koirilla on monia eri kiinnostuksen kohteita. Joillain toimii pelkät kehut, lelut, namit jne....Mistä koirasi pitää? wink.gif
Omppo
Oletko tehnyt koiralle motivaatiotestiä? Tiedätkö, mistä se motivoituu eniten?

Jätä vaikka treenit vähäksi aikaa ja touhua koiran kanssa muuta, vahvista suhdettanne. Sitten aloitelkaan ihan hissukseen uudestaan, reippaasti kehuen ja kannustaen.

Kaikille ei agility sovi ja koiralla voi toki olla kurjaa myös terveydellisistä syistä. Jos sitä sattuu esim. lonkkiin, ei hyppääminen ym. toiminta varmasti ole kivaa.

Mutta aika ja yhteistyö parantaa, jos ei muuta, niin sitten voi etsiä toisen, koiran mielestä mukavamman ja kiinnostavamman lajin smile.gif
Parta^
LAINAUS(Omppo @ 17.8. 2006, 18:25)
Oletko tehnyt koiralle motivaatiotestiä? Tiedätkö, mistä se motivoituu eniten?

Jätä vaikka treenit vähäksi aikaa ja touhua koiran kanssa muuta, vahvista suhdettanne. Sitten aloitelkaan ihan hissukseen uudestaan, reippaasti kehuen ja kannustaen.

Kaikille ei agility sovi ja koiralla voi toki olla kurjaa myös terveydellisistä syistä. Jos sitä sattuu esim. lonkkiin, ei hyppääminen ym. toiminta varmasti ole kivaa.

Mutta aika ja yhteistyö parantaa, jos ei muuta, niin sitten voi etsiä toisen, koiran mielestä mukavamman ja kiinnostavamman lajin smile.gif

Kiitos muuten vinkistä smile.gif
Liewec
Ja ainakin meidän perheessä näkyy selkeästi tuon dominoivan koiran kanssa, että se tottelee muita perheemme jäseniä huomattavasti hitaammin kuin minua. Tämä johtuu siitä, että he lepsuilevat sen kanssa, antavat silityksiä ja leikkivät sen kanssa kun se kerjää. Eli koira siis pomottaa heitä 6-0.

Itse en ole koiralle lepsuilla, sillä se näkyy heti myös normaalissa elämässä ja treenikentillä.

Kannattaa siis miettiä miten sen koiran kanssa kotona toimii. Tietenkään kaikki tuontapaiset ongelmat eivät johdu tällaisesta, mutta miettiä sitäkin kannattaa.
Freda
Suosittelisin että mietit mistä koirasi innostuu. Leluista, leikkimisestä, nameista, ruokakupin näkemisestä, sinun kotiintulostasi jne.? Mieti mistä se innostuu eniten. Sitä voit hyödyntää aluksi koulutuksessa.

Omppo mainitsikin, että kannattaa varmaan jättää koulutus hetkeksi ja keskittyä suhteen luomiseen. Vietä paljon aikaa koirasi kanssa, leiki sen kanssa, ulkoile, tee kaikkea muuta kivaa mikä on koirastasikin hauskaa. Voit vaikka haravoida pihalla lehtiä ja ottaa koirasi ulos leikkimään ja touhuamaan omiaan, välillä voit heitellä sille vaikka palloa tai keppiä.

Naksutinkin voi olla yksi vaihtoehto, mutta älä kokeili sitä ennen kuin olet vähän hionut suhdettanne. Itse olen ainakin kuullut, että joitain koiria se innostaa hirveästi, kun saa itse pohtia mitä pitäisi tehdä, että saisi todella mieleisen palkan. Aluksi kannattaa olla ihan kotioloissa, ja vasta vähän myöhemmin mennä koulutuksiin toisten koirien joukkoon.

Itselläni oli vähän samanlaisia ongelmia toisen koirani kanssa joskus. Seri ei tuolloin ollut ollenkaan kiinnostunut minusta, mutta sitkeästi vain kävimme koirakoulutuksissa ja vähitellen (HUOM! todella hitaasti) yhteistyö alkoi sujumaan. Kärsivällisyyttä ja aikaa tämä siis vie.
Red tiger
Yhdyn pitkälti edellisiin, mutta vinkkinä vielä, että jos koirasi ei innostu esim. normaaleista TOKO liikkeistä ja niiden opettelusta, niin kannattaa aloittaa jostain tempusta. Temppujen opettamisessa on se hyvä puoli, että niissä ei ole tiettyä kaavaa tai suoritustapaa, ne hiotuvat koiran kokeilunhalun ja "persoonan" mukaan. Esim toinen koira "istuu nätisti" tassut roikkuen, toinen tassut tiukasti vartalossa kiinni. Jos vika on siinä ettet saa itse koiraa motivoitua kunnolla kun yrität saada sen valmiiseen muottiin (vaikkapa sivulletulo) niin koiran motivaatio laskee entisestään. Koirahan tavoittelee omaa etuaan, joten ota palkaksi jotain mistä koirasi on valmis tekemään töitä.

Lyhyitä ja vauhdikkaita treenejä, paljon kehuja, älä rankaise koiraa jos se tekee väärin, jotkut koirat menettävät siitä viimeisetkin kiinnostuksen rippeet. Ala vaatimaan valmista vasta sitten kun koirasi todella osaa ja tekee innokkaasti, mutta ole kuitenkin tarkka ettet palkkaa _huonosta_ suorituksesta.

Miten paljon olet kouluttanut koiraasi? Onko se OPPINUT oppimaan? Aikuisilla koirilla voi olla oppimisvaikeuksia jos niille ei pentuna ole opetettu asioita, toisin sanoen niitä ei ole koulutettu. Jos näin on, niin ole kärsivällinen, ja opasta koiraa paljon.

Toivottavasti tästä on jotain hyötyä.
alsu
LAINAUS(Red tiger @ 28.9. 2006, 21:14)
Yhdyn pitkälti edellisiin, mutta vinkkinä vielä, että jos koirasi ei innostu esim. normaaleista TOKO liikkeistä ja niiden opettelusta, niin kannattaa aloittaa jostain tempusta. Temppujen opettamisessa on se hyvä puoli, että niissä ei ole tiettyä kaavaa tai suoritustapaa, ne hiotuvat koiran kokeilunhalun ja "persoonan" mukaan. Esim toinen koira "istuu nätisti" tassut roikkuen, toinen tassut tiukasti vartalossa kiinni. Jos vika on siinä ettet saa itse koiraa motivoitua kunnolla kun yrität saada sen valmiiseen muottiin (vaikkapa sivulletulo) niin koiran motivaatio laskee entisestään. Koirahan tavoittelee omaa etuaan, joten ota palkaksi jotain mistä koirasi on valmis tekemään töitä.

Lyhyitä ja vauhdikkaita treenejä, paljon kehuja, älä rankaise koiraa jos se tekee väärin, jotkut koirat menettävät siitä viimeisetkin kiinnostuksen rippeet. Ala vaatimaan valmista vasta sitten kun koirasi todella osaa ja tekee innokkaasti, mutta ole kuitenkin tarkka ettet palkkaa _huonosta_ suorituksesta.

Miten paljon olet kouluttanut koiraasi? Onko se OPPINUT oppimaan? Aikuisilla koirilla voi olla oppimisvaikeuksia jos niille ei pentuna ole opetettu asioita, toisin sanoen niitä ei ole koulutettu. Jos näin on, niin ole kärsivällinen, ja opasta koiraa paljon.

Toivottavasti tästä on jotain hyötyä.

On koirani oppinut, ja tällä hetkellä paljonkin biggrin.gif
kiitos kaikille vinkeistä! Koirani on eddistynyt huomattavasti, ja nyt olen keksinyt että koiranihan innostuu jalkojen välistä pujottelusta, eli ainakun koirani rupeaa kyllästymään, leikin jonkun aikaa, otan jalkojen välistä pujottelun, ja jatkan taas koulutusta.
Kaikki muu meillä menee hyvin, paitsi seuraaminen. Koira seuraa pari metriä, mutta sitten se rupeaa hortoilemaan ja menee minne sattuu, enkä saa siihen mitään kontaktia!
helppiä ?! confused.gif
Noora
Muistathan myös kouluttaa koiraa tarpeeksi pienissä pätkissä. Hyvä sääntö on, että lopettaa silloin, kun koiralla on hauskaa eikä vasta sitten, kun sitä ei enää kiinnosta. Näin sille jää "nälkä" seuraavaan kertaan wink.gif

Ota myös seuraamista aivan pienissä pätkissä, niin että pääset palkkaamaan, kun koira on vielä innoissaan mukana. Pikkuhiljaa pidennät matkaa, pitäen mielessä sen, että pääset palkkaamaan aina ennen kuin koira alkaa haahuilemaan muualle.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.