LAINAUS(boxer!! @ 8.1. 2007, 20:32)
kun alokasluokan liikkeisiinhän kuuluu se esteen hyppääminen mut eihän siinnä sitä kapulaa tartte nouttaa eihän siellä sellaista liikettä oo???

mää en tiiä menenkö tokoon kilpailee ehkä joskus voisinkin

mut kun mä harrastan sitä henkilö hakua ja on tarkotus mennä kilpailee niin siellä on myös se toko jutska niin sinne pitäis harjotella...

Alossa hyppy on sellainen että ohjaaja valitsee sopivan matkan, lähettää koiran esteen yli, antaa käskyn ja siirtyy koiran sivulle ja antaa käskyn. Tuomari/liikkenohjaaja käskyttää ohjaajaa. Näin?
Tuli muuten mieleen muutama kysymys:
1:"Paikallamakuussa sallittu vain täysi makuuasento sekä
lonkka-asento."
-Eli mikä tuo lonkka-asento siis on? Eli koiralla on toinen reisi maassa ja etujalat kuitenkin molemmat kyynärät maassa? Huonosti selitetty...
2:Onko käskyillä mitään väliä?
-Eli pitääkö seuraamisessa käskyn olla "seuraa" vai voiko se esim olla "katse"? Entä luokse tulossa, voiko käsky olla pelkästään koiran nimi? Entä voiko sanoa "Iitu, tänne"?
Siinä ne sitten vissiin olikin...
Hiipivä Siiseli
8.1. 2007, 20:21
LAINAUS(Flatpower @ 8.1. 2007, 19:51)
Tuli muuten mieleen muutama kysymys:
1:"Paikallamakuussa sallittu vain täysi makuuasento sekä
lonkka-asento."
-Eli mikä tuo lonkka-asento siis on? Eli koiralla on toinen reisi maassa ja etujalat kuitenkin molemmat kyynärät maassa? Huonosti selitetty...
2:Onko käskyillä mitään väliä?
-Eli pitääkö seuraamisessa käskyn olla "seuraa" vai voiko se esim olla "katse"? Entä luokse tulossa, voiko käsky olla pelkästään koiran nimi? Entä voiko sanoa "Iitu, tänne"?
Siinä ne sitten vissiin olikin...
Lonkka-asento tarkoitta sitä, että koiran takapää on kyljellään eli toisen reiden päällä, ja etupää kyynärpäiden päällä.
Käskyillä ei ole oikeastaan mitään väliä, eli seuraamiskäsky saa olla katse ja koiran nimeä saa käyttää luoksetulokutsussa. Kutsun pitäisi kuitenkin kuulostaa lähinnä tältä: "Iitutänne!" eikä "Iitu... tänne!"
Käsittääkseni kuitenkaan tuomarit eivät katso hyvällä sitä, jos käskyä vaikka ruutuun/merkillle/minne tahansa pysäytyksissä tai missä tahansa käytetään sanaa "hyvä". Tämä riippuu toki tuomarista, mutta ei ehkä kannata mennä kokeilemaan vaan opettaa mieluummin suoraan koiralle joku kunnon käsky näihin tilanteisiin
^Kiitos! Selvitti taas paljon! Kysyn tähän, vaikkei se ihan tokoa ole mutta: Entäs BH-kokeessa? Onko käsky sanoilla mitään väliä?
Tietääkseni BH-kokeessa pätee aika samat kuin tokossa. Tuosta luoksetulosta en ole ihan varma, saako koiran nimen liittää käskyyn. Mutta käskysanoilla ei ole mitään rajoituksia, voit käyttää vaikka "kissa"-käskyä seuraamiseen. Ainoa mitä ei hyväksytä, on kehumissanat. Jos sääntökirjassa lukee seuraamisessa käsky seuraa, niin ei se tarkoita että juuri sitä sanaa pitäisi käyttää. Ne on vain ohjeellisia.
LAINAUS(Omppo @ 6.1. 2007, 10:12)
Ruutumerkeistä: Miten olette ratkaisseet kulmamerkkien sijoittumisen toisiinsa nähden; jonkinlainen nauhaviritelmä? Milllaista materiaalia?
Alkaa mennä hermo näihin "oho, se on taas vino" -tyylisiin vääntämisiin... Varsinkin, kun ruutu on nyt jo täyden kokoinen, joten sitä ei ole enää tarvetta pienentää...
Onko sulla siis ollut aluksi iso ruutu jota olet lähtenyt pienentämään? Viitaten siis tuohon "ruutu on nyt jo täyden kokoinen, joten sitä ei ole enää tarvetta pienentää..."
Mä olen vaan aina laittanut ruutumerkit jotenkin neliön muotoa muistuttavaksi kuvioksi joka on pienempi kuin normiruutu.
Voiko luoksetulossa, noudoissa jne. koira tulla suoraan sivulle?
Hiipivä Siiseli
14.1. 2007, 21:32
LAINAUS(Neita @ 14.1. 2007, 20:16)

Voiko luoksetulossa, noudoissa jne. koira tulla suoraan sivulle?
Kyllä saa.
LAINAUS(crim @ 9.1. 2007, 15:20)

Onko sulla siis ollut aluksi iso ruutu jota olet lähtenyt pienentämään? Viitaten siis tuohon "ruutu on nyt jo täyden kokoinen, joten sitä ei ole enää tarvetta pienentää..."
Mä olen vaan aina laittanut ruutumerkit jotenkin neliön muotoa muistuttavaksi kuvioksi joka on pienempi kuin normiruutu.
Mä tein samaa kuin mitä sä - laitoin ne tötsät vaan paikalleen. Mulle kuitenkin suositeltiin, että ne palikat olis ensin pienemmässä neliössä, jotta koira oppisi systeemin hahmottamaan, ja musta tuntuu, että ainakin Nellalle oli tosi hyvä systeemi. Sitä sitten pikku hiljaa suurentelin ja nyt on kokonaan 3*3 metriä. Nyt kaveri myös sihtaa paljon paremmin keskelle.
Viel kun pääsis joskus treenaamaankin
Me ollaan myös harjoiteltu ruutua niin, että ne tolpat on olleet aika lähekkäin, jotta koira hahmottaa ne paremmin.
Minkä ikäsenä alottitte koirienne kanssa harjoittelemisen? Aloitteko heti pienen pennun kanssa harjoittelemaan tokojuttuja, vai vasta myöhemmin (ja nyt todella tarkoitan TOKOjuttuja - tietysti arkipäivän asioita, suhteen luomista jne. harjoittelitte, mutta nyt tarkoitan tokoa). Minulle on tulossa pentu helmikuun puolella ja olisi mukava kuulla teidän kokemuksia ja mielipiteitä tokon aloittamisesta. Toko tulee olemaan yksi meidän päälajeista, koska minua on päässyt puraisemaan paha tokokärpänen
No ihanihanihanihanihan varsinainen tokoilu aloitettiin vasta vajaa vuoden iässä, mutta sitäkin ennen kaikki perustottisjutut mitä olin opettanut olin opettanut tokomaisesti tai ainakin siihen suuntaan ;>
Me aloitettiin pentukurssi Vilman ollessa 4kk ja sen ollessa 6kk osallistuttiin mölleihin kisoihin. Tosikkomeiniggillä ei siis kuitenkaan otettu, mutta en mä voinutsille mitään että melkein aina sijoituttiin

Eli kyllä me tokoa otettiin ihan kunnolla jo pikkupentuna, mutta ei todellakaan mitenkään vakavalla mielellä. Arkipäivän jutut meni etusijalle.
Seriliini
21.1. 2007, 13:43
Tuli nyt mieleen, että miten olette opettaneet koiralle sivulle tulon...?
Kiertäääkö koira ohjaajan takaa vai peruttaako se sivulle? Mikä keino helpoin ja luotettava?
Toivottavasti tälläista keskustelua/aihetta ei ole vielä...
No itse opetin sillä tavalla, että koira tulee takaa. Ihan vaan kädellä näyttämällä. Nyt yritän opettaa sitä tulemaan siitä edestä suoraan, tämäkin myös ihan kädestä näyttämällä. Se on helpompi tapa kumpi tuntuu paremmalta. Itse valitsin tuon takaatulemisen, koska olin Serillekin sillä tavalla opettanut..
Nintsu kiertää sivulletulossa takaa, Siiri tulee eteen ja siitä etukautta sivulle.
Takaakiertämisestä voi olla vaikeaa saada nopea ja tiivis, ja kun koira on jonkin aikaa ohjaajan näkymättömissä, on hankalampi huomata jos koira kiertää nopeasti muttei tiiviisti. Jos koira tekee palautukset sivulle ja kiertää, ehtii se myös puuhastella kaikenlaista kiertämisen aikana (mm. järsiä tunnistusnoutokapulaa).
Tuo sivulle pyörähtäminen (koira tekee pienen "lenkin" sivulla) on usein nopeampi ja varsinkin jos koira tulee noudoissa ja luoksetulossa eteen, mielestäni helpompikin. Siirille opetin sen ensin makupalalla ja sitten kädellä ohjaamalla, ensin käsi tekee isomman ohjausliikkeen joka pienenee, ja samalla koiran tekemä käännös tiivistyy.
^Riippuu miten opettaa. Meillä Kiia ainakin kiertää tosi reippaasti takaa, eikä jää puuhastelemaan omiaan. Sivulle tulo on takaakin kiertäen tiivis ja nopea. Meillä tosin on seuraamisessakin täyskäännös siten, että koira kiertää takaani, jolla saattaa olla vaikutusta asiaan. Siinä olen aina pitänyt huolen, ettei Kiia jää mihinkään, vaan lelun ym. herkun kanssa pitänyt huolen, että koira on lähellä siinäkin.
Hiipivä Siiseli
22.1. 2007, 20:13
LAINAUS(H3nni @ 21.1. 2007, 22:12)

^Riippuu miten opettaa. Meillä Kiia ainakin kiertää tosi reippaasti takaa, eikä jää puuhastelemaan omiaan. Sivulle tulo on takaakin kiertäen tiivis ja nopea. Meillä tosin on seuraamisessakin täyskäännös siten, että koira kiertää takaani, jolla saattaa olla vaikutusta asiaan. Siinä olen aina pitänyt huolen, ettei Kiia jää mihinkään, vaan lelun ym. herkun kanssa pitänyt huolen, että koira on lähellä siinäkin.
Riippuu myös hyvin paljon koirasta, toisille se vain on vaikeampi opettaa kuin toisille. Meillä alkuun koira tuli takaa kiertäen sivulle, mutta koin paremmaksi vaihtoehdoksi tuon sivulta pyörähtämisen, koska se on huomattavasti nopeampi tällaiselle hidasliikkeiselle noutajalle..
Sandra tekee seuraamisen täyskäännöksen takaa kiertäen ("saksalainen täyskäännös"), mutta ongelmia ei ole tullut sivulletulon kanssa. Ainoastaan tosi hitaassa seuraamisessa saattaa heittää vain pyllyään kuin tullakseen sivulle edestä, mutta muuten kiertää takaa, ja mielestäni on hyvä näin. Itse suosittelisin siis edestä kiertämistä
takkutukka
28.1. 2007, 22:05
Meillä treenit seurassa alotettiin 4kk iässä
*muoks* niin ja meillä koirat tulee takaa sivulle
Miten te olette opettaneet koirillenne noutoa? Ollaan aloitettu niin että naksautin aina kun katsoi kapulaan --> kun otti suuhun --> kun piti vähän aikaa suussa. Sitten heitin vähän matkan päähän ja naksautin kun oli kantanut jonkun matkaa. (Ei malta tuoda minulle asti, jtean ajattelin kokeilla tuota..) Nyt on siis ongelmana se että tuo tiputtaa kapulan aina suustaan n. metrin päästä minusta. Näin entinen toko ohjaajamme neuvoi.
Kun ohjaaja vaihtui ja kysyin häneltä tätä nouto asiaa. Niin sanoi että kannattaa aloittaa silllä että laittaa kapulan koiran suuhun ja pitää toista kättä kuonon alla ja toisella kädellä silittää rauhoittavasti kuonon päältä. Näin kapulan saa pidettyä koiran suussa. Ollaan siis nyt kokeiltu tuota toista menetelmää ja Ama rimpuilee ensin kauheasti, mutta kun pidän vain sen kapulan siellä suussa niin antaa vähän aikaa olla. Kehun vähän ajan päästä tosi kovasti.
Mitä mieltä olette tästä? Miten olette itse noutoa harjoitelleet?
tuunanen
18.2. 2007, 18:04
Meillä harjoitellaan noutoa tällä hetkellä niin, että annan suuhun jotain mieluista (denta stix, lapanen, siankorva) annan käskyn "pidä" ja vapautan. Lapasta ei kuitenkaan saa "tappaa", sitä on kannettava nätisti.
LAINAUS(Kiiwi @ 18.2. 2007, 11:47)

Kun ohjaaja vaihtui ja kysyin häneltä tätä nouto asiaa. Niin sanoi että kannattaa aloittaa silllä että laittaa kapulan koiran suuhun ja pitää toista kättä kuonon alla ja toisella kädellä silittää rauhoittavasti kuonon päältä. Näin kapulan saa pidettyä koiran suussa. Ollaan siis nyt kokeiltu tuota toista menetelmää ja Ama rimpuilee ensin kauheasti, mutta kun pidän vain sen kapulan siellä suussa niin antaa vähän aikaa olla. Kehun vähän ajan päästä tosi kovasti.
Mitä mieltä olette tästä? Miten olette itse noutoa harjoitelleet?
Tuo on ihan hyvä tapa. Kaverini koiralle (pehmeä aussienarttu) opetettiin nouto tuolla tavalla ja nyt se snetään suostuu pitämään kapulaa suussaan. Aikaisemmin ei ollut suostunut edes suutaan avaamaan, mutta pienellä pakottamisella saatiin homma toimimaan. Tietty kaikki pitää suhteuttaa omaan koiraan eikä kaikki tavat sovi kaikille.
Itse opetin noudon kaikien sääntöjen vastiasesti: heitin kapulan, sanoi "Hae" ja sitä se lähti. Suurempia ongelmia ei ole koskaan ollut, paitsi hitaan palautuksen kanssa (sekin nyt kunnossa). Metallikapulan kanssa joudun varmaan vähän enemmän tekemään työtä, sillä neiti ei tykkä pitää siitä kiinni. Puukapulaa kun voi purra (ei siis pureskella, muttap itää sillein kunnolla kiinni) muttam etallikapula ei anna yhtään myöten hampaiden alla.
Minä opetin noudon naksutinta hyväksikäytteän.Toisaalta nouto oli helppo opettaa, koska Taiga kantaa ihan luonnostaan mielellään esineitä suussaan: lenkilläkin aina jotain kepinpätkää pitää retuuttaa mukana

Alkuopetuksen tein kuitenkin pahviputken pätkällä, en vielä kapulalla. Pahvi oli kevyempi ja ajttelin että jo joku menee pieleen, niin koira ei yhdistä sitä noutokapulaan. Mutta ihan hyvin meni ja kyllä koira pahviputkiakin kanniskelee tänä päivänä

Ihan alusta ei kuitenkaan tarvinnut lähteä, eli mistään vilkaisuista ei tarvinnut palkata. Ensin harjoiteltiin suussa rauhassa pitämistä ja putken nsotamista maasta ja sitten tehtiin nouto luoksetulona. Eli pahviputki suussa eteen istumaan parin metrin päästä. Näin edettiin. Jossain vaiheessa vaihdoin pahviputken noutokapulaan, eikä tämäkään tuottanut ongelmia.
Ongelma oli lähinnä liian varovainen kapulan pitäminen: tämä on mielestäni naksuttimen käytön ongelma.Jotenkin hankala opettaa kunnollista otetta kapulasta. Lisäksi oli hankaluuksia saada koira tuomaan kapula vauhdilla. No, tukeva ote on opeteltu ihan saalisleikin kautta: kapualla on leikitty ja sitten olen tuuppinut kapulan laippoja ja kehunut kun on pitänyt kunnolla, eikä pudottanut. Vauhtia taas on haettu ihan ruuan avulla. Ruoka-aikana noutotreeni: aika pikaisesti Taiga alkoi kapulaa kiikuttaa perille
Tämän lisäksi lenkillä on alusta saakka ollut periaate, ettei lenkillä lennä yksikään keppi ellei sitä tuoda käteen.Eli jalkoihin tiputetut kepit eivät liiku minnekään.
LAINAUS(crim @ 18.2. 2007, 19:01)

Itse opetin noudon kaikien sääntöjen vastiasesti: heitin kapulan, sanoi "Hae" ja sitä se lähti.
Meillä sama juttu, tosin sanoin "Tuo" sen takia, että kaikki perheenjäsenet sanoo aina "Hae, hae!" kaikelle niin päätin ottaa eri käskyn kunnon noutoon ettei mene pilalle koko homma. Ja nykyään ollaan vasta siinä vaiheessa, että Gilda tuo eri asioita kun sille sanoo käskyn, noutokapula on vasta hankinnassa.
LAINAUS
Äh.. Nykyisin kun laitan kapulan Aman suuhun, nii se alkaa rimpuilemaan kamalasti. Tänään huomasin että kun kurotin kättä avatakseni sen suun, niin Amapa luikahti karkuun eikä tullut luokse ennen kuin olin laittanut kapulan pois...

Tuo viesti jäi johonkin matkan varrelle.. Laitan sen kuitenkin nyt tähän vielä.
Ajattelin jo että ei tuosta noudosta koskaan tule mitään, mutta onneksi sain kirjastosta lainaan "tie tottelevaisuusvalioksi" -kirjan! siinä selitetään noudon opetus todella tarkaan ja hyvin. Opetellaan noutoa nyt sen mukaan, eikä tuo pane yhtään hanttiin. Tosin tuota kapulaa en varmasti enää voi käyttää. Pitää hommata uusi kapula...
^en hirveästi pakkonoutoa suosittele.. Siinä voi pehmeän koiran pilata todella helposti ja liikkeen korjaamiseen kuluu paljon aikaa. Kun nouto on jo avo-luokassa, niin tokoilut jäisivät aika lyhyeen, jos se noutoon kaatuu. Eri asia sitten, kun koira jo osaa ja siltä sitten aletaan vaatia oikeaa suoritusta. Tosin vaatiessakin pakko tulee toki suhteuttaa koiran kestokykyyn.
Naksutin on mielestäni aivan loistava apuväline noudon opiskeluun. En nyt just suoralta kädeltä muista, miten Mujusen kirjassa noutoa opetetaan, mutta varmasti se on ihan hyvä tapa

tuskin ainakaan pakkoon perustuva metodi.
Kyllä siinä kirjassakin neuvotaan se esine (ei siinävaiheessa vielä kapula) laittamaan koiran suuhun ja pitämään se siellä vähän aikaa. Siinä tosin korostettiin että pitää olla hyvin rauhallinen ja rento, kun noutoa harjoitellaan että ei tulisi paineita.

Kyllä tuo nouto varmasti vielä onnistuu, kun tämän kirjan ohjeita noudatetaan.
No niinpä olikin noin. Tästä huolimatta olen sitä mieltä, että kannattaisi saada se koira haluamaan ottaa kapula/esine/whatever suuhunsa.Etenkin jos koira jo tässä vaiheessa lähtee karkuun pelkästä kapulan näkemisestä.. Maltti mukaan noutotreeniin! Ei liian pitkin askelin eteenpäin ( tämä on paras neuvo, minkä olen tokon treenaamiseen saanut ). Minä olen nyt aloittanut metallin treenauksen ihan alkeista alusta ja tarkoituksena on saada koira tarttumaan esineeseen nopeammin. Naksutellaan talvi metallin kanssa ja katsotaan missä pisteessä keväämmällä ollaan.
LAINAUS(Oona @ 26.2. 2007, 09:43)

- - Minä olen nyt aloittanut metallin treenauksen ihan alkeista alusta ja tarkoituksena on saada koira tarttumaan esineeseen nopeammin. Naksutellaan talvi metallin kanssa ja katsotaan missä pisteessä keväämmällä ollaan.
Miten siis ihan käytännössä opetat koiralle naksuttimella noutoa/kapulan pitoa? Meillä kun naksuttimen kanssa kapulan pito meni vähän siihen että mahdollisimman äkkiä syljetään pois, että sais namia.. Kuitenkin naksutin ainaki omalla koiralla toimii hyvin jos vaan itse tietäis miten sitä esimerkiksi juuri noudossa hyödyntäisi.
LAINAUS(Iga @ 26.2. 2007, 10:49)

Miten siis ihan käytännössä opetat koiralle naksuttimella noutoa/kapulan pitoa? Meillä kun naksuttimen kanssa kapulan pito meni vähän siihen että mahdollisimman äkkiä syljetään pois, että sais namia.. Kuitenkin naksutin ainaki omalla koiralla toimii hyvin jos vaan itse tietäis miten sitä esimerkiksi juuri noudossa hyödyntäisi.
Kapulan pitoaikaa pidennetään kaikessa rauhassa. Opetustilanteen pitää olla kaikinpuolin rauhallinen, ympäristössä ei häiriöitä jne. Ottaako koira siis itse kapulan suuhunsa? Eli olet itse passiivinen, etkä työnnä kapulaa koiran suuhun? Eli mä teen itse niin, että vain istun tuolilla kapula, meidän tapauksessa metalli, kädessäni ja odotan: ei tarvitse kauaa odottaa, niin koira tarttuu kapulaan. Aluksi ei tarvitse itse irroittaa omaa otetta lainkaan kapulasta--> riittää että koira _itse_ tarttuu siihen. Sitten rauhallista kehumista, naks ja palkka. Naksautuksen jälkeenhän koira jo saakin päästää irti kapulasta. Aikaa aletaan pikkuhiljaa pidentää: koko ajan tunnelma harjoituksessa rauhallinen.Rauhallista kehumista, kevyttä koiran silittelyä --> tehdään tilanteesta koiralle mukava, jolloin ei ole kiirettä sylkeä kapulaa huitsikan nevadaan saman tien

Mun mielestä noudon alkuopetus on tehtävä erillään muusta treenaamisesta.
Naksutinkoulutuksen ongelmaksi katsoisin lähinnä sen, että vietti pitää opetella erikseen. Meillä ongelma oli puukapulalla pitkään se, että ote oli kapulasta varsin löysä. Tähän auttoi ulkona tehdyt riehumistreenit.Leikittiin kapulan kanssa, taisteltiinkin siitä ja joskus kevyesti tärisytän kapulan laippoja. Nyt ote on jo enimmäkseen oikein hyvä, kannattaahan kapulasta pitää lujasti kiinni, koska ikinä ei voi tietää koska kapulalla leikitään

Riehumistreeni-vaiheessa koira jo periaatteessa osasi noudon rauhallisesti sisällä tehtynä. Jos koira pudottaa kapulan, otetaan uusiksi.Taiga on muutaman kerran pudottanut kapulan omille varpailleen, mikä ei onneksi ole haitannut noutotreeniä.Kovin herkällä koiralla tällaista kannattaa varoa, jottei tule sen vuoksi takapakkia noudon harjoitteluun.
Oona, täytyypä kokeilla kapulan pitoa naksun kanssa taas kun koira rauhallinen. Olen siis tehnyt niin, että koira ottaa kapulan itse suuhun (pidän kapulaa suunnilleen sen kuonon korkeudella) ja naksautan kun koira ottaa tukevan otteen tai jopa vetää kapulaa pois päin musta. Aluksi toimi hyvin ja pystyi vähän jopa pidentämään pitoaikoja, mutta sitten koira rupes vaan odottamaan naksua ja namia ja alkoi vetämään hätäsesti kapulaa ja irrotti otteensa..
Vaadit vain pitämään pidempää. Jos pudottaa, niin uusiksi. Jos homma on noin hyvin lähtenyt käyntiin, ei ole mitään syytä uskoa, etteikö koirasi nopeasti ymmärrä, ettei se pääse liian helpolla

Nyt se selvästi yrittää mennä siitä mistä aita on matalin
Kysymys! Kuinka saan Iitun katsekontaktin pysymään seuraamisessa? Entä miten sama irti seuraamisessa, jossa se myös jätättää?
Osaako koira pitää katsekontaktia perusasennossa?
Jättättminen johtuu useimmiten siitä ettei koira joko tiedä mitä siltä odotetaan tai seuraaminen ei innosta sitä. Joten motivaatiota peliin jos vika on viimeksimainitussa.
Perusasennossa kyllä, mutta ei sitten seuraamisessa... Miten mie voin motivoida Iitua? Nami ei motivoi tarpeeks, ei lelut, ei riekuttaminen...
Hiipivä Siiseli
6.3. 2007, 21:05
Sun pitää vain keksiä se juttu koiralle, josta se innostuu. Jos se on syömättä pitkään (esim. päivän ajan) ja kokeilet sitten nameilla? Ja ne eivät saa olla mitään kuivanappuloita vaan jotain oikeasti hyvää, lihapullia, nakkeja, kinkkutahnaa.. Kokeile, mistä koirasi tykkää eniten. Omalla koirallani on ollut samankaltainen ongelma, mutta se parani ajan kanssa, kun onnistuin tekemään kaikesta yhdessä tekemisestä sille tosi hauskaa.
Kymysys: mikä on 'sivu' (=peruasento) käsky ruotsiksi? Onko se ihan 'sida'?
LAINAUS(<Iida> @ 9.3. 2007, 14:45)

Kymysys: mikä on 'sivu' (=peruasento) käsky ruotsiksi? Onko se ihan 'sida'?
onhan se ja sivulle on åt sidan
LAINAUS(Flatpower @ 6.3. 2007, 10:14)

Perusasennossa kyllä, mutta ei sitten seuraamisessa... Miten mie voin motivoida Iitua? Nami ei motivoi tarpeeks, ei lelut, ei riekuttaminen...
Mä olen pitkälti sitä mieltä että perusasento = seuraaminen. Treenaisin itse perusasentoa varmemmaksi > koira katsoo sinua myös kun sinä et katso sitä. Vähitellen lähtisin liikkumaan, ensin yksi askel kerrallaan. tavallaan että koira tulee vain uudestaan perusasentoon. Sitten askel kerrallaan pidemmäksi, näin me teimme pentukurssilla.
Me ollaan Tobyn kanssa otettu seuraamista juuri niin kuin crim tuossa aiemmin selitti. Alkuun oltiin paikoillaan, käsky "seuraa" ja koira kontaktiin. Seuraa käskyllä siis otetaan kontaktia. Sitten kun se sujui, lähettiin liikkeelle. Ensin yksi askel ja paljon kehuja ja leikkiä. Muutamia kertoja otettiin tätä yhtä askelta. Sitten otettiin pari askelta, kolme, neljä, viis... Nyt koira pitää tosi hyvää kontaktia ja on innoissaan mukana (oikealla paikalla). Mennään jo pitempiäkin matkoja, käännöksiä jne. Koiralla koko ajan sama into.
Mistä te kaikki vähän pienempien koirien omistajat olette ostaneet noutokapulan? Vai onko joku tehnyt itse?
Tänään yritin metsästää tuolle sheltillemme kapulaa, mutta missään ei ollut tarpeeksi pientä...
Motivaattori myy ainakin 150g, 250 ja 400g kapuloita. Varmaan sheltille ihan sopivia, riippuen vähän sheltin koosta. Hinnoiltaan 7-9€.
Motivaattori? En ole kuullutkaan...
Käytetäänkö muuten kokeessa omaa noutokapulaa? Ja saako kapulan tehdä itse?
Avoimessa luokassa saa ainakin käyttää omaa kapulaa, mutta voittajassa vissiin on järjestävän seuran kapula. Meillä on itse tehty se kapula niiden sääntöjen mukaan eikä kukaan tuomari ole siitä vielä mitään sanonut.
Masukka
19.3. 2007, 23:01
Me aletan TOKO pojan kanssa 11.4.07 ja ekat kisat 22.7.07. Mitä varusteita tarvitaan kisoihin?
LAINAUS(Masukka @ 19.3. 2007, 17:01)

Me aletan TOKO pojan kanssa 11.4.07 ja ekat kisat 22.7.07. Mitä varusteita tarvitaan kisoihin?
* panta ja hihna
* rekisteripaperit
* rokotustodistus
* kilpailukirja (kisapaikalla myydään, hinta jotain 2-4€)
Lisäksi voi ottaa nameja & leluja, joita ei tosin kehässä saa näkyä. Itselläni on kuitenkin yleesä pari makupalaa taskussa (tasku kiinni), nekin lähinnä omana henkisenä tukena. Ei tuo koira niitä millään tavalla noteeraa, mutta jotenkin se oma olo on turvallisempi ku ne on siellä

Motivaattori on siis Tampereen suunnalla toimiva koiratarvikkeiden myysä (www.motivaattori.fi) ja siellä myydään siis ihan kaikkea hihnoista noutokapuloihin ja canicrossjuttuihin. Ei ole mikään älyttömän kallis siihen nähden että tuotteet ovat kestäviä.
LAINAUS(crim @ 20.3. 2007, 16:20)

* panta ja hihna
Pitääkö pannan olla PK-rotuisilla (PK-oikeudet omaavilla) ketjukaulain? Entä pitääkö hihnan olla nahkaa? Jos hihna on pitkä ja siinä on lukko molemmassa päässä ja sitä voi säätää eripituiseksi saako se olla lyhyimmällä(kaksin kerroin) kun sen pituus silloin on noin 1m? Kuinka pitkä sen pitää olla?
Onko kokeessa tosiaan noin tarkkaa että millainen panta tai hihna pitää olla? Itse en ainakaan ole ottanut paineita hihnan tai pannan suhteen..

Ensi kuussa eka koe meillä.. Apuva!
Hiipivä Siiseli
20.3. 2007, 19:45
LAINAUS(Flatpower @ 20.3. 2007, 16:30)

Pitääkö pannan olla PK-rotuisilla (PK-oikeudet omaavilla) ketjukaulain? Entä pitääkö hihnan olla nahkaa? Jos hihna on pitkä ja siinä on lukko molemmassa päässä ja sitä voi säätää eripituiseksi saako se olla lyhyimmällä(kaksin kerroin) kun sen pituus silloin on noin 1m? Kuinka pitkä sen pitää olla?
Ei tarvitse olla ketjukaulain, se on PK-kokeiden juttuja. PK-kokeissa koiralla tulee olla ketjukaulain mutta tokossa ei ole muuten väliä tämän sääntökohdan lisäksi: "Koiralla saa olla vain sileä nahka– tai ketjukaulain." Sileä tarkoittaa siis sitä, ettei siinä ole piikkejä tms.
Hihnalla taas ei ole mielestäni mitään väliä, itse olen käyttänyt kuvailemasi kaltaista remmiä kisoissa.
LAINAUS(Hiipivä Siiseli @ 20.3. 2007, 19:45)

Ei tarvitse olla ketjukaulain, se on PK-kokeiden juttuja. PK-kokeissa koiralla tulee olla ketjukaulain mutta tokossa ei ole muuten väliä tämän sääntökohdan lisäksi: "Koiralla saa olla vain sileä nahka– tai ketjukaulain." Sileä tarkoittaa siis sitä, ettei siinä ole piikkejä tms.
Hihnalla taas ei ole mielestäni mitään väliä, itse olen käyttänyt kuvailemasi kaltaista remmiä kisoissa.
Huh! Kiitos. Kun meille eilen selitettiin luennolla, että panta oltava PK-rotuisilla ketju, ja hihna nahkaa, min pituus 1,2m... Mites se pituus?
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.