Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Tokopulina
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
Sivuja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Swi
Ja esim. jos nyppäisee hihnasta, joka kerta kun vinkuu, voi tulos olla että koira oppii odottamaan nyppäisyä ennen kuin vaikenee.

Meillä on tosiaan ollut myös taipumusta tuohon: Vilkas koira, jonka kanssa alettiin harrastaa vasta aikuisiällä. Kun se ei ollut pentuna tottunut rentoutumaan vieraiden koirien läheisyydessä, sen kanssa oli aluksi tehtävä paljon töitä.

Eli meillä vinkumisen syy oli lähinnä energinen koira joka haluaisi jo töitä, eikä kestä odottelua stressaavassa ympäristössä. Todella paljon olen tätä vinkumistaipumusta saanut karsittua, mutta valitettavast sitä edelleen esiintyy.

Kannattaisi varmaan opettaa koiralle, että välillä rentoudutaan. Mäkään en kannata pelkkää hiljaisuudesta palkkaamista, eikä erillisestä hiljaa-sanan opettamisestakaan ole hyviä kokemuksia.

Jos vika on ihan puhtaasti siinä, että koira haluaisi tehdä jo, kannattaa miettiä mitä sen kanssa on tehty ennen treeniä. Jos koira on ollut koko päivän yksin, sitten se pakataan autoon ja suoraa kentälle, se ei varmasti ole kovin rennolla tuulella. Itse olen huomannut parhaaksi tulla treenikentän lähettyville väh. puoli tuntia ennen, ulkoilla, koira saa haistella ja hoitaa asiansa. Sitten piilotan usein jotain, jonka koira saa etsiä ja sen jälkeen vielä ihan pikkupalasia liikkeistä, ja sitten kentälle.
Löytyy iitäkin, jotka tulevat suoraan autosta kentälle, mutta meillä siitä ei tulisi mitään. Kokeilemalla kukin löytää varmasti sen omalle koiralleen sopivan tavan.

Lempo
Luulen että viime kerta johtui ainoastaan siitä kiireestä.
Nyt ollaan taas vähän viisaampia wink.gif
Liewec
LÖytyisikö joltakulta tietoa Ruotsin tokokoesäännöistä ja vähän informaatiota eri luokkien liikkeistä? Suomeksi olisi toki paras, mutta jos joku selkeä sivusto on olemassa ruotsiksi niin sekin kelvannee.

Sitten sellainen, että koirani on kisannut voittajaluokassa (oikeus evl, mutta emme ole kisanneet), joten saako se kisata evl:ssä myös Ruotsissa? Vai joutuuko se alokasluokkaan? Vähän ristiriitaista infoa olen tästä kuullut..
Hiipivä Siiseli
^Itse en osaa noihin vastata, mutta löytyisiköhän sieltä Ruotsin maalta joku tuttu tai siellä kisannut, joka tietäisi? Eikö Ruotsissakin muuten ole käytössä ne FCI:n evl-säännöt, vai ovatko vain kv-tokoissa?

/muoks. Ai niin, sullahan on se nuorempikin koira, mikä tuskin vielä evl:ssä on.. smile.gif
Liewec
Tjuu, tarvii koittaa hinautua kentälle kyselemään.. biggrin.gif
wenakko
Viisaat auttakkee!

Oon opettanu tolle kaukot, ja ne menikin yhdessä vaiheessa aivan TOSI hyvin. Ei ollut mitään ongelmaa. Mutta nyt on ilmennyt sellaista että se ottaa askeleita aina istu-seiso vaihdossa. Tekee lyhyillä välimatkoilla hyvin, mutta sitten kun välimatkaa on n.6m tai enemmän niin ottaa niitä askeleita. blink.gif Ei oo toistaiseksi auttanut vaikka oon ottanut lähietäisyydeltä pelkkiä vaihtoja ja sitten lisännyt pikkuhiljaa tuota matkaa..
Hiipivä Siiseli
LAINAUS(wenakko @ 14.10. 2008, 14:23) *
Viisaat auttakkee!

Oon opettanu tolle kaukot, ja ne menikin yhdessä vaiheessa aivan TOSI hyvin. Ei ollut mitään ongelmaa. Mutta nyt on ilmennyt sellaista että se ottaa askeleita aina istu-seiso vaihdossa. Tekee lyhyillä välimatkoilla hyvin, mutta sitten kun välimatkaa on n.6m tai enemmän niin ottaa niitä askeleita. blink.gif Ei oo toistaiseksi auttanut vaikka oon ottanut lähietäisyydeltä pelkkiä vaihtoja ja sitten lisännyt pikkuhiljaa tuota matkaa..

Oletko sitten kuitenkin lisännyt sitä matkaa liian nopeasti? Uskoisin nimittäin, että se johtuu siitä, vaikket itse sitä mieltä olekaan smile.gif Jos koira lähietäisyydellä tekee hyvin, mutta kauemmas mentäessä huonosti, niin en itse oikein osaa kuvitella mitään muutakaan ongelmaa kuin sen liian pitkän välimatkan liian lyhyessä ajassa.

Koirahan voi suorittaa kaukoissa kolmella eri tavalla: etujalat paikallaan, takajalat paikallaan tai napa paikallaan. Oma koira tekee napa paikallaan, ja istu-seiso -vaihdon opetin sille niin, että se nostaa pyllyn ylös ja ottaa samalla pienen askelen etujaloilla. Mihin suuntaan koirasi niitä askeleita ottaa ja miten sen pitäisi nousta ylös? Etujalat liikkuvat eteenpäin vai niin, että koira nostaa pyllyn ylös ja etujalat ovat paikallaan? Ja jos koira tekee näitä sekaisin ilman mitään logiikkaa, niin kannattaa opettaa sille yksi tietty tapa, jonka mukaan sen tulee aina toimia, niin se ei matkan ja epävarmuuden kasvaessa niin helposti lähde liikkumaan sinua kohti.

Miten palkkaat koiran? Jos se saa palkan aina sinulta, se saattaa vetää koiraa eteenpäin, mutta takapalkkauksessa taas on se ongelma (omalla koirallani kävi näin), että koira lähtee helposti kääntymään sivuttain palkkaa päin asennonvaihdoksissa. Eli loppupelissä saattaa olla jopa poikittain ohjaajaa kohti.. Tätä ei siis kaikilla esiinny, mutta se voi muodostua ongelmaksi.

Sandralla apuna on myös toiminut "oikotie onneen", eli hieman ehkä virheellinen tapa: opetan koiran lähietäisyydellä ottamaan vaihdoissa askeleita taaksepäin, jolloin matkan kasvaessa se pysyy paikallaan. Tämäkään ei välttämättä kaikilla koirilla toimi, ja on tosiaan vähän "huijausta", mutta tuo on juuri sopivan blondi siihen. smile.gif Reiluintahan koiraa kohtaan on ihan rehellisesti opettaa tekniikka ja pikkuhiljaa pidentää matkaa, mutta Sandralle tuokin on ollut ihan tehokas keino edistämisen poistamiseksi.

Kaukot on hirmu herkkä liike ja hajoaa tosi äkkiä, varsinkin, jos treeniä ei tule paljon smile.gif Ja oikea tekniikka on tosi tärkeä opettaa koiralle, sillä muuten se tosiaan saattaa tehdä vaihdot ihan miten sattuu.
wenakko
Oon opettanu kaukot niin että etujalat on paikoillaan. Voihan se toki olla tuota että oon edenny liian nopeaa, mutta kun siinä on vaan se että se teki ne ennemmin jo täydellisesti! Se on nyt yhtäkkiä keksiny että se voiki ottaa askeleita. unsure.gif

Oon palkannut sen vaihtelevasti takapalkalla, ja sitten että palkka tulee multa. Ja se ottaa niitä askeleita minuun elikkä eteenpäin.

Mietin tossa sitä, että kun toi hurtta on opetettu näyttelyseisontaan sillei että se liikuttaa etujalkojaan eteenpäin.. Mietin että voisko toi liikkuminen johtaa juurensa sieltä?
Hiipivä Siiseli
LAINAUS(wenakko @ 14.10. 2008, 17:56) *
Oon opettanu kaukot niin että etujalat on paikoillaan. Voihan se toki olla tuota että oon edenny liian nopeaa, mutta kun siinä on vaan se että se teki ne ennemmin jo täydellisesti! Se on nyt yhtäkkiä keksiny että se voiki ottaa askeleita. unsure.gif

Oon palkannut sen vaihtelevasti takapalkalla, ja sitten että palkka tulee multa. Ja se ottaa niitä askeleita minuun elikkä eteenpäin.

Mietin tossa sitä, että kun toi hurtta on opetettu näyttelyseisontaan sillei että se liikuttaa etujalkojaan eteenpäin.. Mietin että voisko toi liikkuminen johtaa juurensa sieltä?

Jos olet ihan äskettäin (siis sen jälkeen, kun koira vielä teki kaukot hyvin) sille tuon näyttelyseisomisen opettanut, niin en pitäisi sitäkään mahdottomana ajatuksena.

Se, että koira on ihan yhtäkkiä alkanut ottaa niitä askeleita, kertoo siitä, ettei se tiedä, mikä on oikein. Tai jos olet viime aikoina vahvistanut enemmän näyttelyseisontaa ja etujaloilla tepastusta, niin varmasti se sitä tarjoaa myös kaukojen yhteydessä, varsinkin, jos käsky on sama tai samankaltainen.

Kaukot tosiaan on hirmu herkkä liike ja ne kusahtaa tosi nopeasti, jos harjoittelu ei ole säännöllistä, eli jos olet pitänyt viime aikoina taukoa niiden harjoittelusta, pitäisi treenaus taas aloittaa vähän helpommasta jutusta tauon jälkeen. smile.gif Vaikka koira olisi ennen osannut täydellisesti, niin sekin unohtaa asioita - itsekään en muista enää mitään kahden vuoden takaisista koulujutuista.. Kertauksen jälkeen ne kuitenkin palaavat suht nopeasti mieleen.

Nimim. paraskin puhuja: tänään kyllä itsekin sain karvaasti kokea sen, että treenaus pitäisi tauon jälkeen aloittaa aina helpoilla jutuilla tauolta päästyä.. Tunnaria sitten lähdin ensimmäisenä tekemään nyt melkein kahden viikon paussin jälkeen, ja arvaahan sen, mikä oli tulos. rolleyes.gif
NooorA
Me ollaan tuon X-rotuisen kanssa harrastettu Tokoa kun siltä se menee kuin vettä vaan .
Mutta nyt se on jo jäänyt vähiin.Kun nuo mätsit ja agi treenit on painanut päälle niin
ei ole ehtinyt. Mutta nyt taas on alkanut Treenailu ja koira on unohtanut kaiken.
Olimme harrastanut 2vuotta ja kaikki työ alkaa alusta. HUOH ! dry.gif
Vilppu
Mie toivon, ettei tätä ole jo kysytty, mutta pysyykö noi liikkeet samana vaikka säännöt muuttuvat? Piiloblondi vauhdissa.
SPRINKLERI
^ Lähinnä sääntömuutokset on selvennytksiä ja tarkennuksia tuomareille, koiran suorituksiin ei juuri tule muutoksia, ja nekin vähät vasta voittajassa. Missäköhän luokassa kisaat ?
Vilppu
En vielä missään smile.gif Kattelen nyt tässä näitä tottikseen liittyviä juttuja tulevan koiruuden myötä.
hellu.
Tietääkö joku, meneekö merkin kaatamisesta (ohjatussa, ruudussa) virhettä? esim. nyt viikonloppuna PM-kisoissa näkyi merkin kaatelua, mutta tuomarilinja oli muutenkin tiukka, joten vaikea sanoa menikö juuri siitä kaatamisesta pisteitä. Entäs onko sallittua käyttää ohjatussa koiran ohjaamiseen annettu ylimääräinen käsky vasta kun koira palauttaa? Eli siis käskytys menisi: merkki- seis- oikea - tänne (koirna tarttuessa kapulaan) - irti.
Hiipivä Siiseli
LAINAUS(hellu. @ 23.11. 2008, 21:03) *
Tietääkö joku, meneekö merkin kaatamisesta (ohjatussa, ruudussa) virhettä? esim. nyt viikonloppuna PM-kisoissa näkyi merkin kaatelua, mutta tuomarilinja oli muutenkin tiukka, joten vaikea sanoa menikö juuri siitä kaatamisesta pisteitä. Entäs onko sallittua käyttää ohjatussa koiran ohjaamiseen annettu ylimääräinen käsky vasta kun koira palauttaa? Eli siis käskytys menisi: merkki- seis- oikea - tänne (koirna tarttuessa kapulaan) - irti.

Varma en kyllä ole, mutta mun mielestä olisi tosi kieroa, jos siitä merkin kaatumisesta vähennettäisiin pisteitä. Tosin, meneväthän noudotkin nollaksi, jos koira käy kapulaa hakiessaan kehänauhan ulkopuolella (ts. kapula liian lähellä kehän reunaa ja koira jarruttaa itsensä kapulan taakse).

Hitsi kun en itse tuonne PM-kisoihin päässyt, olisi ollut tosi kiva käydä. Vähän vaan huono täältä Lahdesta lähteä ilman autoa, julkisilla olisin ihan varmasti eksynyt..
BlackFlatt
Noita PM-kisoja olisi kyllä ollut hauska mennä katsomaan... Kaikki suomalaiset onnistuivat hienosti, vaikka Elinalla ja Sinalla epäonnistuikin tuo ruutu...
Hyvä Suomi! thumbup.gif Ja olipa siellä hienosti taas bordercollie-rintamaa katkaisemassa norjalainen kultsu... biggrin.gif
Swi
^Se norjalainen kultsu oli ihan huippu biggrin.gif . Pääsi samantien yleisön suosikiksi, siinä vasta oli tekemisen iloa! (jota olisi joillain bordercollieilla suonut näkevän vähän enemmän). Seuraamisessa nosteli etujalkoja kuin hevonen kouluratsastuksessa biggrin.gif ...
hellu.
Hih, joo se oli siisti! Samaten se Norjan Lucky-bc oli mun suosikki ja sit se lapinkoiran näköinen käyttiskelpie (suomalaisten ohella) thumbup.gif
Hiipivä Siiseli
Joo, mä olen nähnyt videoita siitä kultsusta, ja on kyllä tosi symppis tapaus. Etenkin, kun se on opetettu makaamaan pää maassa, veikeän näköistä smile.gif Hyvä, että joku pitää yllä myös noutajien mainetta bc-joukkion keskellä wink.gif
Lempo
Olisiko kenelläkään neuvoa kuinka saisi sivulle tuloa paremmaksi. Eli perusasentoo tuloa.
Olen opettanut tulemaan suoraan sivusta smile.gif Eli hapuilee ilman käsiohjausta.
Swi
^Toistoja, toistoja, toistoja...
Jos olet opettanut käsiohjauksella, pienennät käden ohjaavaa kaarta vähitellen, kunnes pelkkä sana riittää.

Myös ottamalla itse pienen askeleen sivulle kun koira on jo oikeassa asennossa (-> koira korjaa takaisin perusasentoon) voi olla hyvä treeni, jossa koira oppii pysymään sivulla ja käyttämään takapäätään.
SPRINKLERI
LAINAUS(BlackFlatt @ 10.11. 2008, 18:16) *
Vaikka me ei nyt päästykään sinne Noormarkkuun kisaamaan...

Tällä kertaa tulossa smile.gif ? Nuukan mukaanmahtuminen varmistui tänään, joten me olemme ainakin menossa taas kisaamaan ! Tällä kertaa tavoitteena olisi, että ohjaajan hermot pysyisivät kasassa koko suorituksen ajan... viimeksi oli aika tiukkaa niiden kanssa. tongue.gif Huoh ! Nyt alkuviikolle suunnittelin jotain pientä viime hetken hiomista, ja sitten taas kokeilemaan että kuika käy....
BlackFlatt
Me olttiin myös varasijalla kokeeseen, mutta viikko sitten peruin senkin kun treenailut on jäänyt vähemmälle... Ja paikallaoloa ei olla harjoiteltu Kyröskosken kokeen jälkeen, ja tuo on niin epävarma siinä että turha mennä kokeilemaankaan, ellei sitä harjoittele useampaan kertaan ennen koetta (se siis menee tervehtimään toisia koiria, minun perääni se ei ole tulossa laugh.gif ). Lisäksi lauantaina on Seinäjoella ne agilitykisat, ja vaikka Sani jaksaisikin kahdet kisat samana viinkonloppuna, päätettiin nyt kuitenkin jättää väliin. Keskitytään sen viimeisen nousunollan metsästykseen... cool.gif

Mekin ollaan muuten alettu opettelemaan voittajaluokan liikkeitä, jos ensikeväänä startattaisiin jo siinäkin luokassa. tongue.gif Tunnistusnouto vielä vaiheessa, ja ruutua ei ole vielä kisamaisesti vedetty, mutta muuten kaikki kunnossa. Sani steriloidaan nyt alkuvuodesta, mutta seuraavat kisat meillä on varmaankin maalis-huhtikuussa. Täytyy vain alkaa pistämään noita ilmottautumisia aikaisemmin, nuo kokeet näkyy täyttyvän aika nopeasti.

Mutta Nukalle onnea kisoihin. smile.gif Eikö teillä ole jo kaksi ykköstulosta avoimesta? Nyt vielä se yksi, niin saatte TK2:kin kerättyä tänä vuonna...
Cerasi
Voiko tuomari huomauttaa käskysanoista tokokisoissa? Tarkoitan siis nimenomaan sanoista, jos esim. jonakin käskysanana on jotakin kovin kummallista..? Vai voiko siellä huutta ihan pokkana "paistinpannu" vaikkapa maahanmenossa?
Tai entäs sitten vähän realistisemmassa tilanteessa: voiko koiran kutsua esim. alo-luoksarissa suoraan "sivulle" -käskyllä? Joskus joku tuomari mun mielestä nipotti jotakin tällaisesta aiheesta.. (ko. sivulletulokäsky oli siis kilpailijalla käytössä muutenkin aina perusasennossa) Mun logiikan mukaan pitäisi olla ihan sallittua, mutta olenkohan kuitenkin väärässä.

edit. Ja sitten opetellaan kirjoittamaan..
hellu.
Kyllä voi, en ole ikinä kuullut että tuosta vähennettäisiin eikä se kyllä kuulu tuomarille mitä käskysanoja käyttää. Itseasiassa eräs nimekäs tokokouluttaja liputtaa kaikkien hassujen käskysanojen kuten paistinpannu puolesta --> toko ei voi silloin olla kovin ryppyotsaista touhua.

Ainoa mikä tuli mieleen, niin tuomari voi huomauttaa jos esim. luoksetulokutsu on liian pitkä. Mutta helpostihan näistä tulee aina niitä "tuomari sanoi mulle alo-luokassa että ei saa tehdä niin ja näin..." kun todellisuudessa tuomari on voinut oman mielipiteensä tai näkemyksenä "ei kannata tehdä sitä ja tätä..." Monestihan esim. alo-luokassa tuomarit ovat vielä kovin rupattelevaisia. Musta paras keino onkin ignoroida tuomarit, mä en ikinä kuuntele mitä ne sanoo.
Hiipivä Siiseli
Liian pitkistä käskyistä toki voi huomauttaa, mutta sivulle-sanaa saa kyllä käyttää luoksetulossa käskynä. Mä olen ainakin käyttänyt parin vuoden ajan, eikä kukaan ole sanonut mitään, enkä ole ikinä kuullut kenenkään siitä noottia saavan.

Eri asia sitten on käyttää koiran nimeä tai "hyvä"-sanaa (tai muuta kehua) käskynä (esim. pysähtymisessä ruutuun/merkin/esteen taa), sitä eivät tuomarit yleensä katso hyvällä. Muuten olen kuullut kyllä aika värikkäitäkin käskyjä, mm. erään koiran tunnarikäsky oli "aarre" smile.gif
Cerasi
Hienoa, selvisi nyt tämänkin smile.gif
Swi
Ja luoksariinhan saa liittää koiran nimen eteen, jos se on liitetty itse käskyyn (ns. yksi sana)?

Miten se käskyjen pituussääntö muuten meni, oliko määritelty tavujen määrä vai kuinka?
Hiipivä Siiseli
^Juu, siis "Sandratänne" on sallittu, mutta "Sandra, tänne" on kaksoiskäsky smile.gif

Noista tavumääristä en kyllä ikinä ole kuullut..
SPRINKLERI
^ Mitenkä mulla olisi muistikuva, että normikäsky ei saa olla yhdyssana ? huh.gif

Itse olen ainakin opettanut toiselle koiralle luoksetulokäskyksi ''seuraa'', mikä siis meillä on se perus sivulletulokäsky. Kisattu ei kyllä olla, notta en tuomarien mielipidettä ole tuosta kuullut...
Soen
En tiennykään, että kisaamisessa on käskyjenkin suhteen sääntöjä. Hyvä tietää, niin en rupea yyber pitkiä käskyjä käyttämään biggrin.gif
tuunanen
Mistä te olette ostaneet ruutumerkit ja tunnarit?
Ostin messarista 10 tunnaria, mutta eiväthän ne mihinkään riitä! biggrin.gif
Hiipivä Siiseli
LAINAUS(tuunanen @ 8.1. 2009, 19:24) *
Mistä te olette ostaneet ruutumerkit ja tunnarit?
Ostin messarista 10 tunnaria, mutta eiväthän ne mihinkään riitä! biggrin.gif

Mahtoivat myös olla melko kalliita? wink.gif Ihan rautakaupasta saa sitä rimaa, ja kuulemma pätkivätkin sopiviksi paloiksi ilman lisämaksua (kaupasta riippuen, jossain ottavat jonkun pienen palkkion siitä). Itse olen tunnareita saanut kavereilta käytettyinä, mutta kun niissä ei omaa hajuani ollut silloin, kelpaavat tietty ja ovat tosi hyviäkin harjoittelussa valmiiksi "hajustettuina". Myös kisoistahan noita aina tarttuu mukaan se yksi kappale, mutta kisattu kyllä ollaan jo melko monen tunnarikapulan edestä biggrin.gif

Kannattaa jonkun kaverin kanssa ostaa puoliksi iso määrä palikoita, ja kun olette käyttäneet ne loppuun, vaihdatte sitten kaverin kanssa. Itse myös keittelen kapuloita hajuttomiksi, ja ihan hyvin tuntuvat hajut lähtevän - ainakaan koira ei vääriä nostele. Pakastaminenkin kuulemma saattaa hävittää hajuja, mutta sitä en itse ole testannut.

Ruutumerkkejä ostin ensin Tiimarista (ämpäreitä, euron kappale) ja Etolasta ostin syksyllä nuo oranssit kartiot, joita nykyisin useimmiten tuntuu olevan kisoissa. Myös Motonetissä oli joskus, mutta olivat loppuneet kun siellä itse kävin, ja Prismoista ym. tavarataloista ja urheilukaupasta saattaa myös hyvällä tuurilla löytää niitä (loppuvat ilmeisesti tosi nopeasti kesken, suosittua tavaraa).
Kiiwi
Meillä tunnarikapulat sahattiin vain kotoa löytyneestä 2x2 rimasta ja ruutumerkit ostin prismasta (n.4€ /4kpl paketti).
Swi
Hööksistä saa tämän näköisiä, ovat tosin aika kalliita.
kesy
Olen kerran nähnyt eräänkin tapauksen, jonka seuraamiskäsky oli "taitava" tai joku vastaava, mutta mikäs siinä.

Ja merkin kaatamisesta ei mene pisteitä.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.