tuunanen
19.8. 2006, 20:30
Eli yleistä pulinaa tokoilusta, kysymyksiä ja hehkutuksia..

En tälläistä pikaseltaan ainankaan löytänyt
Lukittakaa, jos siltä tuntuu..
Tänään harjoiteltiin taas (lihapullien kanssa

) tokoilua (vähän lahjontaa, raukka kun ei päässyt näyttelyyn, ois tahtonu mukaan..

).. Kaikki meni lähes täydellisesti (siis meidän tasoa ajatellen), mutta luoksetulossa pieni "ongelma".. Koira on siis opetettu menemään sivulle "takaa kiertäen" ja tämän tekeekin luoksetulossa, mutta alkaa jo kaukaa "kiertää".. Siis kaartaa melko kaukaa luokseni. Tulee kuitenkin suhteelisen nopeasti ja todella innokkaasti kiertää sivulle.. Miten tätä saisi "kitkettyä"? Vai onko siitä haittaa kisoissa?
Ja sitten toinenkin "pikku"ongelma, liikkeestä maahan menossa.. Osaa mennä nopeasti maahan (tätä ollaan harjoiteltu), mutta liikkeestä maahanmentäessä (liikutaan hitaasti), jää yleensä istumaan. Tämän tekee, ellei näytä käsimerkkiä. Käsimerkin kanssa menee yleensä maahan.. Neuvoja kaivattaisiin siis..
tuunanen: Itse opetin koulutus ohjaajani neuvosta myös ensimmäisen kerran koiran tulemaan luokse suoraan takaa. Kerron nyt jo valmiiksi että myöhemmin opetin tulemaan edestä sivulle (ja näyttää ja tuntuu paljon paremmalta)
Mut siis joo. Minä henk. kohtasesti silloin tuollaisissa kohdissa aloin ohjaamaan koiraa enemmän sinne sivulle oikein. Koira saikin namin myös siitä oman oikean kyljen luota, ihan jalkojen takaa ja perusasennosta. Näin oppi kiertämään tiukasti itseni takaa. Sori, olen maailman kamalin ja huonoin neuvoja näin netin kautta...
En usko että nyt ainakaan ALO:ssa hirveästi rokotettaisiin mutta mun mielestä liike kun liike hiotaan täydelliseksi.
Sitten tuo maahan meno. Hitaasti alat vaan häivyttämään sitä käsimerkkiä. Teet harjoitukset niiiiiiin helpoiksi, että epäonnistumisia ei tule. Epävarma koira on ihmeissään, ja liikkeen opettelu vie kauemmin aikaa. Pikku hiljaa siis käsimerkki alkaa pienemään ja pienemään ja suullinen käsky valtaa liikkeen. Itse myös harrastin sitä, että leikkimisen lomassa heittäydyn kyykkyyn lelun kanssa mahaan ja pyysin koiraa myös maahan. Kun koira oli maassa, se sai taas riepottaa lelua. Toistojen jälkeen koira painautui salamana maahan mistä kulmasta ja minkä matkan päästä tahansa. Siitä sitten aloin vaan nostamaan itseäni pikku hiljaa pystyyn, pidentämään aikaa minkä koira oli maassa, liikkumaan itse pari askelta jne.
Laitetaampa tänne tämä kysymys, eli 8kk:n ikäisen sakemannin kanssa ollaan tottiksessa hyvällä mallilla ja kysyn nyt teidän mielipidettä noiden hyppyharjoituksien kanssa

Kerran olen tuon kanssa kokeillut ja nätisti loikkasi pallon perässä, mutta pelkään, että on liian aikaista aloittaa esteet kun koira vielä nuori (kasvu kesken). Paikallisissa treeneissä sanottiin, että hypyttää voi alkaa siinä 6-7kk iässä (lyhytkestoisia harjoituksia) ja alaosastolla, että kannattaa jättää sinne vuoden ikäiseen VÄHINTÄÄN, ennenkuin ottaa esteet mukaan. Mielipiteitä kaipailisin
^Onko kyse pk-tottiksesta vai tokosta? Hypythän eroavat aikalailla. Itse en juurikaan tekisi hyppyharjoituksia isokokoisella, alle vuoden ikäisellä koiralla. Mahdollisesti n. 2-3 laudan korkuista tokohyppyä, mutta sitäkin aika vähän. Ei kannata pilata koiran terveyttä nuorella iällä, kun ei lonkkien terveyskään ole vielä tiedossa. Hypyn kyllä kerkeää opettamaan myöhemmin.
LAINAUS(minni @ 20.8. 2006, 18:07)
Wau, onneksi olkoon!
^^
Ihan tokoon liittyen, eli normi "tokoestettä" tarkoitin.
Olet samaa mieltä kanssani, nuori koira ja kasvu kesken joten ei hyppyjä vielä.
Osa treeniporukasta vaan jaksaa hoputtaa hyppyihin ja toinen puolisko taas on samaa mieltä kanssani, että ei vielä.
LAINAUS(xande @ 20.8. 2006, 20:52)
Osa treeniporukasta vaan jaksaa hoputtaa hyppyihin ja toinen puolisko taas on samaa mieltä kanssani, että ei vielä.
Kannattaa uskoa sitä porukkaa, joka on samaa mieltä kanssasi

. Välttämättä koiralle ei käy mitään, vaikka nyt aloittaisikin, mutta riski on suuri. Kannattaa mielummin odottaa ne neljä kuukautta, sillä aikaa voi opettaa kaikki muut jutut kuntoon mm. hypyn elementit itse hyppäämistä lukuunottamatta (eli alusta alkaen: sivulle tulo, seisominen käskystä, paikalla seisominen ja seisomisesta sivulle tulo / istuminen). Jos tuntuu, että koira osaa kaikki muut alokasluokan liikkeet niin turha niitä on jankata, kukaan ei kiellä treenaamasta avoimen liikkeitä, vaikkei olisi kisannutkaan
tuunanen
30.8. 2006, 16:15
Muistaakseni "Juoksuun mars" ja "käyntiin mars"
LAINAUS(xande @ 20.8. 2006, 19:52)
^^
Hyppy silloin tällöin ei varmastikaan pahaa tee, kunhan tosiaankaan ei ala hypyyttämään. Voitte harjoitella kerran pari parissa viikossa. Tokoesteessähän kokoa saa säädeltyä, joten ihan säkäkorkeuden mukaista ei tarvitse ottaa. Kiiankin kanssa aloitin matalasta ja vasta kun liike tuli varmemmaksi, nostin korkeutta. Toisaalta odottamisestakaan ei ole haittaa. Varman päälle pelaaminen on aina varmempaa.
Reetta82
4.9. 2006, 12:58
LAINAUS(xande @ 20.8. 2006, 19:52)
^^
Meillä tanskandoggi, ikää nyt 17 kk. Ollaan aloitettu esteen hyppäämistä opetteleen vasta pari viikkoo sitten. Hyvin toi koira hyppää ja oppi äkkiä muutenkin koko homman.
Että mun mielestä ton hyppyesteen opettelun voi surutta jättää myöhemmäksi. Kyllä se koira oppii vielä vanhempanakin
tuunanen
5.9. 2006, 14:48
Meillä epäviralliset kisat ens keskiviikkona..

Tällä hetkellä näyttää erittäin hyvältä, Ago teki sekä tänään, että eilen liikkeestä maahan menot, mutta tilanne voi olla erilainen ens viikolla..

Nyt vaan treenataan varmemmaksi.. Ja hyppyäkin pitäis vähän harjotella..
Meillä ons ens kuussa pari möllitoko kisaa, saa nähdä nyt miten menee. ;>
KristaI, olin itse tuolla kisoissa katsomassa.

Minkä tuloksen te saitte?
Tuli tässä vain mieleeni, että saako koira paikallaanmakuussa olla nk. "hyljeasennossa" eli takatassut suoristettuna taakse (tämä asento on hyvin tyypillinen esim. bullterriereille)? Vaikka en koiraa omistakaan, niin mielenkiintoani kysyin
Paikallamakuussa sallittu vain täysi makuuasento sekä lonkka-asento. Kuvaamasi "sammakkoasento" (hyljeasento on kuule iiiihan eri juttu

eläimellistä menoa) vähentää pisteitä, samoin kuin selällään ja kyljellään makaamiset ym. poikkeavuudet.
takkutukka
15.10. 2006, 20:25
Nyt kun kokeet on enemmän ja enemmän alkanut kiinnostamaan,niin ois taas kysymyksiä
Jos koira nousee paikkamakuusta ja lähtee tulemaan luokse,niin saako siitä nollan? Entä jos koira nousee ja jää seisomaan,niin saako siitä antaa käskyn maahan?
Sitten seuraamisesta.Jos vapaana koira alkaa nuuskia maata mutta seuraa edelleen,niin rokotetaanko siitä kuinka paljon? Onko siinä hyvä antaa heti uusi käsky vai odottaa että itse nostaa päänsä?
onnicoton
15.10. 2006, 20:47
Jos paikallamakuusta nousee koira seisomaan, niin se on heti automaattisesti nolla, vaikka se itse menisikin heti takaisin makaamaan.
Tossa seuraamisessa se on melko tuomarikohtaista, kuinka paljon siitä haistelemisesta rokotetaan...
takkutukka
18.10. 2006, 12:52
Okkei,kiitos
tuunanen
30.12. 2006, 13:33
En viitsinyt tehdä uutta aihetta joten pyydän neuvoja tänne..
Eli meillä on pieni sivulle tulo ongelma.. Ulkona treenatessamme "sivulle" käsky on vissiin saanut "hieman" väärän merkityksen, koira lähtee juoksemaan pois päin. Tätä ei tapahdu aina [koira siis tietää mitä "sivulle" tarkottaa], eikä oikeastaan missään muussa liikkeessä. Kuitenkin hetken kuluttua koira tulee nätisti sivulle.
Mitä pitäisi tehdä? Hihnan kanssa "sotkemista" (=ei anneta mahdollisuutta lähteä) en tahtoisi (tuntuu hankalalta muuten harjoitellessa), mutta ei kai muuta vaihtoehtoa ole. Tätä tapahtuu etenkin silloin, kun ei olla treenattu vähään aikaan ja koira on innoissaan.
Kituli
30.12. 2006, 13:53
LAINAUS(Omppo @ 1.10. 2006, 19:09)
ja kyljellään makaamiset ym.
Sanoppas toi Kitille, se on pari kertaa kierähtänyt kyljelle nukkumaan kun olen ollut näkösuojassa
LAINAUS(tuunanen @ 30.12. 2006, 13:33)
Eli meillä on pieni sivulle tulo ongelma.. Ulkona treenatessamme "sivulle" käsky on vissiin saanut "hieman" väärän merkityksen, koira lähtee juoksemaan pois päin. Tätä ei tapahdu aina [koira siis tietää mitä "sivulle" tarkottaa], eikä oikeastaan missään muussa liikkeessä. Kuitenkin hetken kuluttua koira tulee nätisti sivulle.
Mitä pitäisi tehdä? Hihnan kanssa "sotkemista" (=ei anneta mahdollisuutta lähteä) en tahtoisi (tuntuu hankalalta muuten harjoitellessa), mutta ei kai muuta vaihtoehtoa ole. Tätä tapahtuu etenkin silloin, kun ei olla treenattu vähään aikaan ja koira on innoissaan.

Vaihda käsky ja opeta sivullemeno uudelleen uudella käskyllä? Tai unohda koko käskysana hetkeksi, harjoittele pelkkää liikettä (mutta niin, ettei koira kyllästy) ja lisää pikkuhiljaa käskysana mukaan.
tuunanen
30.12. 2006, 17:57
Oon miettinyt tuota käskyn vaihtamista, mutta katsellaan nyt mitä tehdään.. Vai ollaanko hetki kokonaan ilman sivulle tulemista, siis käskytettynä.
Seriliini
3.1. 2007, 11:44
Taas yksi kysymys tänne lisää eli:
Luoksetuloon tarvittaisiin hieman lisää vauhtia. Koiralla kyllä muuten riittää vauhtia, mutta luoksetulo on aika hidasta sellaista kävely vauhtia hieman nopeampaa. Kyse on siis kohta 2 vuotiaasta bordercolliesta. Onko kyse koiralla esim. innoituksen puutteesta tai motivaation pienuudesta? Kiva ois hieman saada lisää nopeutta vaikka kyllähän se koira luokse tuleekin
^ Itse parhaiten näet onko kyse innostuksen/motivaation puutteesta. Yleensä kyse on siitä jos koira tulee hitaasti. Etenkin kun kyseessä on bc, jonka into liikkeiden tekemiseen on yleensä suuri.
Oletko treenannut luoksetulon pysäytystä paljon? Se vaikuttaa joillakin koirilla hyvinkin paljon. Myös koemaisesti treenaaminen vie monelta koiralta intoa. Onko koira hidas myös muissa liikkeissä vai vain luoksetulossa?
Muoks* Neomian ehdottama poispäin juokseminen voi auttaa, mutta sitä on toteutettava melko ahkerasti. Se ei siis toimi kerrassa eikä kahdessakaan. Aluksi siis juokset ja kutsut koiraa. Voit joko vaatia eteentulemisen tai sitten vain palkkaat pallolla ihan lennosta. Myöshemmin koira kyllä hoksaa, että lähdet juoksemaan ja sen vauhdin pitäisi olla nopea. Mutta aina jos huomaat että koira vaikka puolivälissa alkaa hidastella, kirmaat poispäin. Koira hidastaa > ohjaaja karkuun > koira oppii että jos se hidastelee, ohjaaja karkaa (teoriassa).
^^ Lähde juoksemaan pois päin kun olet kutsunut koiraa. Sen jälkeen palkkaa reilusti lelulla tai nameilla, kummasta koirasi enemmän tykkää. Arkiluoksetulo vai tokoluoksetulo muuten?
Seriliini
3.1. 2007, 12:07
^^ Itse asiassa molemmissa on tuollainen hitaus, mutta muut liikkeet sujuvat hyvin. Voisiko koiran tämän hetken juoksut vaikuttaa siihen, sillä olen myös huomannut ettei koira mielellään istukaan maahan.
Crim: Täytyy sanoa etten ole oikeastaan yhtään harjoitelllut pysäyttämistä
LAINAUS(Bordercollie Seri <3 @ 3.1. 2007, 06:07)
^^ Itse asiassa molemmissa on tuollainen hitaus, mutta muut liikkeet sujuvat hyvin. Voisiko koiran tämän hetken juoksut vaikuttaa siihen, sillä olen myös huomannut ettei koira mielellään istukaan maahan.
Juoksut voivat toki vaikuttaa, mutta jos koira on muuten kuitenkin reipas oma itsensä, nin vaatisin samaa myös tokoliikkeissä. Jos liikkeiden tekeminen juoksun aikaan aiheuttaa tämän, jätä toko tauolle juoksujen ajaksi.
Tässä välissä olisi todella eduksi, jos sinulla olisi video koirasi luoksetulosta. Mieti myös miten itse käyttäydyt. Jos oma asenne ("Ihan varmaan tää taas matelee") tai mieliala ("Ihan tyhmää kun tää ei tee niinku haluun") näkyy koiralle, ei se varmasti myöskään tee kunnolla.
Seriliini
3.1. 2007, 15:54
Kyllä muut liikkeet onnistuvat (paitsi istuminen mutta sekin kunnon innostuksella onnistuu) en nyt ylistä itseäni ,mutta ainakin olen yrittänyt olla positiivisella mielellä koiran kanssa. No tänään pitää yrittää uudestaan ja katsoa
Seriliini
4.1. 2007, 11:46
Ongelma poistui ainakin elein kun otin apuun vinkulelun

Jo alkoi koira nopeasti tulla luokse. Annain palkkion koiralle ja heitin aina vaihteeksti lelun. Istuminenkin sujui hyvin ja pytyin jopa harjoittelemaan sivulle tuloa!
Kiitos kaikille niille jotka apua ovat antaneet!
Taisi olla neidillä vaan innostus hieman poissa, mutta palannut nyt taaas takaisin!
Eli sellaista kyseleisin, että kuinka saan opetettua koiran tulemaan eteen luoksetulossa? Koira osaa tulla sivulle, tai sitten se jää vinoon. Olen yrittänyt vaihtaa käskyä, mutta tulee aina sivulle tai vinoon...
Miksi eteen? Jos et aio kisata pk-puolella niin anna tulla sivulle ja vahvista sitä. Pääset kisoissa helpommalla ja riski epäonnistumisessa on pienempi. Esim. koira tulee vinoon eteen ja tulee sivullekin vinoon niin lähtee pisteitä. Jos BH-koetta mietit, niin siitä pääsee kyllä läpi vaikka koira tulisikin suoraan sivulle.
Jos kuitenkin aiot opettaa koirasi eteen niin kirjoittelen siitä sitten jotain lisää.
Ollaan aikomassa Pk-puolella ja juuri siksi yritän opettaa eteen. Eka koira kun on niin tulee tehtyä kaikki mahdolliset virheet...
Otettiin tänään Bellen kanssa muutama liike pihalla nlyharkkojen jälkeen. Luoksetulossa neiti oli niin hienopeppu, että istui paikallaan niin kauan kunnes ehdin nostaa kädet ylös. Ei kestänyt istua märän lumen päällä pidempään

. Sain sen sitten toisella kerralla istumaan siihen oikeaan "lähtölaukaukseen" asti, mutta silloin se alkoi epäröidä lähdössä, piti huutaa pari kertaa "tule" että lähti juoksemaan innokkaasti luokse

.
Teen pienen varmistuksen, kun meillä on luoksetulossa joskus noita varaslähtöjä. Jos Belle lähtee tulemaan ennen aikojaan, käännän sille aina selän enkä välitä. Sitten kävelen takaisin lähtöruutun (Belle seuraa perässä namien toivossa) ja aloitan alusta. Meneekö ihan oikeaoppisesti?
^ En suosittele. Tee paikallaistumisharjoituksia. Itse olen palkannut 7 kk pentuni lähes joka kerta ennen luoksetuloa ennen paikallaistumista ja teen tätä 3 v koiralleni vieläkin välillä. Jos kutsuu koiran joka kerta kun sen jättää istumaan, mitä intoa on istua paikoillaan ja odottaa sitä kohokohtaa kun saa juosta omistajan luo.
^^ Tee eteentuloharjoituksia niin että istut vaikka tuolille jalat haralleen ja houkuttele koira siihen. Syötä nameja ihan kiinni itsestäsi ja kehu käskysanalla. Kun tätä on tehty, ohjaa koira nameilla eteen suoraan ja syötä nameja samalla tavalla. Jalat kannattaa pitää haara-asennossa alussa. Älä vaadi koiralta liikaa, jos se tulee herkästi vinoon niin tehosta oikeaa asentoa ohjaamalla käsillä reippaasti. Sitten syöttelet paljon nameja molemmista käsistä taas kiinni itsestäsi. Samaa voi vaikka soveltaa pallolla tai patukalla niin että laittaa lelun leuan alle. Ensin harjoitellaan pelkkää eteentuloa, jos soveltaa sitä heti luoksetuloon niin menee helposti pieleen. Ensin tosi lyhyttä matkaa ja koira ohjataan käsillä oikeaan paikkaan. Kannattaa edetä hitaasti, kunnes joka vaihe sujuu. Hutilointi kostautuu ja koira tulee vinoon.
^ Kiitos Neomia! Näin ajattelinkin, mutta halusin varmistaa...
tuunanen
4.1. 2007, 21:41
Eilen treenaamisesta ei tullut mitään, tänään kuin eri koira.
Seuraaminen iloista ja vauhdikasta, pientä edistämistä huomattavissa, mutta mieluummin se kuin laiska seuraaminen ilman kontaktia.
Luoksetulo on meidän bravuuri, iloinen, vauhdikas ja nopea.

Oikeastaan ainut liike mihin olen tällä hetkellä tyytyväinen.
Paikallaolo on meillä n.10sekuntia, yritetään saada varmaksi. (ollut ongelmia) Pidetään tarpeeksi helppona, minimoidaan virheen mahdollisuudet..
Ei me muuta taidettu treenata.
Kuinkas moni muuten kirjoittelee treeniblogia?
Me kirjoitellaan.
http://millas.vuodatus.netSiellä on vähän meidän treeneistä ja muustakin elämästä. Vilman treeniblogia ollaan välillä käyty kurkkimassa.
Hiipivä Siiseli
5.1. 2007, 20:22
Minä kirjoittelen myös, tosin viime aikoina emme ole hirveästi treenailleet, joten ei oikein ole ollut mitään mistä kirjoittaa..
sailuus.vuodatus.net
Ruutumerkeistä: Miten olette ratkaisseet kulmamerkkien sijoittumisen toisiinsa nähden; jonkinlainen nauhaviritelmä? Milllaista materiaalia?
Alkaa mennä hermo näihin "oho, se on taas vino" -tyylisiin vääntämisiin... Varsinkin, kun ruutu on nyt jo täyden kokoinen, joten sitä ei ole enää tarvetta pienentää...
Me päästiin Gildan kanssa nyt sitten varmasti uuteen ryhmään; tavoitteena kilpaileminen alokasluokassa/BH-koe, mahtavaa!

Nyt sitten ahkerasti treeniä ja sit kisoihin.
LAINAUS(Neomia @ 4.1. 2007, 21:31)
^ En suosittele. Tee paikallaistumisharjoituksia. Itse olen palkannut 7 kk pentuni lähes joka kerta ennen luoksetuloa ennen paikallaistumista ja teen tätä 3 v koiralleni vieläkin välillä. Jos kutsuu koiran joka kerta kun sen jättää istumaan, mitä intoa on istua paikoillaan ja odottaa sitä kohokohtaa kun saa juosta omistajan luo.
Treenailen erikseen paikallaoloa ja luoksetuloa, mutta täytyy panostaa nyt varsinkin siihen paikallaoloon.
Mein kaveri kävi tänään ekassa virallisessa ja sai ALO1 pistein 167,5! Olivat kisan 2. Hyvä Tessa ja Gia!

Koira oli perro.
edit:sijoitus
Hiipivä Siiseli
7.1. 2007, 12:05
LAINAUS(Omppo @ 6.1. 2007, 16:12)
Ruutumerkeistä: Miten olette ratkaisseet kulmamerkkien sijoittumisen toisiinsa nähden; jonkinlainen nauhaviritelmä? Milllaista materiaalia?
Alkaa mennä hermo näihin "oho, se on taas vino" -tyylisiin vääntämisiin... Varsinkin, kun ruutu on nyt jo täyden kokoinen, joten sitä ei ole enää tarvetta pienentää...
Itse en kotona treenatessa niitä nauhoja laita, vaikka toki se olisi koiralle paljon helpompaa niiden nauhojen kanssa. Meillä vaan ei oikein ole mitään, enkä jaksaisi joka kerta viritellä niitä naruja reunoille..
En ole nyt ihan varma mitä tarkoitat, mutta jos tarkoitat ruudun reunojen merkkaamista, aika monet käyttävät siihen kuormaliinaa. Sisällä treenatessa ilmastointiteippi on varmaan myös aika hyvä, mutta siitä taitaa jäädä lattiaan aika rumat jäljet, kun sen repii pois..
Jos taas tarkoitat sitä, kuinka ruudun reunat mitataan, itse mittaan ihan askelilla. Laitan yhden törpön, mittaan kolme askelta ja käännyn suorassa kulmassa ja taas kolme askelta jne. Ruudut ovat yleensä ihan suoria, vähän joudun fiksaamaan jotain merkkiä aina viimeiseksi, mutta muuten oikein kelvollisia niistä tulee.
Me treenattiin Iitun kanssa taas tänään vähän, seuraamiset alkaa olla ok, liikeestä seiominen, luoksetulo, paikallaolo, luoksepäästävyys ja hyppy samoin

Ainoa ongelma tuntuu olevan tuo liikkeestä maahan meno, Iitu kun tuppaa jäämään istumaan

Vinkkejä mitä asialle kannattaisi tehdä?
^ Minä ohjaisin reippaasti kädellä niin kauan että sujuu taas.
^Eli paluu vanhaan! Näillä jatketaan! Kiitos jälleen kerran!
kun alokasluokan liikkeisiinhän kuuluu se esteen hyppääminen mut eihän siinnä sitä kapulaa tartte nouttaa eihän siellä sellaista liikettä oo???

mää en tiiä menenkö tokoon kilpailee ehkä joskus voisinkin

mut kun mä harrastan sitä henkilö hakua ja on tarkotus mennä kilpailee niin siellä on myös se toko jutska niin sinne pitäis harjotella...
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.