Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Sileäkarvaisetnoutajat
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 8: Noutajat, ylösajavat koirat ja vesikoirat
Sivuja: 1, 2
Himpula
Eli tänne löpinöitä flateista eli sileäkarvaisistanoutajista. biggrin.gif

Minä olen rakastunut flatteihin, ja joskus sellaisen varmasti otan. Muutenkin tykkään paljon noutajista mutta jotenkin flatit vievät voiton, ja jos joku kysyy miksi niin ehkäpä siksi että ne ovat niin niin kauniita ja herttaisia! wub.gif Minulla kun tunnetusti luonne ja terveys menevät edelle mutta sitten tulee se kauneus. Ja flatti vastaa hyvin kriteerejäni, ja niin vastaa muutama muukin rotu jotka eivät ole noutajia. laugh.gif Mutta, mutta haluan myös jutella flateista sen takia kun kuuluupi minun suosikki rotuihini wub.gif
Suzy
Ihanaa, vielä en omista yhtään flattia, mutta springeri ihminen olen ollut 7 vuotta. Springeri tulee olemaan aina, mutta flatti on monta vuotta ollut sellainen suosikki ja tutkittuani olen päättänyt, että sellainen tulee vielä smile.gif
tuunanen
Kaverilla on lätykkä ja ihana sellainen onkin.. smile.gif
omalla tavallaan kovapäinen, mutta suostuu myös yhteistyöhön.. biggrin.gif
Kääpiö-
LAINAUS(tuunanen @ 24.8. 2006, 13:12)
omalla tavallaan kovapäinen, mutta suostuu myös yhteistyöhön.. biggrin.gif

Hahaa biggrin.gif Iitu on ihana wub.gif Minä olen tokoa reenannut talvella hänen kanssa jonkun verran, jossain vaiheessa pitäisi taas jatkaa, ja junnuissa joskus kisannut.. ja joskus myös katsonut kun he treenaavat variksien kanssa biggrin.gif aivan ihana "häslä" mutta kyllä omaakin tahtoa löytyy tongue.gif Irti kun pääsee ja vapaana saa mennä, niin kovaa mennään biggrin.gif

Emmin sanoja lainaten, mitä joskus on puhuttu: "Flatti oppii kyllä todella nopeasti, mutta unohtaa yhtä nopeasti." biggrin.gif

Itselleni en kyllä ottaisi, sillä on liikaa virtaa minun makuuni, mutta rodusta pidän ehdottomasti wub.gif
Himpula
LAINAUS(tuunanen @ 24.8. 2006, 13:12)

Lätykkä laugh.gif Hehe, mä haluan just tollasen häslärin jossa on virtaa ja kovapäisyyteen ollaan jo totuttu. wink.gif
preriaz
LAINAUS(Kääpiö- @ 24.8. 2006, 17:01)
Emmin sanoja lainaten, mitä joskus on puhuttu: "Flatti oppii kyllä todella nopeasti, mutta unohtaa yhtä nopeasti." biggrin.gif

Tähän lainaukseen olen kyllä eri mieltä
Flatti oppii kaiken helposti , muistaa ne, mutta haluaa kaiken oppimansa näyttää
eli jos pyydät flatin istumaan se menee myös makaamaan ja noutaa vielä jotain.
Eli haluaa miellyttää omistajaa kaikin tavoin.
Flatin ei kuulu olla kovapäinen vaan eloisa ,iloinen ,innokas ja sitähän flatin aina iloisesti heiluva häntä kuvastaa. Aina valmis tekemään ja nauttii kun saa tehdä noutajalle kuuluvia asioita.noutaa ihan mitä vaan,kantaa ostokset ym
Suosittelen flattia perheeseen jossa harrastetaan metsästämistä tai ainakin metsäkokeita. harjoituksiss ja tosi toimissa flatti saa purkaa energiaa ja ainakin kotioloissa meidän flatit ovat perusrauhallisia .
caramel
Unelmissa flatti, tälläkin hetkellä omistan flattisekoituksen wub.gif .
Kyselin juuri eilen myös erästä sijoitettavaa vuoden vanhaa flattinarttua, saa nähdä tuleeko perheen lisäystä. Viimeistään keväällä 2007 on pikkuinen flattipentu tulossa, maksoi mitä maksoi. Kaunis ulkonäkö ja luonne sekä käyttöominaisuudet käyvät yksiin omien mieltymysteni kanssa. Ihana rotu, kertakaikkiaan happy.gif
Himpula
Niin sitä vähän minäkin että ei ne noutajat kyllä ole kovapäisiä! biggrin.gif
Himpula
Tähänkö tää keskustelu kuoli? confused.gif
cuddle
^Samaa juuri mietin confused.gif
Jos kukaan ei nyt mitään enempää kerro, niin minä alan kysellä biggrin.gif
Eli mites tuo flatin turkinhoito, eikös tassukarvat ja korvakarvat ainakin siistitä? Jos oikein olen ymmärtänyt..
Onkos kenelläkään kokemuksia flatista vain kotikoirana? Tarkoitan siis, että ei niinkuin "virallisesti" harrasta flatin kanssa mitään, mutta ihan kotosalla vain esim. tokoa tai makkarajälkeä tms. + tietenkin muu aktivointi. rolleyes.gif

Elämää tänne siis dogrun.gif
Hiipivä Siiseli
Flatin siistiminen on hyvin samantapaista kuin kultaisella, tosiaan tassu- ja korvakarvat siistitään, kuten myös kaula ja häntä. Kultsuilla tosin karvaa leikataan enemmän pois kuin flateilla, mutta muuten hyvin samantapainen tuo "trimmaus". Turkkia pitää tietysti harjata säännöllisin väliajoin.
Ja eihän se keskustelu välttämättä siihen kuole jos joku ei muutamaan päivään viestiä laita, kaikki eivät välttämättä kovin usein tällä palstalla käy lueskelemassa smile.gif
Himpula
Niin, mutta minä käyn ja haluan jutella muidenkin kanssa. biggrin.gif

Eli hei, mite paljo niit karvoja pitää "trimmata" ja miten se tapahtuu? stupid.gif
virpi
Aika vaikea tuota trimmausta on ohjeistaa näin netin välityksellä. wink.gif

Flatti kotikoirana vaatii paljon muuta toimintaa, jotta ei tylsisty, ja pura sitä tarmoaan pahan tekoon kotona.

Kannattaa ihan kasvattajilta kysellä mitä he odottavat pennun ostajalta. Kaikki kasvattajat eivät edes myy flattia kotikoiraksi. Mikä on täysin ymmärrettävää. Kasvattajat varmasti neuvoo tuossa trimmauksessa.

Itsellä on reilu 6v flatti ja menoa ja meininkiä riittää kuin nuorella koiralla. Flatti ei ole lainakaan "laiskan ihmisen" koira. wub.gif Mutta hurmaava se on..
wenakko
Eikös flateilta vielä vaadita taippari-tulos ennen ku voi tulla valioksi?
virpi
Kyllä MVA arvoon vaaditaan hyväksytty taipumuskoetulos.
Himpula
Just mä oon pihalla kun lumiukko.. Eli mikä on taipumuskoe? Ja sit toinen nome?? stupid.gif
Hiipivä Siiseli
Käyppä lappari^^ tutustumassa Suomen sileäkarvaiset noutajat ry:n kotisivuihin, sieltä löydät tietoa flateista yleensä smile.gif

Tietoa nomesta ja taippareista
Himpula
Kiito hiipivä siisseli, no mitä te muuta harrastatte niiden flattejenne kanssa? Miten toimii, helppo kouluttaa?
preriaz
Meillä flatit harrastavat merilinnustusta, eli ovat merellä luodolla metsästäjien kanssa ja noutavat linnut kun ovat saaneet käskyn sen tehdä.
Lisäksi koiramme käyvät näyttelyissä ja toinen flattimme on myös kisannut menestyksekkäästi junior handler koirana.

Muuten vapaa-aikana harjoittelemme teemme jälkiharjoituksia satunnaisesti ja myös verijälkeä olemme tehneet.
Himpula
Jepsjeps, ovatko nopeit oppii?
preriaz
Nopeasti oppivat, mutta tuo meidän nuorempi on vähän höseltäjä, eli ei malta aina keskittyä tehtävään kunnolla .
Vanhempi on varma noutaja, etsii saalista niinkauan kuin sen löytää, ei luovuta.

Nyt molemmat menossa lauantaista tiistaihin merilinnustamaan tuonne espoon ulkosaaristoon, kun alkaa siellä linnustusaika.

Syys-lokakuu metsästetään ja sitten taas keskitytään näytelmiin talviaika.
Himpula
Mistäs kennelistä lättelönne on??
preriaz
Profiilista löydät kotisivumme ja sieltä näet Flattiemme taustat.

wink.gif
Himpula
Voi mua pönttöä stupid.gif Mut entä onko toi metätys vietti kova?
preriaz
Toivottavasti jokaisella flatilla on kova metsästysvietti smile.gif
Flattihan on noutaja parhaimmasta päästä.
Toivottavasti koskaan flatti ei jakaannu ainakaan niin selvästi käyttö ja näyttölinjaisiin kun on käynyt ainakin labbiksissa ja kultsuissa.
Pia
Pidetäänkö muuten noutaja / flatti puolella C-lonkkaa terveenä yleisesti ?
-Emmi-
LAINAUS(cuddle @ 31.8. 2006, 14:53)
Eli mites tuo flatin turkinhoito, eikös tassukarvat ja korvakarvat ainakin siistitä? Jos oikein olen ymmärtänyt..
Onkos kenelläkään kokemuksia flatista vain kotikoirana? Tarkoitan siis, että ei niinkuin "virallisesti" harrasta flatin kanssa mitään, mutta ihan kotosalla vain esim. tokoa tai makkarajälkeä tms. + tietenkin muu aktivointi. rolleyes.gif

Meillä on flatti. Iitu (from Kennel Salasana), jonka jo Tuunanen ja Kääpiö- mainitsivat smile.gif . Kennel Mei Danin sivuilla on "trimmauskoulu". Myö käydään näyttelyissä ja junnuissa, tokoillaan (tai ainaki yritetään[vika on miussa, ei koirassa wink.gif ]) Muisitni mukaan siinä jalostus systeemissä (ajatuskatkos) on lonkkien rajana C tai D. Minusta C- lonkkaiset on vielä ihan ok.
preriaz
Jalostustoimikunta hyväksyy vain a ja b lonkat mutta jos lonkissa ei ole mitään vikaa vaikka onkin c niin en pidä c lonkkia pahana ja meilläkin on rajatapaus lähtivät kyllä a/b nä ja tulivat takaisin b/c . ja kuvat otti ja tutki yksi suomen tunnetuimpia eläinlääkäreitä
-Emmi-
LAINAUS(preriaz @ 25.10. 2006, 23:03)
Jalostustoimikunta hyväksyy vain a ja b lonkat

Kiitos oikaisusta
-Emmi-
Mitäs teidän lätyköille kuuluu? KOvin on keskustelu kuivahtanut. Myö käytiin Lappeenrannan agikisoissa 26.-27.5. Tuloksena HYL, 0voitto, 2 sij4, HYL Tallinnasta näyttelyistä ERI1 ja ERI2
Neposka
LAINAUS(laphari @ 25.8. 2006, 15:23) *
Niin sitä vähän minäkin että ei ne noutajat kyllä ole kovapäisiä! biggrin.gif

Tää pisti jotenkin silmään tuolta. Kyllä Kihara ja Chessi ovat kovapäisiä.

Minullakin tulee joskus vielä olemaan Flatti ja useampikin. Nyt tosin 4 päivän päästä tulossa Kihara pentu, joten ehkä sitten kolmen vuoden päästä (aikasintaan) Flatti.
Lempo
Totta puhut!!! thumbup.gif Kiharanarttu on maailman kovapäisin koira(mielestäni)välillä kun käskyjä jakelee niin tuntuu että puhuis puupölkylle! dry.gif laugh.gif
heidi.
Täällä ilmoittautuu kans yks flatin omistaja smile.gif Tällä hetkellä löytyy vajaa 2v. flattityttö.
-Emmi-
LAINAUS(heidi. @ 9.7. 2007, 18:54) *
Täällä ilmoittautuu kans yks flatin omistaja smile.gif Tällä hetkellä löytyy vajaa 2v. flattityttö.

Minkäs niminen?
heidi.
LAINAUS(Flatpower @ 20.7. 2007, 16:29) *
Minkäs niminen?

Flat Power Spiders Web smile.gif
Janez
heips,
Meijän Peppi on saanut 9 kaunista pentua. wub.gif
Uudet kuvat pennuista kotisivuillamme

wildjanes.fi

-kimi
Lempo
Onneksi olkoon! Oli kyllä suloisia! wub.gif
Hiipivä Siiseli
Voi ei. Miten nyt kaikilla tuntuu olevan flättipentuja joko syntyneenä tai tulossa.. Tekisi niin mieli jo saada se oma kakara! wub.gif Vielä vaan pari vuotta odottelua, niin sitten.

On kyllä suloisia pentuja. smile.gif
BlackFlatt
täällä myös yksi onnellinen flätin omistaja! thumbup.gif

flättini on tällä hetkellä 2,5-vuotias narttu Sani. Sanin kanssa harjoitellaan pääasiassa agilityä,tokoa,näyttelyitä ja metsästystä. Agilityssä ollaan pari kertaa startattu, ja radat muuten menneet hyvin paitsi lopussa tulee aina pari virhettä kun koira kuumenee niin kisoissa.. Tokossa ollaan kisattu 3 kertaa, tuloksena kaksi ALO1:stä ja ALO3. Taipumuskokeeseen olisi tarkoitus mennä,kun jälki saadaan vielä kulkemaan... Näyttelyissä käydään huviksi, vaikka koira ei mitenkään kyllä niissä menesty. Tykkää esiintyä, ja laatuarvosanana yleensä EH tai H. tyypillinen flätti,kaikki on hauskaa ja todella helppo koulutettava mielestäni.

kotona myös toinen flätti, 8kk vanha Oona. Oonan kanssaan ollaan alettu harjoittelemaan tokoa ja metsästystä, ja viime viikolla käytiin ekassa näyttelyssä josta tuloksena pentuluokan ROP ja KP! agilityäkin mennään joskus, putkea,pöytää ja säkkiä ollaan harjoiteltu. metsästyskoiraksi tuo hommattiin, ja kyllä sillä paljon enemmän viettiä on kuin Sanilla (vaikka voi kyllä johtua siitäkin, että sanin kanssa alettiin opettelemaan metsästystä vasta 1-vuotiaana,eikä se kovin paljon riistasta tykkää vaikka etsiä ja noutaa tykkääkin).
BlackFlatt
Aika uhkaavasti pudonnut tämä lättyjen topikki...

Kuinka moni teistä on tulossa flattien tai noutajien kesäleireille? Meillä on suunnitelmana mennä kumpaankin, jos nyt ei tule mitään muuta ja kyydit järjestyisi. smile.gif
-Emmi-
LAINAUS(BlackFlatt @ 29.2. 2008, 13:47) *
Aika uhkaavasti pudonnut tämä lättyjen topikki...

Kuinka moni teistä on tulossa flattien tai noutajien kesäleireille? Meillä on suunnitelmana mennä kumpaankin, jos nyt ei tule mitään muuta ja kyydit järjestyisi. smile.gif

Flattien leirille emme pääse, olen silloin Milanossa, kera Dican wink.gif Kovasti olisin halunnut tulla, kun treffitin jäivät väliin... dry.gif Mutta mieluummin olen Milanossa töissä smile.gif Millos toi noutajien leiri on? En löytäny infoa SNJn sivuilta?

Mites on alkuvuosi lähtenyt sujumaan? Meillä hyvin, treenaillaan tokoa ja positiivisesti yllätyin taas tänään. Taiatva tuo pikkulikka on, en voi muuta sanoa wink.gif

Ja mitäs harrastelee flattiset? Meillä on päälajina varmaan agility/toko, näyttelyissä pyöritään silloin kun mahdollisuus. Ja tietty noutajien hommat, ja sit jos aikaa jää ni vois vaikka kokeilla MeJää..
Cerasi
LAINAUS(-Emmi- @ 9.3. 2008, 13:44) *
Millos toi noutajien leiri on? En löytäny infoa SNJn sivuilta?

Nuusku 1/2008:n mukaan 5.-12.7.2008. Seuraavassa lehdessä kuulemma sitten tarkemmin tietoja.
-Emmi-
LAINAUS(Cerasi @ 9.3. 2008, 18:16) *
Nuusku 1/2008:n mukaan 5.-12.7.2008. Seuraavassa lehdessä kuulemma sitten tarkemmin tietoja.

Okei, eli ei olla tulossa. Flatteja menossa tuonne Maailman Voittajaan Tukholmaan? Dican kanssa mennään sieltä Italiasta suoraan.
BlackFlatt
Meillä ei sittenkään päästä tuonne noutajien leirille. sad.gif kun ollaan myös menossa kennelliiton suurleirille, ja ne on perätysten. ja loviisa kuitenkin on niin kaukana meiltä, että en tiedä olisinko saanut kyytejäkään..

Meillä on lättysten kanssa vuosi lähtenyt aika mukavasti käyntiin, Sanin kanssa saatiin vihdoin seuraamiseen kunnon katsekontakti ja suht´koht nopea maahanmeno. oonakin osaa perusjutut ihan hyvin, kun seuraaminen saadaan kuntoon niin voisi loppuvuodesta innostua kisaamaankin. smile.gif palkkaamisen jättämistä harvemmalle pitäisi myös opettaa, ettei lähde menemään kesken kokeen kun ei sitä palloa tulekkaan . biggrin.gif Oonan kanssa keskitytty nyt kyllä enemmän tuonne noutohommiin, palautuksen kanssa vähän ongelmia, kun aina ennen palautusta "tappaa" damin...

Meillä lätyillä päähommina agility ja toko, oonan kanssa pyöritään näyttelyissä kun keretään tai kun saan kyydit. Ja sitten tietty nuo noutohommat, jos joskus saisi aikaiseksi ilmoittautua taippareihin. tänä vuonna myös uutena lajina tullut haku, joka nyt ainakin alkuun on sujunut mallikkaasti. saninkin kanssa voisi alkaa tuota mejää harjoittelemaan, luulisin että se sopisi siihen hommaan. viime vuonna ongelmana juuri oli tuo jälki, nyt se menee todella hienosti mutta kun riista ei oikein kiinnosta, linnut joskus aika ällöjä...

-Emmi-
LAINAUS(BlackFlatt @ 9.3. 2008, 20:53) *
Meillä ei sittenkään päästä tuonne noutajien leirille. sad.gif kun ollaan myös menossa kennelliiton suurleirille, ja ne on perätysten. ja loviisa kuitenkin on niin kaukana meiltä, että en tiedä olisinko saanut kyytejäkään..

Oonan kanssa keskitytty nyt kyllä enemmän tuonne noutohommiin, palautuksen kanssa vähän ongelmia, kun aina ennen palautusta "tappaa" damin...

Meillä sama juttu tuo leiri hommeli.

Kuin se tappaa sen?
BlackFlatt
LAINAUS(-Emmi- @ 9.3. 2008, 21:14) *
Meillä sama juttu tuo leiri hommeli.

Kuin se tappaa sen?

No kun se on lähetetty hakemaan damia, ottaa sen eka suuhunsa ja ravistelee sitä kunnolla ennen kuin palauttaa sen. Nyt ollaan aloitettu taas ihan alusta nuo pitämisharjoitukset, sisällä harjoiteltu lyhyitä noutoja ja nyt taas alkaa sujumaan. mutta pihalla tuuppaa aina innostumaan liikaa, muutenkin kun tuota riistaviettiä on... happy.gif Ihan erityylinen kuin Sani, se kun etenee aina rauhallisesti ja tarkasti, oona painaa damin ohi täysiä varmaan 10 kertaa ennen kuin huomaa sen. Haussa kuitenkin Oona palauttaa heti, markkeerauksissa sillä on kuitenkin niin paljon vauhtia ja intoa että alkaa juuri tuon ravistelun ja leikkimisen. pitäisi keksiä joku kikka, millä sen saisi rauhoittumaan ennen lähetystä, mutta kuitenkin että sillä ei mene into hommaan ( mikä kyllä aika epätodennäköistä) ja vauhti pysyisi...

Mites teillä Dican kanssa? Huomasin että teillä tuo näytelmäurakin aukesi hienosti.. Onnea! thumbup.gif

Meillä on Oona tällä hetkellä aika hontelomaisessa kunnossa, pelkkiä jalkoja koko koira. Seuraavat näyttelyt vasta tuolla kesäkuun alussa, ilmotin sen Tuurin miljoonakoiranäyttelyyn. Toivottavasti saa siihen mennessä edes vähän massaa, tai edes turkki kasvaisi ettei olisi ihan pennun näköinen. tosin oonahan on vielä nuori, täytti juuri vuoden. ja meillä sanikin kehittyi todella hitaasti ( niin luonteeltaan kuin rakenteeltaan, eikä sitä vieläkään voi kyllä aikuiseksi sanoa, mutta se taitaa kyllä olla aika tyypillistä flateille tongue.gif ) ekoissa näyttelyissä mainittiin että ikäisekseen todella hyvin kehittynyt, kun siirryttiin avoimeen luokkaan niin sen runko oli vielä kesken kehityksen, nyt alkaa näyttämään jo aika hyvältä (sani nyt 3v.) biggrin.gif
-Emmi-
Ihan hyvin meillä. Treenattu tokoa nyt jonkin verran, mammalla vaan vaikeuksia pitää treenit lyhyinä, kun ittellä sitä intoa riittäisi taas kun mnenee niin hienosti (vaikka itse sanonkin wink.gif )

Dicalla kanssa vissiin jonki honkkelikonkkeli vaihe? Ei se miusta näytä mitenkää et se ois kauheesti vaan jalkaa, kaverit kyllä sanoo. Mutta anyway, kaunis se musta on smile.gif Ja sekin vasta sen 6kk. Eli ei mitään kiirettä. Hitaastihan niiden flattien kuuluukin kehittyä, monet on parhaimmillaa vasta siinä 3vuoden kohalla.

Meillä on seuraava näyttely vissiin kait Tampereen pentunäyttely, sitten ei vissii mennä näyttelyihin Suomessa, Italiaan kun lähetään kesäkuuksi. Ja sitten sinne Tukholmaan Maailman Voittajaan lähetään kattelemaan ison maailman meinikiä wink.gif

Mie en osaa noissa noutohommissa paljon ruveta neuvomaan... Varmaan just jos noist pitämisist lähtee harjottelee ni eiköhän se siitä wink.gif
Cerasi
BlackFlatt: Minä jättäisin yksinkertaisesti kuumentavien markkeerausten treenaamisen minimiin. Ehkä voisit kokeilla tehdä niin, että kävisitte yhdessä koiran kanssa viemässä damin, palaatte lähtöpaikkaan ja lähetät koiran noutoon? Tai sitten jätät koiran paikoilleen (jos tiedät, että se varmasti pysyy!) kävelet itse kauemmas heittämään damin (heitto voi olla hyvin lyhyt, kun olet itse ensin kävellyt jo kerta koirasta poispäin, kuitenkin niin, että koira näkee heiton), palaat takaisin ja lähetät koiran noutoon. Vaihtoehtoisesti voisit kokeilla käyttää avustajaa damin heittäjänä.
Jotain tavallisia damin nostamis- ja pitämisharjoituksia on juurikin varmasti ihan hyvä tehdä myös.

Meillä tuon tyyppiset harjoitukset ovat toimineet punaturkilla ihan mukavasti, vaikka meidän kuumenemisongelma onkin ollut hieman erilainen (ja rotukin siis tähän keskusteluun nähden "väärä" tongue.gif ).
BlackFlatt
LAINAUS(Cerasi @ 11.3. 2008, 18:13) *
BlackFlatt: Minä jättäisin yksinkertaisesti kuumentavien markkeerausten treenaamisen minimiin. Ehkä voisit kokeilla tehdä niin, että kävisitte yhdessä koiran kanssa viemässä damin, palaatte lähtöpaikkaan ja lähetät koiran noutoon? Tai sitten jätät koiran paikoilleen (jos tiedät, että se varmasti pysyy!) kävelet itse kauemmas heittämään damin (heitto voi olla hyvin lyhyt, kun olet itse ensin kävellyt jo kerta koirasta poispäin, kuitenkin niin, että koira näkee heiton), palaat takaisin ja lähetät koiran noutoon. Vaihtoehtoisesti voisit kokeilla käyttää avustajaa damin heittäjänä.
Jotain tavallisia damin nostamis- ja pitämisharjoituksia on juurikin varmasti ihan hyvä tehdä myös.

Meillä tuon tyyppiset harjoitukset ovat toimineet punaturkilla ihan mukavasti, vaikka meidän kuumenemisongelma onkin ollut hieman erilainen (ja rotukin siis tähän keskusteluun nähden "väärä" tongue.gif ).

Tuo voisi kyllä auttaa, aika herkästi kuumentuvaa tyyppiä kun on... Muisteja ja juuri noita että käyn itse viemässä damin ollaan ennenkin tehty, ja kyllä ne menee paljon rauhallisemmin vaikka joskus vähän ylimääräistä häsläystä, mutta jatketaan noita nostamisharjoituksia niin kai sekin sitten alkaa sujumaan. biggrin.gif Se rupeaa heti käymään ylikierroksilla kun näkee heiton, vaikka sitten joku muu heittäisi sen. Mutta jätetään ne nyt pois, kai se sitten iänki myötä edes vähän rauhoittuu (toivottavasti...) tongue.gif Vauhdikas tyyppi kun on, itsellä ei vauhti oikein koskaan riitä.

tokon opetuskin vähän vaikeaa, kun keskittyy 100 asiaan samaan aikaan, täytyy tosissaan tehdä töitä että se oikeasti keskittyy vain siihen mitä tehdään. ja tuo ei todellakaan kestä toistoja, sen kanssa täytyy olla tosi tarkkana koska vaihtaa harjoitusta johonkin muuhun, tai sitten koira on jo yhtäkkiä jossakin puskassa hajujen perässä. nyt talvella harjoittelu on ollut aika helppoa, kun olen keksinyt tavan jolla Oonakin on mukana 110%.... Se on ihan hulluna lumipalloihin. se tekee mitä tahansa että sille heittää lumipallon. seuraaminenkin ollaan saatu niin nätiksi että kohta uskallan ilmoittaa sen jo toko-kokeisiinkin, kunhan tuo palkkamisen jättäminen harvemmalle vielä opetetaan. kesällä voi kyllä olla sitten vähän vaikeampaa kun ei ole lunta, mutta kai tennispallo ajaa saman asian vaikkei se sitä saakaan pureskeltua. biggrin.gif
Cerasi
Tulipa vielä mieleen, että voisithan yksinkertaisesti myös heittää damin --> jos (kun) koira kuumenee siitä --> ei saa noutaa, vaan haet itse damin pois. Jos koira on nätisti --> lupa noutaa. Tätä ei tietty ihan ylettömästi kannata toistaa, ettei sitten vahingossa onnistu pilaamaan noutohalua kokonaan. Alkuun koiran voi palkata noutoluvalla jos se edes käyttäytyy hieman hillitymmin kuin tavallisesti, pikkuhiljaa sitten vaikeutetaan tasoa ja vaaditaan yhä hillitympää suoritusta.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.