Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Paikallaolo
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
Suzy
Eli semmosta nyt kyselen, että tosiaan kyse on AVO paikallaolosta, jossa pitää olla piilossa. Meillä tässä on nyt mysteerinen ongema.. en ole varma johtuuko se siitä, että koira ei ole varma, koira pelkää tai se muuten menee jotenkin sekasin.. sillä..

Se saa "joka" toisesta kisasta 0 ja joka toisesta 9/10. Eli olemme harjoitelleet eri aikoja, eri paikkoja ja usein käyn palkkaamassa ensin siitä, että käyn vain hetken ja sitten vähän enemmän. Treenit menee yleensä ihan mukavasti. Koira on hyvin hyvin vahvasti perääni ja siksi silmistä pois meneminen on sille iso juttu. Hassua on se, että saan missä tahansa muualla kadota silmistä tai jos olen näkyvissä ei koskaan ole mitään ongelmaa pysymisessä, mutta kisoissa, jos katoan se hätääntyy ja tosiaan saattaa tulla.

Olen miettinyt pitäiskö treeneissä kokeilla laittaa se kiinni, mutta eräs henkilö rupesi sanomaan, että kannattaisko minun kokeilla palkata se niin, että pistän namipurkin sen taakse ja palkkaan sinne. Sillä koira joka on minussa kiinni ja minä vielä katoan ja palkitsen kädestä, minähän olen oikea lahjapaketti sille. Kun taas jos saisin sen oppimaan, että kun se odottaa tulee palkkaa sen takaa.. voisiko tässä olla mitään järkeä. Viime kisoista saatiin 10 ja nyt möllitokosta 0, 3 viikon päästä piirimestaruus ja tekis mieli kokeilla tota palkitsemista kupilta. Kokemuksia?
<Iida>
^ Kannattaa ehdottomasti kokeilla tuota purkkijuttua! Gitalla oli sama ongelma alkuun ja nyt pysyy jo todella hyvin, kun en ole käynyt kädestä palkkaamasta. Se on myös kokonaan lopettanut eteenpäin ryömimisen, koska tietää, että palkka tulee aina takaanta. Toimii! smile.gif
onnicoton
Kannattaa kyllä kokeilla! Onnille se ainakin toimi, tosin vasta alokasluokan paikallamakuussa. Eihän koira luultavasti lähde kävelemään eteenpäin, jos tietää, että namit ovat takana. Mutta kannattaa kyllä ehdottomasti kokeilla!
Liewec
Ja yksi on myös se, että joku muu käy sen sitten laittamassa takaisin makuulle, etkä ainakaan sinä itse, sillä silloinhan se saa sen palkan siitä.

Samaten kannattaa kokeilla, että tulet eri paikasta kuin minne menet, jolloin koira ei tiedä mistä sillä kertaa tulet eikä näin välttämättä lähde. Eli kierrät esimrkiksi talon ja tulet koiran takaa tms.

Oman koirani ongelma satiin kuntoon *koputtaa puuta* laittamalla sille ohut naru, joka meni vatsan alta jonkun toisen ihmisen käteen. Jos koira nousi, avustaja nyppäisi narusta ja komensi takaisin, itse tulin vasta sitten palkkaamaan kun se oli maannu rauhassa.

Kolmas on vähän kyseenalainen, mutta ihan toimiva, nimittäin opettaa paikallamakuu kaverin kautta. Eli koira suorittaa paikallamakuun katsoen kaveriisi, jolloin sillä on joku turva. Tämä kaveri on myös helppo jättää pois, sillä kaveri ei ole koiralle niin tärkeä kuin sinä.

Tässä muutamia, joita itse olen käyttänyt ja hyväksi havainnut. Yritä myös löytää piilo, josta sinä näet koiran mutta se ei sinua.
Lazer
Meillä olis tarkotus nyt talvella alkaa tokoilemaan. Miulla vähän sama pelko ton koiran kanssa, meinaa koiralla järjetön eroahdistus.. kotona ei voi olla edes 2-5min yksin vapaana vaan täytyy laittaa häkkiin et on rauhallinen.
Castro menis kaikien muiden liikkeiden puolesta siihen "edistyneempien" ryhmään eli ei ihan aloittelijoihin, mutta tuo paikalla makuu..
haluaisin harjotella sitä niin että voin pitää koiraa irti mutta se ei ole mahdollista muualla kun aidatulla alueella tai sisällä. Kotona ei oikeen voi harjotella koska täällä liikaa häiriötekijöitä... joten joudunko oottaa siíihen asti kun harkat alkaa joskus loka/marraskuussa?
Suzy
Väliäaika tietoja.. me ollaan kokeiltu nyt niin, että koira on kiinni ollut, olen käynyt palkkaamassa sen aluksi pienen ajan kuluttua, sitten olen mennyt pidemmäksi aikaa. Hyvin on mennyt, hassua on vain, se että nyt kun se on kiinni, se ei ole yrittänyt kertaakaan varastaa, joten se ei taida vielä olla tietoinen kiinni olosta biggrin.gif heh.. mut voisiko syy olla se, että nyt kun tiedän, ettei se pääse tulemaan, niin käyttäydyn itse rauhallisemmin? hmm.

Testattiin tämä sitten viimekuussa kisoissa, koira pysyi loistavasti paikallaolossa.. ainoa mikä koitui kohtaloksi, oli myös suuri yllätys. Nimittäin se nousi vain 10 sekunttia ennen loppumista ripeästi istumaan ja sitten maahan, koska viereissä kehässä oli kovaääninen voittajien kauko-ohjaus... dam biggrin.gif nauratti, mutta harmitti. Kuitenkin nyt se on pysynyt hyvin ja treenaan yhä smile.gif
<Iida>
^ Ei mitenkään aiheeseen liittyen, mutta meillä kävi viime vuonna ihan samalla lailla kisoissa. Oltiin Tampereella kisaamassa ja vettä tuli kuin aisaa. Kentällä oli nilkkoihin asti vettä ja jouduimme viemään koirat paikalla oloon ihan kehänauhan lähellä toisen kehän viereen (ainoa kohta, joka ei lainehtinut vettä). Noh, jätimme koirat paikalla oloon ja Manun oli ihan omissa maailmoissaan kuten aina paikalla olossa. Yhtäkkiä avoimen luokan kehästä joku kajautti oikein reippaan ja iloisen luoksetulokäskyn ja Manu pinkaisi samalla sekunnilla suoraan luokseni ja kiersi takaa sivulle biggrin.gif

Milon kanssa harjoiteltiin viime keväänä paikalla oloa liinassa (maakoukussa kiinni), kun se ei meinannut pysyä toisen koira suorituksen aikana paikallaan (pk-tottis). Nopeasti se hiffasi, että kun kytketään kiinni ei pääse mihinkään, mutta kun liinaa ei ole on karkaaminen mahdollista. Ongelma ratkaistiin kiinnittämällä pantaan kaksi liinaa, joista toinen oli vain maakoukussa kiinni. Kesken paikalla olon käytiin irrottamassa hämyliina (joka ei siis ollut kiinni maakoukussa) ja Milo luuli heti olevansa vapaa. Kyllä oli koiralla mielenkiintoien ilme, kun tajusi, ettei mihinkään päässyt, vaikka "liina irrotettiin". Kilahdusten määrää se ei sentään oppinut laskemaan ja yhdistämään ja pienellä huijauksella paikalla olo saatiin toimivaksi.
Suzy
Iida: juuh.. tutulta kuulosta wink.gif muuten sinulta tuli hyviä vinkkejä siihen, mikäli ada tajuaa ettei ole kiinni ja karkaa, pitää tuota kokeilla sitten. Toivon kuitenkin, et se ymmärtäis smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.