LAINAUS(isaliini @ 9.10. 2006, 08:41)
Tähän minun on kyllä pakko kommentoida, että ei kyllä ainakaan oman rotuni kohdalla pidä aina paikkaansa tuo allroundereiden tietämys.
Suoraan sanottuna arvostan _paljon_ enemmän vaikkapa erästä keskieurooppalaista tuomaria (joka on erittäin syvästi ihastunut ja perehtynyt tähän norjalaiseen rotuun, jota ei hänen kotimaastaan taida ollenkaan "livenä" löytyä) kuin joitakin suomalaisia allroundereita, joilla näyttää olevan tapana arvostella tämä harvinaisempi rotu hieman hälläväliä asenteella siellä muiden rotujen välissä... Tyyliin: "arvostellaan nämä nyt alta pois niin päästään itse asiaan".
Millä tavalla esim. suomalainen allrounder, jonka ominta alaa ovat noutajat, tuntee norjalaisen harvinaisen pystykorvarodun sen paremmin kuin ulkomailta tulevat tuomarit?
Näissä ulkomaalaisissahan voi olla vaikka miten perehtyneitä tuomareita, joita rotu aidosti kiinnostaa ja perehtyminenkin on sitten sen mukaista. Ja sitä ERIä ei kaikille tule, elleivät kaikki ole sen arvoisia.
Vai onko suomalainen allrounder sitten (aina) oikeassa antaessaan EH:n valiolle (yhdestä piirteestä, jonka katsoo olevan virhe) joka on ollut rodussaan menestynein kaksi vuotta peräkkäin?
Lähinnä tällä tarkoitan ilmaista ihmetykseni tuota suomalaisten tuomareiden muiden yli arvottamista kohtaan.
Suoraan sanottuna arvostan _paljon_ enemmän vaikkapa erästä keskieurooppalaista tuomaria (joka on erittäin syvästi ihastunut ja perehtynyt tähän norjalaiseen rotuun, jota ei hänen kotimaastaan taida ollenkaan "livenä" löytyä) kuin joitakin suomalaisia allroundereita, joilla näyttää olevan tapana arvostella tämä harvinaisempi rotu hieman hälläväliä asenteella siellä muiden rotujen välissä... Tyyliin: "arvostellaan nämä nyt alta pois niin päästään itse asiaan".
Millä tavalla esim. suomalainen allrounder, jonka ominta alaa ovat noutajat, tuntee norjalaisen harvinaisen pystykorvarodun sen paremmin kuin ulkomailta tulevat tuomarit?
Vai onko suomalainen allrounder sitten (aina) oikeassa antaessaan EH:n valiolle (yhdestä piirteestä, jonka katsoo olevan virhe) joka on ollut rodussaan menestynein kaksi vuotta peräkkäin?
Lähinnä tällä tarkoitan ilmaista ihmetykseni tuota suomalaisten tuomareiden muiden yli arvottamista kohtaan.
En väittänyt, että ulkomaalaiset eivät tietäisi mitään...jos luet aikaisempia viestejäni niin siellä juuri yritin sanoa, että ulkomaalaisistakin tuomareista löytyy oikeasti asiaan perehtyneitä tuomareita... ja paljon!
Jokaisella on mielipide eri tuomarareista ja sullakin mahtaa olla täysin erirotuisia koiria kun meidön koirat ja siis tuomareista täysin erimielipiteet...
ja sanoinkin vain, että mulle on jäänyt hyvä maku näistä suomalaisista allroundereista ja sen kuvan olen muodostanut täysin sen mukaan kun olen seurannut omaa rotuani ja muutamia muita rotuja (eli en missään nimessä voi tietää kaikista roduista)...
Lydia puhuu asiaa! Noutavat koirat eivät saa pureskella saalistaan, ainoastaan kantavat ja siihen ei vaikuta esim. nyt se p1-hampaiden puutos!