Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Flexit
Puskaradio > Puskis > Turpakäräjät
Sivuja: 1, 2, 3
Sumu
Mitä mieltä olette flexeistä? tykkäättkö käyttää ja näin? hyvät ja huonot puolet mielestäsi?

Itse en tykkää ollenkaan flexeistä! Koiraa ei mitenkään pysty hallitsemaan, kun se painelee useiden metrien päässä ja saa jotain odottamattoman typerää mieleensä! Flexit on myös mielestäni erittäin vaarallisia kapistuksia. Onpa noita tullut kuultua tarinoita kuinka koirien häntiä on jouduttu flexin takia amputoimaan ja näinpäin pois... Minulle itsellenikin joskus paloi kämmeneen aivan mieletön ura, kun flexi hajos ja nappasin vaistomaisesti naruun kiinni kun koira lähti ryntäämään jotakuta kohti! ei ollut kyllä minun koira, eikä myöskään talutin. Flexissä koira ei myöskään opi ikinä kulkemaan vetämättä...
Lazer
Juu minäkään en ole fleksien ystävä. Mutta uskon silti että oikeilla koirilla oikein käytettyinä ne ovat ihan toimivia ja turvallisia smile.gif
Pahimpia on ne 80 mummot niiden pikku vuffejen kanssa keski kaupungilla ja koirat juoksee välillä melkein autoje alla.. huh.gif
Kettis
Hrr, en tykkää flexeistä yhtään! ph34r.gif Ja tosiaan pahimpia on juuri ne vanhemmat naisihmiset koiriensa kanssa, kun tosiaankin annetaan koiran mennä melkein missä lystää... rolleyes.gif

Ja tosiaan palovammojahan niistä saa vähän liiankin helposti, nimimerkillä kokemusta on... Ja hajoavatkin melko helposti, mitä nyt olen kuullut.
<Iida>
Mä oon ruvennu Manun kanssa käyttämään remmilenkeillä flexiä, kun ei missään kaupungissa asuta. Manu haluaa aina jäädä haistelemaan ja merkkailemaan, Gitta taas posottaa täyttä vauhtia eteenpäin. Nyt Manulla on flexin mitan aikaa nostaa koipeaan biggrin.gif . Edelleni en sitä montaa metriä päästä, mutta Manu nyt muutenkin liikkuu lenkeillä sen verran hillitysti, ettei flexin kanssa ole mitään ongelmaa. Gittaa en ikimaailmassa uskaltaisi laittaa flexiin ph34r.gif

Mielestäni flexi on siis ihan ok mikäli sitä käytetään oikein. Kaupungeissa melkoisen turha ja vaarallinenkin mikäli koiralla on vähäänkään taipumusta säntäillä tms.
~Lotta
Käytän flexiä päivittäin omilla koirillani. Äiti käyttää normaaleja nahkaremmejä kaikilla. Mulla ei oo huonoja kokemuksia flexeistä vielä, ja kaikki meidän koirat osaavat kulkea myös normaalissa remmissä. smile.gif
Liewec
Mun mielestä flexi on maailman epäkäytännöllisin muovilelu.

Meillä on kyllä tuos flexi, jota en kyllä juuri käytä. Meillä on siis ihan tavallinen remmi lenkillä. Kun Vilmalla on juoksi niin saatan joskus otta lenkille flexin mukaan kun neiti saa sillä sitten enemmän vapautta, ku nyleensähän se on keksimäärin 2/3 lenkistä vapaana.
Lotta
Koira ei semmoista edes omista. Elma on NIIN paljon vapaana tai koirapuistossa, etten näe flexin hankintaa tarpeelliseksi. Flexi väärällä koiralla ja omistajalla on suorastaan vaarallinen. Itse kammoksun tilanteita, jossa ajan pyörällä ja mutkan takana onkin vastassa koira, joka on toisella puolella tietä kuin omistaja ja flexin naru menee välissä tiukkana. Vaikkei olisi paljon edes vauhtia on siinä hirveän hankala tehdä mitään. Ihmisten tulisi ymmärtää kuinka flexiä on turvallista käyttää ja sen jälkeen vasta hankkia se!
LonelyWolf
LAINAUS(Kettis @ 29.9. 2006, 07:24)
Hrr, en tykkää flexeistä yhtään! ph34r.gif Ja tosiaan pahimpia on juuri ne vanhemmat naisihmiset koiriensa kanssa, kun tosiaankin annetaan koiran mennä melkein missä lystää... rolleyes.gif

Ja tosiaan palovammojahan niistä saa vähän liiankin helposti, nimimerkillä kokemusta on... Ja hajoavatkin melko helposti, mitä nyt olen kuullut.

Palovammoja voi välttää käyttämällä flexiä, jossa on naruna leveää, litteää nauhaa.
Se ei pyreydy ihoon.

Flexit ovat vaarallisia, onhan se kiva, että koira saa olla laajemmalla alueella, mutta on aina riski lähteä jonnekkin, missä kulkee pyöriä/autoja yms.
Vain hihnassa koiraa pystyy varmasti pitämään kurissa, jos jotakin tapahtuu.

Itse käytän toisella koiralla vain metsissä flexia, koska sitä ei voi vapaana pitää.
Joskus pelkään, että naru lähtee irti flexistä, jolloin koirani karkaisi!
Flexit menevät tosi nopeasti rikki. Ja helposti.
Lovskars
Meillä on yksi flexi. Mutta sitä ei kyllä juurikaan käytetä. En osaa käyttää sellaisia.
Meillä käytetään flexiä lähinnä kun nartuilla on pentuja, ja käytän sitä vain tuossa lähimetsässä tarpeillaan.
tizzian
Inhoan, enkä suostu niitä käyttämään kuin äärimmäisen pakon edessä, mutta en nyt silti menisi sanomaan etteikö ne hyväkäytöksisen koiran & fiksun ulkoiluttajan kyseessä ollessa olisi ihan toimiva keksintö.
Jemmis
Mielestäni flexit sopivat kahteen tarkoitukseen: kotipihassa sellaisen koiran luoksetulon kouluttamiseen, jolla on taipumusta karata (tämänkin voisi tehdä vaikka pitkällä, ohuella liinalla) ja esim. oman nuoremman koirani kanssa käytän flexiä keväisin, kun lumet tulevat katolta, ja tarhastaan karkaisi muuten. Flexissä voi käyttää ovelta tarpeillaan, minkä jälkeen viilettää koirakin vauhdilla takaisin sisälle.

Flexi on kuitenkin ainakin minusta se vihoviimeinen värkki koiran kanssa lenkkeillessä, eikä siinä vielä mitään, että niitä käytetään lenkillä, mutta se, että niiden kanssa tullaan ihan pokkana koulutuksiin. Flexin mainoslausekin kuuluu "Hallittua vapautta", ja koulutuskentällä jos jossain koiran pitäisi nimenomaan olla täysin hallinnassa, joko standardimittaisella ja hyvin kahdessa kädessä pysyvällä hihnalla tai sitten kokonaan vapaana.

Kaiken huippu on, että ihmiset ostavat ensimmäiseksi hihnaksi koiranpennulleen flexin. Miten koira voi ikinä oppia kulkemaan hihnassa nätisti, jos hihnan pituus vaihtelee jatkuvasti ja joka lenkin aikana? Lisäksi monet hankkivat flexin juuri siksi, että koira saisi lenkillä vähän vapautta, mutta ensinnäkään mielestäni koiran ei pitäisi kaupungissa päästä juoksentelemaan vapaana ympäriinsä itsensä ja muiden turvallisuuden takia, ja maaseudulla koiran pitäisi mielestäni osata kulkea irti.

Mielipiteeni voi nyt ehkä tuntua vähän jyrkältä, mutta jotenkin vain harmittaa, kun ihmiset kulkevat aina koirineen flexi kädessä juuri siksi, että tuntuvat tahtovan päästä helpommalla :/ Tiedän, ettei kaikkien kohdalla näin ole, mutta se tulee ainakin itselleni väistämättä mieleen: ei tarvitse opettaa koiraa kulkemaan vapaana, mutta se saa kuitenkin vapautta juoksennellessaan flexin päässä. Jo tilastoista selviää, että juuri flexien ja niiden "väärinkäytön" vuoksi vuosittain loukkaantuu useita koiria ja ihmisiä.

Itselläni on flexeistä tullut sellaisia mukavia muistoja, kuin polttoura keskellä kämmentä ja kaksi viikkoa mustaa silmää. Heh heh.

Lisäksi tuttujen laika jäi flexin rikkoutumisen takia nuorena auton alle, kun ei ollut kukaan varmaankaan opettanut pentuna, että miten siinä hihnassa oikeasti kuljetaan.
Mielestäni koiran ei hihnan päässä kuulukaan juoksennella miten tahtoo, vaan nimenomaan kulkea nätisti, yhdellä puolella ja turhia kiskomatta.

Tällaista mieltä tällä kertaa : P
Jessie
Flexi voi tosiaan väärissä käsissä muuttua hetkessä erittäin vaaralliseksi kapistukseksi. Meillä flexiä käytetään satunnaisesti metsälenkillä, jos koiralla on esim. juoksu, enkä uskalla tällöin päästää vapaaksi. Yleisillä teillä käytän tavallista nahkahihnaa. En ikinä ota flexiä mukaan myöskään silloin, jos menemme yhdessä lenkille jonkun koirakaverin kanssa, sotkeutumisvaara on liian suuri silloin. Jessi on hihnassa rauhallinen koira, ei vedä eikä sinkoile ympäriinsä, joten flexiä voi ihan hyvin käyttää. Olen myös taluttanut erittäin vilkasta koiraa flexissä eikä se ollut mitään herkkua, joten sopivuus on todella koirasta kii. Vastaantulijat huomioimme myös niin, ettei koira huitele siellä kahdeksan metrin päässä minusta.

Ja mitä flexin kestävyyteen tulee niin, meillä tuo on ollut jo yli kolme vuotta ja hyvin pelittää. smile.gif
sipa
Itse en koskaan käytä flexiä, ainoastaan pitkää nahkaremmiä ja jos koiran pitää saada juosta ja riehua se taphtuu siten irti ollessa..

Vaikka hyvä keksintöhän toi on oikein käytettynä, mutta ei silti iske.. niin paljon ikäviä tilanteita ne on saanut aikaiseksi kun niitä ei osata käyttää.. confused.gif
Lottie
Mä käytän Gildalla aina lenkeillä flexiä, se saa olla vähän pidempänä ja tulee luokse kun kutsutaan, ei säntäile ja sen saa ihan hyvin hallintaan siitä. Sitten jos lähdetään kunnolla ihmisten ilmoille niin sillon en flexiä pidä tietenkään, vaan sillon on vaan normaali hihna mukana.

Ja toi, kun joku sanoi, että ei opi olemaan vetämättä on valetta, Gilda on esimerkiksi opetettu alusta asti ettei se vedä flexissö eikä hihnassa. Se tietää kuinka paljon sillä on milloinkin matkaa kulkea eikä vedä ollenkaan.

Eipä meillä ole ikinä flexi mennyt rikki, välillä on mennyt vaan melko huonoon kuntoon muuten niin ollaan ostettu uusi, mutta nyt tuo on meillä ollut reilun 1,5 vuotta ja hyvin toimii vieläkin.
sahku
Meillä on sekä nahkaremmi, että flexi. Kotona käytetään flexiä (maalla kun asutaan), mutta kapungilla nahkaremmiä. Täällä metikössä ei paljoa ketään liiku, joten voin rauhassa pitää koiraa flexissä, sillä meillä ollaan todella kova haistelemaan. Voin kuitenkin edetä ihan rauhassa eteenpäin ja koira tulee sitten perässä. Meillä osataan kuitenkin olla vetämättä nahkaremissä, vaikka flexissä aluksi posottaa kauheeta kyytiä eteenpäin, mutta rauhoittuu kuitenkin. Koiraa en uskalla pitää vapaana, sillä lähtee todella helposti riistan perään ja muutenkin ihmisten luokse, joten flexissä saa enemmän vapautta. Mutta kaupungissa en käyttäisi sitä, sillä meillä ollaan sen verran vikkeliä uusissa paikoissa, että pian jäisi auton alle lookaround.gif Mielestäni isoille koirille eikä kaikille pienille koirille sovi flexit, sillä yleensä niitä käytetään väärin. Isoilla koirilla koiran massakin jo laittaa mut miettimään, että kannattaako flexiin ees laittaa, jos yhtäkkiä rykäsee.... Sama juttu joillakin pienellä koirilla.
Sumu
Kuulin muuten myös jostakin että flexi olisi kielletty joissakin maissa kokonaan, sen vaarallisuuden vuoksi! Meillä tosiaan suositaan pitkiä nahkaremmejä.
KatiT
Meillä myöskin ihan perinteiset pannat ja nahkaremmit käytössä. Flexikin löytyy, mutta sitä lähinnä vaan yhden koiran kanssa liikkuessa, ja aniharvoin...

Kaikkein kamalin yhdistelmä on valjaat ja flexi, joiden päässä maksimitassa keikkuu koira kun tulevat vastaan... confused.gif
Liewec
LAINAUS(Sumu @ 29.9. 2006, 13:58)
Kuulin muuten myös jostakin että flexi olisi kielletty joissakin maissa kokonaan, sen vaarallisuuden vuoksi! Meillä tosiaan suositaan pitkiä nahkaremmejä.

Ei olisi huono juttu täälläkään.

Muistan itse ala-asteeltani erään tapahtuman. Olin itse silloin kaiketi kolmannella tai neljännellä ja kävelin koulusta kotiin.

Minua vastaan tuli saksnapaimenkoira, jonka omistaja ulkoilutti koiraansa pyörällä ja flexissä. Noh, juuri ennen minua koira sitten ilmeisesti sai hajun ja vaihtoi tien toiselle puolelle. Minä olin siinä välissä. Nainen kaatui pyörällä joka sitten hieman tönäisi minuakin, muttei sattunut.

Kaiken huippu kuitenkin oli seuraava tapahtuma. Nainen kysyi ystävällisesti "Eihän vaan sattunut?" ja minä tietysti rehellisenä sanoin että ei. Noh, nainen sitten tiuskaisi tähän ikävällä äänensävyllä ett "En minä sinua tarkoittanut!" ja lähti voivottelemaan koiralleen.

Ihana eikös, onneksi ei toiste tullut vastaan.
pips_a
Mä kuulun myös ihmisiin, jotka vieroksuvat flexiä ja mäkään en usko, että jos koira liikkuu pennusta asti flexissä niin se ei opi ikinä kävelemään nätisti ja mä vihaan henkilökohtaisesti ihan älyttömästi sitä kun koira menee 5 metriä mun edellä ja vetää kieli sinisenä wacko.gif

Meiltäkin löytyy yksi flexi... kaapin pohjalta... joskus mätsäripalkintona ollut ja s eon ehdottomasti "pannassa" meillä.
Kun koira oppii siihen, että se saa remmissä liikku jopa 8 metrin säteellä omistajasta miten vain ja se voi mennä pitkällä omistajan edessä tai jäädä haistelemaan omistajan jatkaessa matkaa niin ei se oikeen voi oppia kävelemään "nätisti" sleepy.gif

Mullakin on kokemusta flexin aiheuttamista palovammoista dry.gif hoitokoira kun on koko ikänsä lenkkeillyt flexissä ja mä en sitten olenkaan osaa käyttää flexiä...

Meillä myös koirilla pitkät nahkaremmit!
Wupsu
meillä oli koiralla Fleksi ja hyvin on kestänyt. jonkin aikaa sitten koitin samaista fleksiä sakemannilla vain, koska sen oma remmi oli mennyt rikki. ja kyllä se fleksi vain kesti! (ihme kyllä.. se oli nääs niitä pieniä fleksejä, jotka sopivat pikkukoirille.. rolleyes.gif )

kyllä meidän koiruus vain oppi menemään kiltisti fleksissä eikä vetänyt sitten ollenkaan. olihan meilläkin joku tavallinen pieni hihna, mutta kun äiti nyt esimerkiksi meni koiran kanssa talvisin lenkille ja se kiersi sellasia pitkiä lenkkejä, niin kyllä se mieluiten otti sen fleksin. niinkuin minäkin. tai sitten koira oli vapaana.

tottahan se on, että jos koira on kauhea vouhottaja, joka ei totele käskyjä tms. niin voi joutua vaaratilanteeseen. Muttä tiedänpä yhden sakemannin jolla käytetään tavallista hihnaa ja se vetää silti mahdollisimman paljon edellä.
Ei se fleksistä riipu, että kuinka pitkällä koira menee ihmisen edellä takana tai sivulla, vaan eikös se enemmänkin johdu koulutuksesta?

jos koiran on kouluttanut menemään vierellä, niin kyllähän se silloin menee, mutta jos ei, niin eihän se silloin mene. wink.gif
Omppo
Fleksi on mitä näppärin peli, kunhan sitä käyttää fiksu omistaja ja siihen opetettu koira. Toinen taikka molempi pahempi, joka ei osaa kulkea flexin kanssa, saa aikaan pelkkää tuhoa.

Meillä koirat kulkee sillointällöin flexeissä ja olen niihin oikein tyytyväinen. Sen sijaan pentu ei flexiin kuulu ja jokaisen koiran tulisi osata kulkea ensisijaisesti kunnon hihnassa.

Ja koiratapahtumiin ei flexit kuulu! stop.gif
Charmy
Pakko laittaa kommenttia, että se on KELATALUTIN ei FLEKSI. Fleksi on merkki..minulle on sanottu ks.asiasta kun olen puhunut ns."huonoista flekseistä" vaikka pitäisi puhua "huonoista kelataluttimista". ph34r.gif

Mut joo..mulla on kelataluttimia muutama. Kaikki on tota kaikkien tuntemaa fleksi-merkkiä. Käytän niitä kun olen vain yhden koiran kanssa ulkona.. saapa hieman vapaamman liikkuma-tilan :]

En kyllä kaupungissa käytä..tuntuvat olevan siellä hieman riskitekijöitä.
Omppo
^ Toisaalta kyllä ja toisaalta ei. Flexi on sanana muotoutunut jo kansankieliseksi ilmaisuksi kelataluttimesta, ja hommassa piileekin yksi ero: flexi ja Flexi.
Lilli
Ompon kanssa samaa mieltä: jos omistaja on fiksu ja koira on koulutettu kulkemaan fleksissä (tai kelataluttimessa, mutta kaikki varmasti ymmärtävät), se on mitä parhain valinta. Mutta muille koirille rähjäävän ja hihnassaan tempovan elukan kanssa ei fleksi varmastikaan ole paras valinta (kuten ei myöskään kolmen koiran yhtäaikaiseen ulkoilutukseen...). Olin juuri kaksi viikkoa TET-jaksossa lemmikkihotellilla ja siinä tuli koiria ulkoilutettua monenlaisilla hihnoilla ja parilla koiralla fleksi ei todellakaan ollut paras vaihtoehto (mm. sokealla maltankoiralla, jolla kyllä vauhtia piisasi kuten ei myöskään vastaantulleella labukalla, joka veti kuin höyryveturi), mutta kyllä se antoi koirille vähän vapautta liikkua. Jos joskus tulen koiran saamaan, niin varmaan fleksi meiltäkin löytyy, kunhan koira ensiksi osaa kulkea tavallisessa taluttimessa kunnolla.

Itsellänikin on kokemusta fleksin aiheuttamista palovammoista, kun hoitokoirani ryntäsi vastaantulevan koiran kimppuun. Silloin kyllä koko kapistus olisi joutanut jorpakkoon... sleepy.gif
Nera
Meillä on flexi ja koira osaa olla siinä kunnolla, mielummin käytän kyllä tavallista hihnaa.Ärsyttävää on se että jos koira on flexin kanssa pitkällä ja yhtä äkkiä tulee joku pyöräilijä takaa päin, niin pitää alkaa kauheana rullamaan sitä flexiä ettei koira vahingossakaan juokse pyörän eteen.
Kääpiö-
Meillä on fleksejä ja tavallisia. Maalla kun asutaan, ja täällä ei paljoa trafiikkia ole. Ja melko alavaa, että kaukaa näkee jos tulee autoja, niin ehtii ottaa lyhyemmälle. Kaupunkiin kun mennään niin en kylläkään fleksiä käytä. Ja opetettu on, että kummassakaan ei vedä. ja usein kotonakin käytän tavallista.
Antaa vapautta liikkua ja pystyy ottamaan pieniä pyrähdyksiä. Itsekään ei tarvitse heti pysähtyä jos koira jää haistelemaan.
Mutta riippuu tietysti rodusta, en millään vinttikoirilla tai pikkuterriereillä itse käyttäisi fleksiä. mutta meillä on pystykorvia, ja fleksit ovat niiden kanssa ihan kätevä keksintö. Ainakin metsästysreissuilla.

seuraavan koiran kanssa varmaankin luovun kuitenkin fleksistä, koska se koira ei tule pystykorva olemaan.
Cerasi
Flexi on ihan kätevä varuste tietyissä tilanteissa ja käytön osaavien ihmisten käsissä. On vain olemassa liian paljon ihmisiä, joiden mielestä flexi on joka tilanteessa se ainoa oikea remmi koiralle, ja useimmiten ne ovat juuri nämä ihmiset, jotka aiheuttavat vaaratilanteet yms. (ainhan voi vahinkoja sattua, myös "tavallisten" remmien kanssa, se pitää muistaa).

Meillä on koiralle sekä tavallisia remmejä, noutajaremmejä ja flexejä. Minä käytän useimmiten lenkillä joko tavallista tai noutajaremmiä ja isä puolestaan flexiä. Ja kyllä, meidän koiralla on monesti valjaat + flexi yhdistelmä, jota monet vaikuttavat niin suuresti kammoksuvan. Meno on kuitenkin sujunut varsin mukavasti, mitään erityisiä vaaratilanteita ei yhdistelmän käytöstä ole koskaan tullut.
Vaikka pakko se on myöntää, että toisinaan nousee kyllä niskakarvat pystyyn, kun näkee koiria valjaat+flexi -yhdistelmällä, eikä taluttajalla ole mitään kontrollia tilanteeseen.

Ihan mielenkiinnosta, mikä tekee flexistä niin vaarallisen remmin? Vai onko se ainoastaan ulkoiluttajan taitamattomuus?
Kääpiö-
LAINAUS(Cerasi @ 29.9. 2006, 18:00)
Ihan mielenkiinnosta, mikä tekee flexistä niin vaarallisen remmin? Vai onko se ainoastaan ulkoiluttajan taitamattomuus?

Samaa miettinyt. Ja saahan sen lukittua ihan mille pituudelle haluaa. ei sitä ole pakko pitää minään 10m pitkänä rolleyes.gif

Kyllä sen ymmärrän, että kaikki eivät niistä pidä, eikä siinä mitään väärää ole. kunhan koira on hallinnassa ja fleksiä osaa käyttää niin ei siinä mitään vikaa minusta ole. Mutta onhan niitäkin, jotka antavat kaiken aikaa koiran kulkea fleksi pitkällä ja koira voi pomppia mihin tahtoo. Mutta niitä ainakin täälläpäin näkyy harvoin.
¤janette¤
Meillä oli flexi joskus, mutta meni täysin hajalle ihan itestään biggrin.gif Flexiä ei kyllä muyten käytetty paitsi joskus silloin jos koirat pyyti yöllä tai pakkasella ulos niin laitettiin sitten flexiin niin ei itse tarvinnut mennä lumeen rämpimään biggrin.gif Itse en kyllä usko että enää flexiä ostan, kun ei tuolle oikein tullu käyttöä.
Summer.
Fleksi on hyvä silloin jos kuljetaan jossain hiekkatiellä missä ie pahemmin autoja mene, eikä koiraa voi päästää vapaaksi tai vaikka pihassa, mutta "normaalina lenkkihihnana" ne ovat aika huonoja, koska koiraa ei pysty hallitsemaan kunnolla.
Kun koira vähänkin lähtee juoksemaan ja flexi yhtäkkiä loppuu, niin se on omistajallekin menoa nimimerkillä Kokemusta on. smile.gif
ShanDong
Minulla on olemassa yksi flexi (ok, kelatalutin shifty.gif ), jonka ostin Lennille juoksulenkkejämme varten. Ensin meilläkin opeteltiin kävelemään normaalissa nahkahihnassa, vasta kun täytti vuoden, ostin sen flexin. Eli silloin tällöin sitä käyttelin sillä.

Nyt kun tuli toinen koira, lopetin lähes kokonaan flexin käytön. Lenniä sillä tosin sitten vaan taluttelen, Hillaa en flexiin laita. Harvoin kun Lennillä se on (eli yleensä silloin kun käydään lammella lenkillä ja Hilla on tällöin vapaana), kuljetaan yhdellä puolella, se on meillä sääntö jonka herra on oppinut hyvin.

Flexi voi olla vaarallinen. Ja muutaman kerran olen saanut kunnon palohaavaumatkin kyseisestä kapistuksesta. dry.gif
Lazer
Nii no itte ajattelen siltä kantilta että
a) Jos mamma pysähtyy juttelemaan toisen mamman kanssa ja koira o fleksissa "vapaana" ja menee tien toiselle puollle haistelemaan ja pyöräilijä ajaa siihen tiukkaan fleksiin... huh.gif

b)Jos esim vinttari päätääkin tehdä pikajuoksuäkkilähdö ilman varoitusta ja oli se fleksi sitten lukittu tai ei niin entinen se on

eli asiaan vaikuttaa eniten taitamaton käyttäjä wink.gif
-Maija-
Käytän joskus, mutta en koskaan näyttelykoirilla, koska sittenhän ne luulee että kehässä saa vetää niinku lenkillä. Mut enimmäkseen käytän sellasii ohuita kangashihnoja.
metsämarja
flexiä käytän vain joskus lenkillä ja sit aamu ja ilta pissatus reissuilla, muuten aina tulee käytettyä nahkahihnaa, sellasen liina flexin ostin kajaanin tamminäyttelystä ja olen tyytyväinen (saatiin vielä flexi- pussi kaupanpäälle), naru fleksejäkin on meillä ollu mutta olen paljon tyytyväisempi tohon liinaan ku naru tuppaa polttamaan jos etes vähänki kiertyy esim. jalan ympärille. wink.gif

tais mennä kyllä vähän ot. biggrin.gif
pips_a
Flexi on varmasti turvallinen "oikein käytettynä"...

mutta kun ne jotkut mummot kävelee tuolla tiellä ja antaa koiran mennä täysin sen flexin varassa niin ole sitten siinä tilanteessa vastaantulija... jos olet pyörän kanssa niin hyvässä lykyssä koira jää alle, jos olet kävelleen niin se koira tulee hyppimään vastaan (mua se ei haittaa, mutta jota kuta se voi haitata) ja jos olet koiran kanssa niin varmasti niiden on pakko päästä "moikkaamaan"...

mutta kiva kun jotkut tyypit antavat koiran juosta tuolla pitkin maita ja manttuja, mutta sitten kun tulee vastaan ihminen niin tulee kiire saada se koira takaisin 10 metrin päästä ja se kiskotaan väkipakoin... se vasta ilkeeltä näyttää kun koiralla on panta kaulassa ja se "revitään" luokse...

ja mä en osaa sitä käyttää ja oon saanut hoito koiran takia saanut monet monet palovammat... sad.gif kun en osaa käyttää sitä...

mutta ne ketkä osaavat käyttää sitä niin saavat tietty käyttää sitä ja vielä parempi jos pitää välillä "oikeessa" hihnassa niin koirasta ei tule sellaista "vetäjää"
ja ku mä en jaksa uskoa, et jos koira on pennusta asti kulkenut flexissä (ja siis ei missään muussan hihnassa) niin se ei varmasti osaa kulkea "kunnolla"...
jokaisella oma makunsa ! smile.gif
Mona_
meillä on fleksi,ja sitä ollahan käytetty aina!
mutta meillä on sellanen,että ei edes kaupungis asuta,mutta fleksiä käytetähän!
ja tulevalle pennulle on lyhyt hihna ja fleksi ostettuna! biggrin.gifq
Netta
Mä en isolla koiralla lähtisi käyttämään fleksiä jo ihan siitä syystä, että tarpeeksi pitkällä narulla varustettu ja tarpeeksi vahva fleksi on kotelo-osaltaan niin pirun iso ettei se varmaan edes mahtuisi mun käteeni (kokeiltu on). Eikä kummallakaan koiralla ole tullut tarvetta fleksille, Ronjalle on viritelty kahdesta perus nahkahihnasta pitempi hihna juoksulenkkejä varten (jos ei voi olla vapaana), muuten tytöt ulkoilevatkin irti niin paljon ettei tuollaiselle siimalle ole edes tarvetta.

Tädin tipsulla on käytössä fleksi, ja tällä koiralla se toimii ihan hyvin. Kyseessä on siis pian 10-vuotias hitaammanpuoleinen herrasmies, joka mielellään kulkee lenkillä omaa tahtiaan. Tuonkin kanssa olen tosin varovainen, vilkkaammilla teillä pidän hihnan lukittuna tiettyyn pituuteen ihan turvallisuussyistä.

Kumma kapistus tuo fleksi (kelatalutin, whatever), itse en koskaan ole oppinut siitä pitämään tai näkemään sen hyviä puolia, mutta käyttäytyvällä koiralla se voi joskus toimiakin, ottaen huomioon sen että ulkoiluttajankin täytyy osata käyttää sitä.
Mona_
LAINAUS(-netta- @ 30.9. 2006, 13:24)
Tädin tipsulla on käytössä fleksi, ja tällä koiralla se toimii ihan hyvin. Kyseessä on siis pian 10-vuotias hitaammanpuoleinen herrasmies, joka mielellään kulkee lenkillä omaa tahtiaan.

tuo meidän toinen koira on siis kans sellanen 10 vuotias hitaasti liikkuva,mutta en sitte tiedä että kuinka uuden pennun kans menee fleksin kans,mutta sen näkee sitte biggrin.gif
Pisara
Joo eihän se mikään älyttömän turvallinen kapine ole. Suosin sitä vain ja ainoastaan metsälenkeillä, ja yleensäkin sellaisilla, missä ei liiku ihmisiä kovinkaan paljon. Oma koirani ei vedä, eikä juurikaan poukkoile tien viereltä toiselle, joten meillä ei ole ainakaan ollut minkäänlaisia ongelmia flexin suhteen. Ääni on kyllä kaamea... ph34r.gif
Kaikissa koiraharrastuksissa (lukuunottamatta näyttelyitä, joissa on automaattisesti näyttelyhihna), käytän nahkahihnaa. En voi tajuta miksi jotkut käyttävät esim. mätsäreissä koiralla flexiä. rolleyes.gif
anna :D
Meinasin kerran ajaa pyörällä pienen koiran päältä joka oli flexissä.
Kyllä meillä noille flexit on, mutta ei niitä juurikaan käytetä. Joskus metsässä purulla. Muiden en anna koiriani flexeissä viedä..
mammanpoika
Koirakohtainen juttu, mun vanhimmalla oli ihan sama, mikä naru sillä oli, se käyttäytyi aina yhtä nätisti. Peltolenkeillä fleksi oli käytössä Ollilla, se sai juoksennella sydämensä kyllyydestä, mutta ei päässyt näköetäisyyden ulkopuolelle. Mulla oli fleksi vyössä kiinni, ja koira sai sillä näennäisen vapauden. Tiellä, ja muutenkin ihmisten ilmoilla sitten nahkaremmissä, koska fleksi on hankalakäyttöinen silloin, kun koira pitää pitää hallinnassa. Nuorimmaiselle ei tulis mieleenikään laittaa fleksiä..

Fleksiä esim. eläinlääkärissä, koiranäyttelyissä ja mätsäreissä (siis ylipäätään paikoissa, joissa on muitakin nelijalkaisia) käyttävät ihmiset jonkun verran pelottavat, koska fleksillä on mahdotonta hallita koiraa. Jos siellä narun nokassa on ihminen joka livertelee "nooo puppe-puppe, älä kisko, saat sä mennä sitä pientä tervehtimään", saan lähinnä paniikkikohtauksen.
Liiinu
Meillä on kaikilla koirilla flexit.

Eikä se ole flexin syytä että koira ei opi olemaan vetämättä tai on muka hallitsematon siinä. Kyllä se on kiinni ihan siitä että se koira pitää ihan samalla tavalla opettaa kulkemaan ja olemaan hallittavissa kuin muissakin hihnoissa. On se sitten nahkahihna, flexi tai näyttelyhihna.

Meillä käsky "reunaan" tuo koiran samontein ihmisen vasemmalle puolelle vaikka olisikin sen 5m päässä menossa, ja käsky "oikealle" kertoo koiralle että nyt mennään toiselle puolelle ihmistä. Ja että siellä pysytään kunnes joko "noni, nyt saat mennä" tai tulee käsky taas toiselle puolelle. Eka koippaseni kulki flexissä suurimman osan kävelyistä, ja vaikka se haihatteli siellä sen 5m päässä, tiesi se että vastaantulijoita ei mennä tsekkaamaan ja että pysytään siinä vasemmassa reunassa. Ja sehän pysyi vaikka juoksuinen narttu tärpillä olis tullut vastaan. (Ei astunut edes kylässä vapaana ollessaan juoksuista narttua, ei vaikka olivat samaan aikaan pihalla vapaina, kun sanoin että tää toinen narttu on sua varten, ei tuo toinen, ja molemmilla oli tärpit samaan aikaan)

Ja mitä vetämiseen tulee, niin eipä nuo meillä vedä sen enempää flexissä kuin muissakaan hihnoissa. Koippaset ovat oppineet miten pitkälle voi mennä eli missä tulee raja vastaan. Sitten saattavat jäädä odottelemaan taakse ja ottavat spurtin eteenpäin, mutta osaavat jarruttaa ennenkö flexin hihna loppuu.

Mä en ite oo kuullu yhtään kauhutarinaa kuinka koiran häntä ois jouduttu amputoimaan flexin käytön takia, ja se kuulostaa kyllä taas niiltä urbaaneilta legendoilta jotka kuullaan aina muodossa kaverin tutun tutulle kävi niin ja näin.

Hihnan polttamia flexin narusta on joskus mullakin ollut kädessä, mutta ne loppu sillon kun opin sen parin kerran jälkeen että siitä narusta ei kande ottaa kiinni. Ja niitä on muuten nauhallisiakin versioita jotka muuten kestävät paremmin, ihan vihjeenä. Jos se menee rikki niin sit se menee rikki, mutta yleensä jopa flexi antaa vähän vihjettä ennenkö se menee rikki, eli se nauha/hihna ei kulje kunnolla tai se pitää normaalista poikkeavaa ääntä käytettäessä. Sillon pitäs kyllä sen verran jo oman järjen sanoa että flexi on menossa rikki, sekään kun ei ole ikuisesti kestävä.

Ei se oo koiran tai talutusvälineen vika että koiralle ei opeteta tapoja. Kyllä se on aina siellä hihnaa pitävän kaksjalkasen päässä se vika. On se kaksjalkanen sitten minkä ikäinen tahansa.
Sumu
LAINAUS(Liiinu @ 1.10. 2006, 12:39)
Mä en ite oo kuullu yhtään kauhutarinaa kuinka koiran häntä ois jouduttu amputoimaan flexin käytön takia, ja se kuulostaa kyllä taas niiltä urbaaneilta legendoilta jotka kuullaan aina muodossa kaverin tutun tutulle kävi niin ja näin.

ei oo muuten mikään urbaani legenda! mä tiedän yhden tapauksen jossa flexin naru kietoutu hännän ympäri niin pahoin että piti amputoida sen jälkeen...
Cerasi
LAINAUS(Sumu @ 1.10. 2006, 14:32)
ei oo muuten mikään urbaani legenda! mä tiedän yhden tapauksen jossa flexin naru kietoutu hännän ympäri niin pahoin että piti amputoida sen jälkeen...

Tiedätkö miten tuo tapahtui? Kun en oikein osaa itse ihan heti kuvitella tilannetta, jolloin koira "hirttäisi" oman häntänsä flexiinsä.. en väitä, etteikö se voisi olla mahdollista, mutta tuskinpa se ainakaan normaalilla lenkillä moista vanhinkoa sai aikaan?
-maria-
Me käytetään molemmilla koirilla flexiä ja hyvin toimii. Ei ole koskaan ollut minkään laista ongelmaa. Flexi oli käytössä myös edesmenneellä kettuterrierillämme.

Flexissä koirat saavat minusta kulkea vapaammin kuin siinä 1-1½m mittaisessa remmissä, jossa omistajaa juoksutetaan ojien pohjia pitkin. Ellillä kun on tapana kyykätä mahdollisimman piiloon pusikkoon eikä jää ähertämään asioitaan ihmisten ilmoille, niin flexi toimii käytännöllisempänä. Ja ei tarvitse koko ajan pysähtyä jääden koiraa odottamaan jos se sattuu jäämään jotn. tien poskeen haistelemaan. Onhan sillä yhteensä se 10m haistelutilaa molempiin suuntiin yht. sillä aikaa kun itse jatkan matkaa eteenpäin.

Ja yllättävästi flexissä saa korian pajon helpommin hallittua kuin norm. remmillä.

Flexi vast. norm. hihnat ovat se ikuinen kiistakapula josta löytyy aina porukkaa jakautuneena molempiin suuntiin ja juttua piisaa. sleepy.gif
Jemmis
Totta on, että usein se vika ei niinkään ole niissä hihnoissa vaan niissä käyttäjissä. Silti minusta olisi kuitenkin järkevää, että sellaisia "siimafleksejä" ei enää valmistettaisi, vaan ainoastaan niitä litteällä narulla olevia. On edes vähän jämerämpää tavaraa.

Edelleen korostan sitä, että jos koiralleen tahtoo vapautta, niin miksi sitä ei voisi päästää irti? Kaupungissa tämä ei tietenkään ole mahdollista, mutta siellä koira ei kyllä mielestäni tarvitse sitä fleksiäkään. Olen siis sitä mieltä, että fleksit voivat olla oikeissa käsissä ihan hyvä juttu, mutta kylläpä raivostuttaa käydä esimerkiksi kaverin ja tämän koiran kanssa lenkillä, kun koira - vielä melko pienikokoinen - saattaa yhtäkkiä fleksin päässä singota tien toiselle puolelle niin, että omat koirani, jotka kulkevat yleensä hieman edelläni tavallisissa nahkahihnoissa joutuvat yhtäkkiä pysähtymään ja väistämään hihnaa. Siis esimerkki koirasta, joka ei osaa kulkea fleksissä nätisti yhdellä puolella.

Siinä mielipiteessäni pysyn kuitenkin edelleen, että fleksi ei ole pienen pennun ensimmäinen hihna siinäkään mielessä, että pentu ei vielä osaa arvioida, milloin hihna loppuu, ja omistajakin on melko taitava jos tietää tarkalleen, milloin fleksin naru alkaa olla lopussa. Tiedän myös erään koirien fysioterapiakurssin käyneenä, että jos koirat harrastavat sitä, että juoksevat ensin fleksissä niin pitkälle kuin sitä riittää (lue: kunnes fleksistä tulee nykäisy) ja jäävät sitten odottamaan, se on suuri rasite koiran niskalihaksille.

Tiivistelmä: Jos koira on täysin hallinnassa fleksissä, ei sinkoile tien puolelta toiselle ja tottelee varmasti omistajansa komentoja vaikka vastaan tulisi 28 räyhäävää koiraa tai juoksuista narttua, se voi olla ihan mukava ulkoilutusväline. Pennulle ei kuitenkaan sopiva ensimmäiseksi hihnaksi, enkä vieläkään pysty ymmärtämään, mikä on vaikeaa tavallisen hihnan käytössä.
Minz
Meillä mennään pääosin fleksin kanssa, vaikka tavallinenkin hihna löytyy. Asumme maalla ja koirat tekevät hätänsä mieluiten ojan toiselle puolen - siinä hihnan pitkä säde on aivan omiaan! Tosin koirat ovat aina liki minua, kun tiellä on muita kulkijoita - eivät siis käytännössä ole täydellä säteellä kuin vain ollessamme ainoat liikkeelläolijat. Koirat eivät vedä, eivätkä ryntäile tiellä puolelta toiselle, vaan ovat oppineet fleksin idean hienosti. biggrin.gif

Itse menen perinteisen hihnan kanssa ihan solmuun, kun en ole sitä tottunut käyttämään.
Sandra
Käytän flexiä normaaleilla lenkeillä ja kuten monet ovat sanoneet, niin oikein käytettynä se on ihan kätevä vehje. Vapaana tietenkin pidän välillä tuossa läheisessä metsässä (vaikka se ei kai lain mukaan ole sallittua whistling.gif), mutta kun naapurin nartuilla on juoksut, niin silloin on pakko pitää koira narun päässä. Tavallista nahkahihnaa käytän koulutuksissa ja silloin, kun olen menossa metsään.
sahku
LAINAUS(Jemmis @ 1.10. 2006, 15:58)
Edelleen korostan sitä, että jos koiralleen tahtoo vapautta, niin miksi sitä ei voisi päästää irti? Kaupungissa tämä ei tietenkään ole mahdollista, mutta siellä koira ei kyllä mielestäni tarvitse sitä fleksiäkään.

Tähän haluaisin sano, että kaikkia koiria ei vaan uskalla päästää vapaaksi missään, esimerkiksi kotipihassa ilman aitausta. Esimerkiksi koirat, jotka ovat riistan perään todella paljon, niin ei vain uskalla pitää vapaana, sillä jos esim. jänis osuu koiran näköpiiriin, niin se on sitten menoa. Luonnolleen kun koira ei voi mitään. Tietenkin tätä vapaanapitoa voi opetella, mutta loppujen lopuksi mihinkään koiraan ei voi luottaa täysin 100 % varmuudella, että ei lähde mihinkään. Toki fleksin tilalla voisi käyttää pitempää liinaa, mutta siitä jokaisella on myös omat mielipiteensä. Hieman OT:ksi meni, sori rolleyes.gif
Jemmis
LAINAUS(sahku @ 1.10. 2006, 16:56)
Tähän haluaisin sano, että kaikkia koiria ei vaan uskalla päästää vapaaksi missään, esimerkiksi kotipihassa ilman aitausta. Esimerkiksi koirat, jotka ovat riistan perään todella paljon, niin ei vain uskalla pitää vapaana, sillä jos esim. jänis osuu koiran näköpiiriin, niin se on sitten menoa. Luonnolleen kun koira ei voi mitään. Tietenkin tätä vapaanapitoa voi opetella, mutta loppujen lopuksi mihinkään koiraan ei voi luottaa täysin 100 % varmuudella, että ei lähde mihinkään. Toki fleksin tilalla voisi käyttää pitempää liinaa, mutta siitä jokaisella on myös omat mielipiteensä. Hieman OT:ksi meni, sori rolleyes.gif

Totta. Monet riistaviettiset koirat ovatkin kyllä usein ihan oma lukunsa smile.gif Niitä kun ei tosiaan tuosta vaan päästelläkään irti.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.