LAINAUS(Vaavi @ 16.10. 2006, 18:32)
Itselleni on joskus vuosia sitten sattunut niin, että "arvostettu" naispuolinen all round -tuomari ei edes katsonut koiraani, ei kehässä juoksua, ei hampaita, ei siis yhtään mitään, mutta kehui itse syöttävänsä koirilleen parasta mahdollista saksalaista lisäaineetonta ruokaa. Ajattelin vain, että mitähän tuo mulle kuuluu.
Sama tuomari oli ennen meitä mielin kielin edellisen rodun esittäneen kasvattajan kanssa. Ja katsoi hänen kaikki koiransakin. Mielenkiintoista..

Mä en oikeen tajunnu tota?
Eikö tuomari siis koiran yksilöarvostelussa liikuttanut koiraa, saati sitten tarkastanut hampaita/kiveksiä yms koskenyt koiraan?
Miten aikaisemman rodun kasvattaja liittyy oman koirasi "koskemattomuuteen"? Kyllähän se vähän rodusta riippuu, että miten paljon tuomarit koiriin koskevat, kun tuomarit yleensä kopeloivat pitkäkarvaisia koiria enemmän kuin lyhytkarvaisia, koska lyhytkarvaisilla koirilla näkee koskematta että millainen eturinta / kulmat /vatsalinja yms koiralla on, kun taas pitkäkarvaisella koiralla niitä pystyy korjailemaan trimmauksella...
Ja onhan joissain roduissa niin, että tuomarit eivät katso koiran hampaita itse, vaan pyytävät näyttämään ne.
LAINAUS
Ne H:t nyt vain täytyy niellä, ei siihen maailma kaadu, ja koiran puutteiden kuuleminen voi olla hyvinkin hyödyllistä...
Piste. Olen kanssasi niin samaa mieltä tässä asiassa että! tuomareita ja koiria on nin moneen lähtöön, että täytyy vaan sulattaa ne huonotkin arvostelut, eikä jäädä kateellisena valittamaan että miten tuo tuomari ei nyt tehnyt sitä ja tätä. Toki jos tuomari selvästi arvostelee koiran väärin, ja jakelee koirille ihan mitä sattuu, niin on eri asia... Mutta meille on sattunut niinkin että ensin koira sai H:n ja kaksi viikkoa sen jälkeen oli päänäyttelyssä ROP. eikä koira mitenkään ollut mielestäni muuttunut tuossa kahdessa viikossa.
Itse menen yleensä kehään sillä mielellä, että tuli mitä tuli, niin kaikki otetaan vastaan ja lähdetään kehästä hymyillen, eikä tiuskita kaikille ja läväytetä koiraa heti boksiin. Eihän se koiran vika ole, jos tuomari ei siitä pidä, mutta ei sekään silti oikeuta tuomaria ja tuomarin käytöstä haukkumaan.