Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Kennelnimi
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > Kasvattajafoorumi
sammari
Eli netistä olen tarkistanut että nämä kennelnimet eivät ole käytössä. Aion perustaa kennelin joka kasvattaa: Suomenlapinkoiria, samojedeita ja Japanin pystykorvia. Minkä kennel nimen otan:
Vetokelkan kennel
Suurihallan kennel
Taikajoen kennel
talvitassun kennel
Lumitassun kennel
Wanssu
Se on ihan jokaisen oma päätös minkä kennelnimen valitsee, ota se joka miellyttää eniten sinua!

Mutta sen verran, että kun kurkkaat FCI:n listaan niin huomaat, että noista vaihtoehdoista ainakin Lumitassun on varattu.

Onko sinulla ikää 18-vuotta? Se vaaditaan jotta voi anoa kennelnimeä, osa noista nimistä voi olla jo varattuja siihen mennessä kunne 18 täytät.
sammari
Wanssu: Äitini kanssa perustetaan:) cool.gif
missi
LAINAUS(Wanssu @ 19.10. 2006, 21:32)
Mutta sen verran, että kun kurkkaat FCI:n listaan niin huomaat, että noista vaihtoehdoista ainakin Lumitassun on varattu.

F.C.I.:n hyväksymät ja käytössä olevat kennelnimet löytyvät aakkosjärj. tuosta linkistä.

En kurkannut tuolta, onko sammarin valitsemia nimiä jo käytössä.
Liewec
Muakin jänkättää tulevaisuudessa tuo kennelnimen valinta. Kun se on käytössä sitten lopun ikää niin en todellakaan halu mitään Ruusunnupun tms. joka sitten kaduttaisi myöhemmin. Ei sillä että ko. kennelnimi mitenkään huono olisi, mutta kaikki ei vaan ole kaikkien mieleen.

Samatenkin kun belgejä (mustia) alan mahdollisesti kasvattelemaan, niin en halua kennelnimeksi mitään mikä viittaa mustaan.

Ja kun vaatimukset on tätä luokkaa, niin helpoa on löytää nimi. Onneksi ei ole kiirettä, mulla kun ei ole varmuutta edes koko kasvattajaksi ryhtymisestä, ainakaan siis noin pidemmän päälle.
KatiT
Toi on muuten vaikea juttu smile.gif Todellakin kuten Crim sanoi, se pitäisi sitten miellyttää vähän pidempäänkin kuin hetken kun se kuulosti hyvältä.
Itse joskus aikanaan selasin erikielisiä sanakirjoja ja jostain vaan toi kolahti kohdalle.
Sekin kannattaa miettiä, kuinka sitten pentueita tulee mahdollisesti nimeämään, että ne sitten istuvat kennelnimen kanssa yhteen. Eli joskus näkee melko eksoottisia yhdistelmiä joissa on varsin ulkomaisen tuntuinen kennelnimi ja perässä kotimainen mörökölli biggrin.gif
Mun kennelnimi ei kyllä muistuta mitään. Se ei anna viitteita rodusta, ei väristä, ei sitten niin mistään. Se vain on biggrin.gif

Tuollasta FCI:n listaa käytössä olevista kennelnimistä en tiennykkään - löytyihän se omakin sieltä dry.gif
Lydia
Taika-alkuisia nimiä on musta jo ihan liikaa. Taikapuron on musta jo turhan lähellä kuin sama rotukin vielä kyseessä (mun nimi Taikavirran), joten tuo Taikajoen ei mun hyväksyntää ainakaan saisi...
sammari
LAINAUS(Lydia @ 20.10. 2006, 16:42)
Taika-alkuisia nimiä on musta jo ihan liikaa. Taikapuron on musta jo turhan lähellä kuin sama rotukin vielä kyseessä (mun nimi Taikavirran), joten tuo Taikajoen ei mun hyväksyntää ainakaan saisi...

Enhän minä tuossa Taikapuroa ole ehdottanutkaan. En tietenkään sillä se on mummini kennel nimi. Kasvattaa suomenlapinkoiria.
citaris
Tosi hyödyllinen tuo missin antama linkki, itte kävin kattomassa mielenkiinnolla, vaikka tuo nimi on jo haettu jokunen vuosi sitten smile.gif
Lydia
LAINAUS(sammari @ 21.10. 2006, 18:30)
Enhän minä tuossa Taikapuroa ole ehdottanutkaan. En tietenkään sillä se on mummini kennel nimi. Kasvattaa suomenlapinkoiria.

Tiedän, ettet sitä maininnut, mutta se on jo olemassaoleva kennel, kuten tiedät.
Itse olen nimeni saanut jo 2001, vaikken vielä lapinkoiria ole kasvattanut, niin nimi on niille anottu silloin aikanaan. Taikajoen olisi siis aivan liian lähellä, varsinkin kun sama rotukin vielä kyseessä. Kennelnimen tarkoitus olisi erottua jo olemassaolevista!
risquatt
Suurihallan saa minun kannatukseni! wub.gif
marska
Kannattaa tosiaan miettiä hyvin tarkaan kennelnimeä, ettei tule katumaan. Minä en pidä niin paljon suomenkielisistä nimistä. rolleyes.gif Meilläkin on kennelnimi anomus postissa.
Sharon87
Noista Talvitassun olis paras.
tizzian
Tietämättä mitään menneistä tai jo käytössä olevista kennelnimistä; itseäni miellyttäisi tällä haavaa noista vaihtoehdoista eniten joko Lumitassun tai Talvitassun kennel.

Onnea hankkeelle! smile.gif
Jemmis
Suomenkielisissä nimissä on kyllä aina se ongelma, että saa tosissaan olla omaperäinen, ettei jostain löydy heti samanlaista, nimimerkillä varoittava esimerkki...

Oman kennelnimen sain juuri hiljattain, anoimme sitä äitini kanssa yhdessä, ja molemmat pidämme siitä todella paljon, koska siinä on sekä omaa kotimaatamme Suomea ja sen olennaisia elementtejä, kuin myös ripaus rodun kotimaata.

Ikäväkseni huomasin kuitenkin, että samaan aikaan kun sain oman nimeni, eräs etunimikaimani oli saanut hyvin samankaltaisen kennelnimen vieläpä samalle rodulle... Hyvin pian löytyi myös kolmas tällainen.

Suomenkielisen nimen kuitenkin halusimme, koska Suomessahan tässä asutaan, mutta parhaita ovat kokemuksen mukaan näköjään sellaiset nimet, joilla on nimen haltijalle jokin tarkoitus, mutta jotka eivät välttämättä ulkopuolisen korvaan sano juuri mitään.

Mieti nimeä tarkkaan, ja ota sellainen, mistä todella pidät, ja mikä tuntuu oikealta. Itse olisin ehdottomasti tahtonut nimen Taikatalven, mutta valitettavasti se on jo varattu, ollut käsittääkseni jo vuosikymmeniä.

Onnea hyvän nimen valintaan thumbup1.gif
Kat-Ma
Minä taas ehdottaisin Vetokelkan tai Suurihallan, ihan jo siitä syystä, että kaikenmaailman "-tassuja" ja "-lumia" on pilvin pimein!

Joku sanoi ettei pidä suomenkielisistä nimistä. Itse taas ehdottomasti halusin suomenkielisen nimen, ja sellaisen joka ei ole sidottu mihinkään rotuun, mutta jossa on myös huumoria mukana, ja joka jollain tapaa kuvaa kasvatettavien rotujen luonnetta.
sammari
Taikatomu anomus on nyt postissa. eli taikatomu tulee !
peeve
Itselläni on nyt tämä armoton pohtiminen päällä kennelnimen suhteen. Sitä on jo tosissaan n. 2 vuotta mietitty, mutta aina on sitten ajatellut että eihän sillä mitään kiirettä ole ja nyt kun anomus pitäisi tuossa kahden viikon sisällä postiin pistää niin meinaa tulla vähän epätoivoinen olo kun tuntuu ettei mikään ole tarpeeksi hyvä unsure.gif Ensimmäinen pentue olisi kesälle tuloillaan ja joudun pennut kuitenkin rekisteröimään todennäköisesti ensin ilman kennelnimeä ja siirtämään myöhemmin kennelnimen alle, mutta silti haluaisin toki nimen mahdollisimman pian. Omina kriteereinäni toimivat lähinnä että nimeen pitäisi pystyä liittämään sekä suomenkielisiä että muun kielisiä koiran nimiä (en vielä ole päättänyt millaisia nimiä pennuille tulee), lisäksi sen pitäisi olla mielellään helposti lausuttava, suhteellisen lyhyt sekä mielellään sellainen joka ei tarkoita mitään, että meinaa todellakin epätoivo iskeä ph34r.gif Yksi nimi on pysynyt mielessäni jo 1½ vuotta joka täyttäisi kaikki kriteerit ja muutenkin olisi ihan ok, mutta tuntuu silti että pitäisi vielä parempi olla että uskaltaa lähettää eteenpäin.. Ei voi muuta sanoa kuin että ehkä yksi elämän tähänastisista päätöksistä vaikein rolleyes.gif
Mona P.
Minulla on ollut jo kaksi vuotta ollut kennelnimi selvä. Nyt täytyy ainoastaan käydä kasvattajakurssi, löytää se oma rotu, saada jalostusmateriaalia ja miettiä vielä muutaman kerran, aionko kasvatustyöhön ryhtyä ;D.
lovell
joskus on puhuttu myös siitä että täytyisi olla kahden kirjaimen ero voimassaolevaan kennelnimeen.. mutta tämä ei ainakaan toteutunut oman kennelnimeni kohdalla.. minun ja voimassaolevan kennelnimen erona on vain yksi kirjain.. toki sekin vaikuttaa missäpäin tämä toinen kennel on..
tosiaan.. omaani odotin puolivuotta.. dry.gif että varautukaa odottelemaan.. postiennakolla sen saapi sitten hakea postista. ihan tässä puoltoista kuukautta sitten omani saapui smile.gif ja juu, fci:n sivuilta löytyy jo voimassaolevat nimet ja niitä kannattaa käydä tutkailemmassa suht useasti.
Cerasi
^Eikös tämä: http://www.kennelliitto.fi/FI/kennelliitto...irajasenrek.htm viittaa siihen, että myös kennelnimipaperit toimitetaan nykyään ilman postiennakkoa?
lovell
LAINAUS(Cerasi @ 21.5. 2008, 13:46) *
^Eikös tämä: http://www.kennelliitto.fi/FI/kennelliitto...irajasenrek.htm viittaa siihen, että myös kennelnimipaperit toimitetaan nykyään ilman postiennakkoa?

aa totta. kuinka saatoin unohtaa tuon uuden säädöksen, voi muuten olla joo noin. itselleni ehti tulla vielä vanhan mukaan niin juurruin siihen. smile.gif hyvä kun korjasit.
Cerasi
^Mä taas muistin juuri siitä, että kun mulle tuli just vielä postiennakkolla, ja nyt sitten sain manailla tuota, ettei enää tarvitse sitä "ylimääräistä" maksaa... tongue.gif
anna.t
Hankalaa kun en osaa päättää kasvattajanimeä.. Ensimmäinen pentue suunniteltuna tasan vuoden päähän, ja kasvattajakurssi ensi kuussa.. Sen jälkeen pitää odottaa vielä homeiset 9kk siihen että on täysi-ikäinen! Pitäisikö kysyä äidiltä, jos voitaisiin hakea jo nyt äidin ja minun nimiin ja sitten siirtää se? Tällöin ehtisin saada ensimmäisen pentueen kasvattajanimen alle! smile.gif

Sanokaa mikä teistä on mukavin:

Adele's (isoiso-kaima-mummoni toinennimi, kaunis nimi muutekin)
Kiranna's (oma nimi ja ensimmäisen ja nykyisen villani nimi)
Ciranna's (-||-)
Lydia
anna.t: Kannattaa katsoa KoiraNetistä mitä nimiä on jo käytössä, voipi nimittäin olla, etteivät nimet mene läpi... jos on liian samankaltaisia nimiä ennestään.
Myös FCI:n sivuilla on lista kaikista FCI:n hyväksymistä nimistä. Kannattaa tosiaan olla useampi vaihtoehto ja vaihtoehtojen järjestystä kannattaa miettiä myös.
anna.t
Adele's taisi olla jo mennyt.. Mutta Kiranna's oli vapaana, ehkä se tulee meille. Kenties smile.gif
Cerasi
LAINAUS(anna.t @ 8.9. 2008, 21:20) *
Hankalaa kun en osaa päättää kasvattajanimeä.. Ensimmäinen pentue suunniteltuna tasan vuoden päähän, ja kasvattajakurssi ensi kuussa.. Sen jälkeen pitää odottaa vielä homeiset 9kk siihen että on täysi-ikäinen! Pitäisikö kysyä äidiltä, jos voitaisiin hakea jo nyt äidin ja minun nimiin ja sitten siirtää se? Tällöin ehtisin saada ensimmäisen pentueen kasvattajanimen alle! smile.gif

Jotta voit anoa kennelnimeä -yksin tai äitisi kanssa yhdessä- sivun on oltava 18v! Jos taas pelkästää äitisi anoo kennelnimen, hänen on suoritettava hyväksytysti kasvattajan peruskurssi (ja täytettävä muut vaadittavat ehdot). Kennelnimen siirrosta SKL kertoo seuraavaa:
LAINAUS
Kennelnimen omistajanmuutos
Kennelnimi voidaan siirtää lähisukulaiselle tai haltijan kanssa toimineelle henkilölle tai lisätä toinen henkilö kennelnimen omistajaksi. Omistajan lisäys tai kennelnimen siirto on perusteltava ja anojan on täytettävä kennelnimen saantiehdot. Omistajan lisäys tai muutos on maksullinen, 150 euroa. Omistajan poistaminen on maksuton.

Sen sijaan saat kyllä ensimmäisen pentueesikin kennelnimesi alle, vaikkei sinulla rekisteröintihetkellä nimeä vielä olisikaan:
LAINAUS
Hyväksytyn kennelnimen lisäys
Kasvattaja ilmoittaa Kennelliitton, mikäli hän haluaa kennelnimen aiemmin rekisteröidylle pentueelleen. Kennelnimen lisäyksessä ei rekisteritodistuksia uusita eikä niitä lähetetä Kennelliittoon. Lisäys on maksuton.
anna.t
LAINAUS(Cerasi @ 9.9. 2008, 15:35) *
Jotta voit anoa kennelnimeä -yksin tai äitisi kanssa yhdessä- sivun on oltava 18v! Jos taas pelkästää äitisi anoo kennelnimen, hänen on suoritettava hyväksytysti kasvattajan peruskurssi (ja täytettävä muut vaadittavat ehdot). Kennelnimen siirrosta SKL kertoo seuraavaa:

Sen sijaan saat kyllä ensimmäisen pentueesikin kennelnimesi alle, vaikkei sinulla rekisteröintihetkellä nimeä vielä olisikaan:

Kiitos kuitenkin, mutta tiedän kyllä jo tuon kaiken, olen opiskellut ahkerasti koko kennelliiton sivut läpi ja vähän ekstraa smile.gif
NooorA
Ajattelin perustaa isona kennelin mutta siihen on vielä aikaa ! happy.gif Kannattaa katsoa netti sivuilta mitkä kennel nimet on vapaana ja mitkä ei... rolleyes.gif
Lydia
Kannattaa myös huomioida, että liian samankaltaisia nimiä ei myöskään hyväksytä.
Esim. aikoinaan oma ehdotukseni Wilkas ei mennyt läpi,kun Vilikas-nimi oli jo käytössä.
Jillian
^Ihmettelen kyl että esim. Bluesound's ja Blue's Hounds on menny läpi... Ilmeisesti tarpeeksi erilaiset kuitenkin rolleyes.gif
Lydia
Onhan noita muitakin hyvin samankaltaisia nimiä päässyt seulan läpi. Tietysti kennelnimien haltijoilla on itsellään vastuu vähän seurata haettavia kennelnimiä.
Jos on liian lähellä omaa nimeä, voi siitä laittaa huomautuksen Kennelliittoon.
hemuli
Mäyräkoiraihmisenä tuli mieleen miten samankaltaiset kennelnimet ovat: Taxman ja Taxmania....
Lydia
Niin ja löytyy sellaiset kennelnimet kuin Mustatassun ja Mustantassun. No niillä on väliä vain kolme kuukautta, joten johtuneekohan siitä, että ovat molemmat läpimenneet.
On muuten kiva homma, kun nykyään KoiraNetissä näkyy kaikki saadut kennelnimet, vaikkei pentuja olisikaan rekisteröity ja myös nimen myöntämisajankohta smile.gif
NooorA
LAINAUS
Kannattaa myös huomioida, että liian samankaltaisia nimiä ei myöskään hyväksytä.
Esim. aikoinaan oma ehdotukseni Wilkas ei mennyt läpi,kun Vilikas-nimi oli jo käytössä.

Niin kannattaakin huomioida !
Nelet
Tuolla oli juttua mitkä kennelnimet menisivät läpi ja puhuttiin tuosta kahden kirjaimen erosta. Mitä mieltä olette, menisikö läpi esim. Tree's jos on olemassa jo Tree. Merkitys eroahan sinällän löytyy mutta ovat esim. nuo hyvin samankaltaiset. Itse pohdiskelen viitsinkö laittaa paperit eteenpäin, pelkään ettei menisi läpi. Mielipiteitä?
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.