Omia tipsuja on sanottu pekeiksi ja chineiksi. Mutta paras oli se, kun olin kasvattini jälkeläisten kanssa Forssan nly:ssä, ja nämä pennut olivat samassa häkissä (täyssisarukset, mutta niin eriväriset kuin olla ja saattaa; toinen mahongin värinen ja toinen tricolour -tuomarit sanovat kyllä partic.). Ohitseni meinaa mennä nainen, mutta sitten hän sanoo että onpas kaunis BERNINPAIMENKOIRA Minä: "mitä häh, missä?" No tuolla häkissä tuon tipsun kanssa... pyöritän edelleen päätä ja sanon, että kyllä siellä on kaksi tipsua. Kysyn tältä naiselta, että miten niin tuo tric. näyttää berniltä... nainen hölmistyneenä vastaa, sen päänväritys on kuin bernillä. No tässä pääkuva ko. "bernistä"

Onko "Joonas" nyt sitten mielestäsi berninpk:n näköinen?
Sundae
21.10. 2006, 09:47
Missillä taitaa olla miniberni

Villakoirat tunnistetaan kyllä lähes poikkeuksetta, sen verran niitä on näkynyt televisiossa ja elokuvissa jne.

Mutta ompa tuota pienempää luultu kerran kissaksi, tosin luulija oli tainnut nauttia hieman alkomahoolia..
-Saana-
21.10. 2006, 09:51
Pari kertaa ku oon ollu Hupin kanssa ulkona, vastaan on tullu vanha pariskunta ja aina he sanovat että "ompas sinulla kaunis pitkäkarvainen vinttikoira, niitä näkee täällä usein".

Ja tosiaan mulla on siis sheltti
Cerasi
21.10. 2006, 10:39
Sekarotuiseksi on sanottu useitakin kertoja, kuin myös kultaiseksinoutajaksi. Jostakin kumman syystä eräs pariskunta epäili myös mäyräkoiraksi... (olihan tuo silloin vielä pentu, mutta silti..).
Joskus kuului pubin terassilta se "vakio"juttu: "kato, tuolla on tommoinen keskikaljannoutaja!".
Kyseessä siis novascotiannoutaja.
tuunanen
21.10. 2006, 10:54
Lammaskoira, esoanjanvesikoira, villakoira, vehnäterrieri..

"Äiti kato tuol menee karitsa!"

Kyl se kumminki on ihan lagotto..

Ainakin noita on kuultu, mutta myö jotain bichon friséstä..

Hitusen ylikasvanut..?
Kääpiö-
21.10. 2006, 11:24
kun nuorempi koira oli pentu, joku pikkutyttö sanoi äidilleen: "kato miten söpö ketunpentu, onkohan se ton tytön oma?"
aika usein ihmiset kyllä tunnistaa suomenpystykorvaksi, sen verran kuitenkin tuttu rotu. vaikka on monesti kyllä tultu rotua kysymäänkin..
Himpula
21.10. 2006, 11:40
Mä jäin koirien kanssa autolle kun äiti ja sisko menivät kauppaan. Koirien päät kurkistivat ovesta kun oli ovi auki, ukko tulee ja sanoo onko nämä alaskanamalamuutteja? Mä vaan olin että ei vaan Suomenlapinkoiria...
Kerran olin mätsärissä tänä kesänä/syksynä junnuissa, tuomari kysyy että nostanko koiran pöydälle mä olin taas vähän sillei et hä? Suomenpystykorva pöydälle.
Kaupungilla meidän Berttaa luulee monet pennuks kun se höslää ja muuta se on 2-vuotta.
Oodia on kerran luullut eräs bussikuski mäyräkoiraksi

. Kyseeessähän on siis borderterrieri(pentu).
Meidän Kissiä, rodultaan Coton de Tulear, on luultu partacollien pennuksi:

Ehkä siinä ON jotain samaa?
Kissiä on myös luultu kissaksi...
Kataa on luultu mm. Karjalankarhukoira, Belgi(groenendaell), lapinkoira, shiperke, kissa, kääpiösnautseri, japaninpystykorva, pommi tai kleini ja saksanpaimenkoira. Kyseessä siis mittelspitz.
"Äiti kato tuolla menee elävä jääkalhu" on tuttu lause, mikä kuuluu usein jos mennään esim. Lahdessa tai missä vaan, missä on ihmisiä. Tai jääkarhun tilalla on nalle, karhu. Samoin "äiti kato tuol on tollain japaninpystykorva" kuului joskus, kun Tinka oli vähän pienempi. Kyseessä samojedinkoira, 8kk.
Kaverin (täällä Hannaa) hoffista sanottiin näin: "ompa kaunis sekarotuinen, tässä on varmaan suomenlapinkoiraa?", ei, se on ihan hovawart.
Emilia.H
21.10. 2006, 13:24
Paras rotuveikkaus lienee tuosta meidän vanhemmasta belgistä (groenendael) irlanninsusikoira

Ja Greco on vieläpä melko pieni, enkä nyt muutenkaan juuri yhtäläisyyksiä löydä.
Grecoa on veikattu myös mustaksi collieksi ja saksanpaimenkoiraksi.
Villakoiriksi on kumpaakin sanottu, portugalinvesikoiraa ja lagotto romagnoloa. Tänään mun portugeesia sanottiin briardiks

nii joo ja onhan tota lagottoo sanottu myös lammaskoiraks, lampaaks, espanjanvesikoiraks, vehnäterrieriksi...
Meijän shetlanninlammaskoiraa on luultu ihan tyypillistä kun onkin, niin pitkäkarvaiseks collieks. Eniten on jääny mieleen, kun kerran kesällä kävelin Nallen kanssa yhen leikkipuiston ohin ja siinä oli pari tyttöä, ja toinen niistä esitti selkeesti jotain kaikkien rotujen tietäjää ja sano oikein kovalla äänellä, että mäkin varmasti kuulen "kato, tuolla semee sellanen pitkäkarvainen collie". Meinasin korjata sille ystävällisesti että kyseessä on ihan puhdasrotunen sheltti. Mutta jätin väliin. Näyttäähän toi vähän epäillyttävästi collie nartulta, kun se on sen verran korkee, mutta ihan sheltti se on.
Toinen, mikä on jääny mieleen, Helsingin Syysnäyttelyssä olin kaverini suomenlapinkoiran kanssa, ja odotin että junnu kehä alkais. Siinä sitten kävelee joku perhe ohi ja jää rapsuttamaan siinä sitten Enjaa, ja sitten se mies kysyy "onks tää shetlanninPAIMENKOIRA?" Siinä tuli kyllä vähän sellanen, että täh?-fiilis. Hetken mietin mitä se mies tarkotti, ja korjasin sitten "ei, tää on ihan suomenlapinkoira".
<Iida>
21.10. 2006, 14:55
LAINAUS(Kelmi @ 21.10. 2006, 12:50)
Oodia on kerran luullut eräs bussikuski mäyräkoiraksi

. Kyseeessähän on siis borderterrieri(pentu).
Manua luultiin myös mäyräkoiraksi pentuna

. Manua on kai yleisimmin luultu sekarotuiseksi (voi niitä ihmisten ilmeitä, kun kerron että ihan rotukoira se on) lisäksi myös kettuterrieriksi ja westieksi

. Aussieille löytyy vielä villimpiä rotuveikkauksia: kultsu, värivirheellinen collie, husky, sheltti, dalmatialainen (<--Milo, väriltään red merle sinisin silmin) sekä bordercollie, rhodesiankoira ja kelpie (<-- Gitta, red tricolour)
Jackrussel, parsoni, sk kettuterrieri, brasilianterrieri, ei tule kyllä muita nyt mieleen.
Papillon, phalene, kiinanpalatsikoira (.. o__O) ja tipsu, harvat tunnistaa chinin <: Mutta eipä meille tuon ihmeellisempiä ole sanottu, tai no eräs mies sanoi ihan vitsillä joskus Paavoa oravaksi, mutta joo. Papillonia ja phalenea en kyllä yhtään ihmettele, oon mäkin pari kertaa kattonut, että joku phalene on chin kun en ole niiden kuonoja nähnyt ;3
Tänään junnukoiraani (staffordshirenbullterrieri) luultiin labradorinnoutajaksi

Kysyjä oli juuri saanut kuulla koiran olevan kuusi, eli ihan täysikasvuinen. Noin pienen täysikasvuisen labukan kun näkisi
Pennuksi tuota junnukoiraani yleensä luullaan, kun sillä on sellainen pentuilme
Ei ole vääräksi roduksi luultu tuota meidän pentua mutta eräs kaverini kaverin lause jäi mieleen. Tämä tyttö sanoi kaverilleen että "Toi vois muuten olla schipperke, mutta sillä on häntä" Korjasin sitten että nykyään schipperkeillä voi olla häntä
Ce´Nedra
21.10. 2006, 17:24
Meidän haukut on kyllä aika tunnistettavia, mutta kyllä nekin sotketaan monesti ainakin cairneihin ja westeihin. Myös skyeksi ja sealhymiksi on meidän skotteja sanottu, mikä kyllä ihmetytti, kun nehän on vielä vähemmän tunnettuja rotuja...
Ja sitten on näitä kissaa, nallea ja heppaa (lapsilta) ja lamppuharjaa ja viskikoiraa (aikuisilta)...

muoks:typottaa...
Emilia.H
21.10. 2006, 18:15
LAINAUS(Tuike @ 21.10. 2006, 18:10)
Ei ole vääräksi roduksi luultu tuota meidän pentua mutta eräs kaverini kaverin lause jäi mieleen. Tämä tyttö sanoi kaverilleen että "Toi vois muuten olla schipperke, mutta sillä on häntä" Korjasin sitten että nykyään schipperkeillä voi olla häntä

Monesti kun olen ollut yhden schipperken kanssa näyttelyssä niin on juuri kuullut että "Tuo näyttää ihan laivakoiralta, mutta sillä on häntä?" tai muuta vastaavaa.
Alexialla kun on vielä todella kaunis, pitkä ja alhaalla kannettu (kuten esim. belgeillä) häntä niin ihmettelijöitä riittää välillä ihan schipperkeharrastelijoissakin
wiputar
21.10. 2006, 18:32
Meijän whippettiä luullaan usein "vinttikoiran pennuksi". Ja ainoaksi olemassa olevaksi vinttikoiraksi ihmiset kuvittelevat greyn
Jettis
21.10. 2006, 19:00
Jettiä (kromfohrländer) luultu parsoniksi, russeliksi, seropiksi, kääpiösnautseriksi...

En nyt muista, mutta tooosi harva sitä länderiksi on tunnistanut, vaan aina on kysytty että minkä rotuinen. Ja sitten kun sanoo, että "kromfohrländer", "niin mikä kolforder, eiku kronfänder?" "ei vaan krromfooohrländer", " juu, nyt mä osaan komfonder!"

Ollut välillä hauskaa...
pips_a
22.10. 2006, 17:49
shelttejä nyt on luultu collieiksi ja collienpennuiksi (vaikk ovat kyllä pienimmästä päästä)... on myös tullut ihmeellisiä nimiväännöksiä shetlanninpaimenkoira, shetlannincollie, minilassie, minicollie ja pitkäkarvainen shetlanninlammaskoira (nuo tuli nyt mieleen) ja sitten saa olla aina korjaamassa "no joo on tää sellanen mut se nimi on muuten shetlanninlammaskoira"..
Mustavalkoisia shelttejämme on luultu bordercollieiksi, vaikka ovat pienimmästä päästä ja kovin "epä_bordercollieita"
Kerran yksi nainen tuli vastaan ja katsoi Pipsaa (mustavalkoinen sheltti) ja kysyi "onks tää sekarotuinen?" jäin suu auki katsomaan ja sain sanottua "ööö..ei tää.." sit se oli heti et "ai... mikäs se sit on ku eihän collietakaan ole mustavalkoisena ja bordercolliehan on isompi" naurahdin ja olin vaa et "tää on sheltti... eli shetlanninlammaskoira" nainen katsoi hölmistyneenä ja sano "mikäs se sit on? joku muunnos colliesta vai?" mä olin vaa et "ei tää oo mikään muunnos vaa ihan omarotunsa" sit nainen hymähti vaa ja mutisi jotain et "no ihan sama... ainakin se on kovin synkänvärinen"
Zami on blue merle värinen sheltti ja sitä on myös monet kummasteleet, joka pappa (ei vissiin ollut ihan selvinpäin) mutisi ohi kävelessään vaimolleen et "varmaan värivirheellinen tai värjätty toi collien pentu"
Hoitokoira portugalinvesikoiraa lenkkeillyttäessä on saanut monet kerrat kertoa mitä rotua se on... kukaan ei ole mielä veikannut mitään, kaikki ovat vain kysyneet kummissaan..
Joskus landseerin kanssa lenkkeillessä tappelimme erään rouvan kanssa siitä onko meidän Citro lansu vai mustavalkoinen nöffi.. nainne väitti kivenkovaa että "ei mitään semmosta rotua ookkaan... se on selkee nöffi! niitäkin on mustavalkoisia..." oin vaaet "kyl tää on ihan landseer rodultaan... ja tiedän mä et nöffejä on mustavalkoisiakin, mut tää on landseer".. nainen ei sitten millään uskonut, vaikka lopuksi sanoin vielä että "kyllähän mä nyt tiedän minkä rotuinen tää mun koira on!" nainne vaa hymähti ja lähti pois mutisten jotain "niin varmaan.."

juttu lähti siitä kun nainen käveli vastaan ja sanoi "oi kun kaunis newfoundlandinkoira" ja mä totesin "ei tää on landseer"
^^tota en varmaan ikinä unohda... ainakin 10 minuuttia kinasteltiin asiasta!
ssaana
22.10. 2006, 18:08
Meidän sheltti on yllättävän usein tunnistettu sheltiksi ja muutaman kerran collie(n pennu)ksi - collie-epäilyiltä ei kyllä varmaan kovin moni sheltti säästykään.
Hassua sinänsä, luulisi että tuon verran persoonallisen näköinen kirvoittaisi vähän enemmän rotuveikkauksia.
peikkovuorelainen
22.10. 2006, 18:17
Poju on ollut hassu tapaus...............
Berni,Bordercollie,karjalankarhukoira,siperianhusky,monirotuinen

EI EI ikinä Lapinkoira
Pisara
22.10. 2006, 19:39
Harva tunnistaa koko koiraa rodulta, joten eivät ole vissiin uskaltaneet veikatakaan mitään.
Joskus joku kuitenkin tuli kysymään kaverin koiraa ulkoiluttaessa, että "onko tämä se koira siitä olvin mainoksesta?" Joo ja koira on rodultaan parsonrusselinterrieri.
Suhumura
22.10. 2006, 19:43
Sekarotuiseksi tuota luullaan eniten. pikkulapset yleensä huutaa tätä karhuksi, ja ompas tätä kerran pitkäkarvaiseski sakemanniksikin luultu (iivanalla on luppakorvat O_o)
Heemoka
23.10. 2006, 11:07
Kettistä luullaan aina joko jackrusselinterrieriksi tai kysytään että onko tämä se olvikoira

Kerranki ku oltiin luokan kanssa hiihtämässä, ja meidän isä oli sitten koiran kanssa siellä, nii yks meidän luokkalainen huusi vaan siellä et kattokaa, olvikoira!
>tinja<
23.10. 2006, 11:46
pk. mäyräkoira (juuri edellisenä päivänä ryp 2 kr näyttelyssä

) ja snautseriksi on joskus luultu, jonkun sortin. kyllä nyt yleensä ainakin jonkinsortin mäyräkoiraksi tunnistavat

ai niin ja griffoniksi..
LonelyWolf
23.10. 2006, 13:48
Jamia (shetlanninlammaskoira soopeli) luultiin vinttikoiran pennuksi kun Jami oli n.10viikkoa!!!:00:
Ja tämä tuli erään naiskoiranomistajan suusta lenkillä!!
Miten voi edes erehtyä noin!
Sheltti on pieni ruskea karvapallo ja vinttikoiran pentu suht iso lyhyt karvainen ja linjakas! Voi näitä koiraihmisiä
Kettis
23.10. 2006, 16:44
Aika moni yleensä tunnistaa jostain kumman syystä papillonin; "Äiti, onks toi perhoskoira?". Mutta kyllä tota on luultu myös chihuahuaksi, kissaksi (

) ja tiibetinspanieliksi.
-Emmi-
23.10. 2006, 17:57
Setteriksihän tuota yleensä luullaan. Yksi kerta oli hyvä kun tuttumme kysyi " oliko tuo siis setteri?", "eihän mustia settereitä ole" korjasi hänen vaimonsa. Minä siihen että kyllä niitä mustiakin on, niillä on toki myös ruskeat pilkut silmien yläpuolella ja jaloissa ruskeat sukat. "ai miksi niillä on ruskeat sukat? onko niillä kylmä? miksi ne on juuri ruskeat?" Ööh.. Sukiksi sanotaan koiran jaloissa olevia karvoja, jos ne ovat eriväriset kuin muu rungossa oleva karva. "aijaa"
pips_a
23.10. 2006, 18:19
LAINAUS(Kettis @ 23.10. 2006, 16:44)
Aika moni yleensä tunnistaa jostain kumman syystä papillonin; "Äiti, onks toi perhoskoira?"
öö.. eikös papillon ja perhoskoira ole ihan sama asia...
papillon vaan oikea nimi ja perhoskoira lempinimi !
Vai ymmärsinkö väärin..
Jettis
23.10. 2006, 19:20
LAINAUS(pips_a @ 23.10. 2006, 18:19)
öö.. eikös papillon ja perhoskoira ole ihan sama asia...
papillon vaan oikea nimi ja perhoskoira lempinimi !
Vai ymmärsinkö väärin..
Luulen, että kettis tarkoittaa että väärinkäsityksiä harvemmin syntyy..

En tiedä, aattelin vaan että varmaan sitä tarkotti.
pips_a
23.10. 2006, 19:48
LAINAUS(Jettis @ 23.10. 2006, 19:20)
Luulen, että kettis tarkoittaa että väärinkäsityksiä harvemmin syntyy..

En tiedä, aattelin vaan että varmaan sitä tarkotti.
Aa joo

nyt mä tajusin !
anteeksi erehtykseni...
sa-an-ri
24.10. 2006, 10:57
Phalenea sitten harvemmin tunnistetaan juuri phaleneksi. Perhoskoiraksi kyllä tunnistetaan, mutta sitten ovat ihan ulalla kun sanon olevan phalene. Ja siinä vasta ihmetelläänkin kun sanon omistavani phalenen, mikäli koira ei ole mukana siinä tilanteessa. "niin minkä?", no se on perhoskoiran luppakorvanen muoto... Ja koska oma koiruus on pienimmästä päästä, jatkuvasti luullaan chihuahuaksi.
Kaverin siperianhuskya luultiin pari viikkoa sitten mätsärissä mm. alaskanmalamuutiksi, sekarotuiseksi ja sarloossiksi. Kun on käyttölinjainen ja sellanen harmaan-ruskea, ei ihmiset tunnista huskyksi.
Fasupala
24.10. 2006, 12:09
Ehkä paras kysymys on ollut, että onko toi koira ?
Harvemmin tulee arvailuja, joten ihmiset joko kysyvät rotua tai sitten kysyvät, että onko tuo shar pei ?
Sierraah
24.10. 2006, 13:25
Meillä mätsäreissä tuli Tikin kanssa vastaan joukko pikkutyttöjä. Siinä ne kikatteli ja rapsutteli ja sit kun meni kauemmas ni ne rupes selittää et "Olipa ihana jämtlanninpystykorva" ja "Ei, kyllä se ihan selvästi oli sekarotunen!". Kyseessähän siis on harmaa norjanhirvikoiranarttu.
-Else-
24.10. 2006, 18:02
Minniä on luultu: Kleiniksi, pommiksi, laivakoiraksi, kissaksi,
Mutta kaikki yleisin noista on toi laivakoira. Paras oli kun eräs laivakoiran omistaja tuli kysymään multa ja siskoltani, että onko nää laivakoirii?
Ja rotuhan oli mittelspitz ja väriltään musta
Seriliini
24.10. 2006, 18:07
Aikaste useaksi sanottu vaan collieksi (Bordercollie on) ja koiraksi. Meille ei pahempia oo oikeen sanottukaan... Kerran joku pikku poika tokasi siinä isänsä kanssa kolmipyörällä ajellessaan sanoi: "Iskä, miks tol koiral ei oo vaippoja" . Oltiin vähän äimänä siinä pikkusikoni kanssa...
iiris_
24.10. 2006, 18:28
Ei nyt millään tule mieleen rotuviekkauksia, mutta monesti Votea, meidän 12-vuotiasta borderterrieriä usein on luultu pennuksi...
Jessie
24.10. 2006, 19:25
Meillä tuota Jessi-seropia (collie x suomenlapinkoira) on veikkailtu kanssa vaikka miksi. Yleisimpiä arvailuja ovat collie, bordercollie ja karjalankarhukoira. Lapinkoiraksi ei vissiin kukaan ole koskaan veikannut. Sen sijaan yksi hauskimmista rotuveikkauksista tuli erään entisen luokkalaisemme pojan suusta, kun näkin Jessin kuvan: "Onko se sellainen perhoskoira?".
Dallua ei ole (yllättävää kyllä

) luultu miksikään muuksi,
mutta sitten tota mittelinpentua on enemmänkin arvailtu. Ei ole jäänyt hirveästi näitä mieleen, koska niitä on tosiaan niin paljon, mutta kerran vastaantullut nainen selitti murrosikäiselle tyttärelleen että tuo on kultainen noutaja
onnicoton
24.10. 2006, 21:16
Ainakin bichon friseksi ja havanaisiksi on luultu. Tänään myös lenkillä tuli vastaan joku nainen, jolla oli kaksi lasta mukana. Toinen lapsista sanoi "Oi, kato äiti kuinka söpö villakoira!"
Sheltti-fani
25.10. 2006, 15:06
Meidän koiran rotu on kyllä vastaan tulijoille ollut usein aika tuttu mutta rodun oikea nimitys näyttää olevan vähän hukassa.. Yllättävän moni kutsuu Shetlanninlammaskoiria aina kääpiö Collieksi tai mini Lassieksi.. Helposti siinä tietysti aina erehtyy kun onhan ne rodut aika saman näköisiä.
Meidän amerikanstaffia on luultu bokseriksi, pitbulliksi ja ajokoiraksi.
Koiraamme on myös luultu pennuksi vaikka se on jo 6 vuotias.
anna :D
27.10. 2006, 21:30
Meidän molempia kääpiösnautsereja on pentuna luultu suursnautserin pennuiksi..
Onhan nuo nartuiksi ihan kookkaita, mutta että NIIN isoja!
Partacollie, tiibetinterrieri, villakoira.. (tainneet olla "vähän" huonossa trimmissä..)
Masukka
27.10. 2006, 22:33
Meidän silkkiterrieriä on luultu: yorkshirenterrieriksi, australianterrieriksi, cairnterrieriksi ja pariksi muuksi.
Kun Nala-dobberini oli pieni, niin ensin sitä luultiin pinseriksi, koska pinserihän voi myös olla black&tan ja joku taisi myös kerran mainita kääpiöpinseri, vaikka koiruus kuitenkin oli turhan iso pentuna kääpiöpinseriksi.
On Nalaa luultu myös mäyräkoiraksi, vaikkei sillä todellakaan ole pitkä runko, se on ihan nätti ja norm. dobermanni-neiti.
On myös kerran sanottu 'vahingossa' rottweileriksi, vaikka on ihan erilainen rakenne.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.