LAINAUS(*Tepa* @ 16.9. 2007, 15:31)

Tässä on tullut paljon niitä asioita, mitä minäkin vaadin, en niitä ala nyt toistelemaan.

Tärkeänä pidän sitä, että kasvattaja miettii ennen yhdistelmän tekoa, että: "Ottaisinko itse tästä yhdistelmästä pennun?" Jos vastaus on ei, ei pentuja missään nimessä pitäisi teettää!
JEP! Tämä on perusasia pentuja teettäessä... Koskaan, ikinä ei tule teettä pentuja joista ei itse ole valmis ottamaan pentua.
Mun mielestä kasvattaja ei saa ajatella teettävänsä "peruspentuja" vaan aina pitää pyrkiä parhaaseen mahdolliseen, kuitenkin täytyy sisäistää se, että mikään koira ei voi olla täydellinen! Tähän liittyen Juha Kares on kirjoittanut hyvän artikkelin SuKoKa lehdessä... Kasvattajan tulee antaa kaikkensa, eikä suunnitella ja tehdä mitään hutiloiden. Kasvattajan täytyy olla rehellinen itselleen, ja lienee ei parahiksi, jos olisi rahellinen myös "kolleegoille", mutta jotta voi olla rehellinen muille niin täytyy olla ensin rehellinen itselleen.
Mitä vaadin. jalostuskoiralta... joka on rodultaan sheltti:
Kuten kaikki (jopa nekin jotka eivät edes yritä toteuttaa site) sanovat ulkomuoto, terveys, luonne sekä suku. Mielestäni on tyhmää tuijotella vain yhtä - kahta osaa noista, vaan kaikkia, sekä joillain roduilla käyttöominaisuudet!
* Suku on tutkittu suurennuslasilla ja siellä ei saa olla mitään suuria perinnöllisiä sairauksia ja kokonaisuudessaan suvun täytyy olla todella hyvä. Suvun suhteen usein napsahtaakin johonkin, koska rakastan tutkia sukuja ja tuntuu, että aina sieltä löytyy joku PRA-kantaja tai muu peikko. Suvun täytyy olla mielenkiintoinen (sen kyllä sitten itse tietää, kun sen "huipulta" tuntuvan suivun löytää). Itse kannatan tarkoin harkittua linjasiitosta, mutta liian läheinen sukusiitos ei ole hyvästä. kuten ei aina ulkosiitoskaan (sellainen sillisalaatti sukutaulu ei ole mun mieleen pätkääkään). Kultainen keskitie on tässäkin asiassa pidettävä mielessä. Mieleenpainuvimmat sukutaulut ovat olleet ne sukutaulut, joiden aikaan saamiseksi on käytetty huolellista linjasiitosta.
* LUONNE on ykkönen! Huono luonteista shelttiä en edes harkitse. Jokaisen pitäsi muistaa se, että kauniilla, terveellä koiralla ei tee yhtään mitään jos sillä on pääkopassa vikaa. Pennun tulisi aina myydä kotikoiriksi, vaikka sen kanssa harrastettaisiin ja sitä käytettäisiin jalostukseen niin perusoletus on se, että koira on perhekoira. Itse en henkilökohtaisesti myy yhtäkään pentua "harrastuskoiraksi" tai "näyttelykoiraksi", saatika "jalostuskoiraksi". Ihan jo senkin takia, että kukaan kasvattaja (vaikka olisi kuinka "jumala") niin ei voi luvata, että 7 viikoisesta pennusta tulee "harrastuskoira" tai "näyttelykoira", saatika "jalostuskoira". Itse en edes myy pentua ihmiselle, joka on suunnitellut 7 viikoisen pennun elämän valmiiksi... en halua tuottaa pettymystä, saatika, että koira joutuisi tuottamaan pettymyksen, kun ei olekkaan muotovalio tai agilityvalio, saatika niiden valioiden vanhempi. Hyvän luonteen takaamiseksi pennuille ei riitä hyvä luonteinen suku, vaan hyvät kasvuolosuhteet ja hyvä perhe jatkaa elämää.
* Vähintään kahden vuoden sisällä tutkitut silmät (se onkin nyt vaadittu rekisteröinnin ehdoksi). Voin antaa CEA:n eriasteet anteeksi (koska ne eivät vaikuta ikinä koiran elämään ja ne eivät voi muuttua pahemmiksi. Kuitenkin järkipäässä; ei ole kaunista katsottavaa, jos koiralla on 5. polveen saakka joka polvessa vähintään yksi CEA koira

näin liioitellusti), mutta koiraa, jonka silmästä löytyy ablaatio, saatika tietty PRA en käytä jalostukseen. Sheltillä, jolla on coloboma silmässä täytyisi olla todella (siis todella!) paljon muuta annettavaa, jotta käyttäisin sitä jalostukseen. Silmät pitäisi myös olla tutkittu pentunakin, koska jonkun asteiset silmösairaudet peittyvät pennun kasvaessa, tuontikoiralla voin antaa tämän anteeksi niukin naukin.
* Rakenne pitää olla kunnossa. Pahat rakenteelliset virheet vaikuttavat jo terveyteenkin. Rakenteelliset virheet on kaikkein vaikeimpia korjata linjoistaan enää myöhemmin pois... esim. on paljon helpompi korjata linjoistaan pois pystyt korvat kuin suora etuosa. Koiran rakenne on määritelty sen käyttöominaisuuksien mukaan ja siksi vaikka paimenkoira, jonka rakenne ei ole kunnossa ei pysty tekemään työtään yhtä hyvin kuin koira, jonka rakenne on kunnossa. Jos jalostukseen käyttämälläni koiralla on joku rakenteellinen pikkuvika (jonka jostains yystä suostun antamaan anteeksti), haluan ettei vasta puolella ole samaa vikaa tai vasta puolen aikaisemmilla jälkeläisillä ole ollut samaa virhettä.
* Vähintään EH näyttelystä. Eikä vain sen takia, että saan halvemmat rekisteröinti maksut vaan ihan jo senkin takia, että koiranäytteöyt ovat mun pääharrastuslaji. Katson myös aika tarkkaan keneltä tuomarilta se näyttelytulos on tippunut... Jos sen on joku "pinkkituomari" antanut niin en anna sille paljon mitään arvoa.
Molempien vanhempien tulee täydentää toisiiaan ja niillä ei saa olla samoja virheitä (jos nartulla kevyet korvat niin uroksella täytyy olla hyvät korvat) ja tässä täytyy möys muistaa se mitä kasvattajakurssilla painotettiin eli koiran jälkeläiset aikaisemmista yhdistelmistä... esim. urosta jolla itsellään on hyvä etuosa, mutta joka on järjestäen jättänyt narttujen kanssa huonoja etuosia, en yhdistäisi narttuun, jolla on huono etuosa.
Sanomatakin selvää,
ettei terveys ole vain tutkimustulokset (kuten valitettavan useat ajattelevat) vaan siihen kuuluu kaikki mikä estää koiraa elämästä normaalia elämää... oli kysessä sitten allergiat, pahat pihtikintut tai pelkopureminen...
Kaikki ne liittyvät mun mielestä terveyteen...
Kaikki meiltä lähtevät pennut silmäpeilataan pentuina ja samalla eläinlääkäri tarkastaa pennut. Pennut rekisteröidään ja sirutetaan. Pennuilla etsitään hyvät kodit, jotka on tavattu ja joihin on tutustuttu. Pennun ostavat saavat kaiken tiedon ja taidon mitä vaan tarvitsevat, kera hoito-oppaan. Meiltä pennun ostaessa "ostaa myös kasvattajan mukana" eli meiltä ei "vaan" osteta pentua, vaan halutaan pitää yhteyttä, kuulla kuulumisia ja pitää yhteyttä ihan koko koiran elämän ajan.
Kauppasopimukseen laitetaan myös, ettei pentua saa luovuttaa kolmannelle osapuolelle tai myydä eteenpäin. Kasvattajalla on aina etuosto-oikeus. Juridisesti se ei tietty auta, koska ostaja on pennun ostanut omakseen ja saa tehdä sillä mitä vaan, mutta aina pennun ostajat ovat syyn ymmärtäneet, koska tähän vaiheeseen pennun henkintaa ei edes olla päästy sellaisten ihmisten kanssa, joiden kansasa yhteistyö ei sujuisi. Tuo etuosto-oikeus siksi, että halutaan pysyä aina mukana miss se pentu on, eikä niin, että se laitetaan kiertoon.
Siinä nyt jotain mikä painaa vaakakupissa jalostusvalintoja tehdessä, sekä vähän ylimääräistäkin (noita kasvattajanperjaatteita yms.)...
Mukava huomata, että ihmisillä on ihan selkeät perjaatteet ja päätylset minkä antavat anteeksti ja mitä, ei vaikka ne sitten kuinka olisivat mun mielestä "liian löysät" tai "liian tiukat", sillä tärkeintä on, että ne kriteerit jalostuskoiralle löytyy! Eikä niin, että "no ihan sama, me halutaan vaan ne pennut".
Edit:// ainiin tärkeä unohtui.... Mun mielestä ei voi asettaa rajoja "näillä kriteereillä kasvatan koiria", vaan "näillä kriteereillä kasvatan tätä rotuani".... Jos alkaisin kasvattamaan joskus katalonianapaimenkoiria niin kriiterini sen rodun kasvattamisessa olisiovat IHAN toiset kuin sheltin kanssa! Mm. katalalta vaatisin ehdottomasti lonkkatulokset ja voi olla (entiedä koska en ole edes miettinyt kataloiden kasvattamista) luonnetestin!