Neposka
8.11. 2006, 15:48
Hei! Olen ajatellut Bassettini kaveriksi jotain noutajaa.
Harrastuksiksi olin ajatellut tokoa, agia, vepeä ja pk-lajeja. (nomekin kiinnostaa, mutta en ole oikein perehtynyt vielä siihen lajiin.) Metsästystä ei näillä näkyminen tulla harrastamaan. Lenkkeilemme noin 3 tuntia päivässä.
Turkinhoito ei ole ongelma. Sitä kun noilla karvabasuilla riittää.
Olen vain miettinyt, että mikä noutajista olisi minulle juuri se sopiva.
Haluaisin, että koira olisi reipas, avoin ja miellyttämisen haluinen.
Koolla ei ole väliä. Koira joutuisi olemaan ilman ihmistä noin 6 tuntia päivässä. (tietty viikonloppuina paljon vähemmän.)
Muutkin rotu ehdotukset otetaan vastaan. (eli ei tartte pakosti olla noutaja, jos jollain on joitain muita mielessä.)
Kiitos jo etukäteen!
Mulle tuli ekana mieleen sileäkäarvainen noutaja ja kultainennoutaja.
Ja ehkäpä myös 'oma rotuni' iki-ihana labbis.
Tolleri kävis muuten myös hyvin, mutta kun niiltä lähti ne pk-oikeudet pois.
Hiipivä Siiseli
8.11. 2006, 21:01
Itselleni tuli ekaksi mieleen kultsu tai labbis. Ne ovat noutajista helpoimpia kouluttaa, sanotaan, että siinä ajassa, missä kouluttaa yhden flatin, kouluttaa kaksi kultaista tai kolme labradoria. Tollerit taas saattavat olla melko itsepäisiä ja tekevät silloin kun niitä huvittaa tehdä..
Kaikissa noutajissa on kuitenkin virtaa tosi paljon, ja riippuu aivan siitä, kuinka "helpolla" haluat päästä. Flätit ovat yleensä vilkkaampia kuin kultsut ja lapukat, mikä on tietysti vain plussaa harrastuskoirassa

Kannattaa tutustua mahd. moneen eri rotuiseen noutajaan ja kysellä kasvattajilta sekä lukea kirjoista ja rotuyhdistysten sivuilta eri noutajista.
Noutajat.com
Kultainennoutaja tosiaan. On tosi mukava, turkin hoito suhtkoht helppoa, mutta kyllä siihenkin saa aikaa kulumaan xD
Kultsu tuli mullakin mieleen

. Siitä on kaikkiin noihin harrastuksiin(tietty pitää muistaa yksilöjen erot) ja noita luonteenpiirteitäkin löytyy(paitsi että oikeastaan miellyttämisenhalua ei ole olemassakaan mutta tiedän mitä tarkoitat). Turkinhoitokin on helppoa.
No jos sinä niitä PK-lajeja haluat harrastaa niin kannattaa ehkä valita esim.collie... Mutta olen myöskin joko oman rotuni cockerin puolella tai sit kooikerhondje..
LAINAUS(Lispet @ 8.11. 2006, 16:02)

Tolleri kävis muuten myös hyvin, mutta kun niiltä lähti ne pk-oikeudet pois.

Höpönhöpön. Kyllä tollerilla on yhä PK-oikeudet!
LAINAUS(Mici @ 2.2. 2007, 18:03)

No jos sinä niitä PK-lajeja haluat harrastaa niin kannattaa ehkä valita esim.collie... Mutta olen myöskin joko oman rotuni cockerin puolella tai sit kooikerhondje..

aijaa

minä olin lukevani jostain, että ne ois lähteny pois.
Mutta siis joo, joltain keskustelupalstalta sen luin, ei pidä uskoa kaikkeen mitä netissä lukee.
Tolleritko siis sai pk-tuloksen 2006 vuoden loppuun menneesä, kun eikös se siitä ollu kiinni? tai näin oon ymmärtäny.
sori, OT
^Juu, eli loppuvuodesta kävi yksi tolleri hakukokeesta HK1-tunnuksen hakemassa ja näin ollen oikeudet siis säilyivät. (Ja anteeksi myös tämä ot-juttu).
Oikeaan aiheeseen jotain sanoakseni, aloittajan viestin perusteella hänelle menisi periaatteessa mikä tahansa noutaja. Valinta riippuukin varmaan lähinnä siitä, kuinka paljon vaivaa on valmis koiransa kouluttamisen eteen näkemään? Noin yleisesti ottaen kultaiset ja labradorit ovat tosiaankin niitä helpoimpia, kuten tässä ketjussa on jo mainittukin.
Mielestäni sinulle sopii ihan mikä tahansa noutaja. Chessieitä ei tosin taideta juuri myydä muille kuin metsästäjäharrastajille. Itselleni tuli kuitenkin ensiksi mieleen sileäkarvainennoutaja, koska ne ovat reippaita ja työskentelynhaluisia. Kultaiset ovat näyttelylinjaistumisen myötä menettäneet aika paljon luonnetta, eli jos haluat harrastuskoiran kannattaa paneutua huolella pentueen valintaan.
dreamgirl
22.2. 2007, 13:23
Miellyttämisen haluisin noutajista on flatti.
Flatti on aina satasella mukana kaikessa mitä päätätkin harrastaa.
Flatti vaatii myös huumorintajuista omistajaa, sillä vain flatti noutajista ei tunne sanaa tylsä päivä, jos joskus tuntuu
tylsältä niin flatti oitis keksii keinon sen poistamiseen.
Suosittelen flattia jos haluat koiran ,joka on aina valmis harrastukseen kuin harrastukseen , jos vaikka joskus innostut PK-lajien lisäksi esim vesipelastuksesta tai nomesta tai mejästä.
minulla on kokemusta sekä säheltäjästä että rauhallisesta flatista , mutta molemmat on ollut helppo kouluttaa sekä metsälle että ihastuttaviksi esiintyjiksi.
LAINAUS(dreamgirl @ 22.2. 2007, 13:23)

sillä vain flatti noutajista ei tunne sanaa tylsä päivä, jos joskus tuntuu
tylsältä niin flatti oitis keksii keinon sen poistamiseen.
Niinpä niin. Et ole ilmeisesti tullut lainkaan tollereihin tutustuneeksi?
ellien: Miten niin kultsulla ei ole miellyttämisen halua?
Kultsua hankkiessa kyllä täytyy olla tarkka. Kultsujen luonteissa on paljon eroja. Toiset ovat laiskoja sohvaperunoita ja toiset erittäin aktiivisia harrastuskoiria ja toiset siltä väliltä.
Itsellä ollut pari erittäin huippua harrastuskaveria ja yksi sohvaperuna, joten molemmista löytyy kokemusta.
Niin ja onhan tuossa sohvalla päikkäreillä sähläri flatti, mainio harrastus kaveri sekin.
tuunanen
7.3. 2007, 18:19
Ellien tarkoitti todennäköisesti sitä, ettei millään rodulla ole ihmisen miellyttämishalua. Koira haluaa miellyttää vain itseään. (lauma-, ruoka-, saalisvietti jne. ruokavietti ei kyllä taida olla oikea sana, mutta ihan sama)
Neposka
14.6. 2007, 15:37
Nyt kävi sitten niin, että meille tulee Kiharakarvainen noutaja.
Se ei ihan vastaa noita toiveitani, mutta tutustuttuani rotuun ja rodun edustajiin paremmin se tuntui oikealta.
Kihara on jotenkin minun ja perheeni toiveiden yhteenveto.
Nyt sitten odotellaan vaan pentua.
Enää 9 päivää niin päästään hakee penska!

Muuten meille olisikin tullu Flatti, jos se olisi sopinut tämän hetkiseen elämän tilanteeseemme.
(Minulla tulee olemaan sellainen ja ehkä useampikin.. Sitten joskus...)
Tolleri tai kultainennoutaja. Molemmat ihania rotuja. Labbiskin varmaan sopisi. Itselläni ei ole koiraa ollenkaan, mutta kyllä minulle esierkiksi tolleri kelpaisi. Mummolassani on unkarin vizsla -pentu. Se on oikein suloinen. <3
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.