Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: koiran lihotus ja turkkia lisää
Puskaradio > Puskis > Rehuja & rohdoksia > Murua rinnan alle
Vanttu
elikkä siis. Minulla kun on kaksi pk collikkaa niin ne eivät sitten millään meinaa lihoa. Syövät tällä hetkellä Frank's Pro Goldin Performancea (tummansininen pussi siis). Olen jo jonkin aikaa pähkäillyt että varsinkaan tuo uros ei taida saada siitä kaikkea tarvitsemaansa, koska vaikka syö suhteellisen paljon niin kakkaa tulee sitäkin enemmän. Nyt olen ajatellut vaihtaa ruokamerkkiä mutta ongelmana on että mikä merkki?

Olen ajatellun 1st Choicen Adult Maintenance Performancea, mutta kasvattaja oli sitä mieltä että tämä ei ole hyvä ruoka meille. Joten mikä ruoka sitten olisi sellainen että saisin nuo lihomaan? Aktiivisen koiran ruoka kuulemma lähinnä laihduttaa.

Ja sitten olen alkanut miettiä että pitäisikö noille ostaa jostain eläinkaupasta jotain ihraa ja syöttää sitä ruuan mukana, auttaisiko? Myös NEUta olen harkinnut.

Sekä myöskin olisi kiva tietää miten saisin varsinkin tuon nartun turkin runsaammaksi biggrin.gif se on sellainen ruippana tuon turkkinsa kanssa.

jaja. mitähän vielä. Niin. millainen liikunta olisi parasta, saisi lihaksia ja kiinteyttäisi sitten sitä tulevaa massaa ettei olisi sellainen löllyvä ihrakasa koko koira biggrin.gif tällä hetkellä lenkkeilemme lähinnä asfaltoidulla kävelytiellä.. Hankilenkeillekö tieni vie?
Lazer
Niin no tuo ruoka kysymys on aika ongelma monilla. Nurto performance ruuassa on paljon rasvaa ja proteiinia eli sitä suositellaan mm.
Nirsoille
Aktiivisille (esim. työkoirat)
ja laihoille koirille

Meidän Castro alkoi lihoamaan hieman kun aloin syöttää sille royal caninia. Hyvä ruoka on juuri tuo perus maxi ruoka tai sitten se saksanpaimenkoirille suunnttu, joka pitää mahan kovana ja sisältää aika paljon proteiinia.

Turkkiin kokeile ihmeessä esim. Lohiöljyä sekoitettuna n. 2-3rkl nappuloíhin. smile.gif Kirjoitan sen toisen öljyn nimen kun menen kotiin, en nyt sitä muista smile.gif
Wanssu
Mä olen syöttänyt vanhemmalla nyt pentujen jälkeen Advancen performancea, lihonut hyvin sillä ja turkkia tulee hyvää vauhtia lisää! Siinä on hyvin rasvaa ja proteiineja.
Muilta sammari kasvattajilta olen myös kuullut, että Advance on todella hyvää turkille.

Parasta liikuntaahan tietysti olisi vapaana juokseminen. Talvella lumihangessa ja kesällä soramontuilla juoksutetaan koiria. Unohtamatta pitkiä metsälenkkejä vapaana. Papua löytyy!

Edit.. Turkkiin voi kokeilla myös esim. Mirra-Coattia tai Aptuksen Eforion olja valmisteita.
hyrrä
Meillä on painoa tullut Royal Caninin ruoalla. Maistuu hyvin koirille ja sulavuus hyvää, ainakin kakat pieniä ja koiraa saa massaa... Meillä on ollut käytössä ihan medium/large sensible, mutta sakemanni junnusta olen kuullut paljon juttua, että sillä ihmiset hakevat massaa koirilleen... Pahaa sanottavaa siitä ei ole.

NEUta syödään nappuloiden seassa, maistuu hyvin myös. Turkkiin erilaisia öljyjä, just kalaöljyä, pellavaöljyä tms.

Mirra-Coatia joskus kokeillut, ja oli ainakin sillon hyvää ainetta.
<Iida>
Meillä oli aussieiden kanssa saman ongelma kunnes alettiin syöttämään Masteryn Energy nappuloita. Huisin kalliitta ovat, mutta ei noita viitti laihoinakaan pitää. Milolle alkoi tulla turkkiakin lisää rasvaisemman ruoan myötä.

Sian ihraa kannattaa myös välillä antaa, se lihottaa wink.gif
Vanttu
ookkei, kiitoksia hyvistä vastauksista ja lisääkin saa antaa tongue.gif Mitenkäs noiden ruokien hintapuoli, paljonko suunnilleen maksaa 15 kg:n säkki? minä kun tällä hetkellä työttömänä olen niin tarvitsee sitä hintapolitiikkaakin hieman ajatella blush.gif Meillä myös tuo liikunta hieman "ongelma", noita pölhöjä kun ei oikein uskalla vapaana pitää kunvapaudenhuuma tarttuu niihin välillä hieman liikaa, korvat umpeutuu ja se on menoa sitten laugh.gif onneksi meillä on mummo aika lähellä, pääsevät sinne silloin tällöin juoksemaan aidatulle isolle ja lumiselle pihalle biggrin.gif välillä käydään myös koirapuistoissa jne mutta ehkä me ruvetaan tästä lähtien käymään pari kertaa viikossa mummolla ja vaikka kerran viikossa koirapuistossa smile.gif sitten vielä muita metsässä rämpimislenkkejä ja tokihan tuo pehkopoju käy vielä kerta viikkoon agilitytreeneissä smile.gif

minkähän hintaista tuo sianihra on? olen tosiaan ostain ihrasta kuullut että sitä on suositeltu, mutta hintaa en yhtään muista. Kyllä se silti taitaa kilohinnoissa halvemmaksi tulla kuin kookosrasva? tätä meillä saadaan meinaan välillä, mutta tosin niin harvoin hinnan takia että eipä se kauheasti taida auttaa blush.gif Mutta jos nyt rupeaisi panostamaan koiriin edes sen verran että saisivat jtn rasvaista lihaa ainakin pari kertaa viikossa ruuan kanssa ja sit tosiaan uusi ruoka ja sitä sian ihraa. Löytyisiköhän sitä esim mustista ja mirristä? vai löytyykö peräti esim jostain prismoista?
Lazer
Nutron hinnat taitaapi pyöriä siinä 45-55€ välillä ja royal maksaa hieman enemmän. Taisi olla enimmillään jtn 62€...
Niin ja lohiöljy maksaa n.20€ sen 250ml smile.gif
<Iida>
Ihan tavallisista ruokakaupoista saa sian ihraa, jopa täällä käpykylässä biggrin.gif . Lihatiskissä on usein ja seuraavaksi päiväksi saa, jos ei ole valmiiksi. Eikä maksa paljoo mitään.
Vanttu
ostetaanko tuo sianihra ihan lihatiskiltä vai miten? biggrin.gif *tyhmä* blush.gif
KatiT
Meillä toimi laiheliinille Reikosta saatava NEU, ja siitä juuri se hevimpi versio smile.gif
Lohiöljyä kun lisään nappuloiden joukkoon, turkkia tuntuu tulevan ja hyvässä kunnossa on.. Mutta varmaan on hyvin yksilöllistä, mikä kenenkin luiden ympärille tehokkaasti tarttuu dry.gif
Joskus muistan tuttavani, jolla oli hoikka bokseri, tilanneen jostain hyvin ihraista sianpääsylttyä - kyllä alkoi poika vankistua ja maistuvaakin taisi olla.
Wanssu
Advancen hinta on noin 50€ smile.gif

Rasvaisia luita annoin myös ja siansaparot ja korvat on myös aika rasvapaukkuja.
Suzy
Hyviä ruokamerkkejä kokemuksella ovat olleet Nutro Choice, Ist Choice... kummassakin koira voi todella hyvin, tuntui saavansa ruoasta hyvin irti ja kakat pienenivät. Olen myös Acanaa miettinyt, mutta olen kuullut nyt monelta taholta, että kun sitä syötää tulee aika paljon toisestakin päästä ulos. Sitten taas yleisesti kun puhutaan lihottamisesta on Mastery merkkinen ruoka ollut ehdoton apu monelle tutulle, jolla on ollut oikea laiheliini. NEU on kanssa toiminut.

Hintapolitiikka tosin eroaa näissä aika paljon. Nutro Choice, 1st Choice ja Acana 44-48 euron paikkeilla suurinpiirtein. Mastery on hyvää, mutta säkki on reilut 50 euroa.

Turkin olen saanut pysymään erinomaisena lohiöljyllä, helokkikapseleilla, merilevällä ja joskus kanamunaa ja valkosipulia.

Tässä meidän kokemukset smile.gif
Lazer
Niin ja se toinen öljy josta puhui, on Megaderm. smile.gif (En ole varma kirjoitettiinko juuri noin)
KatiT
Masteryn unohdin minäkin mainita hyviksi koettujen joukosta. Nirsollekin kelpasi hyvin, onhan se osittain 'tuoreruoka' - ei vaan säily niin tuoreen oloisena avatussa säkissä pitkään jos pieniruokainen koissu on. Meillä oli käytössä nimenomaan se tonnikalasysteemi smile.gif Kylläpä kala niin öljynä kuin ihan ravintonakin tuntuu turkille olevan hyväksi, kyllähän kissatkin kiiltää - ne jotka saavat vaikka raakoja muikkuja ravinnossaan smile.gif
Liewec
Meilläkin on koira melko laiha, vaikka saa ruokaa reilusti (2,5dl aktiivisten koirien nappulaa kahdesti päivässä + jotain jämiä). Koska se kuitenkin on vilkas ja hyvinvoiva, en ole nähnyt tarvetta vaihtaa merkkiä tai lisätä määrää. Jos se on pysynyt hengissä 3 vuotta, eiköhän se jatkossakin pysy samalla ruokamäärällä.

Meill äsyödään siis Nutro Choise Performancea ja joukossa on yleensä yrjölänpuuroa, maksalaatikkoa, jotain purkkimössöä jne. Ja treeneissä mene yleensä joku pari desiä nakkeja. Niiden osuutta ei mitenkään lasketa eikä ruokamääristä vähennellä.
<Iida>
^ Paljonko Vilma painaa? Mietin vaan, kun Gitta painaa 20 kg ja se saa 3 dl kaks kertaa päivässä Mastery Energyä.
CoToN
Meillä kanssa koira oli kyllä todella hoikassa kunnossa ja syötin sille sitten tuota Nutron aktiivisten koirien ruokaa, niin se kyllä auttoi.
Liewec
LAINAUS(<Iida> @ 16.11. 2006, 13:04)
^ Paljonko Vilma painaa? Mietin vaan, kun Gitta painaa 20 kg ja se saa 3 dl kaks kertaa päivässä Mastery Energyä.

Vilma painaa siis noin 18kg ja säkää on siis joku 58cm.
ShanDong
Tuo lohiöljyhän on normaalisti aika kallista, mutta sitä kyllä kannattaa ostaa, auttaa kuulemani mukaan erinomaisesti turkkiin ja lihottaa.

Jos ollette tulossa Messariin viikon päästä, saa sieltä nyt koiran nly numerolla ilmaisen lohiöljypullon wink.gif *menee hakemaan* laugh.gif
Maavi
Turkkiin sopii tosi usein esim. ruokaöljy. Ainakin meijän koirilla autto smile.gif
Vanttu
Juu, messariin ollaan tulossa, tosin ei collien vaan basenjin kanssa. pitää kyllä käydä tuota lohiöljyä hakemassa tongue.gif saisinkohan joltain muultakin numerolapun xP kauankohan tuollainen jaossa oleva pullo kestää yhdelle koiralle käytettynä?
tuunanen
Saako junnulapulla tuon pullon? smile.gif
Vanttu
LAINAUS(tuunanen @ 7.12. 2006, 16:25)

enpäs osaa sanoa, tuossa kirjeessä luki vain muistaakseni että numerolappua vastaan. Ainahan sitä kannattaa käydä kokeilemassa smile.gif
Avispa
LAINAUS(tuunanen @ 7.12. 2006, 17:25)

Kyllä saa. smile.gif Ainakin mä kävin hakemassa.
tuunanen
Joo, kyllä miekin sain. smile.gif
Lazer
Kun olis tajunnu ni olisin hakenut 2 putelia (tyhmä, tyhmä) Joo miusta tuntuu että me lopetetaanj lohiöljyn syöttäminen, turkkia on ihan liikaa, kohta loppuu kädet kesken hoitaessa biggrin.gif biggrin.gif
takkutukka
Vanttu:

Minkä ikänen uros on? Paljon painaa?
Chellie
Lohiöljyä saa edullisesti Kennelrehulta, meille on aina ostettu sieltä.
Tuo meidä 4.5v on todella vaikeasti lihovaa sorttia, tosin ei haitanne koska toinen lonkka on huono. Ruokana ainoa mikä sen pitää kunnossa on koti/raakaruokinta höystettynä HEVIllä, ainoa raksu mitä alan enään kokeilemaan on Eaglen power, se vaikuttaa "pussi kyljen" mukaan tarpeeksi tuhdilta vaihtoehdolta, tavallisella ruualla vain kuihtuu kasaan. Joku mainitsikin että performansesta tulisi enemmän kakkaa, tietty määrä nousee jos ei sitä saa koira hyödynnettyä ja sitten mainittiin myös se että performance ruuat laihduttaisi, perustuuko tämä mihin?
Itse antaisin aktiiviselle koiralle / todella laihoille koirille energiaruokaa höystettynä kotiruualla, mikä ei halua kokonaan vaihtaa pois raksuista. Lisäksi siihen ihraa, öljyjä jne mukaan.
Vanttu
LAINAUS(takkutukka @ 23.12. 2006, 17:43)
Vanttu:

Minkä ikänen uros on? Paljon painaa?

meidän collieuros on päälle kaksivuotias, painaa sellaiset vähän alle 20 kg, eli aivan liian vähän :-S
Liewec
LAINAUS(Vanttu @ 12.1. 2007, 16:00)
meidän collieuros on päälle kaksivuotias, painaa sellaiset vähän alle 20 kg, eli aivan liian vähän :-S

Se on aivan sama paljonko se koira painaa. Jos koira ei näytä alipainoiselta, ehkä kyseessä on vain hieman pienempi/kevytrakenteisempi uros?
takkutukka
Meillä juuri 2v täyttänyt collie uros (pk) painaa 24,5kg ja täytyisi vähän saada painoa lisää
Vanttu
tänään nuo colliet punnitsin pitkästä aikaa, kotivaa'alla tosin mutta kuitenkin. Narttu painoi 17,3 kg joka oli juuri sopivasti ja uros painoi 21,9 kg ja voisin tulla vielä pari kiloa lisää smile.gif onhan se toki ihan yksilöllistä ja näkee sen omalla silmällä, ja tuolla kyllä saisi tulla vielä kylkiluiden päälle jtn..
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.