Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Koiran maahanmenon opettaminen(?)
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
-Haukku.
Siis, tuossahan tuo tärkeä kysymys jo tulikin! ;D Miten voi opettaa koiran menemään maahan? ohmy.gif huh.gif blush.gif cry.gif
-Mia-
Jos koira osaa istua käskystä, käske se ensin istumaan. Tällöin koira luultavasti oppii helpommin, ja minä ainakin olen opettanut istumisen kautta.
Ota nyrkkiin makupala - jos käytät palkkana nameja - ja paina nyrkkisi sitten maahan koiran eteen, jolloin koiran pitäisi alkaa haistella kättäsi. Pidä käsi tarpeeksi kaukana koirasta, jotta sillä on tarpeeksi tilaa käydä maahan. Odotat, että koira keksii itse käydä maahan ja annat namin heti nyrkistäsi.

Käskystä. Minulla on tapana opettaa käskyt yleensä niin, että esimerkiksi istumisessa sanon "istu" vasta kun koira on juuri istumassa. Tietysti kun koira osaa istumisen, käytän sitä käskynä smile.gif .
Himpula
Minä opetin Impille maahanmenon niin että otin makupalan nyrkkiin ja näytin koiralle että minulla on makupala. Sitten vain odottelin (hyvä keino jos varsinkin ahne koira) Impi kyllä teki temppuja ja sitten kun meni maahan, tuli palkka. Muutaman kerran harjoteltiin ja sitten kun meni maahan aloin sanoa maahan. Sitten kun oli juuri menossa maahan, sanoin maahan ja jne. rolleyes.gif Käsimerkki on hyvä juttu. biggrin.gif
marska
Minä olen opettanut Pipsalle maahanmenon suoraan seisomisesta. Juuri sillätavalla, että kädessä on makupala ja käsi on nyrkissä ja käsi laitetaan koiran tassunväliin maahan, että koira hoksaisi mennä maahan.
Paimenkoirat
Minulla samantyylisiä ongelmia... (en harrasta vielä tokoa, mutta kohta aloitetaan.)
Koirani osaa mennä maahan, kun näytän kädelläni maahan, mutta jos vain seison kädet sivulla ja sanon maahan, ei tunnu tajuavan.

Toivottavasti ei haittaa, jos kysyn yhden kysymyksen blush.gif,
eli mitää tarkoittaa esim. Estehyppy, kerroin 2 tai kokonaisvaikutus, kerroin 1? blush.gif
tuunanen
Kerroin on siis se millä saatu arvosana kerrotaan..
Esim.
Estehyppy, kerroin 2 Jos Sanni saa estehypystä 10 kerrotaan 10x2=20

Toivottavasti tajusit. blush.gif
Nappero
Minä opetin pennun 4 kk menemään maahan niin että pidin nyrkissä maassa makupalaa ja kohta se hoksasi mennä maahan ja heti palkkasin. Muutaman toiston jälkeen se oivalsi mistä on kyse ja nyt meneekin maahan jo ilman käsimerkkiä. Mielluumin opsten niin että menee seisomasta suoraan eikä että ensin istumaan....
cavalier
minä opetin niin että ensin käskin istus ja siitä sitten näytin maahan ja sanoin "maahan" no tietysti koira ei heti oppinut niin otin namin käteeni ja laitoin maahan,näin koira niinkuin "hyppäsi" käden päälle ja yritti saada sitä poes sielä, ja samalla meni maahan. Sitten sanoin viel "maahan" ja annoin namin. joskus koira jäi istumaan ja raapimaan kättäni, n iin silloin vedin kättä itseeni päin joten koira meni automaattisesti maahan. riippuu tietenkin omasta koirasta että miten se reagoi ja näin. Sitten kuin koira meni käden avulla maahan niin nousin vähän väliä ylöspäin, kunnes seison ja siinä sitten käskin. lopuksi lopetin kokonaan käsinmerkin smile.gif
iikku
Joo minäkin menin opettaan eka istumisen kautta ja sen jälkeen koira tykkäs enemmän istua kun mennä maahan.. Jatkossa opettaisin seisomisesta maahanmenon.

Koirani inhos maahanmenoa, ei mennyt mielellään ja katteli horisonttiin. Sain vauhtia ja intoa maahanmenoon kun aloin kilpailemaan koiran kanssa. "kuka eka maassa?" Itse nopeasti kyykkyyn ja namilla houkutellen koirakin. Nykyään Toby tarjoaa maahanmenoa useinkin (ei aina ihan niin kiva juttu), mutta tärkeintä että menee mielellään, innoissaan ja PYSYY siellä. Ihana nähdä koira innoissaan menossa maahan, kun tanner vaan tömähtää biggrin.gif
Cerasi
LAINAUS(jui25ce @ 30.12. 2006, 13:13) *
Minulla samantyylisiä ongelmia... (en harrasta vielä tokoa, mutta kohta aloitetaan.)
Koirani osaa mennä maahan, kun näytän kädelläni maahan, mutta jos vain seison kädet sivulla ja sanon maahan, ei tunnu tajuavan.

Koirasi ei todennäköisesti ole sisäistänyt käyttämääsi käskysanaa. Eli sinun täytyy vahvistaa käskyä, jotta koira oppii oikeasti yhdistämään sanan ja sen, mitä pitää tehdä. Samalla alat itse vähitellen vähentää käsimerkin käyttöäsi, eli pienennät liikettä koko ajan ja näin lopulta saat häivytettyä käsimerkin kokokaan pois. Huomaatkahan, että tuohon menee aikaa sekä useita harjoituskertoja, kyseessä ei siis ole mikään sellainen yhden koulutuskerran aikana saavutettava juttu.
Hannaa
Minä opetinmaahanmenon naksuttimen avulla. Eli ensin palkkasin ihan siitä että koira vilkaisi maahan, pian koira
tajusikin mitä tehdä ja se laski aina pään maahan päin. Tätä toistettiin jonkin aikaa sitten aloin vaatia hieman enemmän eli naksu ja palkka tuli vasta kun koira laski päätä hieman lähemmäs maata jne. Tätä jatkettiin niin kauan että koira koski jo kuonollaan maata sitten odottelin että se olisi tajunnut kehoaan tai jotain liikauttaa maahan päin, näin ei kuitenkaan käynyt, joten seisoin naksun ja namien kanssa vaan paikallaan ja koirahan yritti tarjota kaikkea muuta paitsi maahan menoa.
Välillä koira jäi vaan istumaan ja tapittamaan minua että: mitäs tää meinaa kun ei mistään naksu..? blink.gif
Koiran hyörittyä melkein tunnin edessäni se viimein kyllästyi, huokaisi ja kävi makuulleen nukkumaan, tätä seurasi välittömästi naksaus jolloin koira pomppasi salamana ylös ja ihemtteli että mitä se tekikään juuri silloin kun kuului naks.
Nyt meni enää vain parikymmentä minuuttia kun koira kokeili kaikkea ja kävi viimein makuulle nukkumaan tätä seurasi taas naksaus ja palkka. Ja taas aika väheni ja lopulta se kerran pomppasi ylös ja sen silmissä oli mietteliäs ilme.
Se meni oikein hitaaasti koko ajan minua katsoen maahan ja kun kuului naks heti ja se sai namin, niin sen silmät suoraastaan loistivat kun se tiesi mitä tehdä! Naksuttimella jatkettiin niin kauan että se oppi käsky sanan.

Eli jos et ole naksutinta kokeillut niin suosittelen lämpimästi smile.gif
Siilitär
Maahanmenoa ei kannata opettaa istumisen kautta, myöhemmin voi olla ongelmia saada se suoraan maahan. Eli koira vaatii aina 2 käskyä istu ja maahan ennen kuin on halutussa asennossa.
Liewec
LAINAUS(Siilitär @ 15.4. 2007, 15:26) *
Maahanmenoa ei kannata opettaa istumisen kautta, myöhemmin voi olla ongelmia saada se suoraan maahan. Eli koira vaatii aina 2 käskyä istu ja maahan ennen kuin on halutussa asennossa.

Ja muutenkin jos koiram enee istumisen kautta, sillä on väärä suoritustapa -> kaksi asennonvaihdosta periaatteessa. Eli seisomisesta maahan, aina.
Hiipivä Siiseli
Olen samaa mieltä kahden edellisen kanssa tuosta istumisen kautta maahanmenoon. Itse opetin koiran juuri niin että ensin istumaan ja siitä sitten maahan, ja jäljet näkyvät vieläkin rolleyes.gif On meinaan harvinaisen työlästä opettaa se oikeanlainen "hissimaahanmeno" jos koira on jo oppinut virheellisen tavan. Jos siis on edes ajatus kisaamisesta joskus ja vaikkei olisikaan, niin kannattaa tosiaan opettaa se koira alusta asti oikealla tekniikalla.
HetaK
Ässä opetettiin niin, että otettiin makupala nyrkkiin, näytettiin se Ässälle ja laitettiin käsi etujalkojen väliin. Koira ikäänkuin 'kaatuu' taaksepäin. Tämä toimi meillä parhaiten smile.gif
Liewec
Olenpa elämäni ensimmäisen kerran nähnyt kuinka koira ei mene maahan sitten millään. Namia pdettiin koiran etujalkojen välissä maassa ja koira hamusi sitä hirveällä innolla, mutta maahan se koira ei mennyt. Nykyään koira menee maahan jo hieman helpommin.
Varpunen
Pari viikkoa sitten melkein 2-vuotias shelttipoikani ei osannut maahanmenoa yhtään. Kun sanoin "maahan", se vain katsoi minua tyhmän näköisenä. Sitten otin pari kertaa näyttämällä kädellä miten maahanmeno tehdään ja sitten se tajusi jo vain muutaman kerran jälkeen. Nykyään se menee tosi hyvin jo kuin vanha konkari. Välillä se menee maahan kun sanon vain seiso tai istu. Mutta loppujen lopuksi se oppi sen tosi nopeasti vain muutaman toiston jälkeen.
Bluebell
Tähän asiaan liittyen ajattelin nyt kysäistä, että olisiko teillä mitään vinkkejä maahan menon nopeuttamiseen?
Oma koirani on 4v. kultsu ja välillä melkeinpä flegmaatikko.. Maahanmenossa joudun melkein aina näyttämään kädellä
maahan tai se ei käskyä tottele. Tämän kuitenkin saa treenillä pois joten se ei minua huoleta/häiritse..

Mutta sitten nämä ongelma kohdat: Ensinnäkin koirani käy aina kyljelleen makaamaan.. molemmat kyynärpäät/etutassut ovat kuitenkin maassa, joten haittaako tämä
kisoissa? Ja sitten tietysti tämä hitaasti maahanmeno. Olen melko varma, että kokeessa siitä vähennettäisiin pisteitä, joten vinkkejä? unsure.gif
caramel
LAINAUS(Moonakultsi @ 17.7. 2007, 23:01) *
Mutta sitten nämä ongelma kohdat: Ensinnäkin koirani käy aina kyljelleen makaamaan.. molemmat kyynärpäät/etutassut ovat kuitenkin maassa, joten haittaako tämä
kisoissa? Ja sitten tietysti tämä hitaasti maahanmeno. Olen melko varma, että kokeessa siitä vähennettäisiin pisteitä, joten vinkkejä? unsure.gif

"Koirien tulee maata valppaina rintamasuunnassa ja molemmat kyynärpäät maassa." Näin lukee Kennelliitton tokosäännöissä. Eli koirasi saa maata kylkiasennossa happy.gif

Koiran tulee suorittaa maahanmeno seuraamisen yhteydessä nopeasti ja liikkeensuuntaisesti. Eli pisteitä kyllä vähennettäisiin hitaasta maahanmenosta 1-4 pistettä. Miten olet opettanut koirallesi maahanmenon? Meillä ainakin lelun käyttö auttoi nopeuttamaan maahanmenoa. Samalla kun käskin koiraani menemään maahan, lätkäisin myös lelun maahan. Myös extrahyvät namit voivat auttaa.

Onnea opetteluun smile.gif
Nestnuuka
Moonakultsi:

Meillä nopeutta on haettu riehuleikin avulla. Eli koiran lempilelu esille ja leikkiä kehiin. Kesken leikin koira käsketään maahan avittaen vaikkapa itse laittamalla lelukäsi maahan. Sekunnin muro-osan jälkeen leikkiä jatketaan taas ja uudestaan maahan jne. Leikin pitää olla sellaista juoksemista koiran kanssa ja samalla lelu vilahtelee näkyvillä. Koira saa voittaa lelun tietenkin aina jossain vaiheessa. Vaikea selittää. Helpompi olisi näyttää livenä, miten homma tapahtuu smile.gif

Yksi hyvä keino on myös se, että käsket koiran edessäsi maahan, mutta jos maassa ei olla ennen kuin lasket mielessäsi kolmeen, niin sanot tylsästi vapaa ja käännät selän koiralle. Hetken päästä kokeilet samaa uudestaan ja taas tylsä vapautus ilman minkäänlaista palkkaa, jos koira ei mene maahan laskettuasi kolmeen. Tepsii herkemmille sekä yritteliäille kavereille melko tehokkaasti smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.