Ajattelin aloittaa nyt keskustelun, koskien tätä vähemmän tunnettua paimenkoiraa. Itse ainakin olen hyvin kiinnostunut kyseisestä rodusta, kotiinkin voisin ottaa.
Onko kellään? Muita rodusta kiinnostuneita? Kokemuksia?
Kääpiö-
25.11. 2006, 17:49
Jos kaveri koiran saisi, hän sanoi etä ehdottomasti tälläinen tulisi.. Itseäkin kiinnostaa, mutta kotiin en varmaan ottaisi.. Jos jollain on voipi kertoa lisää
Liewec
26.11. 2006, 11:15
Tunnen yhden yksilön tästä rodusta, ja sillä ainakin on nin valtava riistavietti, ettei sitä oikeastaan voi pitää irti. Mukava ja iloinen poika se kyllä on muuten ja pentunakin todella rohkea. Ikävä kyllä ko. uros on pallivikainen, todella komea se on mielestäni ja luonne on varsin hurmaava.
minulla on tämmöinen ja meillä ei kyllä riistavietistä ole tietoakaan. Puput ja oravat saavat olla rauhassa, linnut on ainoita, joita tarvii vähän hätyyttää! Heeleri on jämäkkä paimenen ja terrierin sekoitus, joka tulee kaikkien koirien kanssa toimeen.
Ersä tuttuni kasvataa heelereit äja itsekkin olen muutaman kerran ollut heeler toiminaanssa mukana "väärän rotuisen " kanssa. Mukavia kavereita nuo heelerit.
Täältä löytyy myös heeleri, aivan mahtavia veitikoita ovat silloin kun luonne on rotumääritelmän mukainen ! Terrierimäisen reippaita, mutta laumaa rakastavia paimenia. Hassulta kuulostava yhdistelmä, mutta toimii ! nimim. vannonut etten pikkukoiraa ota
Tuosta riistaviettisestä heeleristä:
Sieltä 1600-luvulta lähtien, kun heelerit ovat olleet olemassa, siihen on tarpeen mukaan risteytetty useampaa koiraa ja parannettu näin sen käyttöominaisuuksia. Sitten siitä tuli vain sekarotuisen asemassa oleva kotikoira, johon sekoittui yhtä sun toista. Kun heelerit rekisteröitiin kolmisenkymmentä vuotta sitten, rotuun pääsi, jos oli 3/4 heeleri.
Tästä seuraa että joillain yksittäisellä helerillä voi olla yllättäen näitä "rotumääritelmän ulkopuolisia" ominaisuuksia.
Tyypillinen heeleri ei ole riistaviettinen. Myöskään omat heelerini eivät lähde jäljille eivätkä paria askelta pitemmälle edes nähdessään eläimen.
onkos kenelläkään kuvaa omasta Heeleristään? Jos on niin laittakaa ihmeessä
Esimerkiksi yhdistyksen nettisivuilla www.lancashireheeler.fi löytyy paljon heelereiden kuvia ja keskustelu foorumilta voi lueskella minkälainen se heeler oikeasti on koirana!
LAINAUS(Soen @ 25.11. 2006, 11:27)

Ajattelin aloittaa nyt keskustelun, koskien tätä vähemmän tunnettua paimenkoiraa. Itse ainakin olen hyvin kiinnostunut kyseisestä rodusta, kotiinkin voisin ottaa.
Onko kellään? Muita rodusta kiinnostuneita? Kokemuksia?
En ole juurikaan kiinniostunut rodusta tai siinä määrin, että itselleni kyseisen koiran hankkisin. Kaverini isosiskolla on heeleri, jota esitän näyttelyssä ja jonka kanssa käymme aina erilaisissa heeler tapaamisissa. Tänään lähdetään mm. kokeilemaan agilityä ja katsomaan miten heelerit toimivat oikeassa työssään eli lampaiden paimennuksessa. Joten rotu on sinänsä aika tuttu kun ympyrät rodun sisällä on kuitenkin suhteellisen pienet.
LAINAUS(crim @ 26.11. 2006, 05:15)

Tunnen yhden yksilön tästä rodusta, ja sillä ainakin on nin valtava riistavietti, ettei sitä oikeastaan voi pitää irti. Mukava ja iloinen poika se kyllä on muuten ja pentunakin todella rohkea. Ikävä kyllä ko. uros on pallivikainen, todella komea se on mielestäni ja luonne on varsin hurmaava.
Kyseisen koiran kohtaloksi koitukin riistaviettisyys. Lähti ilmeisesti jonkun hajun perään. Talvi sitä etsittiin ja luultiin sen joutuvan ilveksen syömäksi. Keväällä se löydettiin hukkuneena läheisestä joesta.
Oon nyt kaksi päivää seurannut hiilerien paimennustyötä ja pytörinyt n. 18 heelerin kanssa. Kukaan heelereistä ei ollut nähnyt lampaita aikaisemmin, mutta todella moni oppi jo ekalla kerralla kiertämään lampaiden taakse ja tuomaan omaaloitteisesti lampaita ohjaajalle eli paimennusvietti oli tosi kova. Kukaan ei purrut tai pelännyt lampaita ja vaikka joukossa oli todella ilkeitä ja vastaanpanevia vuohia niin koirat toimi upeesti. Olin tosi yllättynyt ja niiin oli kouluttajakin sillä yleensä aloittelevien koirien kanssa menee viikkoja harjoitella jo se että se eii pure lammasta. Koirat kuumenivat lampaita paimentaessaan ihan äärimmilleen, mutta heti kun ne käskettiin pois laman luota niin kaikki koirat rauhhoittuivat ihan kun eivät olisi missään olleetkaan eli tosi loistavaa palautumista. Hirveen iloisia ja avoimiahan kaikki heelerit on ja tuo irti pitäminen on ihan koulutus kysymys. Kyllä ne koirat jahtaa kaikkea liikkuvaa ja lähtee perään, mutta siellä kaikki koirat oli irti ja täysin hyvin käyttäytyivät ja tulivat luokse.
Lisää tosta paimennus asiasta, tulee mun blogiin huomenna. Tänään ei jaksa, mutta tolla reissulla kyllä heelerien pisteet mun silmissä kasvoi.
Yhellä kaverilla on heeleri Peppi. :3 Pirteä hauveli, kohta vuoden ikäinen. Olen nähnyt sen vaan kerran kun ne muutti pois täältä helsingistä. Luultavasti lähiaikoina meen kattomaan.
Niin unohdin kokonaan laittaa linkin sinne mun blogiin
http://musca.vuodatus.net/blog/804977 sielä lisää paimennuksesta.
Kuvia tapahtumasta täällä
http://picasaweb.google.fi/Musca86/Paimennusleiri kuvia heelereistä agittamasssa on täällä
http://picasaweb.google.fi/Musca86/Heeleritagittaa
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.